Kom dan en volg Mij
19–25 augustus. 1 Korinthe 1–7: “Hecht aaneengesmeed”


‘19–25 augustus. 1 Korinthe 1–7: “Hecht aaneengesmeed”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘19–25 augustus. 1 Korinthe 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Korinthe

Korinthe (Zuid-Griekenland), het marktplein en het stadscentrum, Balage Balogh

19–25 augustus

1 Korinthe 1–7

‘Hecht aaneengesmeed’

De Heilige Geest zal u laten weten aan welke evangeliebeginselen in 1 Korinthe 1–7 de kinderen in uw klas iets hebben. Lees deze hoofdstukken met een gebed in het hart en noteer de gedachten en gevoelens die de Geest u ingeeft.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag vooraf aan een of meer kinderen om in 1 Korinthe 1–7 een vers te zoeken dat ze in de klas kunnen voorlezen. Zo nodig kunt u de ouders vragen om daarbij te helpen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

1 Korinthe 2:11–14

De Heilige Geest onderwijst mij in evangeliewaarheid.

Een van de taken van de Heilige Geest is ons te leren wat waarheid is. Over welke ervaringen kunt u vertellen om de kinderen dit beter te laten begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat voorwerpen of afbeeldingen zien van manieren waarop we over de wereld leren, zoals een school, een boek of een smartphone. Wat kunnen we te weten komen als we die dingen gebruiken? Leg uit dat Paulus in 1 Korinthe 2:11, 14 zei dat we alleen door de Geest van God, dat is de Heilige Geest, over God kunnen leren. Hoe kunnen wij ‘de dingen van God’ leren?

  • Klap bij het uitspreken van elke lettergreep van de volgende zin in uw handen: ‘De Heilige Geest onderwijst ons in waarheid.’ Laat de kinderen meeklappen en de zin herhalen. Vertel de kinderen over een ervaring waarbij de Heilige Geest u liet weten dat iets waar was.

  • Zing samen een liedje over de Heilige Geest, zoals ‘De Heilige Geest’ (Kinderliedjes, 56). Zoek samen woorden en zinsneden in het liedje die aangeven hoe de Heilige Geest tot ons spreekt en wat Hij ons leert.

1 Korinthe 3:10–11

Jezus Christus is mijn fundament.

Kinderen leggen het fundament voor hun getuigenis, en u kunt hen helpen dat stevig op Jezus Christus te bouwen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 1 Korinthe 3:11 voor en leg uit dat Jezus Christus ons fundament is. Laat enkele afbeeldingen zien van dingen waarvan we een getuigenis kunnen hebben, waaronder een plaat van Jezus Christus. Leg samen de afbeelding van Jezus onderaan, als een fundament, en ‘bouw’ de andere afbeeldingen er bovenop.

  • Zing samen ‘De wijze en de dwaze man’ (Kinderliedjes, 132). Maak gebaren die bij de tekst passen. Geef ieder kind een steen waar u ‘Jezus Christus is mijn fundament’ op hebt geschreven. Laat ze de steen mee naar huis nemen om hen te herinneren aan wat ze hebben geleerd.

  • Toon platen waarop uw favoriete verhalen uit het leven van de Heiland staan afgebeeld, en laat de kinderen vertellen wat ze zien. Laat ze hun lievelingsverhaal over Jezus vertellen. Getuig dat Jezus Christus het fundament van uw geloof is.

1 Korinthe 6:19

Mijn lichaam is een tempel.

Hoe kunt u de kinderen hun lichaam als een geschenk van God leren waarderen, en hun verlangen om ervoor te zorgen vergroten?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen foto’s van tempels zien (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Lees de volgende woorden uit 1 Korinthe 6:19 voor: ‘Uw lichaam [is] een tempel van de Heilige Geest.’ Maak de kinderen duidelijk dat onze hemelse Vader wil dat wij ons lichaam schoon en heilig houden, net als een tempel.

  • Laat een plaat van een kind zien, en leg er afbeeldingen omheen van dingen die goed voor ons lichaam zijn, en dingen die slecht zijn. Laat de kinderen om de beurt zeggen welke dingen goed zijn, en de slechte dingen wegnemen.

  • Zing samen een liedje over het lichaam, zoals ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ (Kinderliedjes, 129). Vraag de kinderen waarom ze dankbaar zijn voor hun lichaam.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

1 Korinthe 1:23–25

God is wijzer dan de mens, en ik toon ware wijsheid als ik zijn leringen geloof.

