Seminar
Apostlenes gjerninger 8:1–3; 9:1–20


Apostlenes gjerninger 8:1–3; 9:1–20

“Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Bilde
Saul on the road to Damascus having a vision.

I en tid med “stor forfølgelse mot kirken” (Apostlenes gjerninger 8:1) tvang Saulus seg inn i mange hjem og arresterte og fengslet dem som trodde på Jesus Kristus (se Apostlenes gjerninger 8:3). Da Saulus reiste til Damaskus for å fortsette å plage de hellige, åpenbarte Jesus Kristus seg for ham (se Apostlenes gjerninger 9:3–5). Med stor forbauselse spurte Saulus Herren: “Hva vil du at jeg skal gjøre?” (Apostlenes gjerninger 9:6). Denne leksjonen skal hjelpe deg med å grunne på hva Herren gjør for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre, og søke å vite hva han ønsker at du skal gjøre.

Bruk flere beretninger fra Skriftene. Noen ganger inneholder Skriftene flere beretninger om den samme hendelsen. Se etter muligheter til å be elevene studere hver beretning og finne flere sannheter som kan læres ved å gjøre det. Oppfordre dem til å se etter muligheter til å gjøre dette i deres eget personlige skriftstudium også.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å snakke med et familiemedlem eller en venn om hvordan Jesus Kristus innbyr og hjelper oss å forandre oss.

Mulige læringsaktiviteter

Endret retning

Bilde
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Be elevene rulle en klinkekule eller ball over en flat overflate og se den endre retning når den treffer noe.

  • Hva må til for at klinkekulen eller ballen skal forandre retning?

  • Hvis man sammenligner den rullende gjenstanden med en person, hva er noen grunner til at noen kan forandre seg til det bedre og forandre retningen på livet sitt? Hva er noen årsaker til at de ikke gjør det?

Gi elevene anledning til å vurdere sitt eget liv. Følgende avsnitt er én måte å gjøre dette på. Elevene kan svare på noen av disse spørsmålene i sine studiedagbøker:

Tenk på retningen ditt eget liv har. På hvilke måter føler du Herrens kjærlighet og anerkjennelse? Er det noen endringer i ditt livs retning som Herren kanskje inviterer deg til å gjøre? Søk åpenbaring om disse spørsmålene mens du studerer denne leksjonen.

“Saulus, Saulus, hvorfor forfølger du meg?”

Herren hjalp en mann ved navn Saulus å forandre sitt liv. I utgangspunktet var Saulus en fariseer som “herjet menigheten” ( Apostlenes gjerninger 8:3). Han godkjente disippelen Stefanus’ død (se Apostlenes gjerninger 7:58 ; 8:1 ; 22:20) og “rundt om i synagogene fengslet og pisket [han] dem som trodde på [Herren]” ( Apostlenes gjerninger 22:19).

Del en side i studiedagboken din i to, og gi den ene siden tittelen “Hvordan Herren hjalp Saulus å forandre seg.” Skriv tittelen “Saulus’ svar til Herren” på den andre siden.Les én eller flere av beretningene om Saulus’ opplevelse på veien til Damaskus, og fyll ut oversikten basert på det du finner ut.

Elevene kan deles inn i små grupper der hver elev får i oppdrag å lese en annen beretning. De kan samarbeide om å lage en liste over hva de finner ut basert på hver beretning om Saulus’ opplevelse. Når du deler klassen inn i små grupper, husk å vurdere elevenes behov og evner. Plasser elevene i grupper som kan forbedre læringsopplevelsen for alle.

Hvis elevene trenger hjelp til å forstå uttrykket “kick against the pricks” [se den engelske utgaven av Bibelen ( Apostlenes gjerninger 9:5 eng. utg.), bruk forklaringen i “Kommentar og bakgrunnsinformasjon”.

Apostlenes gjerninger 9:3–20 (Lukas skrev om Saulus’ omvendelse)

Apostlenes gjerninger 22:6–16 (Saulus fortalte andre sin omvendelseshistorie)

Apostlenes gjerninger 26:12–20 (Saulus fortalte kong Agrippa sin omvendelseshistorie)

Du kan også se på videoen “Veien til Damaskus” (5:21), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Be flere elever om å dele hva de fant. Vurder å stille flere spørsmål som følgende: Hva visste Herren om Saulus og hvem han kunne bli? Hvordan ydmyket Herren Saulus? Hvem sendte Herren for å hjelpe Saulus? Hvorfor?

Basert på det du skrev i studiedagboken, tenk på hvilke sannheter eller lærdommer du lærte av denne beretningen.

Be elevene dele noen av sannhetene de lærte. En sannhet som de kan fokusere på i større detalj, er at Jesus Kristus kan hjelpe oss å forandre oss og nå det potensialet han ser i oss.

Herren ønsker vår forandring

Ta deg tid til å tenke på en person du kjenner, som har forandret seg på grunn av Jesu Kristi innflytelse i vedkommendes liv.

Vurder å dele en personlig erfaring om omvendelse til Herren Jesus Kristus. Elevene kan også bli bedt om å rapportere om sin forberedelse til leksjonen.

  • Hvordan tror du at Jesus Kristus påvirket vedkommende til å forandre seg?

For å se et eksempel på en som har forandret seg, kan du se videoen “Hans nåde: Forandring er mulig gjennom Kristus” (3:29), og se etter hvordan Herren hjalp en mann som het Kenny, å forandre livet sitt. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

For Saulus, som også ofte er kjent ved sitt latinske navn Paulus (se Apostlenes gjerninger 13:9), forandret det å følge Herrens rettledning hans liv fullstendig. Paulus sluttet å forfølge kristne, og ble i stedet en mektig Jesu Kristi disippel. Paulus reiste til mange nasjoner som misjonær, og skrev oppmuntrende og lærerike brev til de hellige. Fjorten av disse brevene er tatt med i Det nye testamente. (Se Veiledning til Skriftene, “ Paulus ”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org. eller Bible Dictionary, “ Paul ”). Paulus’ beslutning om å følge Jesus Kristus fortsetter å velsigne utallige mennesker i dag.

