Kom og følg mig
2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹


»2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»2.-8. december. 1-3 Johannes; Judas«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus Kristus smiler, mens han sidder med et smilende barn

Fuldkommen kærlighed, af Del Parson

2.-8. december

1-3 Johannes; Judas

»Gud er kærlighed«

Johannes’ og Judas’ breve lærer os om vor himmelske Faders kærlighed og lys. Reflekter over, når du studerer denne uge, hvorfor de børn, du underviser, har brug for hans lys og kærlighed i deres tilværelse. Husk at tage alle aktiviteterne i dette oplæg i betragtning, ikke kun dem beregnet på den aldersgruppe, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr børnene til at fortælle, hvordan de har følt vor himmelske Faders kærlighed, eller hvorfor de tror, vor himmelske Fader er ligesom et lys.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

1 Johannes 1:5-7; 2:8-11

Når jeg følger Jesus, bringer det lys ind i mit liv.

Hvordan kan sammenligninger med fysisk lys og mørke være en hjælp for dig til at undervise børnene om det lys, som vor himmelske Fader bringer ind i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at nævne ting, der frembringer lys. Hjælp dem til at forstå fordelene ved lys, fx at det får planter til at gro, giver os mulighed for at kunne se og giver varme. Lad dem skiftes til at lyse med en lommelygte på et billede af Jesus Kristus, mens de siger: »Gud er lys« (1 Joh 1:5). Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan bringe lys ind i vores tilværelse, når vi adlyder buddene.

  • Gør det mørkt i klasselokalet, og bed børnene om at foreslå, hvordan der kan komme lys i lokalet. Hjælp dem til at tænke på, hvordan vi kan bringe Jesu Kristi lys ind i vores tilværelse. Mens de svarer, tændes lommelygterne eller der trækkes fra ved et vindue, så der lidt efter lidt kommer lys ind i lokalet.

1 Johannes 4:10-11, 20-21

Jeg viser min kærlighed til Gud, når jeg viser andre kærlighed.

Hjælp børnene til at se sammenhængen mellem den kærlighed, de føler for vor himmelske Fader, og den kærlighed, de viser hans børn.

Mulige aktiviteter

  • Læs 1 Johannes 4:11 for børnene, og syng en sang om Guds kærlighed, fx »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16). Bed et par børn om at fortælle, hvordan de ved, at vor himmelske Fader elsker dem. Efter hvert svar lader du dem give sig selv et kram og sige: »Gud er kærlighed, og Gud elsker mig.«

  • Læs 1 Johannes 4:21 for dem. Opmuntr dem til at fortælle om eller agere forskellige måder, hvorpå de kan vise en ven kærlighed, fx ved at give et knus eller lave et kort. Hvordan føles disse ting for vores venner? Hvordan føler vor himmelske Fader det, når vi gør venlige ting mod andre?

1 Johannes 2:3-5; 5:3

Jeg viser Gud min kærlighed, når jeg holder hans bud.

Børn kan fra små af lære, at Guds »bud … ikke [er] tunge«, og at det er en måde at udtrykke kærlighed til ham på, når vi holder dem.

Mulige aktiviteter

  • Læs 1 Johannes 5:3, og bed børnene om at lytte efter, hvad dette vers siger om, hvordan vi kan vise, at vi elsker Gud. Opmuntr dem til at nævne så mange bud, de kan. Hvordan føler vor himmelske Fader det, når vi adlyder hans bud?

  • Bed dem om at lave en tegning, der viser, hvordan de kan udtrykke deres kærlighed til vor himmelske Fader. De kan fx lave en tegning af sig selv, hvor de holder et af buddene. Syng en sang sammen om lydighed, fx »Vælg det rette« (Børnenes sangbog, s. 82). Hvordan har vi det, når vi adlyder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

1 Johannes 2:8-11; 4:7-8, 20-21

Jeg viser min kærlighed til Gud, når jeg viser andre kærlighed.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at når vi elsker Gud, betyder det, at vi skal elske mennesker omkring os, selv dem der er anderledes end os eller er svære at elske?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at der er begyndt en ny i deres skole eller menighed, som ikke kender nogen der endnu. Hvordan kunne denne person have det? Bed et barn om at læse 1 Johannes 4:7-8. Hvad siger dette vers om, hvordan vi bør behandle denne person? Kom med lignende scenarier, eller bed dem om at tænke over situationer, hvor de kunne have mulighed for at vise kærlighed.

  • Lad dem læse 1 Johannes 4:7-8, 20-21, og opfordr dem til hver især at skrive én sætning, der sammenfatter det, de mener, er det vigtigste at lære i disse vers. Når de er fremkommet med deres sætning, kan du fortælle beretningen om Chy Johnson i bror David L. Becks tale »Jeres hellige pligt til at tjene« (Liahona, maj 2013, s. 55). Hvordan kan børnene følge de unge mænds eksempel i beretningen, hvor de viste Chy kærlighed? Bed dem om at fortælle om andre måder, hvorpå de kan vise kærlighed til mennesker omkring sig.

1 Johannes 2:3-6; 4:17-18; 5:2-5

Jeg viser Gud min kærlighed, når jeg holder hans bud.

Det kan være lettere at adlyde buddene, når vi forstår sandhederne i 1 Johannes 5:3. Hvordan kan du hjælpe dem til at indse, at buddene ikke er byrder, men muligheder for at udtrykke deres kærlighed til Gud?

Mulige aktiviteter

  • Opmuntr børnene til at skrive på tavlen, hvordan de kan vise Gud, at de elsker ham. Læs derefter 1 Johannes 2:5-6 og 5:2-5 sammen for at finde flere forslag. Hvordan viser det vores kærlighed til vor himmelske Fader, at vi adlyder buddene?

    Billede
    en familie knæler sammen i bøn

    Selv når det er svært, kan vi vælge at holde buddene.

  • Læs 1 Johannes 4:17, og forklar, at når man »har frimodighed på dommens dag«, betyder det at have selvtillid og fred, når de står over for Gud for at blive dømt. Hvad lærer dette vers os, at vi må gøre for at have denne selvtillid? Hvilke ting kan vi gøre nu for at have selvtillid over for Gud?

Judas 1:18-22

Jeg kan være trofast, selv når andre gør grin med mig.

Børn kan blive drillet for deres overbevisning eller for den måde, de lever på som Jesu Kristi disciple. Disse vers indeholder Judas’ råd om, hvordan vi stadig kan være trofaste i sådanne situationer.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om engang, hvor der blev gjort grin med dem for at gøre det rigtige. Få dem til at læse Judas 1:18-22 og se efter, hvordan vi stadig kan være trofaste, når vi bliver drillet eller gjort grin med. Skriv det, de finder frem til, på tavlen, og tal om, hvordan de kan følge dette råd.

  • Sammenfat Lehis drøm (se1 Ne 8:1-35) og bed et par børn om at læse versene i 1 Nefi 8:26-28, 33. Tal om, hvordan menneskene i den store og rummelige bygning var lige som de spottere, Judas talte om. Hvad kan vi gøre for ikke at blive påvirket af dem, der gør grin med os eller ikke tror det samme som os? (Se 1 Ne 8:30, 33).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at planlægge, hvad de kan gøre for at dele deres lys med familien.

Gør undervisningen bedre

Børn er aktive. Til tider føler du måske, at børnenes energi afleder dem fra at lære. Men du kan benytte dig af deres aktive natur ved at opfordre dem til at lave et rollespil, tegne eller synge om et evangelisk princip. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).