Instituut
Voorbereidend lesmateriaal – Les 8: De oprichting van de Kerk van Jezus Christus


‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 8: De oprichting van de Kerk van Jezus Christus’, Fundamenten van de herstelling – Voorbereidend lesmateriaal (2019)

‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 8’, Fundamenten van de herstelling – Voorbereidend lesmateriaal

Voorbereidend lesmateriaal – Les 8

De oprichting van de Kerk van Jezus Christus

Afbeelding
Joseph Smith spreekt de gemeente toe

Wat betekent je lidmaatschap van de herstelde kerk van Jezus Christus voor jou? Denk er bij het bestuderen van deze les over na hoe je deelname aan de kerk van de Heer tot meer zegeningen kan leiden voor jou, je familie en mensen met wie je in de loop van je leven in contact komt.

Deel 1

In welke zin is De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen anders dan alle andere kerken en godsdiensten?

Op 6 april 1830 stond Joseph Smith op de oever van een rivier ‘waar zijn moeder en vader zich tot de kerk lieten dopen. Nadat ze jarenlang op verschillende manieren naar de waarheid hadden gezocht, waren ze nu eindelijk in geloof verenigd. Toen zijn vader uit het water kwam, stak Joseph hem de hand toe om hem op de oever te helpen. Ze omhelsden elkaar.

Joseph drukte zijn gezicht tegen zijn vaders borst en riep uit: “Mijn God, ik heb lang genoeg geleefd om te zien hoe mijn eigen vader zich in de ware kerk van Jezus Christus laat dopen!”’ (Heiligen: de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen, deel 1, Het waarheidsvaandel, 1815–1846 [2018], hoofdstuk 8.)

Nadat Joseph Smith het Boek van Mormon had vertaald en van hemelse boodschappers het priesterschapsgezag had gekregen, gaf God hem de opdracht ‘door de geest van profetie en openbaring [om Jezus Christus’] kerk opnieuw op aarde te vestigen’. (Joseph Smith, in History, circa juni 1839–circa 1841, [versie 2], 29, josephsmithpapers.org.) Op 6 april 1830 kwamen 60 mensen in het huis van Peter Whitmer sr. in Fayette (New York) samen om getuige te zijn van ‘de opkomst van de kerk van Christus in deze laatste dagen’ volgens ‘de wil en geboden van God’ (Leer en Verbonden 20:1).

Op de dag dat de kerk werd opgericht, ondersteunden de heiligen Joseph Smith en Oliver Cowdery als hun leiders. Ze namen van het avondmaal, waren er getuige van dat mannen tot een priesterschapsambt werden geordend, en zagen dat gedoopte mensen de gave van de Heilige Geest ontvingen en als lid van de kerk werden bevestigd.

De profeet Joseph Smith heeft over die dag gezegd:

Na een fijne tijd waarin wij de macht en zegeningen van de Heilige Geest voelden en ervoeren dankzij de genade die God ons had verleend, sloten we de vergadering in de verheugende wetenschap dat wij nu lid waren van ‘de Kerk van Jezus Christus’, opgericht overeenkomstig de geboden en openbaringen die Hij ons in de laatste dagen heeft gegeven. (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 149.)

De Heer liet door openbaring de exacte dag weten waarop zijn kerk opnieuw op aarde moest worden georganiseerd (zie de inleiding van Leer en Verbonden 20), en openbaarde later de naam waarmee de kerk aangeduid moest worden.

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 115:4–5.

Zo’n anderhalf jaar na de oprichting van de kerk verklaarde de Heer dat Hij Joseph Smith en anderen de macht had gegeven ‘om het fundament te leggen van deze kerk, en haar tevoorschijn te brengen uit de donkerheid en uit de duisternis, de enige ware en levende kerk op het oppervlak van de gehele aarde, waarin Ik, de Heer, welbehagen heb, waarbij Ik tot de kerk als geheel spreek en niet tot de leden afzonderlijk’ (Leer en Verbonden 1:30).

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Wat voor invloed heeft je lidmaatschap van de Kerk van Jezus Christus op je leven?

Deel 2

Waarom zou de Heer dit ‘de enige ware en levende kerk’ noemen?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Drie kenmerken – (1) volheid van de leer, (2) macht van het priesterschap, en (3) getuigenis van Jezus Christus – lichten toe waarom God en zijn dienstknechten verklaren dat dit de enige ware en levende kerk op het oppervlak van de gehele aarde is. […]

Omdat er door de afval zoveel verloren is gegaan, was het nodig dat de Heer de volheid van zijn leer herstelde. […]

De volheid van de leer van Jezus Christus is het plan waardoor wij kunnen worden waarvoor wij als kinderen van God geschapen zijn. […]

Het tweede en absoluut essentiële kenmerk […] is het gezag van het priesterschap. […]

Door die macht van het priesterschap zijn de leiders en daartoe bevoegde leden […] gemachtigd om de vereiste priesterschapsverordeningen […] te verrichten.

De derde reden waarom we de enige ware kerk zijn, is dat we de geopenbaarde waarheid over de aard van God en onze relatie met Hem bezitten, en daarmee een uniek getuigenis van Jezus Christus hebben. Ons geloof in de aard van God onderscheidt ons van de formele geloofsbelijdenissen van de meeste christelijke kerkgenootschappen. (Dallin H. Oaks, ‘De enige ware en levende kerk’, Liahona, augustus 2011, 49–51.)

