Kom og følg mig
11.-17. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹


»11.-17. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»11.-17. november. Hebræerne 7-13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Melkisedek giver Abraham en velsignelse

Melkisedek velsigner Abram, af Walter Rane

11.-17. november

Hebræerne 7-13

»Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«

Når du læser Hebræerne 7-13, så tænk på, hvad Herrens budskab var til de hebræiske hellige. Se også efter hans budskab til dig og dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed på forhånd nogle om at komme forberedt på at fortælle om vers i Hebræerne 7-13, der hjælper dem til at »træde frem [for Gud] med oprigtigt hjerte, i en fast tro« (Hebr 10:22).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebræerne 7:1-22

At leve værdigt til Det Melkisedekske Præstedømmes pagter og velsignelser fører til ophøjelse.

  • En måde at udforske dette kapitel på er ved at bede dem om på tavlen at skrive adskillige sande udtalelser om Det Melkisedekske Præstedømme (de kan læse »Melkisedekske Præstedømme« i Tro mod sandheden, s. 96-97 for at få ideer). De kan så søge i Hebræerne 7:1-22 efter sætninger, der understøtter udtalelserne på tavlen. De kan også bruge Guide til skrifterne til at finde andre skriftsteder om emnet.

  • I Hebræerne 7:11 spurgte Paulus: »Hvorfor måtte der så komme en anden, der er præst på Melkisedeks vis, og tales om en, der ikke er præst som Aron?« Eller med andre ord, hvorfor har vi brug for Det Melkisedekske Præstedømme udover Det Aronske Præstedømme? De kan søge efter mulige svar i Tro mod sandheden, »Aronske Præstedømme« og »Melkisedekske Præstedømme«. Du kan også bede dem om at overveje de velsignelser, vi har på grund af disse to præstedømmer (se også citatet af søster Sheri L. Dew i »Yderligere ressourcer«). Hvordan har de oplevet disse velsignelser?

Hebræerne 8-10

Fordums og nutidige ordinancer peger hen mod Jesus Kristus.

  • Selvom vi ikke ofrer dyr, deltager vi i dag i ordinancer, der på lignende vis peger vores sjæl mod Kristus og skaber en »myndighedskanal, hvorigennem himlens velsignelser og kraft kan tilflyde os hver især« (David A. Bednar, »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016, s. 60). I kan eventuelt sammen udforske nogle detaljer om de gamle ordinancer, der bliver beskrevet i Hebræerne 8-10, og deres symbolske betydninger. Hvad repræsenterer for eksempel blodet af bukke og tyre? (Se Hebr 9:13-14). Hvem repræsenterer højpræsten? (Se Hebr 9:24-26). Hvordan har nutidige ordinancer velsignet os og hjulpet til at pege os mod Jesus Kristus? Hvad kan vi gøre for at gøre disse ordinancer mere betydningsfulde og fokuserede på Frelseren?

Hebræerne 10:34-3811.

Tro kræver tillid til Guds løfter.

  • For at få dem til at forstå Paulus lærdomme om tro kan du begynde med at bede dem om at tænke på, hvordan de ville beskrive tro i en sætning. Læs og tal derpå som klasse om den definition, Paulus gav i Hebræerne 11:1. Du kan derefter dele klassen op i små grupper og få hver gruppe til at læse om en af personerne, der bliver nævnt i Hebræerne 11. De kan bruge Guide til skrifterne til at gennemgå personens oplevelse i Det Gamle Testamente og bagefter kan en repræsentant fra hver gruppe fortælle klassen, hvad de har fundet frem til. Hvordan viste disse personer, at de har følt »visheden om det, der håbes på«? (Se JSO, Hebr 11:1 (i Guide til skrifterne, s. 227)). Hvilke andre eksempler på trofaste personer kan de dele? Hvornår har vi udøvet tro på løfter, der endnu ikke er blevet opfyldt?

  • Det kan være sjovt at lave en leg, der hjælper dem til at lære mere om tro af Hebræerne 11. Du kan for eksempel dele klassen op i to hold og stille spørgsmål om tro, der bliver besvaret i Hebræerne 11 (se »Yderligere ressourcer« for eksempler). Det første hold, der finder et svar, der er understøttet af skrifterne, får et point. Bed dem om at tale om det, de lærer af disse vers, som hjælper dem til bedre at forstå tro.

