Kom dan en volg Mij
7–13 december. Moroni 7–9: ‘Moge Christus je verheffen’


‘7–13 december. Moroni 7–9: “Moge Christus je verheffen”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘7–13 december. Moroni 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Moroni schrijft op de gouden platen

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: de laatste Nephiet, 1949–1951, olieverf op masoniet, 88 x 119 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7–13 december

Moroni 7–9

‘Moge Christus je verheffen’

Door Moroni 7–9 onder gebed te bestuderen, nodigt u de invloed van de Heilige Geest uit. Zo zult u de behoeften van de kinderen in uw klas beter begrijpen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Herinner de kinderen aan iets wat u hun de vorige les hebt gevraagd, of wat ze thuis wellicht hebben bestudeerd. Laat ze vertellen wat ze hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Moroni 7:33

Als ik geloof heb, kan ik alles doen wat God van mij verwacht.

Kinderen met geloof in Jezus Christus en vertrouwen in zijn macht kunnen grootse dingen verwezenlijken als ze Hem dienen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Moroni 7:33 voor, en laat de kinderen opstaan als ze het woord ‘geloof’ horen. Leg uit dat we ons geloof in Jezus Christus tonen als we zijn geboden onderhouden. Maak samen met de kinderen op het bord een lijstje van dingen die Jezus van hen verlangt, zoals hun ouders gehoorzamen of de waarheid vertellen. Getuig dat ons geloof in Jezus Christus ons kan helpen de geboden te onderhouden.

  • Toon een paar afbeeldingen van mensen in het Boek van Mormon (of een ander Schriftuurlijk boek) die iets belangrijks verwezenlijkt hebben dankzij hun geloof in Jezus Christus. (Zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 19, 70, 78, 81.) Laat de kinderen vertellen wat er op de verschillende afbeeldingen gebeurt. Vertel dat deze mensen dankzij hun geloof in Jezus Christus de kracht ontvingen om te doen wat Hij van hen verlangde.

Moroni 7:41

Mijn geloof in Jezus Christus kan mij hoop geven.

Er zijn veel mensen in deze wereld die geen hoop meer hebben. Hoe kunt u ervoor zorgen dat de kinderen hoop vinden in Jezus Christus?

Mogelijke activiteiten

  • Lees en bespreek Moroni 7:41. Laat de kinderen hun hand opsteken als ze iets horen waarop we volgens Mormon moeten hopen. Vertel de kinderen over de hoop die u dankzij Jezus Christus voelt.

  • Laat de kinderen denken aan iemand die het moeilijk heeft. Laat de kinderen voor die persoon een tekening maken als herinnering dat Jezus Christus hoop brengt.

Moroni 7:47

‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus.’

Kunt u uit eigen ervaring vertellen hoe belangrijk het is dat de kinderen vriendelijk zijn en anderen liefdevol bejegenen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen de volgende zin nazeggen: ‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus’ (Moroni 7:47). Bedenk samen op welke manieren Jezus Christus anderen liefde toonde. (Gebruik eventueel Evangelieplatenboek, nr. 55, 83, 84.) Hoe heeft Hij ons liefde getoond? Hoe kunnen we liefde tonen zoals Jezus?

  • Laat de kinderen tekenen dat ze iemand liefde tonen. Moedig ze aan om hun tekening ergens op te hangen zodat ze eraan herinnerd worden anderen liefde te tonen zoals Jezus.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Moroni 7:21–22, 25, 33

Ik word gezegend als ik geloof in Jezus Christus heb.

Mormon wilde het volk duidelijk maken dat wonderen niet waren opgehouden toen de aardse bediening van de Heiland ten einde was. Als we maar geloof in Jezus Christus hebben, kunnen we met zijn hulp alles doen wat Hij van ons verlangt, zelfs wonderbaarlijke dingen.

