Kom og følg mig
15.-21. juni. Alma 13-16: »Gå ind til Herrens hvile«


»15.-21. juni. Alma 13-16: ›Gå ind til Herrens hvile‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»15.-21. juni. Alma 13-16«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Alma og Amulek går ud af fængslet

Illustration af, at Alma og Amulek bliver udfriet af fængsel, af Andrew Bosley

15.-21. juni

Alma 13-16

»Gå ind til Herrens hvile«

Du har kun kort tid sammen med børnene i din klasse hver uge. Du kan velsigne deres liv markant, hvis du kan inspirere dem til fortsat at lære af Mormons Bog, når de ikke er i klassen, især sammen med deres familie.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de allerede ved om historierne i Alma 13-16. Hjælp dem ved at vise billeder som dem i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier eller »Kapitel 22: Almas mission til Ammonihah« (Historier fra Mormons Bog, s. 58-63).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 13:1-2, 6, 16

Præstedømmet hjælper mig til at komme til Kristus.

Overvej bønsomt, hvad børnene i din klasse har brug for at forstå af det, Alma forklarede om præstedømmet i disse vers.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gentage en enkel definition på præstedømmet sammen med dig, fx »præstedømmet er Guds magt«.

  • Slå op i skrifterne på Alma 13:2, og fortæl dem, at Gud kalder præstedømmebærere, »så folk derved kunne … se frem til hans Søn«. Illustrer, hvordan præstedømmebærere gør det, ved at vise billeder af, hvordan præstedømmebærere tjener (se Evangelisk kunst, nr. 38-41, 103-109), og fortæl derefter historier om, hvordan Jesus tjente (se Matt 26:26-28; Mark 5:22-24, 35-43).

  • Slå op på Alma 13:6, og forklar, at præstedømmebærere skal »lære menneskenes børn [Guds] befalinger«. Hjælp børnene til at tænke på de præstedømmebærere, de kender. Hvordan lærer de andre om befalingerne? Bed børnene om at tegne en præstedømmebærer, de kender, som underviser en i Guds befalinger.

Billede
unge mænd ved nadverbordet

Præstedømmeordinancer hjælper os til at se hen til Jesus Kristus for forløsning.

Alma 14:18-29

Min himmelske Fader styrker mig i forhold til min tro.

Beretningen om Alma og Amulek, der udfries fra fængslet, kan inspirere børnene til at vende sig til Herren, når de har brug for hjælp.

Mulige aktiviteter

  • Vis figurerne af Alma og Amulek på denne uges aktivitetsside, mens du fortæller historien i Alma 14:18-29. Du kan også benytte »Kapitel 22: Almas mission til Ammonihah« (Historier fra Mormons Bog, s. 58-63). Lad børnene skiftes til at bruge figurerne til at fortælle historien. Fremhæv, at Alma og Amulek fik styrke til at flygte fra fængslet »i forhold til [deres] tro, som er på Kristus« (Alma 14:26).

  • Hjælp dem til at forestille sig, hvordan Alma og Amulek kan have haft det i fængslet, og lad dem prøve at vise disse følelser (se v. 22). Forklar, at Alma bad Herren om hjælp (se v. 26). Bær vidnesbyrd om, at Gud vil styrke os, når vi beder i tro.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at lære børnene nogle måder, hvorpå Gud kan styrke dem, der har tro. Mens børnene farvelægger aktivitetssiden, kan du fortælle dem om engang, hvor Gud gav dig styrke.

Alma 16:1-8

Jeg bliver velsignet, når jeg følger profeten.

Zoram, de nefitiske hæres hærfører, vidste, at Alma var profet, og han søgte hans vejledning. Derfor gik det godt for Zoram.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl beretningen i Alma 16:1-8 med dine egne ord. Understreg, at fordi Zoram og de nefitiske hære fulgte profeten Alma, var nefitterne i stand til at redde deres venner, der blev holdt som fanger af lamanitterne. Fortæl om en oplevelse, hvor du blev velsignet, fordi du fulgte profeten.

  • Vis et billede af Kirkens præsident, og fortæl et par ting, han har lært os, vi skal gøre. Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan følge Jesus ved at gøre det, hans profet lærer os.

