Seminar
Matthæus 6:19-34


Matthæus 6:19-34

»Søg først Guds rige«

Billede
Christ teaches that all things shall be added unto those who seek the kingdom of God.

Som en del af bjergprædikenen lærte Jesus Kristus sine disciple: »Søg først Guds rige og hans retfærdighed« (Matt 6:33). I denne lektion får du mulighed for at overveje og fortælle om vigtigheden af at sætte Gud først i dit liv.

Læs følgende scenarier fra det virkelige liv:

  • En ung mand i Californien i USA er en talentfuld surfer, men seminar ligger på samme tid som hans skoles surftræning.

  • En ung kvinde i Brasilien inviteres til en hædersplads ved sin venindes 15-års fødselsdagsfest, men hun skal være iført en kjole, der ikke overholder hendes standarder.

  • En ung mand i New Zealand er en talentfuld rugbyspiller, der forventes at modtage et tilbud om at spille professionelt, men han har alderen til at tage på fuldtidsmission.

Dette er eksempler på situationer, hvor unge kan vælge at sætte Gud først i deres liv, selvom det ikke ville være let.

  • Hvilke spørgsmål eller bekymringer kan de unge i disse situationer have vedrørende at sætte Gud først i deres liv?

  • Hvilke spørgsmål eller bekymringer kan du og dine venner have om at sætte Gud først i jeres liv?

Mens du studerer denne lektion, så bed Herren om at hjælpe dig med at håndtere dine bekymringer og føle vigtigheden af at sætte ham først.Studér en af følgende grupper af vers. Søg Helligåndens vejledning for at få hjælp til at finde og forstå sandheder, som Frelseren underviste i, og som kan hjælpe dig med at sætte Gud først i dit liv.

Eleverne kan vælge, hvilken gruppe vers de vil studere, eller de kan få tildelt mulighed A eller B. Det kan være en hjælp at vise følgende muligheder på tavlen.

Mulighed A: Matthæus 6:19-24. I disse vers brugte Frelseren ordet skatte for at angive det, vi sætter stor pris på, og øje for at symbolisere vores livssyn eller fokus i livet. Joseph Smiths Oversættelse præciserer, hvad Herren underviste om i vers 22 : »Øjet er legemets lys; hvis du derfor alene har Guds ære for øje, skal hele dit legeme være fyldt med lys« (JSO, Matt 6:22 (i JSO, tillæg); se også L&P 88:67). Det kan også være nyttigt at bemærke, at ordet mammon henviser til verdslighed eller rigdom.

Mulighed B: Matthæus 6:25-34. Joseph Smiths oversættelse af disse vers tydeliggør, at Herren talte til sine apostle om deres ansvar for at »gå … ud i verden … idet I underviser folket« (JSO, Matt 6:25-26, i JSO, tillæg). Herrens vejledning var specifik for de tolv apostle på dette tidspunkt, men det princip, han underviste i, gælder også for os. Læg mærke til eksemplerne på, hvordan Gud tager sig af sine skabninger, inklusive os. Når du studerer, så vær særlig opmærksom på vers 33: Joseph Smiths oversættelse af dette vers begynder således: »Stræb derfor ikke efter det, der er af denne verden, men stræb først efter at opbygge Guds rige« (JSO, Matt 6:38, i JSO, tillæg).

  • Hvad fandt du, der var meningsfuldt for dig, da du læste Frelserens ord og inviterede til Helligåndens vejledning? Hvorfor var det meningsfuldt?

Frelseren underviste om sande principper i disse vers, herunder: Vi kan ikke tjene både Gud og mammon (eller verdslighed) og Hvis vi først søger at opbygge Guds rige, så vil han velsigne os med det, som han ved, vi har brug for).

  • Hvad ved du om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der motiverer dig til at sætte dem først i dit liv?

2. Complete the following activity in your study journal.

  • Hvad lærte du om at sætte Gud først?

  • Hvornår har du sat Gud først i dit liv?

  • Hvilke velsignelser oplevede du som et resultat af din beslutning?

Brug et øjeblik på at tænke over, hvordan Frelserens lærdomme om at sætte Gud først i sit liv gælder for dig. Fortsæt med at søge inspiration fra Helligånden, mens du gennemfører denne lektion.

Forestil dig, at dit stavs- eller distriktspræsidentskab bad dit kvorum eller din klasse om at lave en video, der skulle hjælpe de unge i dit område med at føle sig motiverede til at sætte Gud først i deres liv. Præsidentskabet planlægger at vise videoen ved et ungdomsarrangement.

2. Udfør følgende aktivitet i din studiebog.

Lav et detaljeret oplæg til din video. (Du behøver ikke at optage en video. Du skal blot lave et oplæg). Medtag følgende i dit oplæg:

  • Mindst én sandhed, som Frelseren underviste i, fra Matthæus 6 , og en forklaring om, hvordan den kan hjælpe unge med at sætte Gud først i deres liv.

  • Et nutidigt eksempel på nogle, der sætter Gud først i deres liv. Dette eksempel kan være noget, du selv eller nogen, du kender, har oplevet. Skriv et kort resume af eksemplet.

Inkluder også et eller flere af følgende i dit oplæg:

  • En udtalelse fra en leder i Kirken

  • Billeder eller grafik, som du måske vil inkludere, og hvornår du vil inkludere dem

  • Dit personlige vidnesbyrd

Det kan være en god idé at dele din plan for en video med familie og venner. Det kan være et godt tidspunkt at gøre dette, når I som familie drøfter dette emne i jeres Kom og følg mig-studium.

Hvis du har mulighed for det, kan du overveje at lave din video og dele den med andre.

Vælg knappen Start opgave eller fanen Indlevering for at uploade dit oplæg.