Tule ja seuraa minua
29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ”Minä olen hyvä paimen”


”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10: ’Minä olen hyvä paimen’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”29. huhtikuuta – 5. toukokuuta. Johannes 7–10”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Kristus ja aviorikoksesta tavattu nainen

Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, Liz Lemon Swindle

29. huhtikuuta – 5. toukokuuta

Johannes 7–10

”Minä olen hyvä paimen”

Sinä ja luokkasi jäsenet saatte oivalluksia lukiessanne tällä viikolla lukuja Joh. 7–10. Muista, että tämän oppimisehdotuksen ideoiden tulee täydentää innoitusta, jota saat tutkiessasi pyhiä kirjoituksia, ei korvata sitä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Muistuta luokan jäsenille, miten tärkeää heidän on tehdä kodistaan evankeliumin oppimisen keskus. Mistä lukujen Joh. 7–10 kohdista luokan jäsenet keskustelivat viikolla perheensä kanssa? Mitkä ajatukset olivat heille hyödyllisimpiä?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Joh. 7–10

Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja.

  • Luvuissa Joh. 7–10 Vapahtaja esitti useita julistuksia, jotka voivat auttaa luokan jäseniä ymmärtämään paremmin Hänen tehtäväänsä ja pääsemään lähemmäksi Häntä. Voisit kehottaa luokan jäseniä lukemaan seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja kertomaan, mitä ne opettavat Vapahtajan jumalallisesta tehtävästä. Kuinka Kristus täyttää näitä rooleja meidän elämässämme?

Kuva
Jeesus Kristus

Maailman valo, Howard Lyon

Joh. 7:14–17

Kun elämme Jeesuksen Kristuksen opetusten mukaan, saamme tietää niiden olevan totta.

  • Luokan jäsenet saattavat ymmärtää paremmin, kuinka jonkin käskyn mukaan eläminen vahvistaa todistusta, jos he vertaavat tätä mallia siihen, miten jokin taito opitaan henkilökohtaisten kokemusten avulla. Esimerkiksi voisit pyytää luokan jäseniä, jotka osaavat jongleerata tai soittaa jotakin soitinta, selittämään, kuinka he ovat oppineet nämä taidot. Kuinka harjoitteleminen itsekseen on opettanut heille enemmän kuin se, että he pelkästään olisivat katsoneet jonkun toisen käyttävän tuota taitoa? Keskustelkaa yhdessä siitä, kuinka taidon oppimisen edellyttämää ponnistelua voi verrata siihen hengelliseen malliin, jota Vapahtaja kuvaili jakeissa Joh. 7:14–17. Mitä kokemuksia luokan jäsenet voivat kertoa siitä, kun he ovat noudattaneet tätä mallia saadakseen hengellistä tietoa?

  • Kuinka voit havainnollistaa totuuksia, joita opetetaan jakeissa Joh. 7:14–17? Voisit esimerkiksi pyytää luokkasi jäseniä kertomaan kokemuksista, joissa he ovat saaneet todistuksen jostakin evankeliumin totuudesta elämällä sen mukaan. ”Lisäaineistossa” annettu sisar Bonnie L. Oscarsonin kertomus on myös hyvä esimerkki. Anna luokan jäsenille aikaa miettiä jokin evankeliumin periaate, josta he haluaisivat saada lujemman todistuksen, ja kannusta heitä sitten asettamaan tarkkoja tavoitteita, jotta he eläisivät täydemmin tuon periaatteen mukaan.

Joh. 8:18–19, 26–29

Kun opimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, opimme tuntemaan Isän.

  • Vanhin Jeffrey R. Holland on huomauttanut: ”Jotkut nykymaailmassa kärsivät ahdistavasta väärinkäsityksestä, joka koskee [Isää Jumalaa]. – – Monet nykyajan ihmiset – – sanovat, että he saattaisivat viihtyä Jeesuksen sylissä, mutta heistä on epämukavaa ajatella ankaran Jumalan kohtaamista.” (Ks. ”Jumalan valtasuuruus”, Liahona, marraskuu 2003, s. 71.) Mitä Vapahtajan sanat jakeissa Joh. 8:18–19, 26–29 opettavat Hänen ja Isän välisestä yhteydestä? Kun olette lukeneet nämä jakeet ja keskustelleet niistä, luokan jäsenet voisivat kirjoittaa taululle luettelon asioista, joita Jeesus teki, sanoi tai opetti. Mitä opimme näiden asioiden perusteella Isästä Jumalasta?

Joh. 8:1–11

Vapahtajan armo ulottuu kaikkiin, jotka tekevät parannuksen.

  • Niille, jotka syntiensä vuoksi tuntevat olevansa tuomittuja, kertomus siitä, kuinka Vapahtaja tarjosi armoa ja parannuksentekoa aviorikoksesta tavatulle naiselle, voisi olla rohkaiseva. Tai jos luokan jäsenet tuntevat houkutusta tuomita muita näiden syntien vuoksi, tämä kertomus voisi toimia varoituksena. Voisit pyytää heitä lukemaan Joh. 8:1–11 ja etsimään vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitä tämä kertomus opettaa Vapahtajan armosta? Kuinka Hänen armonsa saaminen, kun teemme syntiä, saattaisi auttaa meitä tuntiessamme houkutusta tuomita muita? (Ks. Alma 29:9–10.) Voisit myös näyttää videon ”Go and Sin No More” [Mene, äläkä enää tee syntiä] (lds.org).