De kinderen in uw klas zullen ervaren (als dat niet al is gebeurd) dat sommige mensen dingen verkondigen die met Gods wijsheid in strijd zijn. Als de kinderen 1 Korinthe 1:23–25 bestuderen, begrijpen ze dat God wijzer is dan de mens.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen 1 Korinthe 1:23–25 en kijk waar de woorden wijsheid en dwaasheid staan. Leg uit dat de leringen van Paulus volgens veel mensen van dwaasheid getuigden, maar Paulus legde uit dat het ware wijsheid is om in het evangelie van Christus te geloven. Waarom is het wijs om te geloven wat God zegt?

  • Speel met de kinderen een rollenspel waarin ze reageren op mensen die de leringen van de kerk ‘dwaas’ vinden, zoals ons geloof in de Heiland, het woord van wijsheid of de wet van tiende. Zo kunnen ze getuigen van de zegeningen die uit die leringen voortvloeien.

  • Vertel over een ervaring waarbij anderen uw geloof dwaas vonden, of geef een voorbeeld uit de Schriften. Laat de kinderen zo mogelijk over soortgelijke ervaringen vertellen. Hoe kan 1 Korinthe 1:25 ons motiveren om trouw te blijven als anderen ons geloof dwaas vinden?

1 Korinthe 2:11–14

De Heilige Geest onderwijst mij in evangeliewaarheid.

Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat ze de Heilige Geest nodig hebben om ‘de dingen van God’ te begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Maak een lijst van manieren waarop we over de wereld leren. Mogelijke voorbeelden: boeken, de school, het internet. Lees vervolgens samen 1 Korinthe 2:11–14. Wat staat er in deze verzen over de manier waarop wij ‘de dingen van God’ leren?

  • Vraag de kinderen wanneer ze ingevingen van de Heilige Geest, ook wel ‘de Geest van God’ (1 Korinthe 2:11–14) genoemd, hebben gekregen. Mogelijke antwoorden: in de kerk, tijdens een gebed of de Schriftstudie. Maak ze duidelijk dat de Heilige Geest hun in de waarheid onderwees, zoals Paulus heeft beschreven.

  • Laat de kinderen een van de volgende Schriftteksten lezen: 1 Korinthe 2:11–14; 1 Nephi 10:17; Moroni 10:3–5 en Leer en Verbonden 8:2–3. Vraag de kinderen wat ze van deze Schriftteksten hebben geleerd over de manier waarop de Heilige Geest ons onderwijst. Moedig ze aan om de tekstverwijzingen in de kantlijn van hun Schriften te noteren.

1 Korinthe 6:19–20

Ik hoor mijn lichaam met respect te behandelen en het heilig te houden.

Het besef dat hun lichaam een geschenk van hun hemelse Vader is, motiveert de kinderen om het heilig te houden, zelfs als ze in de verleiding komen om dat niet te doen.

Mogelijke activiteiten

  • Verpak een afbeelding van een kind en een tempel als een cadeautje, en neem het mee naar de klas. Laat de kinderen 1 Korinthe 6:19–20 lezen en raden wat er in het pakje zit. Laat ze het cadeautje uitpakken en bespreken in welk opzicht ons lichaam een tempel is.

  • Praat met de kinderen over de manier waarop we met een tempel moeten omgaan. Als ons lichaam een tempel is, hoe moeten we er dan mee omgaan? U kunt deze vraag beantwoorden met een liedje over de tempel, zoals ‘De Heer gaf mij een tempel’ (Kinderliedjes, 73). U kunt het samen zingen of de tekst lezen. Hoe kunnen we onze ‘tempel’ weer schoonmaken als we fouten hebben gemaakt?

  • Lees samen het hoofdstukje ’Lichamelijke en emotionele gezondheid’ in Voor de kracht van de jeugd (2011, 25–27). Laat de kinderen op het bord een lijst maken van tips over hoe we voor ons lichaam kunnen zorgen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis een liedje uit de les te zingen en te vertellen wat ze ervan hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Getuig van Jezus Christus. Een van de belangrijkste dingen die u als leerkracht kunt doen, is van Jezus Christus getuigen. Op die manier wordt het getuigenis van de kinderen versterkt en voelen ze de liefde van de Heiland.