Tule ja seuraa minua
1.–7. kesäkuuta. Alma 5–7: ”Oletteko kokeneet tämän voimallisen muutoksen sydämessänne?”


”1.–7. kesäkuuta. Alma 5–7: ’Oletteko kokeneet tämän voimallisen muutoksen sydämessänne?’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”1.–7. kesäkuuta. ’Oletteko kokeneet tämän voimallisen muutoksen sydämessänne?’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus pitelee karitsaa

Teitä ei ole unohdettu, Jon McNaughton

1.–7. kesäkuuta

Alma 5–7

”Oletteko kokeneet tämän voimallisen muutoksen sydämessänne?”

Valitse rukoillen luvuista Alma 5–7 periaatteita, joiden tunnet olevan erityisen merkityksellisiä opettamillesi lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan, mitä he muistavat oppineensa Alma nuoremmasta joitakin viikkoja sitten. Selitä, että kääntymyksensä jälkeen Alma opetti ihmisille tärkeitä asioita evankeliumista. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät hänen opettamistaan asioista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 5:44–48

Minä voin saada oman todistukseni Pyhän Hengen avulla.

Opettamasi lapset voivat saada oman vahvan todistuksensa evankeliumista, vaikka he ovat vielä pieniä.

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä kuvaa Alma nuoremmasta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 77) käydessäsi läpi kertomusta hänen luonaan vierailleesta enkelistä (ks. Moosia 27). Pyydä sitten lapsia kuvailemaan, mikä todistus on. Auta heitä siinä tarvittaessa. Selitä, että enkelin vierailun jälkeen Alma ponnisteli saadakseen todistuksen. Lue jae Alma 5:46 hitaasti muutamaan kertaan ja kehota lapsia kuuntelemaan, mitä Alma teki ja kuinka hän tiesi totuuden. (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että paastoaminen tarkoittaa sitä, että on jonkin aikaa syömättä ja juomatta.)

  • Aseta esille kuvia asioista, jotka kasvavat vähitellen ja tarvitsevat jatkuvaa huolenpitoa, kuten kasvi ja jonkin eläimen poikanen. Pyydä lapsia kertomaan, kuinka me pidämme huolta niistä ja autamme niitä kasvamaan. Muistuta heitä siitä, että meidän täytyy huolehtia jatkuvasti myös todistuksestamme.

  • Käytä tyhjää ilmapalloa kuvaamaan todistusta ja puhalla siihen ilmaa aina kun mainitset jotakin sellaista, mikä saa todistuksen kasvamaan. Solmi ilmapallo ja laita se kiertämään. Pyydä samalla lapsia mainitsemaan yksi asia, jonka he voivat tehdä auttaakseen todistustaan kasvamaan. Kehota lapsia piirtämään kuvia itsestään tekemässä asioita, jotka kasvattavat heidän todistustaan.

Kuva
kaksi poikaa ja eläinten poikasia

Kun me otamme evankeliumin vastaan, se on kuin aloittaisimme uuden elämän.

Alma 7:10–13

Vapahtaja otti päälleen minun syntini, tuskani ja ahdinkoni.

Jakeissa Alma 7:10–13 olevat totuudet voivat auttaa lapsia tietämään, että Jeesus Kristus välittää heistä ja voi auttaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuva Jeesuksesta. Selitä, että Hän tietää, miltä tuntuu, kun sattuu, on surullinen olo tai pelottaa. Lue ääneen joitakin jakeiden Alma 7:11–13 sanoja, joissa kuvataan, mitä Vapahtaja kärsi, ja selitä sanoja, joita lapset eivät ehkä ymmärrä. Tähdennä, että Jeesus voi auttaa ja lohduttaa meitä, kun me olemme surullisia. Kerro, kuinka Vapahtaja on auttanut ja lohduttanut sinua.

  • Pyydä lapsia kertomaan kokemuksia siitä, kun he ovat olleet sairaita tai heihin on sattunut tai heillä on ollut jokin ongelma, joka teki heidät surulliseksi. Todista siitä, että Vapahtajakin on kärsinyt samoja asioita ja osaa auttaa meitä.

Alma 7:19–20

Polku takaisin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luokse on suora.

Kuinka voit käyttää Alman kuvausta polusta takaisin taivaallisen Isän luokse auttaaksesi lapsia oppimaan, kuinka tehdä hyviä valintoja?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jae Alma 7:19 ja selitä, että kun me teemme hyviä valintoja, me olemme polulla, joka johtaa takaisin taivaallisen Isän luokse. Esitä lapsille joukko valintoja tai toimintoja (esimerkiksi se, että on epäystävällinen perheenjäsenille tai palvelee heitä). Pyydä heitä kertomaan sinulle, millainen on kukin noista valinnoista. Onko se hyvä valinta, joka johtaa takaisin Jumalan luokse, vai paha valinta, joka johtaa poispäin Hänestä.

