Tule ja seuraa minua
19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi: ”Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa”


”19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi: ’Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus rukoilee nefiläisten kanssa

Kristuksen rukous, Derek Hegsted

19.–25. lokakuuta

3. Nefi 274. Nefi

”Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa”

Kun luet lukuja 3. Nefi 274. Nefi, mieti sellaisia kokemuksia, ajatuksia, pyhien kirjoitusten kohtia ja kertomuksia, jotka auttaisivat lapsia ymmärtämään näissä luvuissa olevia käsitteitä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Auta lapsia muistelemaan, mitä he ovat oppineet edellisinä viikkoina siitä, mitä Jeesus opetti ihmisille Runsaudenmaassa. Selitä, että Mormonin kirjassa kerrotaan meille, kuinka näitä ihmisiä siunattiin, kun he noudattivat sitä, mitä Jeesus heille opetti.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

3. Nefi 27:1–22

Minä kuulun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon.

Kuinka Vapahtajan sanat opetuslapsilleen voivat auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka tärkeää on kuulua Jeesuksen Kristuksen kirkkoon?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä jokaista lasta sanomaan oma nimensä. Miksi meidän nimemme ovat tärkeitä? Kerro heille, että Jeesuksen opetuslapset halusivat tietää, mikä nimi heidän pitäisi antaa Kristuksen kirkolle. Lue heille Vapahtajan vastaus jakeesta 3. Nefi 27:7. Kenen mukaan Jeesus sanoi, että Hänen kirkkonsa tulisi nimetä?

  • Valmista jokaiselle lapselle merkki, jossa lukee ”Minä kuulun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon” ja jonka he voivat laittaa rintapieleensä kotiin mennessään. Anna lasten värittää merkkinsä. Laula luokan kanssa ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48). Kerro, miksi olet kiitollinen siitä, että kuulut tähän kirkkoon, ja kysy lapsilta, miksi he ovat kiitollisia kirkosta.

  • Auta lapsia kokoamaan tämän viikon toimintasivun palapeli. Selitä, että Jeesus haluaa, että Hänen kirkkonsa on rakennettu Hänen evankeliuminsa pohjalle, ja käytä toimintasivua apuna kertoessasi lapsille, mitä se tarkoittaa.

4. Nefi 1:2–3, 15–17

Evankeliumin mukaan eläminen tuo minulle iloa.

Niiden ihmisten onnellisuus, joista 4. Nefin kirja kertoo, voi auttaa lapsia oppimaan siitä ilosta, joka tulee evankeliumin mukaisesta elämästä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan, mikä saa heidät iloiseksi. Kertoaksesi lapsille sen kansan onnellisuudesta, josta 4. Nefin kirja kertoo, lue ääneen jakeista 2–3 ja 15–17 löytyvät tärkeimmät ilmaukset. Lähteenäsi voisi myös olla ”Luku 48: Rauha Amerikassa” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 136–137). Tähdennä sitä, että ihmiset olivat onnellisia, koska he olivat kääntyneet Herraan, he elivät käskyjen mukaan ja rakastivat toisiaan.

  • Näytä kuvia onnellisista ihmisistä. Selitä, että kansalla, josta 4. Nefin kirja kertoo, oli lähes 200 vuotta onnen aikaa, koska he kaikki tekivät parhaansa elääkseen evankeliumin mukaan. Auta lapsia mainitsemaan käskyjä, joita he voisivat noudattaa. Voisit esimerkiksi lukea heille jakeen 4. Nefi 1:15 opettaaksesi heille, etteivät ihmiset enää taistelleet toisiaan vastaan. Kehota lapsia näyttelemään mieleensä tulleita tapoja noudattaa käskyjä. Laulakaa yhdessä jokin laulu siitä ilosta, jonka evankeliumin mukainen elämä tuo, esimerkiksi ”Työtä tehdessäin laulan” (Lasten laulukirja, s. 108).

  • Lue jakeista 4. Nefi 1:24–29, 34–35 ja 43 ilmauksia, jotka kuvaavat, mitä tapahtui, kun jotkut nefiläisistä lakkasivat pitämästä käskyjä. Kun teet niin, kehota lapsia näyttämään surullista naamaa, kun he kuulevat jotakin surullista. Todista siitä, että käskyjen pitäminen johtaa onneen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

3. Nefi 27:3–8

Minä kuulun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon.

Mieti, kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia huomaamaan niitä suurenmoisia siunauksia, joita tulee jäsenyydestä Jeesuksen Kristuksen kirkossa.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia lukemaan jae 3. Nefi 27:3 ja panemaan merkille, mitä Jeesuksen opetuslapset pyysivät Häneltä. Kehota heitä sitten etsimään vastausta jakeista 3. Nefi 27:5–8. Miksi kirkon nimi on tärkeä näiden jakeiden mukaan?