Mogelijke activiteiten

  • Maak samen op het bord een lijstje van ‘het goede’ dat we dankzij het evangelie van Jezus Christus krijgen, zoals een eeuwig gezin, terugkeren naar onze hemelse Vader, en vergeving van onze zonden. Laat de kinderen vervolgens Moroni 7:21–22 en 25 lezen en opzoeken hoe we al dat goede kunnen ontvangen. Hoe kunnen wij ons geloof in Jezus Christus en zijn beloften laten zien?

  • Lees Moroni 7:33 voor, en laat de kinderen letten op wat we kunnen doen als we geloof in Jezus Christus hebben. Als dat gepast lijkt, kunt u vertellen over situaties waarin u dankzij uw geloof kon doen wat God van uw verlangde. Moedig de kinderen aan om over eigen ervaringen te vertellen. Hoe heeft geloof in Christus in deze gevallen het verschil gemaakt?

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Ik kan hoop in Jezus Christus hebben, zelfs in moeilijke tijden.

Mormon en Moroni leefden in ontmoedigende omstandigheden, maar ze vonden hoop in de Heiland Jezus Christus. Hoe kunt ervoor zorgen dat de kinderen hoop in Christus vinden als ze moedeloos zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Maak samen een lijstje van problemen waardoor mensen moedeloos of wanhopig kunnen worden. Laat de kinderen Moroni 7:40–41 en 9:25–26 lezen en zoeken naar iets wat moedeloze mensen kan helpen. Vertel wat u in moeilijke tijden aan Jezus Christus en zijn evangelie hebt gehad.

  • Laat de kinderen een boodschap schrijven aan iemand die moedeloos is, zodat hij of zij hoop in Christus kan vinden. Mormon deed dit voor zijn zoon in Moroni 9:25–26. Moedig de kinderen aan om woorden en zinsneden uit deze verzen in hun boodschap te gebruiken.

  • Vul een doorschijnende fles met water. Gooi er twee voorwerpen in, iets wat drijft en iets wat zinkt. Vergelijk het drijvende voorwerp met iemand die hoop in Christus heeft. Lees samen Moroni 9:25. Hoe kan Christus ‘[ons] verheffen’ als we zwaar worden beproefd? Bedenk samen manieren waarop de Heiland en zijn bemoedigende leringen de kinderen ‘voor eeuwig [kunnen] bijblijven’.

Moroni 7:45–48

‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus.’

De gave van naastenliefde ontwikkelen is iets wat een leven lang kan duren. Hoe kunt u de kinderen motiveren om de reine liefde van Christus na te streven?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat ‘naastenliefde’ volgens hen betekent. Laat een kind Moroni 7:45 lezen. (Zoek de moeilijke woorden eventueel samen op in een woordenboek.) Laat de kinderen vertellen over mensen die een goed voorbeeld van naastenliefde zijn. Waarom wordt naastenliefde ‘de reine liefde van Christus’ (Moroni 7:47) genoemd? Hoe kunnen we volgens vers 48 met naastenliefde worden vervuld? Moedig de kinderen aan om deze week om naastenliefde te bidden en manieren te zoeken om naastenliefde te tonen.

  • Bedenk samen hoe Jezus naastenliefde toonde (zie bijvoorbeeld Lukas 23:34; Johannes 8:1–11; Ether 12:33–34). Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen?

  • Laat de kinderen namen van mensen die ze kennen op strookjes papier schrijven. Doe de strookjes in een zakje of doosje. Laat ze dat zakje of doosje mee naar huis nemen, er elke dag een naam uit kiezen, en iets doen waardoor ze die persoon liefde tonen. Nodig ze uit om in een volgende les te vertellen hoe het is gegaan.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen denken aan iemand die een groter geloof of meer hoop in Jezus Christus zou kunnen gebruiken. Moedig de kinderen aan om die persoon iets te vertellen wat ze vandaag in de klas hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de kinderen tot eerbied aan. Aan onze hemelse Vader en Jezus Christus denken is een belangrijk aspect van eerbied. U kunt de kinderen tot eerbied aansporen door zachtjes een liedje te zingen of te neuriën, of door een afbeelding van Jezus te tonen.