  • Lue jae Alma 7:20 ja auta lapsia ymmärtämään näiden jakeiden sanoja, jotka kuvaavat polkua takaisin Jumalan luokse. Piirrä tauluun suora polku meidän luotamme taivaallisen Isän luokse. Piirrä sen jälkeen mutkitteleva polku, jossa on umpikujia ja joka johtaa poispäin Jumalasta. Pyydä lapsia seuraamaan kumpaakin polkua sormellaan. Kumpi polku on parempi? Auta heitä ajattelemaan hyviä valintoja, jotka auttavat heitä pysymään suoralla polulla.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 5:12–14, 27–28, 57; 7:14–24

Minun täytyy syntyä uudesti ja seurata sen jälkeen polkua, joka johtaa takaisin Jumalan luokse.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa uudestisyntyminen?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa vauvasta ja kehota heitä kertomaan, millainen vauva on vastasyntyneenä. Kehota yhtä lasta lukemaan jae Alma 5:14. Auttaaksesi lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa, että on hengellisesti syntynyt Jumalasta, pyydä heitä ajattelemaan, mitä Alma nuorempi teki ennen kääntymystään. Minkälainen hän oli myöhemmin? (Ks. Moosia 27:23–32 ja Alma 36:12–24.) Selitä, että kun uskomme Jeesukseen Kristukseen ja elämme Hänen evankeliuminsa mukaan, me olemme ikään kuin aloittaneet uuden elämän, aivan kuin pieni vauva.

  • Lukekaa yhdessä jae Alma 7:19. Selitä, että sen jälkeen kun me synnymme uudesti, meidän on seurattava polkua, ”joka johtaa Jumalan valtakuntaan”. Piilota eri puolille huonetta paperiliuskoja, joihin on kirjoitettu seuraavia pyhien kirjoitusten viitteitä: Alma 5:12–13, 27–28, 57; 7:14–16, 23–24. Pyydä lapsia etsimään paperiliuskat ja hakemaan kohdat pyhistä kirjoituksista. Pyydä heitä sitten kertomaan, mitä sellaista kussakin kohdassa opetetaan, mitä meidän tulee tehdä, jotta voimme palata Jumalan luokse.

Alma 5:14, 44–48

Minä voin saada oman todistukseni Pyhän Hengen avulla.

Alman luona kävi enkeli, mutta Alma sai todistuksen Pyhän Hengen avulla (ks. Alma 5:46).

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet Alma 5:44–46. Mitä Alma teki saadakseen oman todistuksensa evankeliumista? Anna kullekin lapselle paperia ja pyydä heitä laatimaan suunnitelma tehdä tulevalla viikolla yksi asia, joka vahvistaa heidän todistustaan.

  • Laita peili kiertämään luokassa ja anna lasten katsella kuvajaistaan, kun luet jakeen Alma 5:14. Mitä tarkoittaa se, että meillä on Vapahtajan kuva kasvoissamme? Kerro tilanteesta, jossa joku sanoi tai teki jotakin sellaista, mikä muistutti sinua Vapahtajasta. Pyydä lapsia kertomaan vastaavista tilanteista.

Alma 7:10–13

Vapahtaja otti päälleen minun syntini, tuskani ja ahdinkoni.

Kun tutkit lukua Alma 7, pohdi, kuinka voit vahvistaa lasten uskoa Jeesukseen Kristukseen, niin että he kääntyvät Hänen puoleensa koettelemuksissaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan jakeet Alma 7:11–13 ja panemaan merkille, millä tavoin Jeesus Kristus kärsi. He saattavat haluta kertoa kokemuksiaan ajoista, jolloin he ovat kokeneet kipua, sairautta tai ahdinkoja. Miksi Vapahtaja näiden jakeiden mukaan oli halukas kärsimään kaiken tämän?

  • Kerro lapsille kokemastasi sairaudesta, vammasta tai muusta ahdingosta ja kysy, onko heillä kokemusta jostakin vastaavasta. Lukekaa yhdessä jakeet Alma 7:11–13. Tähdennä, mitä Jeesus kärsi meidän vuoksemme. Auta lapsia ajattelemaan aikoja, jolloin Vapahtaja koki itse näitä asioita, kuten silloin, kun Häntä kiusattiin (ks. Matt. 4:1–11) tai kun Hän kärsi Getsemanessa. Millä tavalla meitä auttaa tieto siitä, että Jeesus ymmärtää meidän vaikeuksiamme? Lausu todistuksesi Jeesuksen voimasta lohduttaa ja auttaa meitä ja parantaa meidät.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia ripustamaan Jeesuksen kuva paikkaan, josta he näkevät sen usein, muistuttamaan heitä siitä, mitä he oppivat Hänestä tänään.

Näin kehitymme opettamisessa

Kehity Kristuksen kaltaisena opettajana. Opettajana on tärkeä pohtia tapoja, joilla voit lisätä kykyäsi auttaa lapsia kasvattamaan uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Voit halutessasi käyttää julkaisun Opettaminen Vapahtajan tavalla sivulla 37 olevia henkilökohtaisen arvioinnin kysymyksiä.