Seminar
Evangelisk mesterlære: Matthæus 22:36-39


Evangelisk mesterlære: Matthæus 22:36-39

De to store bud

Billede
Jesus is shown with a group of people speaking to a scribe about the two great commandments. Outtakes: include close ups of people in the crowd. (Scene filmed at ext. the temple court of the Women)

I Matthæus 22:36-39 underviste Frelseren om de to store bud. Denne lektion vil øve dig i at bruge læren i dette skriftsted og principperne for at opnå åndelig kundskab til at forstå, hvordan du adlyder buddene om at elske Gud og elske din næste.

Lær udenad og forklar

Øv dig i at huske nøglesætningen »Du skal elske Herren din Gud … Du skal elske din næste« for henvisningen til Matt 22:36-39 .

Tegn et hjerte og skriv tallene 1 og 2 under det. Ud for nummer 1 skriver du: »Du skal elske Herren din Gud«,og ud for nummer 1 skriver du:»Du skal elske din næste.« Peg på hjertet, og fremsig henvisningen. Dernæst peger du på hvert tal. Mens du gør det, fremsiger du den del af nøglesætningen, der er knyttet til tallet. Gentag denne proces flere gange.

Læs Matthæus 22:36-39 , og husk på dit tidligere studium af disse vers.

1. Skriv dine svar på følgende spørgsmål i din studiebog:

  • På hvilke måder kan vi elske Gud af hele vores hjerte? Hvordan kan vi elske vores næste som os selv?

  • Hvorfor tror du, at disse to bud blev givet i denne rækkefølge?

Praktiser anvendelse

Gennemgå afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.I nogle situationer kan vi have svært ved at vide, hvordan vi følger Guds bud og viser kærlighed til dem, der ikke adlyder Guds bud.

Ældste Lynn G. Robbins fra De Halvfjerds har sagt:

Billede
Former Official Portrait of Elder Lynn G. Robbins. Photographed March 2017. Replaced October 2019 (with Telescope ID: 2298123)

Når man forsøger at tilfredsstille andre på bekostning af Gud, er det at vende op og ned på det første og andet store bud (se Matt 22:37-39). Det er at glemme, hvilken vej man vender. Og alligevel har vi alle begået den fejl af frygt for mennesker …

Beslutninger, som kræver karakter, tages ved at huske den rette rækkefølge af det første og andet bud …

Frelseren, vores største eksempel, vendte sig altid til sin Fader. Han elskede og betjente sine medmennesker, men sagde: »Min ære vil jeg ikke have fra mennesker« ( Joh 5:41).

(Lynn G. Robbins, »Hvilken vej vender du?«, Liahona, nov. 2014, s. 9, 11)

Overvej disse spørgsmål, før du udfører følgende aktivitet.

  • Har du nogensinde været bange for kærligt at korrigere eller rådgive en ven/veninde, fordi du ikke ønskede at fornærme vedkommende?

  • Har du nogensinde følt, at du skulle vælge mellem, hvad andre forventede af dig, og hvad Herren forventede af dig?

2. Gør følgende i din studiebog:

Skriv et scenarie, hvor nogen har svært ved at elske Gud og følge hans bud og også ved at elske andre. (Bemærk: Lav ikke et scenarie, hvor andre kan se, at det er relateret til en bestemt person eller kammerat.)

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Tænk på personen i dit scenarie, mens du besvarer følgende spørgsmål.

  • Hvilke antagelser kan påvirke en person til at vælge at behage andre i stedet for at behage Gud?

  • Hvordan kan forståelse af vor himmelske Faders frelsesplan eller andre evangeliske lærdomme hjælpe med at løse disse falske antagelser?

  • Hvilke sandheder om vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe personen med at se andre mennesker fra deres perspektiv?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

Læs følgende udtalelser af sidste dages profeter for at se, hvilken indsigt der kan være nyttig for personen i dit scenarie.Præsident Russell M. Nelson har sagt:

Billede
Former Official Portrait of Elder Lynn G. Robbins. Photographed March 2017. Replaced October 2019 (with Telescope ID: 2298123)

Nogle gange kritiseres vi som ledere af Kirken for at holde fast ved Guds love, forsvare Frelserens lære og modstå vor tids sociale pres …

Men ville det ikke være langt mere ukærligt af os ikke at fortælle sandheden – ikke at lære jer, hvad Gud har åbenbaret?

Russell M. Nelson, »The Love and Laws of God« (foredrag på Brigham Young University, 17. sep. 2019, s. 3, speeches.byu.edu)

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har udtalt:

Billede
Former Official Portrait of Elder Lynn G. Robbins. Photographed March 2017. Replaced October 2019 (with Telescope ID: 2298123)

Vi må forsøge at holde begge de store bud. For at gøre det må vi følge en hårfin balance mellem at holde buddene og gå på pagtsstien, mens vi elsker vores næste undervejs. Det kræver, at vi søger guddommelig inspiration om, hvad vi skal støtte, og hvad vi skal være imod, og hvordan vi kan elske og lytte respektfuldt og samtidigt undervise i processen.

(Dallin H. Oaks, »To store bud«, Liahona, nov. 2019, s. 75)

  • Hvordan kan det at kende sandhederne i disse udtalelser hjælpe personen i dit scenarie?

Handl i tro

  • Hvad kan personen i dit scenarie gøre for at få adgang til vor himmelske Faders hjælp til at vide, hvordan vedkommende bør handle?

  • Hvordan kan de handle på en måde, der vil overholde begge de to store bud?

3. Brug det scenarie, du har oprettet, og skriv et svar på, hvordan personen kan vise både Gud og sin næste kærlighed.

Gennemgang af evangelisk mesterlære