Ungdom
Ta inspirerte valg


“Ta inspirerte valg”, Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (2022)

“Ta inspirerte valg,” Til styrke for ungdom

Bilde
En ung kvinne som ber i sengen sin.

Ta inspirerte valg

I Til styrke for ungdom vil du finne Jesu Kristi og hans profeters læresetninger. Med disse sannhetene som din veileder, kan du ta inspirerte valg som vil velsigne deg nå og i all evighet.

Jesus Kristus er veien til evig glede. Når du bruker din frihet til å velge å følge Jesus Kristus, er du på stien som fører til evig lykke. Gjør Jesus Kristus til din norm, din klippefaste grunnvoll. Bygg ditt liv på hans læresetninger, og mål dine valg ved dem. Paktene du inngår ved dåpen, under nadverden og i tempelet, er byggestenene for din faste grunnvoll i Kristus. Du vil fortsatt oppleve vanskeligheter og fristelser, men vår himmelske Fader og Frelseren vil hjelpe deg gjennom dem alle.

Du er Guds elskede åndebarn. Hans store plan for lykke gjør det mulig for deg å vokse åndelig og utvikle ditt guddommelige potensial. Det var derfor han sendte Jesus Kristus for å være din Frelser.

Din himmelske Fader stoler på deg. Han har gitt deg store velsignelser, herunder evangeliets fylde og hellige ordinanser og pakter som binder deg til ham og bringer hans kraft inn i ditt liv. Med disse velsignelsene følger større ansvar. Han vet at du kan utgjøre en forskjell i verden, og det krever, i mange tilfeller, å være annerledes enn verden. Søk din himmelske Faders veiledning når du tar valg. Han vil velsigne deg med inspirasjon gjennom Den hellige ånd.

Hensikten med Til styrke for ungdom er ikke å gi deg et “ja” eller “nei” om alle mulige valg du måtte stå overfor. I stedet innbyr Herren deg til å leve på en høyere og helligere måte – på hans måte. Denne veiledningen vil lære deg om hans måte. Den forklarer sannheter han har åpenbart. Gjør disse sannhetene til din rettesnor for å ta valg, store valg, for eksempel å inngå pakter i tempelet og reise på misjon, så vel som daglige valg, for eksempel hvordan du skal behandle andre eller hvordan du skal bruke tiden din.

Selv om andre kan hjelpe deg, er din åndelige vekst personlig. Det er mellom deg og Herren. Han kjenner ditt hjerte, og bare han kan være den endelige dommer. Gjør ditt beste for å forbedre deg hver dag, holde Guds bud og overholde dine pakter, og hjelpe andre å komme nærmere Frelseren.

Se Mosiah 4:29–30 (måtene å synde på er utallige, så vi må passe oss selv); Helaman 5:12 (bygg din grunnvoll på Kristus); Lære og pakter 45:57 (anta Den hellige ånd som din veileder); 82:15 (bind deg til Herren gjennom pakter).

Bilde
personer som bruker et kart, ikon

Hvordan denne ressursen er organisert

Hvert emne har tre deler:

  1. Evige sannheter, eller læren i Jesu Kristi gjengitte evangelium

  2. Innbydelser til å handle ifølge disse sannhetene

  3. Lovede velsignelser som Herren tilbyr dem som etterlever hans læresetninger