Seminar
1 Johannes 2-4; 2 Johannes


1 Johannes 2-4; 2 Johannes

Vis kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Billede
A women with her hands upward in prayer

Når nogen føler sig elsket eller elsker en anden person, ændrer deres handlinger sig ofte. Johannes underviste om, at vores kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan motivere os til at holde deres bud. Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig med at forstå, hvordan du kan vise kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus ved at holde buddene.

Tilskynd eleverne til at blive mere som Jesus Kristus At opfordre eleverne til at gøre udfordrende ting kan hjælpe dem til at vokse og blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Når du kommer med opfordringer, så ær handlefriheden og vis kærlighed til eleverne, selv om de ikke tager imod opfordringerne.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over, hvad de føler ved at holde buddene. De kan også spørge folk, de kender, om hvad der motiverer dem til at holde befalingerne.

Mulige læringsaktiviteter

Guds kærlige beskyttelse

Vis følgende video eller del beretningen op i afsnit, som eleverne kan læse højt.

Mens ældste Von G. Keetch (1960-2018) fra De Halvfjerds var på stranden i Australien, mødte han nogle surfere, der var rejst dertil på en tur, der skulle være en oplevelse for livet. De beklagede sig over en barriere af kraftige net ude i vandet, der forhindrede dem i at surfe på de store bølger.

Find ud af, hvad der skete, ved at se videoen »Velsignede og lykkelige er de, der holder Guds befalinger« (5:41) fra tidskode 00:00 til 02:34. Videoen findes på JesuKristiKirke.org Eller læs den følgende beretning.

Billede
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

Imens de amerikanske surfere blev mere ophidsede, blev min opmærksomhed rettet mod en anden surfer i nærheden – en ældre mand og tydeligvis lokal. Han syntes at blive utålmodig, mens han lyttede til den uophørlige brok over barrieren.

Til sidst rejste han sig og gik over til gruppen. Uden at sige noget tog han en kikkert ud af sin rygsæk og gav den til en af surferne, mens han pegede ud mod barrieren. Alle surferne kiggede gennem kikkerten. Da det blev min tur, kunne jeg med kikkerten se noget, som jeg ikke kunne se før: Rygfinner – store hajer, som åd ved revet på den anden side af barrieren.

Gruppen blev hurtig tavs. Den gamle surfer tog sin kikkert og vendte sig for at gå tilbage. Da han vendte sig, sagde han nogle ord, som jeg aldrig vil glemme: »Klag ikke over barrieren. Den er det eneste, der afholder jer fra at blive ædt.«

Vi stod på den smukke strand, og vores perspektiv var pludselig ændret. En barriere, der syntes stiv og restriktiv – som syntes at indskrænke morskab og glæden ved at surfe på de virkelig store bølger – havde vist sig at være noget helt andet. Med en ny forståelse for den fare, der ventede lige under overfladen, gav barrieren nu beskyttelse, sikkerhed og fred.

(Von G. Keetch, »Velsignede og lykkelige er de, der holder Guds befalinger«, Liahona, nov. 2015, s. 115-116)

  • Hvilke holdninger kan mennesker have til at holde Guds befalinger?

Overvej at skrive dine svar på følgende spørgsmål i din studiebog.

  • Hvad føler jeg i forhold til Guds befalinger? Hvorfor holder jeg eller holder dem ikke?

At holde Guds bud

Vi har alle vores egne grunde, der påvirker, hvorvidt vi vælger at holde Guds befalinger. Læs følgende vers og se efter, hvad apostlen Johannes underviste om, der kan motivere os til at holde dem. Det kan være en hjælp at huske, at Johannes skrev sine breve til troende, der blev konfronteret med falske lærdomme.

Overvej at bede eleverne om at arbejde sammen om at læse skriftstederne. Eleverne kan hver især læse nogle af skriftstederne og derefter fortælle hinanden, hvad de har lært.

1 Johannes 2:3-6

1 Johannes 3:18-24

2 Johannes 1:6, 8-9

(Det kan også være nyttigt at læse Frelserens lærdomme i Joh 14:15, 23-24).

  • Hvilke sandheder fandt du?

Eleverne finder måske frem til mange forskellige principper. Overvej at stille opfølgende spørgsmål som disse:

  • Hvordan kan kendskab til disse sandheder øge nogens ønske om at holde buddene?

Johannes underviste om forskellige sandheder i disse vers. En af dem, du måske har fundet frem til, er, at jo bedre vi kender og elsker vor himmelske Fader og Jesus Kristus, desto mere er vi villige til at holde deres bud (se 1 Joh 1:5-7 ; 2:3-6 ; 2 Joh 1:6-9).

Overvej, hvis det er tilgængeligt, at anvende teknologi til at tilpasse følgende aktivitet. Eleverne kan for eksempel lave en video, et opslag på de sociale medier eller skrive en sms til at dele deres svar. Det kan øge elevernes engagement og få elevernes budskaber om vor himmelske Fader og Jesus Kristus ud til flere mennesker.

