Tule ja seuraa minua
2.–8. joulukuuta. 1.–3. Johannes; Juudas: ”Jumala on rakkaus”


”2.–8. joulukuuta. 1.–3. Johannes; Juudas: ’Jumala on rakkaus’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”2.–8. joulukuuta. 1.–3. Johannes; Juudas”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Jeesus Kristus hymyilee istuessaan hymyilevien lasten kanssa

Täydellinen rakkaus, Del Parson

2.–8. joulukuuta

1.–3. Johannes; Juudas

”Jumala on rakkaus”

Johanneksen ja Juudaksen kirjeissä opetetaan taivaallisen Isän rakkautta ja valoa. Kun tällä viikolla opiskelet, pohdi, miksi opettamasi lapset tarvitsevat elämäänsä Hänen valoaan ja rakkauttaan. Muista harkita kaikkia tässä oppimisehdotuksessa ehdotettuja toimintoja – ei pelkästään niitä, joita on lueteltu opettamasi ikäryhmän kohdalla.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota lapsia kertomaan, kuinka he ovat tunteneet taivaallisen Isän rakkautta tai miksi heidän mielestään taivaallinen Isä on kuin valo.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

1. Joh. 1:5–7; 2:8–11

Jeesuksen seuraaminen tuo elämääni valon.

Kuinka vertaukset fyysiseen valoon ja pimeyteen voivat auttaa sinua opettamaan lapsille siitä valosta, jota taivaallinen Isä tuo meidän elämäämme?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, jotka antavat valoa. Auta heitä ymmärtämään, mitä hyötyä on valosta: esimerkiksi se auttaa kasveja kasvamaan, sen avulla voimme nähdä ja se antaa lämpöä. Kehota lapsia vuorotellen valaisemaan taskulampulla Jeesuksen Kristuksen kuvaa samalla kun he sanovat: ”Jumala on valo” (1. Joh. 1:5). Todista, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat tuoda valon elämäämme, kun noudatamme käskyjä.

  • Pimennä luokkahuone ja kehota lapsia ehdottamaan, millä tavoin huoneeseen saataisiin valoa. Auta heitä keksimään keinoja, joilla voimme tuoda elämäämme Jeesuksen Kristuksen valoa. Kun he kertovat vastauksiaan, sytytä taskulamppuja tai avaa ikkunaverhoa niin että huoneeseen tulee vähitellen valoa.

1. Joh. 4:10–11, 20–21

Osoitan rakkauttani Jumalaa kohtaan, kun osoitan rakkautta muita kohtaan.

Auta lapsia huomaamaan, kuinka heidän tuntemansa rakkaus taivaallista Isää kohtaan on yhteydessä heidän rakkauteensa Hänen lapsiaan kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille 1. Joh. 4:11, ja laulakaa jokin Jumalan rakkaudesta kertova laulu, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17). Pyydä muutamia lapsia kertomaan, kuinka he tietävät, että taivaallinen Isä rakastaa heitä. Kehota lapsia jokaisen vastauksen jälkeen halaamaan itseään ja sanomaan: ”Jumala on rakkaus, ja Jumala rakastaa minua.”

  • Lue lapsille 1. Joh. 4:21. Kehota heitä kertomaan tai esittämään erilaisia tapoja, joilla he voivat osoittaa rakkautta ystävää kohtaan, kuten halaamalla tai tekemällä kortin. Miltä ystävästämme tuntuu, kun teemme niin? Miltä taivaallisesta Isästä tuntuu, kun teemme ystävällisiä tekoja muille?

1. Joh. 2:3–5; 5:3

Osoitan rakkauttani Jumalaa kohtaan, kun pidän Hänen käskynsä.

Lapset voivat oppia jo pienenä, etteivät Jumalan ”[käskyt] ole raskaita noudattaa” ja että niiden noudattaminen on yksi tapa osoittaa rakkautta Häntä kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue 1. Joh. 5:3 ja pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä tässä jakeessa sanotaan siitä, kuinka me voimme osoittaa rakastavamme Jumalaa. Kehota lapsia mainitsemaan mahdollisimman monta käskyä. Miltä taivaallisesta Isästä tuntuu, kun olemme kuuliaisia Hänen käskyilleen?

