Kom og følg mig
14.-20. december. Moroni 10: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«


»14.-20. december. Moroni 10: ›Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»14.-20. december. Moroni 10«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

Så I kan vide, af Gary L. Kapp

14.-20. december

Moroni 10

»Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«

Medlemmerne af din klasse kan have haft gode oplevelser med at læse Mormons Bog dette år. Træk på disse oplevelser for at opmuntre alle i klassen til at studere skrifterne.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan bede klassens medlemmer om at forestille sig, at Moroni besøger klassen. Hvad ville de sige til ham om det, han skrev i Moroni 10? Er der nogen vers, der er særligt betydningsfulde for dem? De kunne måske fortælle om en oplevelse, de har haft med disse vers.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Moroni 10:3-7

Jeg kan kende sandheden ved Helligåndens kraft.

  • Klassemedlemmerne kan få ny indsigt, hvis de studerer Moroni 10:3-5 omhyggeligt. For at hjælpe dem kan du skrive vigtige vendinger fra disse vers på separate sedler og give en til hvert medlem af klassen eller til en gruppe. Bed dem om at tænke over eller tale om, hvad deres vending betyder, heriblandt hvad de kan gøre for at anvende den i deres liv. I kan derefter læse Moroni 10:3-5 sammen og stoppe op, når I kommer til en vending, som nogle studerede, så klassemedlemmet kan fortælle om sine tanker.

  • For at opmuntre klassemedlemmerne til at fortælle om oplevelser, de har haft med at handle på Moronis opfordring i disse vers, kan du bede dem om at forestille sig, at de forsøger at opfordre en ven eller en i familien til at få et vidnesbyrd om Mormons Bog. Hvordan kan de bruge Moroni 10:3-7? Hvilke oplevelser kunne de fortælle om? Hvordan kan vi hjælpe andre til at forstå, hvad det vil sige at kende noget »ved Helligåndens kraft«? (Moro 10:5).

Moroni 10:8-25

»[Forkast ikke] Guds gaver.«

  • Hvorfor er formaningen til, at vi »ikke forkaster Guds gaver« særlig vigtig i disse sidste dage? (Moro 10:8). Overvej at lade klassemedlemmerne tænke over dette spørgsmål, mens de læser Moroni 10:8-18. For at styrke deres tro på åndelige gaver kan du bede dem om at komme med eksempler på folk, der bruger hver gave, der nævnes i Moroni 10:9-16. Eksemplerne kan være fra skriften, Kirkens historie eller fra deres eget liv. (Eksempler i Mormons Bog foreslås i »Yderligere ressourcer«). I kan også tale om, hvordan de gaver, der er beskrevet i disse vers, blev tilkendegivet ved fremkomsten af Mormons Bog. Hvorfor er det vigtigt for en person, der søger et vidnesbyrd om Mormons Bog, at tro på åndelige gaver? Hvad gør vi nogle gange, hvor vi »forkaster« disse gaver i vores liv? Hvordan er disse gaver en hjælp for os til at »kom[me] til Kristus og bliv[e] fuldkommengjort i ham«? (Se Moro 10:30-33).

  • En anden måde, hvorpå I kan udforske de åndelige gaver, der beskrevet i disse vers, er at skrive spørgsmål som disse på tavlen: Hvad er åndelige gaver? Hvem får dem? Hvorfor bliver de skænket? og Hvordan får vi dem? Bed dernæst klassemedlemmerne om at se efter svar i Moroni 10:8-28. (Udtalelserne af præsident Brigham Young og præsident Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer« kan også være en hjælp). Udover de åndelige gaver, der er nævnt i vers 9-16, hvilke andre af »Guds gaver« har vi så modtaget eller er vi blevet velsignet af? (Moro 10:8). Du kan dele det, ældste Bruce R. McConkie lærte os: »Åndelige gaver er uendelige i antal og i mangfoldighed. De, som står angivet i det åbenbarede ord, er ganske enkelt illustrationer af en uendelig udgydelse af den guddommelige nåde, som en gavmild Gud giver til dem, som elsker og tjener ham« (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 371).

