Tule ja seuraa minua
6.–12. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”


”6.–12. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”6.–12. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
mies halaamassa poikaansa

Tuhlaajapoika, Liz Lemon Swindle

6.–12. toukokuuta

Luukas 12–17; Johannes 11

”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”

Lue Luuk. 12–17 ja Joh. 11 rukoillen ja pyrkien tietämään, kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään näissä luvuissa olevat totuudet ja tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Muistuta lapsia joistakin lukujen Luuk. 12–17 ja Joh. 11 vertauksista ja kertomuksista, kehota heitä valitsemaan niistä yksi ja piirtämään siitä kuva.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Luuk. 15

Taivaallinen Isä haluaa, että kaikki Hänen lapsensa palaavat Hänen luokseen.

Luokkaasi saattaa kuulua lapsia, jotka eivät käy Alkeisyhdistyksessä säännöllisesti. Kuinka voit innoittaa opettamiasi lapsia auttamaan heitä rakkautta osoittaen?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna yhdelle lapselle kolikko, toiselle lapselle kuva lampaasta ja kolmannelle lapselle kuva tuhlaajapojasta (lds.org). Kerro kolme vertausta, jotka ovat luvussa Luuk. 15, ja kehota lapsia nostamaan esiin saamansa kolikko tai kuva silloin kun mainitset sen. Voisit kehottaa lapsia kertomaan vertaukset uudelleen toisilleen omin sanoin.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin heiltä on kadonnut jotakin. Selitä, että ihmiset voivat kadota eli eksyä hengellisesti, kun he eivät tunne Jumalan rakkautta tai kun he kääntyvät Hänestä pois. Todista, että nämä vertaukset opettavat, että Jumala haluaa meidän auttavan ihmisiä, jotka ovat eksyneet, tulemaan takaisin Hänen luokseen.

  • Kehota lapsia ajattelemaan muita lapsia, jotka eivät käy Alkeisyhdistyksessä. Auta heitä kirjoittamaan viestejä, joissa he kutsuvat näitä lapsia osallistumaan Alkeisyhdistykseen tai johonkin Alkeisyhdistyksen toimintaan. Millä muilla tavoin voimme auttaa näitä lapsia tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta heitä kohtaan?

Luuk. 17:11–19

Minä voin osoittaa rakkauttani taivaallista Isää kohtaan olemalla kiitollinen siunauksistani.

Kuinka kertomus kymmenestä spitaalisesta voisi kannustaa lapsia olemaan kiitollisia?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro kymmenestä spitaalisesta, jotka Jeesus paransi. Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja kehota lapsia laskemaan sormillaan kymmeneen. Pyydä heitä sitten laskemaan yhdeksän sormea alas osoitukseksi siitä yhdestä spitaalisesta, joka kiitti Jeesusta. Milloin lapset ovat ilmaisseet kiitollisuuttaan jotakuta ystävää tai läheistä kohtaan?

  • Kehota jokaista lasta esittämään jokin asia, josta hän on kiitollinen, ja anna muiden lasten arvata, mikä se on. Pyydä lapsia kertomaan, millä tavoin me voimme osoittaa taivaalliselle Isälle, että olemme kiitollisia siunauksistamme.

Joh. 11:1–46

Me uskomme, että Jeesus on Jumalan Poika.

Martta, joka oli Lasaruksen sisko, sanoi Jeesukselle: ”Minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika” (Joh. 11:27). Kertomus Mariasta, Martasta ja Lasaruksesta voi vahvistaa lasten todistusta Jeesuksesta Kristuksesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus siitä, kun Jeesus herättää Lasaruksen kuolleista (ks. myös Luku 43: Jeesus herättää Lasaruksen eloon, Uuden testamentin kertomuksia, s. 107–109) ja näytä kuollutta oksaa ja elävää kasvia. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesuksen Kristuksen voiman ansiosta ihmiset, jotka ovat kuolleet, nousevat kuolleista ja elävät ikuisesti.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa sanat, jotka Jeesus sanoi Martalle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä” (Joh. 11:25). Selitä, että Vapahtajan ylösnousemuksen ansiosta me tulemme jälleen näkemään meille rakkaat ihmiset, jotka ovat kuolleet.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Luuk. 15

Minä voin auttaa Jeesusta löytämään eksyneet lampaansa.

