Bibliotek
Forstå at åpenbaring er en prosess


“Forstå at åpenbaring er en prosess”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
ung kvinne i Ghana sitter ute på en trapp og skriver i en dagbok

Søk svar på dine spørsmål

Forstå at åpenbaring er en prosess

Det er lett å forestille seg at når Gud ønsker å formidle noe, tar han ganske enkelt kontakt med Kirkens ledere for å la dem få vite det. Men gjenopprettelsens historie viser at åpenbaring er en prosess der man søker å vite Guds vilje, og at man ofte får vite den etter å ha grunnet og bedt. Dette gjelder for profeter og for oss alle. President Russell M. Nelson har oppfordret oss alle til å “overgå [vår] nåværende åndelige evne til å motta personlig åpenbaring.”1

Her er noen prinsipper som kan hjelpe deg når du studerer åpenbaringens utvikling, både i Kirken og i ditt eget liv:

  • Husk at åpenbaring vanligvis begynner med spørsmål. Joseph Smiths eksempel illustrerer at vår handlefrihet og våre oppriktige spørsmål spiller en viktig rolle i åpenbaringsprosessen. Nesten alle kapitlene i Lære og pakter kom som svar på et spørsmål. Herren lærte Joseph å tenke ut ting i sitt sinn og søke åpenbaringens ånd. Prosessen med å konfrontere problemer, søke forståelse, prøve ut forskjellige mulige svar og be om veiledning forbereder vårt hjerte og åpner vårt sinn. Det hjelper oss å motta, forstå og handle ifølge åpenbaring.

  • Forstå at åpenbaring kommer linje på linje. “Vi er vitner til en gjenopprettelsesprosess,” som president Russell M. Nelson har sagt. “Hvis du tror Kirken er fullstendig gjenopprettet, ser du bare begynnelsen.”2 Dette er en levende kirke. Selv om viktige sannheter i evangeliet er uforanderlige, har Kirkens fremgangsmåter, programmer, organisasjoner og læresetninger blitt åpenbart linje på linje over måneder, år og tiår. Og prosessen fortsetter. Vi kan ikke alltid se enden fra begynnelsen, men vi kan stole på at Herren vil fortsette å arbeide med sine barn for å bringe dem mer lys.

  • Husk at Gud taler til oss i henhold til vår forståelse. Alle mennesker er formet av kultur: Trosoppfatninger, skikker, språk og verdier vi deler. Kulturer varierer sterkt fra sted til sted og over tid. Guds villighet til å gi åpenbaring som taler til oss i vår kultur og i henhold til vår forståelse, er en vakker sannhet om gjenopprettelsen. Å huske dette kan hjelpe oss å nærme oss Skriftene og tidligere profeters ord med ydmykhet. Gud talte til oldtidens israelitter i henhold til deres forståelse i Det nære østen. Han talte til Joseph Smith ved hjelp av symboler og språk fra hans 1800-talls amerikanske kultur. Og Gud kommuniserer til oss i dag i henhold til vår egen begrensede kapasitet på måter vi kan forstå.

  • Vær trofast og ha tro. Siste dagers hellige erklærer ofte “jeg vet” når de bærer sitt vitnesbyrd. Disse dyptfølte uttrykkene beskriver personlige åndelige opplevelser som oppnås ved å studere og etterleve evangeliet. Men vi vandrer alle ved tro i dette livet. Jesus Kristus ber oss ganske enkelt om å begynne med å tro. Det er greit om du føler usikkerhet. Det er greit om alt du har akkurat nå er et ønske om å tro. I likhet med faren som ba Jesus om å helbrede barnet sitt, kan du si: “Jeg tror! Hjelp min vantro!”3

  • Husk at alt godt kommer fra Gud. Da engelen Moroni viste seg for Joseph Smith, siterte han Joels profeti om at Herren ville utøse sin Ånd over alt kjød i de siste dager.4 Selv om det er mye ondt i verden, er den også fylt med godhet og sannhet. Dette innbefatter fremskritt innen vitenskap og medisin og innsats for å øke respekten for alle mennesker. Kirkens ledere har sagt at Gud taler til enkeltpersoner i enhver kultur. Akkurat slik vi innbyr andre til å bli med oss og “ta med deg alt det gode du har”, omfavner vi sannheten uansett hvor vi finner den.5

  • Vit at det kan være vanskelig å motta åpenbaring. Selv om svar på våre spørsmål noen ganger kommer raskt og enkelt, kan åpenbaring også ta mange års arbeid. Vår situasjon i livet kan også få oss til å streve når vi søker personlig åpenbaring. Noen opplever for eksempel sykdommer som depresjon, som gjør det vanskeligere å føle seg nær Gud. Vi kan gjøre vår del for å takle disse utfordringene samtidig som vi fortsetter å stole på at Herren vil hjelpe oss å finne fred. Bare fordi du ikke har fått svar fra Gud, betyr det ikke nødvendigvis at du gjør noe galt. Vær tålmodig og kultiver din tro mens du venter på Herren.

  • Fortsett å søke åpenbaring. Mens du søker etter fred knyttet til dine spørsmål, fortsett å gjøre det grunnleggende: Be, studere Skriftene, ta del i nadverden, strebe etter å holde budene og tilbe i tempelet. I tillegg kan du søke nærhet til Herren ved å tjene andre i din familie, forsamling eller lokalsamfunn, ved å tilbringe tid i naturen, eller ved å grunne på åndelige ting. Å komme nærmere Gud vil bidra til å sikre at åpenbaringens kanaler forblir åpne.

Viktige skriftsteder: Jakobs brev 1:5–6; 2 Nephi 28:30; 31:3; Alma 5:45–47; Lære og pakter 1:24; 88:63