Moroni 10:30-33

Jeg kan blive fuldkommengjort gennem Jesu Kristi nåde.

  • Hvad, føler du, vil hjælpe din klasse til at acceptere Moronis opfordring til at »kom[me] til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham«? (Moro 10:32). At begynde med en salme om dette emne, såsom »Frelseren bød« (Salmer og sange, nr. 62), kan indbyde Ånden i jeres samtale og klassens medlemmer kan fortælle om de forbindelser, de ser mellem salmen og de sandheder, der er i Moroni 10:30-33. Hvad lærer vi af disse vers og salmen om, hvad det vil sige at komme til Kristus? Hvad betyder det at »blive fuldkommengjort i Kristus«? (Se også L&P 76:50-53, 69). Del dine følelser om, hvad det betyder at blive »gjort fuldkomne ved Jesus« (L&P 76:69), og tilskynd klassens medlemmer til at dele deres.

  • Da dette er din klasses sidste drøftelse af Mormons Bog i år, kan du bede klassens medlemmer om at fortælle noget om, hvad de har følt og lært ved at have studeret denne bog. For at hjælpe dem til at gøre det, kan I sammen læse Moroni 10:32-33, og du kan bede dem om at bruge lidt tid til at tænke over, hvordan Mormons Bog har hjulpet dem til at komme til Kristus. Du kan spørge: Hvordan har Mormons Bog været med til at øge vores kærlighed til Gud? Hvordan har det hjulpet os til at stole mere fuldt ud på Kristi nåde? Hvordan har det hjulpet os til ikke at »forkaste« Frelserens kraft? Bed klassemedlemmerne om at bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog og dens vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at hjælpe klassemedlemmerne til at se frem til at studere Lære og Pagter næste år kan du gennemgå Moroni 10:9-16 og forklare, at disse gaver alle findes i Kirken i dag. Når vi læser Lære og Pagter, vil vi se, hvordan gaverne og Guds kraft er blevet brugt til at fremme hans værk i de sidste dage.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Tilkendegivelser af åndelige gaver i Mormons Bog.

Præsident Brigham Youngs vidnesbyrd om åndelige gaver.

»Tro. Når man tror på evangeliets principper og opnår tro, som er en gave fra Gud, tilføjer han mere tro, og tilføjer tro på tro …

Helbredelsens gave. Jeg er her for at vidne om hundredvis af tilfælde, hvor mænd, kvinder og børn er blevet helbredt ved Guds kraft, ved håndspålæggelse, og jeg har set mange oprejst fra dødens port og bragt tilbage fra evighedens tærskel; og nogle, hvis ånd faktisk havde forladt deres legeme, vendte tilbage. Jeg bevidner, at jeg har set syge blive helbredt ved håndspålæggelse i overensstemmelse med Frelserens løfte …

Profeti, åbenbaring og viden. Enhver mand og kvinde kan være åbenbarer og have Jesu vidnesbyrd, som er profetiens ånd, og forudse Guds tanker og vilje med dem, undgå det onde og vælge det, som er godt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 252, 253).

»[Grib] fat i enhver god gave«

Præsident Dallin H. Oaks fortalte, hvordan det velsignede hans mor at søge åndelige gaver: »Min mor, der var enke, da hun havde mistet sin mand, følte sig utilstrækkelig. Men hvor hun dog bad om det, hun havde brug for, for at kunne opfylde sit ansvar for at opdrage sine tre små børn! Hun søgte, hun var værdig, og hun blev velsignet! Hendes bønner blev besvaret på mange måder, deriblandt modtagelsen af åndelige gaver. Hun havde mange, men dem, jeg husker bedst, er troens, vidnesbyrdets og visdommens gave« (»Spiritual Gifts«, Ensign, sep. 1986, s. 72).

Gør undervisningen bedre

Sørg for tid til at dele med hinanden. »Når eleverne fortæller om det, de lærer, mærker de ikke alene Ånden og styrker deres vidnesbyrd, men de tilskynder også andre i klassen til selv at finde sandheder« (Undervisning på Frelserens måde, s. 29-30).