  • Kehota lapsia piirtämään kuva, jossa näkyy yksi tapa, jolla he voivat ilmaista rakkauttaan taivaallista Isää kohtaan. He voisivat esimerkiksi piirtää kuvan siitä, kun he itse noudattavat yhtä käskyistä. Laulakaa yhdessä jokin kuuliaisuudesta kertova laulu, kuten ”Valitse oikein” (Lasten laulukirja, s. 82–83). Miltä meistä tuntuu, kun olemme kuuliaisia?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

1. Joh. 2:8–11; 4:7–8, 20–21

Osoitan rakkauttani Jumalaa kohtaan, kun osoitan rakkautta muita kohtaan.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että Jumalan rakastamiseen kuuluu lähipiirissämme olevien rakastaminen – myös niiden, jotka saattavat olla erilaisia kuin me tai joita on vaikea rakastaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että heidän kouluunsa tai seurakuntaansa on tullut joku uusi lapsi eikä hän tunne vielä ketään. Miltähän tästä henkilöstä mahtaa tuntua? Kehota yhtä lasta lukemaan 1. Joh. 4:7–8. Kuinka tämän jakeen mukaan meidän tulisi kohdella tätä henkilöä? Kerro lisää samanlaisia tilanteita tai pyydä lapsia miettimään tilanteita, joissa heillä voisi olla mahdollisuuksia osoittaa rakkautta.

  • Pyydä lapsia lukemaan 1. Joh. 4:7–8, 20–21 ja kehota heitä jokaista kirjoittamaan yksi virke, jossa heidän mielestään tiivistyy näiden jakeiden tärkein opetus. Kun he ovat kertoneet, minkä virkkeen he laativat, voisit kertoa tarinan Chy Johnsonista. Se on veli David L. Beckin puheessa ”Pyhä velvollisuutenne palvella” (Liahona, toukokuu 2013, s. 55). Kuinka lapset voivat noudattaa niiden kertomuksen nuorten miesten esimerkkiä, jotka osoittivat rakkautta Chyta kohtaan? Kehota lapsia kertomaan, millä muilla tavoilla he voivat osoittaa rakkautta lähipiirissään olevia kohtaan.

1. Joh. 2:3–6; 4:17–18; 5:2–5

Osoitan rakkauttani Jumalaa kohtaan, kun pidän Hänen käskynsä.

Käskyjen noudattaminen voi olla helpompaa, kun ymmärrämme jakeessa 1. Joh. 5:3 opetetut totuudet. Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan, etteivät käskyt ole raskaita noudattaa vaan ne ovat mahdollisuuksia osoittaa rakkautta Jumalaa kohtaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kirjoittamaan taululle tapoja, joilla he voivat osoittaa Jumalalle, että he rakastavat Häntä. Lukekaa sitten yhdessä 1. Joh. 2:5–6; 5:2–5, jotta saatte lisää ajatuksia. Kuinka käskyjen noudattaminen osoittaa, että me rakastamme taivaallista Isää?

    Kuva
    perhe polvistuneena yhdessä rukoukseen

    Voimme päättää pitää käskyt silloinkin, kun se on vaikeaa.

  • Lue 1. Joh. 4:17 ja selitä lapsille, että ”kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin” tarkoittaa sitä, että tunnemme luottamusta ja rauhaa seisoessamme Jumalan edessä tuomittavina. Mitä tässä jakeessa opetetaan siitä, mitä meidän tulee tehdä saadaksemme tätä luottamusta? Mitä asioita voimme tehdä nyt tunteaksemme luottamusta Jumalan edessä?

Juud. 18–22

Voin olla uskollinen silloinkin, kun muut pilkkaavat minua.

Lapsia saatetaan pilkata heidän uskonkäsityksistään tai siitä tavasta, jolla he elävät Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina. Näissä jakeissa on Juudaksen neuvo siihen, kuinka pysyä uskollisena sellaisissa tilanteissa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin heitä on pilkattu jonkin sellaisen tekemisestä, mikä on oikein. Kehota lapsia lukemaan Juud. 18–22 ja panemaan merkille, kuinka me voimme pysyä uskollisina, kun meitä ivataan tai pilkataan. Kirjoita taululle, mitä he löytävät, ja keskustelkaa siitä, millä tavoin voimme noudattaa tätä neuvoa.

  • Esitä lyhyesti Lehin uni (ks. 1. Nefi 8:1–35) ja pyydä muutamia lapsia lukemaan jakeet 1. Nefi 8:26–28, 33. Keskustelkaa siitä, kuinka ihmiset suuressa ja avarassa rakennuksessa muistuttavat niitä pilkkaajia, joista Juudas puhui. Mitä voimme tehdä, jotta meihin eivät vaikuttaisi ne, jotka pilkkaavat meitä tai ovat eri mieltä asioista, joihin me uskomme? (Ks. 1. Nefi 8:30, 33.)

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia suunnittelemaan, mitä he aikovat tehdä jakaakseen valoaan perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset ovat toimeliaita. Toisinaan sinusta saattaa tuntua, että lasten vilkkaus häiritsee oppimista. Mutta voit hyödyntää heidän toimeliasta luonnettaan kehottamalla heitä näyttelemään, piirtämään tai laulamaan jostakin evankeliumin periaatteesta. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)