Kom og følg mig
4.-10. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: ›Herrens ånd er over mig‹


»4.-10. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: ›Lad det ske mig efter dit ord‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»4.-10. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Kristus besejrer Satan

Kristus besejrer Satan, af Robert T. Barrett

4.-10. februar

Matthæus 4; Lukas 4-5

»Herrens ånd er over mig«

Når du læser og overvejer Matthæus 4 og Lukas 4-5, så nedskriv dine åndelige indtryk. Dette vil indbyde til inspiration om, hvordan du bedst imødekommer din klasses behov. Du kan også overveje at bruge Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier såvel som dette oplæg for at finde yderligere ideer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
Deleikon

Del med hinanden

Denne uges læsning omfatter denne udtalelse: »De blev slået af forundring over hans lære, for der var myndighed bag hans ord« (Luk 4:32; se også Mark 1:22). Hvilke vers kan klassemedlemmerne dele fra disse kapitler, som hjalp dem til selv at føle denne lærdomsmæssige kraft?

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Vor himmelske Fader har givet os kraften og evnen til at modstå fristelse.

  • Beretningen om Frelseren, der modstår Satan, kan hjælpe klassemedlemmerne til at genkende måder, hvorpå Satan forsøger at friste dem. De kan vælge en af fristelserne i Matthæus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13 og tænke på en nutidig relateret fristelse (sætningerne i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe). Hvorfor er det godt at vide, at Frelseren modstod fristelser, der ligner dem, vi står over for i dag? Hvorfor var Kristus i stand til at modstå fristelse? For andre eksempler på personer i skrifterne, der modstår Satan, se 1 Mosebog 39:7-20, 2 Nefi 4:16-35 og Moses 1:10-22.

  • Du kan opfordre til en drøftelse om Matthæus 4:1-11 og Lukas 4:1-13 ved at skrive to spørgsmål på tavlen: Hvad lærer vi om Kristus af denne historie? og Hvad lærer vi om Satan? Bed dem så om at se i skriftstederne for at finde svar på disse to spørgsmål og skriv deres svar på tavlen.

  • Hvad kan hjælpe din klasse til at modstå fristelse? Du kan bede dem om at gennemgå tilfælde i Matthæus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13, hvor Frelserens viden om skrifterne hjalp ham besvare Satan (ved at sige »Der står skrevet«). Giv dem tid til at finde og dele skriftsteder, der kan befæste og styrke dem, når de føler sig fristet. (For at få ideer kan de se i Guide til skrifterne under »Fristelse«).

Lukas 4:16-30

Jesus Kristus er den profeterede Messias.

  • For at hjælpe dem til bedre at forstå denne beretning kan du forklare, at titlerne Messias og Kristus begge betyder »den salvede«. Når de læser Lukas 4:18-21, så bed dem om at tænke over, hvad det vil sige, at Jesus er Kristus, Messias eller den Salvede. De kan måske også finde det nyttigt at læse »Salvede« i Guide til skrifterne. Hvordan erklærer Jesus, at han er Messias i dag? Bed dem at fortælle, hvordan de har fået en viden om, at Jesus Kristus er deres Frelser.

  • Der kan være nogle nyttige lektier at lære ved at udforske, hvorfor folket i Nazaret ikke accepterede Jesus som den profeterede Messias. En måde at gøre dette på kunne være at sætte deres attitude i kontrast til Sareptas og Na’amans enkers attitude i Det Gamle Testamente. Du kan også bede nogle på forhånd om at komme forberedt til at sammenfatte hver af disse beretninger (se 1 Kong 17:8-24; 2 Kong 5:1-17; Luk 4:16-30). Hvad lærer disse beretninger os om mirakler og at svare Guds tjenere? Kan de se noget budskab til Kirkens medlemmer i dag i Frelserens ord til folket i Nazaret?

Matthæus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Forpligtelsen til at følge Kristus betyder at acceptere hans vilje og forsage vores egen.