Afbeelding
Man geeft jongevrouw een zegen

Verder heeft ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen uitgelegd dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ‘een levende kerk [is] vanwege de werkingen en gaven van de Heilige Geest’ (‘Ontvang de Heilige Geest’, Liahona, november 2010, 97).

Broeder Tad R. Callister, voormalig algemeen zondagsschoolpresident heeft bovendien gezegd:

[De verklaring van de Heer in Leer en Verbonden 1:30] betekent niet dat andere kerken helemaal geen waarheid hebben, want die hebben ze beslist. Het betekent niet dat andere kerken geen goed doen, want ze doen juist veel goed. Wat het wél betekent, is dat dit de enige kerk is met alle tot dusver in deze bedeling geopenbaarde waarheid – de enige kerk met de verordeningen die nodig zijn voor de verhoging, en de enige kerk met Gods priesterschap om die verordeningen met goddelijke geldigheid te verrichten. Welk bewijs hebben we voor die bewering? […]

Wie de blauwdruk van de oorspronkelijke kerk van Christus zou vergelijken met elke andere kerk in de huidige wereld, die zou […] tot de conclusie komen dat deze met slechts één kerk overeenkomt: De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. (Tad R. Callister, ‘Wat is de blauwdruk van Christus’ kerk?’ [CES-devotional voor jongvolwassenen, 12 januari 2014]; KerkVanJezusChristus.org.)

Het is belangrijk om te begrijpen dat ons lidmaatschap van de ‘enige ware en levende kerk’ van Jezus Christus niet betekent dat we ons beter voelen dan andere mensen. Maar ons lidmaatschap houdt wel een verantwoordelijkheid in om anderen lief te hebben en ze uit te nodigen tot Christus te komen en de zegeningen van zijn herstelde evangelie te ontvangen.

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Door welke ervaringen ben je te weten gekomen dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware, levende kerk van de Heiland is?

Deel 3

Wat kan ik zeggen tegen iemand die vindt dat hij religieus of spiritueel kan zijn zonder aan de kerk van de Heer deel te nemen?

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Er [zijn] mensen die zichzelf als religieus of spiritueel beschouwen maar deelname in een kerk of zelfs de noodzaak voor een dergelijk genootschap afwijzen. Godsdienst is voor hen iets puur persoonlijks. Toch is de kerk in het leven geroepen door Hem in wie onze spiritualiteit geworteld is, namelijk Jezus Christus. […]

Het oorspronkelijke doel blijft, namelijk de prediking van het goede nieuws van het evangelie van Jezus Christus en de bediening van de heilsverordeningen – met andere woorden: mensen tot Christus brengen. […]

Het is belangrijk om in te zien dat Gods ultieme oogmerk onze vooruitgang is. Zijn verlangen is dat we vorderen ‘van genade tot genade, totdat wij een volheid ontvangen’ [Leer en Verbonden 93:13] van alles wat Hij kan geven. Dat vereist meer dan simpelweg aardig zijn of je spiritueel voelen. Dat vereist geloof in Jezus Christus, bekering, doop met water en de Geest, en in geloof tot het einde toe volharden [zie 2 Nephi 31:17–20]. Niemand kan dat op eigen houtje volledig realiseren. Een belangrijke reden waarom de Heer een kerk heeft, is dan ook een gemeenschap van heiligen te vormen die elkaar steunen op het ‘enge en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert’ [2 Nephi 31:18]. […]

Als iemand gelooft dat alle wegen naar de hemel leiden of dat er geen specifieke vereisten voor het eeuwig heil gelden, zal hij of zij de noodzaak niet zien voor de verkondiging van het evangelie of voor verordeningen en verbonden om de levenden óf de doden te verlossen. Maar we spreken niet alleen van de onsterfelijkheid maar ook van het eeuwige leven, en daarvoor zijn het evangeliepad en de evangelieverbonden essentieel. En de Heiland heeft een kerk nodig om ze voor alle kinderen van God mogelijk te maken – zowel de levenden als de doden. (D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’, Liahona, november 2015, 108, 110.)

Afbeelding
Gezin verlaat een gebouw

Zuster Bonnie L. Oscarson, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, heeft gezegd dat we door deelname aan de kerk meer op de Heiland gaan lijken, doordat we kansen krijgen om anderen te dienen:

We gaan naar onze wekelijkse kerkbijeenkomsten om aan verordeningen deel te nemen, in de leer te worden onderwezen en inspiratie op te doen. We gaan echter ook voor een andere belangrijke reden: als een wijkfamilie en als discipelen van de Heiland Jezus Christus zorgen we voor elkaar, moedigen we elkaar aan en vinden we manieren om elkaar te dienen en te steunen. We gaan niet alleen naar de kerk om te ontvangen en te nemen, we moeten ook geven en aanbieden. […]

Vraag je hemelse Vader of Hij je wil laten zien welke mensen in je omgeving je hulp nodig hebben, en hoe je hen het beste kunt dienen. Denk eraan dat de Heiland meestal één persoon tegelijk diende. (Bonnie L. Oscarson, ‘In behoeften voorzien’, Liahona, november 2017, 26.)

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Hoe kun je door actief deel te nemen aan de kerk van de Heer meer op Hem en op je hemelse Vader gaan lijken? Wat kun je doen om actiever aan de Kerk van Jezus Christus deel te nemen?