  • Auta lapsia ajattelemaan eri ryhmiä, joihin he kuuluvat, kuten perhe tai Alkeisyhdistyksen luokka. Pyydä heitä kertomaan, mistä he pitävät siinä, että he kuuluvat näihin ryhmiin. Pyydä lapsia auttamaan sinua kirjoittamaan kukin sana kirkon nimestä erilliselle paperilapulle. Sekoita sitten paperit ja pyydä lapsia panemaan ne oikeaan järjestykseen. Mitä siunauksia olemme saaneet siksi, että olemme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä?

3. Nefi 27:13–22

Jeesuksen Kristuksen kirkko on rakennettu Hänen evankeliuminsa varaan.

Vapahtaja teki yhteenvedon evankeliumistaan luvussa 3. Nefi 27. Kuinka Hänen sanansa saattaisivat auttaa lapsia ymmärtämään, mitä evankeliumi on?

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille, että sana evankeliumi tarkoittaa ”hyvää uutista” (ks. Bible Dictionary, ”Gospels”). Auta lapsia etsimään jakeista 3. Nefi 27:13–15 jotakin sellaista, mikä on heidän mielestään hyvä uutinen. Miksi me olemme kiitollisia siitä, että tiedämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

  • Kirjoita tauluun evankeliumin periaatteita niin kuin usko, parannus, kaste, Pyhä Henki ja kestäminen loppuun asti. Kehota lapsia tutkimaan jakeita 3. Nefi 27:19–21 ja panemaan merkille näitä tai samankaltaisia sanoja kohdasta, jossa Jeesus kuvailee evankeliumiaan.

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että heillä on ystävä, joka kysyy heiltä, mitä he kirkon jäseninä uskovat? Auta heitä etsimään jakeista 3. Nefi 27:13–21 totuuksia, joista he voisivat kertoa tehdessään yhteenvedon siitä, mihin me uskomme.

  • Kehota lapsia valitsemaan yksi niistä evankeliumin totuuksista, joita Vapahtaja opetti jakeissa 3. Nefi 27:13–21 ja josta he haluaisivat tietää enemmän. Auta heitä käyttämään alaviitteitä tai Pyhien kirjoitusten opasta, jotta he löytävät pyhien kirjoitusten kohdan tai pari, jotka liittyvät tuohon totuuteen. Kehota heitä kertomaan toisilleen pyhien kirjoitusten kohdistaan, samoin kuin siitä, mitä he oppivat. Miksi me olemme kiitollisia siitä, että tiedämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

4. Nefi

Evankeliumin mukaan eläminen tuo minulle iloa.

Koska ihmiset, joista 4. Nefin kirja kertoo, olivat kääntyneet Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, he kykenivät perustamaan yhteisön, jossa vallitsi rauha ja ykseys. Mitä lapset voivat oppia heiltä?

Mahdollisia toimintoja

  • Valmista paperiliuskoja jakeisiin 4. Nefi 1:2–3, 5 ja 15–17 sisältyvistä ilmauksista, jotka kuvailevat ihmisten saamia siunauksia (kuten ”maassa [ei] ollut mitään kiistaa”). Pane paperit purkkiin ja anna jokaisen lapsen poimia yksi niistä ja lukea se. Kannusta lapsia etsimään oma ilmauksensa näistä jakeista, jotka löytyvät 4. Nefin kirjasta. Mitä me opimme näistä ilmauksista? Mitä yhtäläisyyksiä huomaamme näiden jakeiden ja jakeessa Moos. 7:18 olevan Siionin määritelmän välillä?

  • Auttaaksesi lapsia harjoittamaan sitä, mitä jakeissa 4. Nefi 1:15–16 opetetaan, esitä heille tilanteita, joissa ihmiset ovat vihaisia toisilleen. Kehota heitä esittämään roolileikkinä, millaisia nuo tilanteet saattaisivat olla, jos he yrittäisivät elää niin, ettei heillä olisi ”mitään kiistaa”. Miksi kiistojen välttäminen on helpompaa, kun meillä on Jumalan rakkaus sydämessämme?

  • Lue lasten kanssa seuraavat jakeet ja pyydä heitä etsimään syitä sille, miksi nefiläiset ja lamanilaiset eivät enää voineet nauttia rauhasta ja onnellisuudesta: 4. Nefi 1:20, 24–29, 34–35 ja 43. Kuinka me voimme välttyä näiltä vaaroilta? Auta lapsia keksimään tapoja, joilla voimme välttyä tulemasta ylpeiksi, tarkastelemalla osuutta, joka on julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 249–251.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia päättämään yksi asia, jonka he aikovat tehdä tuodakseen enemmän rauhaa ja onnea kotiinsa, ja kertomaan siitä perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Tue lasten vanhempia. ”Vanhemmat ovat lastensa tärkeimmät evankeliumin opettajat – heillä on sekä pääasiallinen vastuu että suurin voima vaikuttaa lapsiinsa (ks. 5. Moos. 6:6–7). Kun opetat lapsia kirkossa, etsi rukoillen keinoja tukea heidän vanhempiaan näiden tärkeässä tehtävässä.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)