  • Når de har studeret Paulus’ lærdomme om tro i Hebræerne 10:34-3811, vil de så få noget ud af at lære om tro fra andre kilder? Du kan tildele flere klassemedlemmer til på forhånd at studere et spørgsmål om tro som følgende: Hvad er tro? Hvordan udvikler vi tro? Hvordan bliver vi velsignet, når vi udøver tro? Hvad sker der, når vi vælger ikke at udøve vores tro? De kan så i klassen fortælle, hvad de har lært. Eller du kan få klassens medlemmer til at arbejde sammen i grupper på at finde svarene. De kan bruge kilder som Alma 32:21-43, Eter 12, og Guide til skrifterne, »Tro«. Når de har fortalt, hvad de har lært, så bed dem om at overveje, hvad de kan gøre for at styrke deres tro. Bed nogle få om at dele deres tanker.

  • Rådet til de hebræiske hellige, der blev fristet til at »vige[] tilbage« fra deres tro, kan være værdifuldt for dem, der kæmper med deres vidnesbyrd. For at opdage dette råd kan de læse Hebræerne 10:34-38 og ældste Jeffrey R. Hollands udtalelse i »Yderligere ressourcer«. Hvorfor kaster folk i dag deres frimodighed til at vidne om Herren og evangeliet bort (se Hebr 10:35)? Hvad kan vi gøre for at opbygge og bevare tro og frimodighed til at »få det, som [Gud] har lovet«? (Hebr 10:36).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Klassens medlemmer er måske bekendt med Joseph Smiths oplevelse med at læse Jakobs Brev 1:5, der førte til det første syn. Bed dem om at lægge mærke til nye indblik i Jakobs Brev 1:5, når de læser det i sammenhæng med hele Jakobs budskab.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hebræerne 7-13

Spørgsmål om tro i Hebræerne 11.

  • Hvordan definerer Hebræerne 11 tro? (Se v. 1).

  • Hvad gjorde Abel på grund af tro? (Se v. 4).

  • Hvad er det ifølge Hebræerne 11 umuligt at gøre uden tro? (Se v. 6).

  • Hvad inspirerede tro Abraham til at se efter? (Se v. 10).

  • Hvad gjorde Isak med sin tro? (Se v. 20).

  • Hvad inspirerede tro Moses til at opgive? (se v. 24-27).

Det Melkisedekske Præstedømmes velsignelser er tilgængelige for alle.

Søster Sheri L. Dew, tidligere rådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, har sagt: »Præstedømmets velsignelser er tilgængelige for enhver retskaffen mand og kvinde. Vi kan alle modtage Helligånden, få personlig åbenbaring og modtage begavelsen i templet, hvorved vi bliver ›udrustet‹ med kraft. Præstedømmets kraft helbreder, beskytter og vaccinerer alle de retfærdige mod mørkets magter« (»Det er ikke godt for manden eller kvinden at være alene«, Liahona, jan. 2002, s. 14).

»Kast altså ikke jeres frimodighed bort.«

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

»Selvfølgelig er det hårdt – inden I slutter jer til Kirken, mens I slutter jer til den, og når I har sluttet jer til den. Sådan har det altid været, siger Paulus, men vig ikke tilbage. Gå ikke i panik eller flygt. Kast ikke frimodigheden bort. Glem ikke det, I engang følte. Mistro ikke de oplevelser, I har haft …

Når der skal træffes en vigtig beslutning, er der mange overvejelser at gøre sig, men når man engang er blevet oplyst, skal man vare sig for fristelsen til at vige tilbage fra noget godt. Hvis det var rigtigt, da I bad angående det og satte jeres lid til det, så er det også rigtigt nu. Giv ikke op, når presset øges … Se tvivlen i øjnene. Lær at styre jeres frygt. ›Kast altså ikke jeres frimodighed bort.‹ Hold kursen og se livets skønhed udbrede sig for jeres blik« (»Kast altså ikke jeres frimodighed bort«, Liahona, juni 2000, s. 38).

Gør undervisningen bedre

Brug skrifterne først Skrifterne bør være din primære kilde i dit studie og din forberedelse. Nutidige profeters ord kan supplere standardværkerne (se Undervisning på Frelserens måde, s. 17).