Tule ja seuraa minua
7.–13. tammikuuta. Matteus 1; Luukas 1: ”Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit”


”7.–13. tammikuuta. Matteus 1; Luukas 1: ’Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”7.–13. tammikuuta. Matteus 1; Luukas 1”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Maria ja Elisabet

7.–13. tammikuuta

Matteus 1; Luukas 1

”Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit”

Ennen kuin luet yhtään tutkimisen lisäaineistoa, lue luvut Matt. 1 ja Luuk. 1, pohdi niitä ja kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Anna Hengen ohjata valmistautumistasi. Tarkastele sitten tässä oppimisehdotuksessa ja aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi olevia ideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa käydä läpi lukua Matt. 1 tai Luuk. 1 ja kannusta heitä kertomaan, mikä on heidän lempijakeensa, sekä selittämään, mitä opillisia totuuksia he ovat oppineet. Voisi olla hyödyllistä, että kertaat ensin lyhyesti näiden lukujen tapahtumat luodaksesi taustaa käsitellyille jakeille.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 1:18–25; Luuk. 1:5–80

Taivaallinen Isä toimii käyttämällä uskollisia lapsiaan tarkoitustensa toteuttamiseen.

  • Tutkiessaan tänä vuonna Uutta testamenttia luokan jäsenet saavat todennäköisemmin merkityksellisiä kokemuksia, jos he pystyvät löytämään opetuksia niiden ihmisten kokemuksista, joista he lukevat. Voisit auttaa heitä tekemään niin kirjoittamalla taululle luvuissa Matt. 1 ja Luuk. 1 mainittujen ihmisten nimet sekä pyhien kirjoitusten viitteet, joissa näistä ihmisistä puhutaan, seuraavasti:

    Kehota luokan jäseniä valitsemaan yksi henkilö, josta he haluaisivat oppia lisää, lukemaan luetellut jakeet ja kertomaan jollekulle muulle luokassa, mitä he oppivat tuon henkilön kokemuksesta. Mitä me voimme tehdä noudattaaksemme tuon henkilön uskollista esimerkkiä?

    Kuva
    Gabriel ilmestyy Marialle

    Enkeli ilmestyy Marialle, John Scott

  • Voisit auttaa luokan jäseniä ajattelemaan syvällisemmin sitä, millainen Maria oli ja mikä oli hänen roolinsa Isän suunnitelmassa, näyttämällä videot ”An Angel Foretells Christ’s Birth to Mary” [Enkeli kertoo ennalta Marialle Kristuksen syntymästä] ja ”Mary and Elisabeth Rejoice Together” [Maria ja Elisabet riemuitsevat yhdessä] (sivustolla lds.org). Tai voisitte lukea yhdessä Luuk. 1:26–38, 46–56 ja kiinnittää huomiota Marian sanoihin, jotka tuovat ilmi jotakin hänen luonteestaan. Mitä muuta saamme tietää Mariasta? Mitä hän voi opettaa meille meitä koskevan Jumalan tahdon hyväksymisestä?

Luuk. 1:5–25

Jumalan siunaukset tulevat Hänen omana aikanaan.

  • Luokassasi saattaa olla Elisabetin ja Sakariaan kaltaisia ihmisiä, jotka elävät vanhurskaasti eivätkä silti ole saaneet toivomaansa siunausta. Kuinka voisit auttaa heitä ottamaan oppia Elisabetin ja Sakariaan esimerkistä? Voisit aloittaa pyytämällä luokan jäseniä kirjoittamaan paperille siunauksia, joita he toivovat. Sitten he voisivat tutkia jakeita Luuk. 1:5–25 ja etsiä opetuksia, joita he voivat saada Elisabetilta ja Sakariaalta luottamisesta Herraan. He voisivat myös lukea ”Lisäaineistossa” olevat lainaukset ja pohtia niitä. Kannusta heitä kirjoittamaan toivomansa siunauksen viereen, mitä he oppivat, ja halutessaan kertomaan ajatuksiaan.

  • Mitä muita esimerkkejä Herran ajoitukseen luottamisesta luokan jäsenet voivat kertoa omasta elämästään tai pyhien kirjoitusten kertomuksista? Mitä me opimme näistä esimerkeistä?

Luuk. 1:26–38

”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.”

  • Luokan jäsenet saattavat toisinaan ihmetellä – kuten Maria – kuinka Jumalan heitä koskevat suunnitelmat tai lupaukset voivat täyttyä. Voisit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään, että kaikki on mahdollista Jumalan voiman avulla, ottamalla esille kuvan Marian ilmestys: Enkeli Gabriel ilmestyy Marialle (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 28) ja pyytämällä heitä lukemaan yhdessä Luuk. 1:26–38. Mitä me voimme Marian sanoja ja tekoja tutkimalla oppia siitä, kuinka voi selviytyä mahdottomalta tuntuvista asioista? Pyydä luokan jäseniä kertomaan kokemuksia, joissa Jumala auttoi heitä suoriutumaan jostakin, joka oli heidän mielestään mahdotonta. Nykyajan esimerkki pyhistä, joita Jumala auttoi suoriutumaan sellaisesta, mikä näytti mahdottomalta, on videossa ”Sealed Together: The Manaus Temple Caravan” [Sinetöity yhteen: karavaani Manausin temppeliin] (lds.org).