  • Til tider giver den vejledning, vi modtager af Herren, ikke mening til at starte med. De kan søge i Lukas 5:1-11 og se efter, hvad Herren bad Peter om, og hvorfor Peter kan have tvivlet på hans vejledning. Hvordan kan denne oplevelse have påvirket Peters syn på Frelseren og sig selv? Du kan bede klassemedlemmerne om at dele en oplevelse om, hvordan de udviste deres tro på guddommelig vejledning på trods af, at de ikke havde en fuldkommen forståelse. Hvad var resultatet af, at de udøvede deres tro?

    Billede
    Jesus kalder Peter og Andreas ved søen

    »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere« (Matt 4:19).

  • Ligesom, at fiskerne »forlod alt« for at følge Jesus Kristus (Luk 5:11), er der ting, som vi må forlade for at blive hans disciple. Hvad hentyder Matthæus 4:18-22 om Peters, Andreas’, Jakobs og Johannes’ attitude og tro? Det kan være hjælpsomt at medbringe et fiskenet til klassen og bede deltagerne om at nedskrive det, de er villige til at forlade eller allerede har forladt for at følge Kristus og ligge dem i nettet. Overvej at bede nogle om at fortælle, hvordan deres liv har ændret sig, når de har valgt at forlade alt for at følge Frelseren.

Billede
Læreikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere dem til at læse Johannes 2-4 i løbet af den kommende uge kan du bede dem om at tænke over, hvad de mener, det betyder at blive »født på ny«. Fortæl dem, at næste uges læsning vil hjælpe dem til at besvare dette spørgsmål.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Matthæus 4; Lukas 4-5

Jesus er Messias.

Former for fristelser.

Præsident David O. McKay sagde, da han talte om de former for fristelser, som Frelseren stod overfor i ørkenen:

»Enhver fristelse, som kommer til jer og mig, kommer i en af tre former:

(1) En fristelse af appetitten eller lysterne.

(2) Eftergivenhed over for stolthed, mode eller forfængelighed.

(3) Et ønske om verdslig rigdom eller magt og herredømme over lande eller menneskets jordiske ejendomme« (Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003, s. 82).

Da ældste Jeffrey R. Holland talte om Jesu oplevelse i Matthæus 4, sagde han:

»›Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene dér skal blive til brød‹ …

Fristelsen ligger ikke i at spise … Fristelsen ligger i Satans forslag om at gøre det på netop denne måde – for at blive mæt på den nemmeste måde, ved at misbruge sin magt i stedet for at vente til det rette tidspunkt og få mad på rette vis …

›Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned‹ fra helligdommens tinde …

Denne fristelse er omend mere underfundig end den første. Det er en fristelse af ånden, af at lide en personlig sult, som er langt mere reel end behovet for brød. Ville Gud redde ham? … Hvorfor ikke få en åndelig bekræftelse, skabe sig en loyal menighed og give Satan igen ved at appellere til Guds magt? …

Men Jesus afviste den åndelige fristelse. Fornægtelse og afstandtagen er også en del af guddommelig forberedelse … Selv Guds Søn måtte vente. Forløseren, der aldrig ville udøse ringe nåde over andre, ville sandsynligt ikke bede om det for sig selv …

 ›Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.‹

[Satan] spørger …›Hvad forlanger du? Billigt brød, afviser du. Messiansk dramatik afviser du, men intet menneske kan modstå verdslig rigdom. Sig hvad du forlanger.‹ Da Satan for første gang viste sin troløshed, fremlagde han sin urokkelige tro på, at man kan købe alt i denne verden for penge.

En dag skal Jesus regere verden. Her kommer han til at herske over ethvert fyrstendømme og enhver magt. Han bliver kongernes Konge og herrernes Herre. Men ikke på den måde« (»Den ubekvemme Messias,« Stjernen, mar. 1989, s.19, 22, 23).

Gør undervisningen bedre

Tak dem, du underviser. »Bliv ikke så optaget af lektionen, at I glemmer at takke eleverne for deres bidrag. De har behov for at vide, at I påskønner deres villighed til at fortælle om deres indsigt og vidnesbyrd« (Undervisning på Frelserens måde, s. 33).