Kom og følg mig
19.-25. august. 1 Korinther 1-7: ›Så I holder sammen‹


»19.-25. august, 1 Korinther 1-7: ›Så I holder sammen‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»19.-25. august. 1 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Korinth

Korinth, det sydlige Grækenland, forum og bymidte, maleri af Balage Balogh

19.-25. august

1 Korinther 1-7

»Så I holder sammen«

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt, at de fleste »kommer [i kirke] for at søge åndelige oplevelser« (»En lærer, der er kommet fra Gud« Stjernen, juli 1998, s. 27). Når du læser 1 Korinther 1-7, så overvej bønsomt, hvad du kan gøre for at hjælpe til at skabe åndelige oplevelser i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at bede klassen om at nedskrive, hvordan de har efterlevet det, de har lært af skrifterne. Bed nogle få af dem om at fortælle, hvad de har skrevet ned.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinther 1:10-173

Medlemmerne af Kristi kirke skal være ét.

  • En drøftelse af de første få kapitler i 1 Korinther kan være en mulighed for at skabe bedre samhørighed blandt menighedens medlemmer. Du kan begynde ved at bede dem om at tale om en klub, grupper eller et hold, som de har været en del af, der havde et godt sammenhold. Hvorfor var der et godt sammenhold i gruppen? I kan derefter studere nogle af Paulus’ lærdomme om sammenhold i 1 Korinther 1:10-13; 3:1-11. Hvad lærer disse vers os sammen med vores oplevelser om, hvad der hjælper med at skabe samhørighed, og hvad truer det? Hvilke velsignelser kommer til dem, der har samhørighed? Udtalelsen af præsident Henry B. Eyring i »Yderligere ressourcer« kan også bidrage til denne drøftelse.

  • Paulus bruger billedet af en bygning til at opfordre til samhørighed i 1 Korinther 3:9-17. Hvordan hjælper denne analogi din klasse til bedre at forstå samhørighed? Du kan for eksempel, når I har læst disse vers sammen, give alle en klods, så de kan samarbejde om at bygge noget. I hvilken forstand er vi »Guds bygning«? (1 Kor 3:9). Hvordan opbygger Gud os individuelt? Hvad bygger vi sammen som medhellige? Hvad kan vi som en menighed, der har samhørighed, som vi ikke kunne gøre som individer?

1 Korinther 1:17-31; 2; 3:18-20

For at udføre Guds arbejde har vi brug for Guds visdom.

  • Nogle føler sig ikke kvalificerede til at tjene i Kirken, fordi de ikke har en uddannelse. Andre føler sig kvalificerede, fordi de har en uddannelse. Begge tilgange er en misforståelse af, hvad der virkelig kvalificerer os til Guds arbejde. Dette er en ide til at hjælpe din klasse til at stole på Gud: Del klassen op i grupper og lad dem skimme 1 Korinther 1:17-31, 2, eller 3:18-20 og se efter ord som vis og tåbelig. De kan også fortælle deres gruppe, hvad disse vers lærer os om at være vis i Herrens arbejde. Hvilke ting ved evangeliet kan virke tåbelige for nogle? Hvordan vidner disse ting om Guds visdom? De kan måske også fortælle om oplevelser, hvor de stolede på Guds visdom snarere end deres egen for at udføre Guds arbejde.

1 Korinther 6:9-20

Vores fysiske legeme er helligt.

  • For at begynde at tale om disse vers kan du skrive et spørgsmål lig følgende på tavlen: Hvordan ser Gud på vores legeme? Hvordan adskiller det sig fra den måde, hvorpå Satan ønsker, at vi skal tænke om vores legeme? Hvad vil det sige, at vores legeme er et tempel for Helligånden? Bed dem om at finde svar på disse spørgsmål i 1 Korinther 6:9-20 (se også L&P 88:15; Moses 6:8-9).

  • Jeres drøftelse om helligheden af vores legeme kan også handle om en samtale om kyskhedsloven. Dette kan være særligt gavnligt, fordi vi som sidste dages hellige ofte får muligheder for at forklare vores tro om kyskhed til dem, der ikke har disse overbevisninger. Du kan måske spørge din klasse om, hvad de lærte af Paulus – også af andre kirkekilder – som kan hjælpe dem til at forklare andre, hvorfor kyskhed er vigtigt. Nogle af disse kilder kan være dem, der findes i »Yderligere ressourcer«.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Fortæl din klasse, at hvis de gerne vil have flere ideer til, hvordan de kan være mere forenet med deres ægtefælle, familie eller menighed, så fortsætter temaet med samhørighed i 1 Korinther 8-11.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

1 Korinther 1-7

Eksempler på samhørighed.