  • Vis billeder af profeter (se Evangelisk kunst, nr. 6-9, 14, 18, 26-27), mens du synger en sang om profeter sammen med dem, fx »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58). Fremhæv udtryk i sangen, der lærer os, hvorfor vi bør følge profeten.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 13:1-19

Præstedømmet hjælper mig til at komme til Kristus.

Hvad finder du, der øger din ærbødighed for præstedømmet, når du læser Alma 13:1-19? Hvad føler du dig inspireret til at dele med de børn, du underviser? Følgende forslag kan være en hjælp.

Mulige aktiviteter

  • Læs Alma 13:10 og 13 sammen med børnene, og led efter karaktertræk, som en præstedømmebærer bør have. Lad dem tænke på nogen, de kender, der er gode eksempler på disse karaktertræk.

  • Hjælp dem til at lave en liste over ordinancer, vi får gennem præstedømmet (se »Ordinancer« i Tro mod sandheden, s. 116-117). Bed en om at læse Alma 13:16. Hvordan hjælper disse ordinancer os til at »se frem til [Jesus Kristus] for at få forladelse for [vores] synder«?

  • Spørg børnene, om de ved, hvordan Det Melkisedekske Præstedømme fik sit navn. Hjælp dem til at finde svaret i Alma 13:14-19 og Lære og Pagter 107:1-4. Hvad lærer vi af Melkisedek om, hvordan præstedømmet bør anvendes?

Alma 14:18-29

Min himmelske Fader styrker mig i forhold til min tro.

Alma og Amulek var i fængsel i mange dage, før Herren befriede dem. Denne historie kan være en hjælp for dem til at lære, at der måske ikke er hurtige eller nemme løsninger på deres prøvelser, men Herren vil styrke dem »i forhold til [deres] tro« (Alma 14:26).

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørgsmål på tavlen for at hjælpe børnene til at lede efter detaljer i Alma 14:18-29, fx Hvad gjorde dommerne mod Alma og Amulek i fængslet? eller Hvordan viste de deres tro på Jesus Kristus? Giv hvert barn et eller to vers at læse for at finde svar på spørgsmålene.

  • Bed dem om at tegne scener fra Alma 14:18-29, og lad dem derefter bruge deres tegninger til at fortælle historien. Hvordan kan vi være ligesom Alma og Amulek?

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du viste tro på Herren, og han gav dig styrke til at overvinde eller udholde en prøvelse. Opfordr børnene til at fortælle om lignende oplevelser, de har haft.

Alma 15:3-12

Evangeliet kan ændre hjerter.

Ze’ezrom gjorde aktivt modstand mod Alma og Amulek til at begynde med, men deres vidnesbyrd rørte hans hjerte og inspirerede ham til at omvende sig. Overvej, når du studerer disse vers, hvordan Ze’ezroms oplevelse kan inspirere de børn, du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Gennemgå med børnene, hvad de lærte i sidste uge om Ze’ezrom. Læs Alma 15:3-12 sammen for at opdage, hvordan han ændrede sig.

  • Bed dem om at forestille sig, at de mødte Ze’ezrom, før han omvendte sig. Hvad ville de sige for at hjælpe ham til at tro på evangeliet? De kunne sammenligne det, de ville sige, med det, Alma og Amulek lærte Ze’ezrom (se Alma 11:40-46; 15:6-11). Hvorfor kan det hjælpe nogen til at ønske at ændre sig, at de kender disse sandheder?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at tænke på noget, de kan gøre den kommende uge for at vise deres tro på Herren. Opmuntr dem til at fortælle familien om deres plan og oplevelser.

Gør undervisningen bedre

Lær at genkende åbenbaring. »Åbenbaring kommer ofte ›linje på linje‹ (2 Ne 28:30), ikke det hele på en gang … Mens I overvejer, hvordan de evangeliske principper, som I underviser i, vil være til velsignelse for jeres elever, så vil I modtage ideer og indtryk i jeres hverdag; når I er på vej til arbejde, laver huslige pligter eller er sammen med familie og venner« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).