Seminar
Apostlenes Gerninger 19:1-7


Apostlenes Gerninger 19:1-7

Modtagelse af Helligåndsgaven

Billede
En pige bliver bekræftet.

En af de største gaver, som vor himmelske Fader tilbyder Jesu Kristi pagtsdisciple, er Helligåndsgaven. Derfor blev Paulus overrasket, da han mødte disciple i Efesos, som fortalte, at de var blevet døbt, men aldrig havde hørt om Helligånden. Det viste sig, at de var blevet døbt, men ikke i Jesu Kristi navn. Da de var blevet døbt i »Herren Jesu navn«, lagde Paulus sine hænder på dem og gav dem Helligåndsgaven (ApG 19:5). Denne lektion kan hjælpe dig til at modtage de velsignelser, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker at give dig gennem Helligåndsgaven.

Joseph Smiths råd til Kirken

Efter Joseph Smiths martyrdød havde Brigham Young mange spørgsmål og bekymringer som Kirkens næste profet. Ved en lejlighed viste Joseph Smith sig for Brigham Young i en drøm og gav ham følgende råd: »Fortæl folket, at de skal sørge for, at « (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, bind 2, No Unhallowed Hand, 1846-1893, 2020, s. 49).

  • Hvilke råd tror du, Joseph Smith kan have givet for at hjælpe Kirkens medlemmer?

Billede
Brigham Young ser Joseph Smith i et syn.

Joseph Smith rådede Brigham Young til at »fortælle folket, at de må sørge for, at de beholder Herrens Ånd og følger den, og så vil den lede dem helt rigtigt« (Saints, 2:49).

  • Af alle de råd, Joseph kunne have givet Brigham Young, hvorfor tror du, at han fremhævede at søge Helligåndens ledsagelse?

Skriv i din studiebog grunde til, hvorfor du tror, at der stadig er brug for Joseph Smiths budskab til Kirken i vore dage og i dit liv. Når du studerer denne lektion, så tænk over, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan velsigne dit liv gennem Helligåndsgaven.

Helligåndsgaven

Da Paulus påbegyndte sin tredje missionsrejse, rejste han gennem Galatien og Frygien. Han rejste derefter til Efesos (se Bibelske kort, nr.13, »Apostlen Paulus’ missionsrejser«). Der mødte og underviste han disciple, som aldrig havde hørt om Helligånden. Disse mennesker var tidligere blevet døbt af en person, der ikke havde den rette myndighed (se Joseph Smith, »Baptism«, Times and Seasons, 1. sep. 1842, s. 904, josephsmithpapers.org).

Læs Apostlenes Gerninger 19:1-7 og se efter, hvordan Paulus hjalp disse disciple.

  • Hvorfor tror du, at Paulus fokuserede sin undervisning på Jesus Kristus, før han gendøbte disciplene?

  • Hvordan ville du for disse mennesker beskrive vigtigheden af at modtage Helligåndsgaven efter dåben?

  • Hvilke sandheder fra denne beretning kan du dele med nogen, der tidligere er blevet døbt i en anden religion?

En af de sandheder, vi kan lære af denne beretning, er, at dåben kun kan være fuldstændig, når den ledsages af bekræftelse og modtagelse af Helligånden.

Brug et par minutter på at tænke over, hvorfor du tror, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker, at du har Helligånden som din ledsager. Tænk over dette, mens du læser følgende skriftsteder:

1. Besvar følgende spørgsmål i din studiebog:

  • Hvorfor tror du, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker, at Helligånden er din konstante ledsager?

  • Hvordan har Helligånden været særlig nyttig for dig i dit liv? Hvorfor?

Udfør eller forestil dig følgende aktivitet, som en hjælp til at visualisere og forstå behovet for at forberede dig til at modtage vejledning fra Helligånden.

Læg tre tomme kopper i en vask eller på en bakke, der kan rumme vand. Dæk åbningen på en kop helt til med et stykke papir eller et låg. Anbring i en anden kop en genstand (f.eks. en sten), der fylder det meste af bægeret. Prøv derefter at fylde hver af de tre kopper med vand.

  • Hvis koppen repræsenterer os, og vandet repræsenterer Helligånden, hvad kan papiret (eller låget) og stenen (eller en anden genstand) da repræsentere i vores liv?

