Bøger og lektioner
Kapitel 7: Helligånden


Kapitel 7

Helligånden

Helligånden kom til Adam og Eva

  • Hvorfor havde Adam og Eva brug for Helligåndens vejledning?

Efter Adam og Eva forlod Edens have, begyndte de at dyrke jorden og arbejde med andre opgaver for deres underhold. De fik mange børn, og deres sønner og døtre blev også gift og fik børn (se Moses 5:1-3). Således begyndte vor himmelske Faders åndelige børn at forlade hans nærhed for at komme ned på jorden, som de var blevet det lovet (se Abraham 3:24-25). Da de kom ned på jorden, blev deres erindring om det himmelske hjem taget fra dem. Men vor Fader udelukkede dem ikke fra sin påvirkning. Han sendte Helligånden til at trøste, hjælpe og vejlede alle sine åndelige børn.

Adam og Eva påkaldte vor himmelske Fader i bøn. Han talte til dem og gav dem befalinger, som de adlød. En Herrens engel kom og underviste Adam og Eva i frelsesplanen. Herren sendte Helligånden til at vidne om Faderen og Sønnen og til at undervise Adam og Eva i evangeliet (se Moses 5:4-9).

Gennem Helligåndens kraft begyndte Adam »at profetere om alle jordens slægter og sagde: Priset være Guds navn, for på grund af min overtrædelse er mine øjne blevet åbnet, og i dette liv skal jeg nyde glæde, og atter i kødet skal jeg se Gud« (Moses 5:10). På grund af, at Helligånden vidnede for Eva, sagde hun: »Var det ikke for vor overtrædelse, ville vi aldrig have fået efterkommmere og ville aldrig have kendt godt og ondt og glæden over vor forløsning og det evige liv, som Gud giver alle de lydige« (Moses 5:11).

  • Hvordan kan vores behov for vejledning fra Helligånden sammenlignes med Adams og Evas behov?

Helligåndens egenskaber

  • Hvordan adskiller Helligånden sig fra Faderen og Sønnen? Hvorfor er den forskel vigtig for os?

Helligånden er et medlem af Guddommen (se 1 Joh 5:7; L&P 20:28). Han er »en person, der består af ånd« (D&C 130:22). Han kan kun være ét sted ad gangen, men hans påvirkning kan være overalt på samme tid.

Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden bliver kaldt Guddommen. De er forenede i hensigt. Hver især har en vigtig opgave i frelsesplanen. Vor himmelske Fader er vor Fader og hersker. Jesus Kristus er vor Frelser. Helligånden er åbenbareren og vidner om al sandhed.

Helligånden er vor himmelske Faders sendebud og er en særlig gave til os (se kap. 21 i denne bog).

Helligåndens mission

  • Hvilke sandheder åbenbarer Helligånden for os?

Helligåndens mission er at bære vidnesbyrd om Faderen og Sønnen og sandheden af alle ting.

Helligånden vil vidne for os om, at Jesus er vor Frelser og Forløser (se 3 Ne 28:11; L&P 20:27). Han vil åbenbare for os, at vor himmelske Fader er Faderen til vores ånd. Han vil hjælpe os med at forstå, at vi kan blive ophøjet ligesom vor himmelske Fader (se Rom 8:16-17). Herrens profeter har lovet: »Ved Helligåndens kraft kan I kende sandheden af alt« (Moro 10:5).

Uden Helligånden kunne vi ikke vide, at Jesus er Kristus. Apostlen Paulus skrev: »Ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden« (1 Kor 12:3). Frelseren selv sagde: »Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus« (Joh 17:3). Det er ved Helligåndens kraft, vi bliver ledt til at forstå og efterleve Jesu Kristi evangelium.

Helligåndens overbevisende kraft er så stor, at der ikke efterlades nogen tvivl om, at det, som han åbenbarer til os, er sandt. Præsident Joseph Fielding Smith har sagt:

»Når et menneske får tilkendegivelse fra Helligånden, efterlader den et uudsletteligt indtryk hos denne sjæl, et indtryk som ikke slettes så let. Det er Ånden, der taler til ånd, og den kommer med en overbevisende kraft. En tilkendegivelse fra en engel eller endog fra selve Guds Søn ville gøre indtryk på øje og sind, men til sidst blive udvisket, hvorimod indtryk fra Helligånden synker dybere ned i sjælen og er vanskeligere at slette« (Answers to Gospel Questions, saml. Joseph Fielding Smith jun., 5 bd., 1957-1966, 2:151).

Præsident Smith sagde også: »Gennem Helligånden væves sandheden ind i hver fiber og sene af legemet, således at man aldrig glemmer den« (Lærdomme om frelse, 1977, bind 1, s. 51)

Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bør vi gøre os værdige til at modtage dette særlige sendebud og vidne om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Tænk på tidspunkter, hvor Helligånden har hjulpet dig med at styrke dit vidnesbyrd. Hvis det er passende, kan du fortælle nogle af disse oplevelser til klassedeltagerne eller familien.

Yderligere skriftsteder