Håndbøker og kall
0. Innledende oversikt


“0. Innledende oversikt”, Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (2020).

“0. Innledende oversikt”, Generell håndbok.

0.

Innledende oversikt

0.0

Innledning

Herren har sagt: “La enhver lære sin plikt og med all flid virke i det embede han er kalt til” (Lære og pakter 107:99). Som leder i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige skulle du søke personlig åpenbaring for å hjelpe deg å lære og utføre de plikter som hører inn under ditt kall.

Å studere Skriftene og læresetningene til profeter i de siste dager vil hjelpe deg å forstå og utføre dine plikter. Etter hvert som du studerer Guds ord, vil du bli mer mottagelig for Åndens innflytelse (se Lære og pakter 84:85).

Du lærer også dine plikter ved å studere instruksjonene i denne håndboken. Disse instruksjonene kan innby åpenbaring hvis de brukes for å forstå prinsipper, retningslinjer og fremgangsmåter som anvendes når du søker Åndens veiledning.

0.1

Denne håndboken

Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gir veiledning for Kirkens ledere på general- og lokalplan. Den er delt inn i fire deler:

  • Doktrinært grunnlag: Disse kapitlene presenterer læresetninger og prinsipper som er grunnleggende for tjeneste i Kirken. De forklarer:

    • Guds plan for lykke, arbeidet med å frelse og opphøye sjeler og hensikten med Kirken.

    • Familiens rolle i Guds plan, arbeidet i hjemmet med å frelse og opphøye sjeler og forholdet mellom hjemmet og Kirken.

    • Prestedømsprinsipper.

    • Prinsipper for lederskap i Frelserens kirke.

  • Kirkens organisasjon: Disse kapitlene gir instruksjoner til stavspresidentskaper og biskopsråd, ledere i prestedømsquorumer, ledere i organisasjoner på stavs- og menighetsplan og andre som virker i Kirken.

  • Arbeidet med å frelse og opphøye sjeler: Disse kapitlene handler om Kirkens kjernearbeid:

    • Etterlevelse av Jesu Kristi evangelium

    • Omsorg for de trengende

    • Innby alle til å motta evangeliet

    • Forene familier for evigheten

  • Kirkens administrasjon: Disse kapitlene presenterer ytterligere retningslinjer for Kirkens administrasjon. Emnene er blant annet møter, kall, opptegnelser, finanser og fremgangsmåter.

Titlene og undertitlene i denne håndboken er nummerert for å gjøre emnene enkle å finne og henvise til. Instruksjoner om tempelekteskap finnes for eksempel i 27.2.1. Tallet 27 viser til kapittelet, tallet 2 viser til en del i kapittelet, og tallet 1 viser til et avsnitt.

0.2

Tilpasning og valgfrie ressurser

Ikke alle staver og menigheter har samme behov. Denne håndboken inneholder retningslinjer for tilpasning så vel som valgfrie ressurser:

  • Retningslinjer for tilpasning ( ) gir veiledning om hvordan Kirkens organisasjoner og programmer kan tilpasses enheter med forskjellige behov og ressurser.

  • Valgfrie ressurser ( ) inneholder ytterligere informasjon og veiledning som kan være nyttig for ledere på stavs- og menighetsplan.

Ledere søker inspirasjon om hvilke retningslinjer og valgfrie ressurser de kan bruke for å dekke medlemmenes behov.

0.3

Oppdateringer

Denne håndboken vil bli oppdatert regelmessig. En liste over nylige endringer er tilgjengelig i “Sammendrag av nylige oppdateringer”.

0.4

Spørsmål angående instruksjoner

Når det oppstår spørsmål som ikke tas opp i Skriftene, de levende profeters ord eller denne håndboken, skulle Kirkens medlemmer stole på sine pakter med Gud, sine lokale lederes råd og Åndens inspirasjon for å få veiledning.

Hvis ledere har spørsmål om informasjon i denne håndboken eller om saker den ikke tar opp, rådfører de seg med sin nærmeste presiderende autoritet.

0.5

Terminologi

Med mindre annet er nevnt:

  • Betegnelsene biskop og biskopsråd i denne håndboken gjelder også grenspresidenter og grenspresidentskaper. Betegnelsene stavspresident og stavspresidentskap gjelder også distriktspresidenter og distriktspresidentskaper.

  • Henvisninger til menigheter og staver gjelder også grener, distrikter og misjoner.

  • Henvisninger til søndag gjelder den dagen sabbaten overholdes lokalt.

Henvisninger til foreldre gjelder som regel også verger.

Biskopens og grenspresidentens kall er ikke like i myndighet og ansvar, og heller ikke stavspresidentens og distriktspresidentens kall. Biskop er et embede i prestedømmet, og en ordinasjon til biskop kan kun godkjennes av Det første presidentskap. Stavspresidenter kalles av generalautoriteter og områdesyttier.

0.6

Kontakt med Kirkens hovedkvarter eller områdekontoret

Noen kapitler i denne håndboken inneholder instruksjoner om å kontakte Kirkens hovedkvarter eller områdekontoret. Instruksjonen om å kontakte Kirkens hovedkvarter gjelder personer i USA og Canada. Instruksjonen om å kontakte områdekontoret gjelder personer utenfor USA og Canada.