Præsident Henry B. Eyring har sagt:

»Jeg blev indbudt til at knæle og bede aftenbøn sammen med en familie, da jeg var gæst i deres hjem. Det yngste barn blev bedt om at sige bønnen. Han bad som en patriark for hver enkelt i familien, som blev nævnt ved navn. Jeg åbnede øjnene et kort øjeblik at se ansigtsudtrykket hos de andre børn og forældrene. Jeg kunne se, at de i tro og med hjertet støttede op om den lille drengs bøn.

Nogle søstre fra Hjælpeforeningen bad for nylig sammen, da de gjorde sig klar til for første gang at besøge en ung enke, hvis mand var død pludseligt. De ville gerne vide, hvad de skulle gøre, og hvordan de kunne arbejde sammen om at hjælpe med at gøre hjemmet parat til at modtage familie og venner, som ville komme til begravelsen … De fik svar på deres bøn. Da de ankom til hjemmet, gik hver søster i gang med en opgave. Huset blev gjort klart så hurtigt, at nogle af søstrene blev helt kede af, at der ikke var mere at gøre. Der lød trøstende ord, der samlet blev til et perfekt hele. De havde ydet tjeneste på Herrens vis af ét hjerte« (»»Af ét hjerte«, Liahona, nov. 2008, s. 68-69).

Velsignelserne ved seksuel renhed.

Ved et verdensomspændende foredrag for Unge Voksne har søster Wendy W. Nelson sagt:

»Personlig renhed er nøglen til sand kærlighed. Jo renere jeres tanker og følelser og jeres ord og handlinger er, jo større bliver jeres evne til at give og modtage sand kærlighed …

Som en vigtig del af at udtrykke deres kærlighed ønsker Herren, at en mand og hustru nyder godt af alle den ægteskabelige intimitets vidundere og glæder …

 Derfor vil alt, der byder Ånden ind i jeres og jeres ægtefælles liv og jeres ægteskab, øge jeres evne til at opleve ægteskabelig samhørighed … På den anden side vil alting, der støder Ånden, mindske jeres evne til at være ét med jeres ægtefælle …

Den ægteskabelige intimitet, der er styrket af Ånden, er velsignet af Herren og helliggørende. (»Kærlighed og ægteskab« verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.lds.org).

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

»Lad mig … understrege, at intimitet mellem mennesker er forbeholdt gifte par, fordi det er det største symbol på fuldstændig forening, en helhed og en forening, som er forordnet og fastsat af Gud …

Men en så fuldkommen forening, en så urokkelig forpligtelse mellem mand og kvinde, kan kun finde sted inden for ægteskabspagtens rammer og bestandighed, med højtidelige løfter og tilsagn om alt, hvad de har – deres hjerte og sind, alle deres dage og alle deres drømme« (»Personlig renhed«, Stjernen, jan. 1999, s. 91).

Ældste David A. Bednar har sagt: »[Seksuelle] forhold er ikke blot en nysgerrig udforskning, en appetit der tilfredsstilles eller en slags selvisk stræben efter fornøjelse eller underholdning. De er ikke en erobring, der skal opnås, eller en handling, der skal gennemføres. De er snarere i dette jordiske liv et af de højeste udtryk for vores guddommelige natur og potentiale og en måde, hvorpå de følelsesmæssige og åndelige bånd mellem en mand og hustru styrkes. Vi er velsignet med moralsk handlefrihed og er i kraft af vores guddommelige arv defineret som børn af Gud – og ikke af seksuel adfærd, moderne holdninger eller sekulære filosofier« (»Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 42).

Sådan holder man sig seksuelt ren.

  • »Kyskhed: Hvor går grænsen?« »Jeg vælger at være ren« (videoer), LDS.org

  • »Seksuel renhed«, Til styrke for de unge, s. 35-37

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Husk Paulus’ eksempel, når du underviser: »Da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed … med fremragende talekunst eller visdom« (1 Kor 2:1). Dit enkle vidnesbyrd om Frelseren kan have en afgørende indflydelse.