Lapset eivät ehkä tiedä, että luokkaan kuuluu muita lapsia, jotka eivät käy Alkeisyhdistyksessä. Kuinka voit innoittaa heitä auttamaan näitä lapsia?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna jokaiselle lapselle tehtäväksi lukea itsekseen kohdasta Luuk. 15:1–10 joko vertaus eksyneestä lampaasta tai vertaus kadonneesta hopearahasta sekä kertoa, mitä he oppivat.

  • Kirjoita taululle nämä nimitykset: isä, vanhempi poika ja nuorempi poika. Lukekaa yhdessä vertaus tuhlaajapojasta. Kehota lapsia kirjoittamaan taululle näiden henkilöiden tuntemuksia.

  • Pyydä yhtä lasta lähtemään huoneesta siksi aikaa kun muut lapset piilottavat kolikon tai paperisen lampaan. Anna lapsen palata ja etsiä kolikko tai lammas. Muistuta lapsille, että ihmiset voivat eksyä evankeliumin siunausten luota. Pyydä heitä ehdottamaan, millä tavoin he voivat auttaa näitä ihmisiä. Laula yhdessä lasten kanssa ”Rakastaa laumaansa Paimen” (MAP-lauluja, 143) ja todista siitä ilosta, joka tulee, kun ihmiset palaavat Jumalan luo.

  • Selitä, että Jeesus käytti eksynyttä lammasta, kadonnutta hopearahaa ja tuhlaajapoikaa kuvaamaan ihmisiä, jotka ovat ”kadoksissa” eli eksyksissä, koska heillä ei ole evankeliumin siunauksia. Kehota lapsia ajattelemaan tuntemiaan ihmisiä, jotka eivät käy kirkossa. Mitä he voivat tehdä auttaakseen näitä ihmisiä tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta heitä kohtaan?

Kuva
Jeesus karitsa harteillaan

Kadonnut lammas, Liz Lemon Swindle

Luuk. 17:11–19

Minä voin osoittaa rakkauttani taivaallista Isää kohtaan olemalla kiitollinen siunauksistani.

Kertomus kymmenestä spitaalisesta voisi olla hyvä tapa innoittaa lapsia ilmaisemaan kiitollisuutta taivaalliselle Isälle heidän saamistaan siunauksista.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä kertomus kymmenestä spitaalisesta. Kuinka sitä spitaalista, joka kiitti, siunattiin hänen kiitollisuudestaan? Miksi on tärkeää kiittää Jumalaa saamistamme siunauksista?

  • Kehota lapsia luettelemaan asioita, joista he ovat kiitollisia, niin että he käyttävät alkukirjaimina nimensä kutakin kirjainta.

  • Pyydä lapsia kirjoittamaan kiitosviestejä taivaalliselle Isälle Hänen heille antamistaan siunauksista. He voisivat kiinnittää viestit sänkynsä viereen muistuttamaan heitä siitä, että he ilmaisisivat rukoillessaan kiitollisuutta.

Joh. 11:1–46

Me uskomme, että Jeesus on Jumalan Poika.

Kuinka voisit hyödyntää kertomusta Mariasta, Martasta ja Lasaruksesta auttaaksesi lapsia Martan tavoin tietämään, että Jeesus on ”Messias, Jumalan Poika”? (Joh. 11:27.)

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle lausumia, joita ihmiset esittivät luvussa Joh. 11. Kehota lapsia arvaamaan, kuka sanoi mitäkin, ja pyydä heitä tarkistamaan arvauksensa tutkimalla lukua Joh. 11. Miltä heistä tuntuisi, jos he olisivat Jeesus, Martta, Maria tai Lasarus? Kuinka Jeesukseen uskominen voi auttaa meitä, kun olemme surullisia tai kun meitä pelottaa?

  • Lue Martan todistus jakeista Joh. 11:20–27. Pyydä lapsia kiinnittämään huomiota sanoihin ja ilmauksiin, jotka osoittavat, että Martta uskoi. Mitä voimme tehdä osoittaaksemme uskoa, kun on vaikeaa?

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa Joh. 11:25. Selitä, että jokainen nousee kuolleista, mutta vain vanhurskaat saavat iankaikkisen elämän ja elävät jälleen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luona.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Anna lapsille paperia tai pieni muistivihko, johon he voivat viikon aikana kirjoittaa tai piirtää asioita, joista he ovat kiitollisia.

Näin kehitymme opettamisessa

Toistaminen on avain oppimiseen. Lapset hyötyvät siitä, että he kuulevat jonkin evankeliumin periaatteen tai tekevät jonkin toiminnan useammin kuin kerran. Kokeile toistaa toimintoja monin eri tavoin.