Alternativt kan eleverne forestille sig, at deres søndagsskolelærer ønsker at hjælpe klassen med at føle sig motiveret til at holde buddene. Hun beder eleverne om at tænke over følgende spørgsmål og at forberede sig på at dele deres tanker i klassen.

Når eleverne forbereder sig på det, de vil sige, kan de også medtage indsigt fra deres elevforberedelse.

  • Hvorfor er det at holde buddene et udtryk for kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvad ved du om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der motiverer dig til at holde deres bud? Hvorfor motiverer det dig at vide det?

  • Hvad har du lært om dem, når du har holdt deres bud?

Bed frivillige om at dele, hvad de har forberedt. Dette kan gøres som klasse eller i mindre grupper. Bagefter kan du overveje at stille opfølgende spørgsmål som: »Hvordan kan det, I har delt, give nogen et ønske om at holde buddene?«

Bed eleverne om at overveje at dele deres tanker med nogen uden for klassen.

Hvordan vil du vise din kærlighed til vor himmelske Fader?

Se på dette billede og tænk over, hvad du ved om Jesus Kristus og vor himmelske Fader, og hvad de føler for dig. Du kan eventuelt også tænke over, hvad du føler for dem.

Vis følgende billede.

Billede
A man standing and embracing Christ after being healed.

Selvom det kan virke svært at vise vores kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, fordi de ikke er fysisk til stede hos os, kan vi vise vores kærlighed til dem ved at holde deres bud. Brug noget tid på at tænke over, hvad du gerne vil huske eller gøre på grund af denne lektion. Følgende er måder du kan gøre det på:

  • Skriv en måde ned, hvorpå du gerne vil lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus bedre at kende og elske dem i højere grad.

  • Tænk på bud, som du for tiden holder, og hvorfor du holder dem. Overvej, om du er motiveret af kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, eller om du kan forbedre dig på det område.

  • Find et eller flere bud, som du kan holde endnu bedre for at vise din kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Læg en plan for, hvordan du mere helhjertet vil holde disse bud.

Tilskynd eleverne til at handle på de følelser og indtryk, de har modtaget, så de kan vise deres kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Bær vidnesbyrd om principperne i denne lektion.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan er buddene en tilkendegivelse af Guds kærlighed til os?

Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) udtalte:

Billede
Official portrait of President Thomas S. Monson, 2008.

Guds befalinger er ikke givet for at frustrere os eller for at være hindringer for vores lykke. Tværtimod. Han, som skabte os, og som elsker os fuldkomment, ved præcis, hvordan vi må leve for at opnå den størst mulige lykke. Han har givet os retningslinjer, der, hvis vi følger dem, vil føre os sikkert igennem denne til tider farefulde jordiske rejse …

Han forstår, at når vi holder buddene, bliver vores liv lykkeligere, mere tilfredsstillende og mindre kompliceret. Vore udfordringer og problemer bliver lettere at bære, og vi vil modtage hans lovede velsignelser.

(Thomas S. Monson, »Hold befalingerne«, Liahona, nov. 2015, s. 83)

Hvordan viser det Gud min kærlighed, at jeg overholder buddene?

Ældste Von G. Keetch (1960-2018) fra De Halvfjerds sagde:

Billede
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

Vi viser Gud vores kærlighed – og vores tro på ham – ved at gøre vores allerbedste hver dag og følge den vej, som han har beredt for os, og ved at holde de befalinger, som han har givet os. Vi viser især den tro og kærlighed i situationer, hvor vi ikke helt forstår grunden til Guds bud eller den bestemte vej, som han beder os om at følge.

(Von G. Keetch, »Velsignede og lykkelige er de, der holder Guds befalinger«, Liahona, nov. 2015, s. 116)

Hvordan kan jeg øge min kærlighed til Gud?

Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere medlem af Det Første Præsidentskab, har forklaret:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Vi øger vores kærlighed til vor himmelske Fader og viser den kærlighed ved at rette vore tanker og handlinger ind efter Guds ord. Hans rene kærlighed leder og opmuntrer os stedse til at blive renere og helligere. Den inspirerer os til at vandre i retskaffenhed – ikke af frygt eller forpligtelse, men af et oprigtigt ønske om at blive endnu mere som han, fordi vi elsker ham.

(Dieter F. Uchtdorf, »Guds kærlighed«, Liahona, nov. 2009, s. 23)

Supplerende læringsaktiviteter

3 Johannes 1:1-4. Glæde kommer, når vi hjælper andre til at »[leve] i sandheden«

Hvis eleverne kan have gavn af at studere om at fortælle andre om evangeliet, kan de læse 3 Johannes 1:1-4 , der beskriver Johannes’ følelser i forhold til at hjælpe andre med at komme til Frelseren. De kan derefter linke disse vers med Lære og Pagter 18:15-16 .

Overvej at vise videoen »Inviter alle til at komme til Kristus: Fortæl om evangeliet« (4:30). Bed eleverne om at tænke på mennesker, de kender, som de kan invitere til at komme Frelseren nærmere. Tilskynd dem til at lægge en plan for at invitere disse mennesker.