Læs disse to udtalelser af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum om Helligånden:

Billede
Ældste David A. Bednar, De Tolv Apostles Kvorum, officielt portræt. 2020.

Helligånden bliver ikke virksom i vores liv, blot fordi der lægges hænder på vores hoved, og de to vigtige ord [»modtag Helligånden«] udtales.

(David A. Bednar, »Modtag Helligånden«, Liahona, nov. 2010, s. 95)

Billede
Ældste David A. Bednar, De Tolv Apostles Kvorum, officielt portræt. 2020.

Hvis noget, vi tænker, ser, hører eller gør, fjerner os fra Helligånden, bør vi holde op med at tænke, se, høre eller gøre det. Hvis noget, der fx har til formål at underholde, fremmedgør os i forhold til Helligånden, så er den form for underholdning bestemt ikke passende for os. Eftersom Ånden ikke kan dvæle ved det, der er vulgært, råt eller usømmeligt, så er noget sådant ganske enkelt ikke noget for os.

(David A. Bednar, »Så vi altid må have hans Ånd hos os«, Liahona, maj 2006, s. 30)

2. Besvar mindst et af følgende spørgsmål i din studiebog:

  • Hvad sagde ældste Bednar, som du synes er særligt vigtigt for de unge i dag at forstå? Hvorfor synes du det?

  • Hvordan ved du om Helligånden ledsager dig i dit liv? Hvornår har du for nylig genkendt hans indflydelse?

  • Hvilke beslutninger har du truffet, der har hjulpet dig til at have Helligånden hos dig oftere? Hvordan har vor himmelske Fader velsignet dig gennem denne gave?

Læg en plan for at modtage Helligåndens indflydelse mere og oftere i dit liv. Bed vor himmelske Fader om at hjælpe dig med din plan og velsigne dig, så du kan genkende hans indflydelse gennem Helligånden, mens du arbejder på at udføre den.

Valgfrit: Vil du lære mere?

Hvorfor er det vigtigt, at jeg modtager Helligåndens indflydelse i mit liv?

Præsident Russell M. Nelson kom med følgende opfordring til os alle.

Billede
Officielt portræt af præsident Russell M. Nelson taget i januar 2018

I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.

Mine elskede brødre og søstre, jeg beder jer om at øge jeres åndelige evne til at modtage åbenbaring. Lad denne [dag] blive et afgørende øjeblik i jeres liv. Vælg at gøre det nødvendige åndelige arbejde, der kræves for at nyde Helligåndsgaven og høre Åndens røst oftere og mere tydeligt.

(Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96)

I videoen »Enemy Territory« [Fjendtligt territorium] (3:38) fortalte præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum om en oplevelse fra hans ungdom, der yderligere illustrerer vigtigheden af at lytte til Ånden. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Hvordan kan jeg komme tættere på at have Helligåndens konstante ledsagelse?

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Officielt portræt af præsident Henry B. Eyring taget i marts 2018.

Der er mange grunde til, at vi har brug for Helligånden som en konstant ledsager. Vi ønsker den, alligevel ved vi af erfaring, at det ikke er nemt at fastholde den. Vi tænker, siger og gør alle ting i vores daglige liv, der kan støde Ånden. Herren lærte os, at Helligånden vil være vores konstante ledsager, når vores hjerte er fyldt af næstekærlighed, og når dyd uophørligt pryder vores tanker [se L&P 121:45] …

Den mest værdifulde inspiration vil for jer være at vide, hvad Gud ønsker, I skal gøre. Hvis det er at betale tiende eller at besøge en sørgende ven, så bør I gøre det. Hvad end det er, så gør det. Når I viser jeres villighed til at adlyde, vil Ånden sende jer flere tilskyndelser om, hvad Gud ønsker, at I gør for ham.

Når I adlyder, vil tilskyndelserne fra Ånden komme oftere og komme tættere og tættere på noget, der er konstant følgeskab.

(Henry B. Eyring, »Helligånden som jeres ledsager«, Liahona, nov. 2015, s. 105)

I sin tale »Modtag Helligånden« (Liahona, nov. 2010, s. 95-97) delte ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum også sin indsigt i, hvordan vi indbyder til Helligåndens ledsagelse.