Kom og følg mig
5.-11. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹


»5.-11. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»5.-11. august. Romerne 1-6«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Paulus skriver et brev

5.-11. august

Romerne 1-6

»Guds kraft til frelse«

Hvilke tilskyndelser får du, når du læser Romerne 1-6? Disse tilskyndelser kan hjælpe dig til at vælge ud fra følgende undervisningsforslag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de gjorde med en af de opfordringer, du gav dem i sidste uges lektion. Talte de fx med deres familie om skibbruddet i Apostlenes Gerninger 27 og om at følge profeten?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Romerne 1:16-17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved at følge ham.

Paulus forklarede, at evangeliet har kraft til at bringe frelse til alle, der lever af tro på Jesus Kristus. Hvordan kan du hjælpe børnene til at vise deres tro på Jesus Kristus ved at følge ham?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at finde Rom på et kort. Forklar, at Romerbrevet består af et brev, som Paulus skrev til de hellige i Rom for at hjælpe dem til at forstå evangeliske principper som fx tro.

  • Læs Romerne 1:17 og hjælp dem til at lære sætningen »Den retfærdige skal leve af tro« udenad. Du kan give hvert barn et ord fra sætningen og bede dem sige det ord, når du peger på dem. Forklar, at denne sætning betyder, at vi bør leve hver dag med tro på Jesus Kristus. Ved de, hvad tro er? Vis et billede af Jesus Kristus og forklar, at vi tror, at han virkelig findes, selv om vi ikke har set ham. Det er tro: At tro på noget, selv om vi ikke har set det.

  • Forklar, at vi viser vores tro på Jesus Kristus ved at adlyde ham. Gem billeder rundt omkring i lokalet af mennesker, der gør det, Jesus har bedt os om at gøre. Lad dem skiftes til at finde og beskrive billederne. Hvad kan vi gøre for at følge Jesus?

  • Kom bind for øjnene på et af børnene, og før ham eller hende igennem lokalet hen mod billedet af Jesus. Lad hvert barn skiftes til at prøve. Hjælp dem til at forstå, at de bør følge Jesu lærdomme, ligesom de fulgte din vejledning.

Romerne 6:1-11

Når vi bliver døbt, er det ligesom at blive en ny person.

De børn, du underviser, er ved at forberede sig til at blive døbt. Hvad kan de lære om dåb af Paulus’ belæring om at »leve et nyt liv«?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gentage ordene »leve et nyt liv« (Rom 6:4). Forklar, at når vi bliver døbt, får vi tilgivelse for vores synder. Vi har muligheden for at gå fremad ved at træffe gode valg, omvende os, når vi begår fejl, og stræbe efter at blive mere som Jesus. Brug denne uges aktivitetsside til at forklare, at dåb hjælper os til at blive et nyt menneske.

  • Fortæl, hvordan du havde det, da du blev døbt, og lad dem fortælle om oplevelser, de har haft, når de har overværet en dåb. Lad dem tegne sig selv den dag i fremtiden, hvor de bliver døbt, og fortælle, hvad de kan gøre for at forberede sig til deres dåb.

  • Syng en sang sammen om dåb, fx »Når jeg skal døbes« (Børnenes sangbog, s. 53). Hvad lærer vi om dåb i denne sang?

Billede
dreng bliver døbt

Dåb symboliserer begyndelsen på et nyt liv som en af Kristi disciple.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Romerne 1:16-17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved at følge ham.

Paulus forklarede, at evangeliet har kraft til at bringe frelse til alle, der lever af tro på Jesus Kristus. Tro er evangeliets første princip. Den motiverer os til at adlyde befalingerne. Hvordan kan du hjælpe børnene til bedre at forstå tro?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at finde Rom på et kort. Hjælp dem til at forstå, at de i løbet af de næste par uger vil få lærdom fra de breve, Paulus skrev til kirkemedlemmer forskellige steder, og det første vil være hans brev til romerne.

  • Skriv teksten fra Romerne 1:16 på tavlen, og erstat nogle af ordene med blanke felter. Bed dem om at slå op på skriftstedet og udfylde de blanke felter. Fremhæv sætningen: »Jeg skammer mig ikke ved evangeliet«, og bed dem om at fortælle, hvad denne sætning siger dem.

  • Lad et barn læse Romerne 1:17 højt, og bed at andet barn om at lytte efter et ord, der gentages. Hvad vil det sige at »leve af tro«? Hjælp børnene til at finde en definition på tro i en hjælpekilde, fx Guide til skrifterne, »Tro«, scriptures.lds.org. Hvordan ville vores liv være anderledes, hvis vi ikke havde tro på Jesus Kristus?

  • Vis dem en plante og et frø og spørg dem, hvordan vi kan hjælpe frøet til at blive en plante. Forklar, at når vi sår og vander et frø, viser vi, at vi har tro på, at det vil vokse. Hvordan viser vi, at vi har tro på Jesus Kristus? Overvej at synge en sang om tro, fx »Tro« (Børnenes sangbog, s. 50), som en del af denne aktivitet.

Romerne 3:23-24

Vi har alle brug for Jesus Kristus for at kunne blive tilgivet for vores synder.

Paulus ønskede, at romerne forstod, at frelse kun kommer gennem Jesus Kristus og hans nåde. Tænk over, hvordan du kan undervise børnene om denne sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse Romerne 3:23-24. Hvad mener de, vi lærer af disse vers? Forklar, at »nåde« i vers 24 betyder Frelserens gave i form af kærlighed og barmhjertighed, som gør det muligt for os at få tilgivelse for vores synder.

  • Hæng en snack eller et billede højt oppe på væggen eller et andet sted, som børnene ikke selv kan nå. Lad dem prøve at nå det og sammenligne det med det, Paulus lærer os i Romerne 3:23. Hjælp dem derefter med at få fat i det. Hvad har Frelseren gjort for os, som vi ikke selv kan gøre? Bed dem om at fortælle om deres følelser for Frelseren, når de tænker over, hvad han har gjort for dem.

Romerne 6:1-11

Når vi bliver døbt, er det ligesom at blive en ny person.

Paulus forklarede, at dåb symboliserer Kristi død og opstandelse. Den symboliserer vores syndefulde jegs »død« og at blive oprejst til at »leve et nyt liv« (Rom 6:4). Vi fornyer vores forpligtelse til at leve et nyt liv, hver gang vi tager nadveren.

Mulige aktiviteter

  • Lad et barn læse Romerne 6:3-6. Hvad sagde Paulus, at dåb »ligner«?

  • Tal om, hvordan dåb symboliserer død og opstandelse. Hvorfor er død og opstandelse gode symboler på det, der sker, når vi bliver døbt?

  • Læs sammen nadverbønnerne (se L&P 20:77, 79). Mind børnene om, at når vi tager nadveren, fornyr vi den forpligtelse, vi påtog os, da vi blev døbt, for at følge Jesus Kristus. Hvordan hjælper nadveren os til at »leve et nyt liv«?

  • Lad børnene lave en plakat, der viser, hvad de mener, det vil sige at »leve et nyt liv«. De kan hænge den op i deres værelse, så de kan huske at træffe gode valg.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at bede familien om at lade dem vide, når de ser dem gøre noget, der viser tro.

Gør undervisningen bedre

Opbyg børnenes tillid. Hjælp børnene med at opbygge tillid til, at de selv kan lære om evangeliet, ved at rose dem, når de deltager i klassen.