  • Vapahtajan elämä havainnollisti Gabrielin julistamaa totuutta: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37). Voisit valaista tätä periaatetta pyytämällä luokan jäseniä miettimään tilanteita, jolloin Vapahtaja toteutti mahdottomilta tuntuvia asioita toimiessaan Isänsä tahdon mukaan (ks. esim. Joh. 9:1–7). Voisit auttaa luokan jäseniä näkemään, kuinka tämä periaate toimii heidän elämässään, kehottamalla heitä pohtimaan seuraavanlaisia kysymyksiä: Miten elämäänne vaikuttaa tieto siitä, ettei mikään ole Jumalalle mahdotonta? Kuinka se muuttaa sitä, miten palvelette kirkossa? Entä sitä, miten olette vuorovaikutuksessa perheenne kanssa? Voisi olla myös hyödyllistä verrata jaetta Luuk. 1:37 Vapahtajan sanoihin jakeessa Mark. 14:36.

Matt. 1:18–25; Luuk. 1:26–55

Jeesus Kristus on Jumalan Poika.

  • Matteuksen, Luukkaan ja muiden evankeliumien kirjoittajien päätarkoituksena oli todistaa, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Kuinka voit auttaa luokan jäseniä huomaamaan tämän tarkoituksen näistä aivan ensimmäisistä luvuista, jotka he lukevat Uudesta testamentista? Tässä on yksi idea: Jaa luokan jäsenet ryhmiin tai pareiksi ja anna jokaiselle ryhmälle tehtäväksi lukea jokin kohta joko luvusta Matt. 1 tai Luuk. 1. Kehota heitä etsimään tapahtumia tai jakeita, jotka vahvistavat heidän uskoaan Jeesuksen Kristuksen jumalalliseen tehtävään Jumalan Poikana ja kertomaan luokalle, mitä he löytävät. Voisit ehdottaa esimerkiksi jakeita Matt. 1:18–25 ja Luuk. 1:26–38, 39–45, 46–55. Ehdota luokalle, että kun he tänä vuonna tutkivat Uutta testamenttia, he voisivat koota luetteloa kohdista, jotka todistavat Jeesuksen Kristuksen olevan Jumalan Poika. Voisitte koota tätä luetteloa myös yhdessä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta luokan jäseniä lukemaan luvut Matt. 2 ja Luuk. 2 ensi viikon oppitunnille ehdottamalla, että jos he lukevat rukoillen kertomuksen Vapahtajan syntymästä, he saavat uusia näkemyksiä, vaikka he olisivatkin lukeneet sen monta kertaa aiemmin.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Matt. 1; Luuk. 1

Pankaamme toivomme Herraan.

Vanhin Neal A. Maxwell on opettanut: ”Uskoon kuuluu – – luottamus Jumalan ajoitukseen, sillä Hän on sanonut: ’Kaiken täytyy tapahtua aikanaan’ (OL 64:32)” (”Ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 85).

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut:

”Jokainen meistä kutsutaan odottamaan omalla tavallamme. Me odotamme vastauksia rukouksiin. Me odotamme asioita, jotka sillä hetkellä saattavat tuntua meistä niin oikeilta ja niin hyviltä, ettemme pysty mitenkään keksimään, miksi taivaallinen Isä viivyttäisi vastausta.

Muistan, kun valmistauduin hävittäjälentäjäkoulutukseen. Suuri osa alustavasta sotilaskoulutuksesta muodostui liikunnasta. – – Me juoksimme ja juoksimme ja juoksimme vielä lisää.

Kun olin juoksemassa, aloin huomata jotakin, mikä suoraan sanoen huolestutti minua. Kerta toisensa jälkeen minun ohitseni juoksi miehiä, jotka polttivat, joivat ja tekivät kaikkea sellaista, mikä oli vastoin evankeliumia ja varsinkin viisauden sanaa.

Muistan ajatelleeni: ’Hei, hetkinen! Eikö minun pitäisi pystyä juoksemaan ilman että uuvun?’ Minä kuitenkin uuvuin, ja ohitseni juoksi ihmisiä, jotka eivät todellakaan noudattaneet mitään edes etäisesti viisauden sanaan liittyvää. Myönnän, että siihen aikaan se huolestutti minua. Kysyin itseltäni, oliko lupaus totta vai eikö se ollut.

Vastausta ei tullut heti. Lopulta kuitenkin opin, että Jumalan lupaukset eivät aina täyty niin nopeasti tai sillä tavalla kuin saatamme toivoa. Ne tulevat Hänen ajoituksensa mukaan ja Hänen tavallaan. Vuosia myöhemmin sain nähdä todisteita ajallisista siunauksista, joita tulee niille, jotka noudattavat viisauden sanaa – niiden hengellisten siunausten lisäksi, joita tulee välittömästi kuuliaisuudesta mille tahansa Jumalan laille.” (”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 58.)

Näin kehitymme opettamisessa

Kannusta luokan jäseniä tutkimaan pyhiä kirjoituksia kotona. Yksi tapa, jolla voit kannustaa pyhien kirjoitusten tutkimiseen kotona, on antaa luokan jäsenille aikaa kertoa oivalluksista ja näkemyksistä, joita he ovat saaneet tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen ja perheen kanssa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 29.)