  • Voisit auttaa luokan jäseniä havaitsemaan, miten jakeet Joh. 8:1–11 koskevat heitä, jakamalla luokan jäsenet kolmeen ryhmään – yksi ryhmä keskittyy fariseusten sanoihin ja tekoihin, yksi ryhmä keskittyy Vapahtajan sanoihin ja tekoihin ja yksi ryhmä keskittyy naisen sanoihin ja tekoihin. Kehota kutakin ryhmää tekemään luettelo niistä hengellisistä totuuksista, joita he oppivat lukiessaan oman osansa kertomuksesta.

  • Toisinaan emme tiedosta sitä, millä tavoin tuomitsemme muita. Seuraava toiminta auttaa luokan jäseniä voittamaan tämän taipumuksen: Pyydä luokan jäseniä auttamaan sinua laatimaan luettelo seikoista, joiden perusteella tuomitsemme ihmisiä (heidän ulkonäkönsä, käytöksensä, taustansa jne.). Anna luokan jäsenille paperipaloja, jotka on leikattu kiven muotoisiksi, ja pyydä heitä valitsemaan jokin seikka, jonka perusteella he tuntevat syyllistyvänsä muiden tuomitsemiseen, ja kirjoittamaan se paperikiveen. Mitä opimme Vapahtajan sanoista fariseuksille jakeissa Joh. 8:1–11? Kehota luokan jäseniä kirjoittamaan paperikivensä toiselle puolelle jotakin, mikä muistuttaa heitä olemaan tuomitsematta (kenties jonkin ilmauksen luvusta Joh. 8).

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä luokan jäseniä miettimään tilannetta, jolloin he kadottivat jotakin itselleen arvokasta. Seuraavan viikon oppiaiheen pyhien kirjoitusten luvuista he saavat tietää, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ajattelevat niistä, jotka ovat kadoksissa.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Joh. 7–10

Eläminen jonkin periaatteen mukaan auttaa meitä saamaan siitä todistuksen.

Sisar Bonnie L. Oscarson on sanonut:

”Vapahtaja on opettanut: ’Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani’ [Joh. 7:17]. Toisinaan yritämme tehdä sen päinvastaisessa järjestyksessä. Saatamme esimerkiksi suhtautua asiaan näin: Eläisin ihan mielelläni kymmenysten lain mukaan, mutta ensin minun on tiedettävä, että se on totta. Kenties me jopa rukoilemme saadaksemme todistuksen kymmenysten laista ja toivomme, että Herra siunaa meitä sillä todistuksella, ennen kuin olemme täyttäneet ensimmäistäkään kymmenyslipuketta. Se vain ei toimi sillä tavalla. Herra odottaa meidän osoittavan uskoa. Meidän täytyy johdonmukaisesti maksaa täydet ja rehelliset kymmenykset saadaksemme todistuksen kymmenyksistä. – –

Haluaisin kertoa esimerkin siitä, kuinka eläminen jonkin periaatteen mukaan auttaa meitä kokemaan kääntymyksen siihen periaatteeseen. – – Vanhempani ja opettajani kirkossa olivat painottaneet minulle sitä, miten arvokasta on kohdella ruumistaan kunnioittaen, pitää mieli selkeänä ja ennen kaikkea oppia luottamaan Herran käskyihin. Päätin välttää tilanteita, joissa tiesin käytettävän alkoholia, ja pysyä erossa tupakasta ja huumeista. Usein se merkitsi sitä, ettei minua kutsuttu juhliin, ja minulla oli harvoin treffejä. Huumeiden käyttö kävi yhä yleisemmäksi nuorten keskuudessa, eivätkä sen vaarat olleet yhtä hyvin tiedossa kuin nykyään. Myöhemmin monet ikätovereistani kärsivät aivoihin vaikuttavien huumeiden aiheuttamista pysyvistä vaurioista tai vakavista riippuvuuksista. Olin kiitollinen siitä, että minua oli kotona opetettu elämään viisauden sanan mukaan, ja kun osoitin uskoa ja elin sen evankeliumin periaatteen mukaan, sain syvällisen todistuksen siitä. Hyvä tunne, jonka sain eläessäni evankeliumin tosi periaatteen mukaan, oli Pyhän Hengen vaikutus, joka vahvisti periaatteen olevan totta.” (”Kokekaa kääntymys”, Liahona, marraskuu 2013, s. 77.)

Näin kehitymme opettamisessa

Elä kelvollisena saamaan Hengen johdatusta. Kun elät evankeliumin mukaan, olet kelvollinen Hengen toveruuteen, ja Hän on paras opettaja. Kun etsit Pyhän Hengen johdatusta, Hän antaa sinulle ajatuksia ja vaikutelmia siitä, kuinka voit vastata opetettaviesi tarpeisiin. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 5.)