Vurder å vise infografikken over Paulus’ liv og be elevene gjennomgå den. Det kan være nyttig å se på denne infografikken fra tid til annen mens elevene studerer Paulus’ liv og skrifter.

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Herren er også oppmerksom på oss og innbyr oss til å gjøre endringer i våre liv. Dette kan være store justeringer, men kan også være små endringer.

Del en annen side i to i studiedagboken, og gi den ene siden tittelen “Hvordan Herren oppfordrer meg til å forandre meg” og den andre siden “Mitt svar til Herren.” Grunn på følgende spørsmål for å hjelpe deg med å skrive et svar i studiedagboken din under “Hvordan Herren oppfordrer meg til å forandre meg”.

  • Selv om Herren sannsynligvis ikke har vist seg for deg i et syn, hva har han gjort, eller hva gjør han, for å hjelpe deg med å gjøre positive endringer i ditt liv?

  • Hvem har han sendt for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre?

Under “Mitt svar til Herren” skriver du om hvordan du ønsker å respondere på Herrens innsats for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre.

Det kan være nyttig å fortelle elevene at de i en fremtidig leksjon vil få anledning til å tenke på sin innsats for å svare Herren og evaluere sin personlige vekst.

Bær vitnesbyrd for elevene om at Herren vil hjelpe oss å forandre oss, og nå det potensialet han ser i oss, hvis vi ydmykt følger hans innbydelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Apostlenes gjerninger 9:5 [Se den engelske oversettelsen av Bibelen]. Hva vil det si “kick against the pricks” [å sparke mot spydet]?

Et skarpt spyd eller en pinne brukes ofte til å stikke dyr for å få dem til å bevege seg fremover. Dyr som reagerer ved å sparke istedenfor å gå videre, kan gjøre det mye vondere for seg selv. Ved å bruke denne analogien hjalp Herren Saulus å forstå at å kjempe mot ham bare ville bringe smerte til ham selv.

Hvilke forandringer kan Herren be meg om å gjøre?

Søster Becky Craven, annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, underviste:

Bilde
Sister Rebecca L. Craven, second counselor, Young Women general presidency. Official Portrait as of October 2018.

Det kan være en forandring av tanker, en forandring av vaner eller en forandring av retningen vi beveger oss i. Til gjengjeld for hans uvurderlige betaling for hver enkelt av oss, ber Herren oss om en forandring i hjertet. Den forandring han ber oss om, er ikke til gavn for ham, men for oss.

(Becky Craven, “Behold forandringen”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 58)

Hva burde jeg forstå om mine valg og retningen mitt liv har?

Eldste R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Gud bryr seg langt mindre om hvor du har vært, enn om hvor du er akkurat nå og hvor du er villig til å gå.

(Jeffrey R. Holland, “Det beste har ennå ikke hendt”, Liahona, jan. 2010, 27)

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Satan vil vi skal tro at når vi har begått synd, har vi passert et “ingen vei tilbake-punkt” – at det er for sent å forandre kursen …

Kristus kom for å frelse oss. Hvis vi har valgt feil kurs, kan Jesu Kristi forsoning gi oss forsikring om at … [en] trygg retur er mulig hvis vi vil følge Guds plan for vår frelse …

Den gave Jesu Kristi forsoning er, tilfører oss til enhver tid og hvor som helst omvendelsens og tilgivelsens velsignelser. På grunn av denne gave er muligheten til å foreta en trygg retur fra en katastrofal syndens kurs tilgjengelig for oss alle.

(Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 99, 101)

Videre læringsaktiviteter

Renovering og Herrens innbydelse til forandring

For å hjelpe elevene med å forstå behovet for å gjøre endringer i våre liv med Herrens hjelp, kan du vurdere å bruke en analogi. Én idé kan være å lese noe av eller hele president Nelsons tale “Velkommen”, der han sammenligner renoveringen rundt Salt Lake tempel med Frelserens innbydelse til oss om å “fortsette å forandre oss, vokse og bli renere” (se Liahona, mai 2021, 6–7). Følgende spørsmål kan hjelpe elevene med å tenke på hvordan de har gjort endringer eller hvordan de kan gjøre endringer:

Hvordan har Herren allerede velsignet deg når du har gjort små skritt fremover for å følge ham?

Hva sa president Nelson som hjelper deg å forstå hvordan du kan gjøre endringer i ditt liv?

Eksempler på forandring gjennom Jesus Kristus

Følgende er flere eksempler på personer som ble forandret ved å ta imot oppfordringen om å følge Jesus Kristus.

En ung mann ble døpt, og ved å være vitne til hans forandring tok resten av familien også imot oppfordringen om å følge Jesus Kristus (se Sam Lofgran og Annelise Gardiner, “His Example for Change”, New Era, aug. 2020).

Juan Mendoza følte en tomhet inni seg som han prøvde å fylle ved å følge Åndens tilskyndelser. Dette hjalp Juan å bli kjent med Herren og føle et ønske om å tjene ham. Vurder å vise videoen “Handle ifølge inspirasjon: Juan Mendoza” (3:52), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Dominic følte fortsatt Herrens innflytelse som en hjelp til å snu om på sitt liv. Vær oppmerksom på at dette eksemplet behandler det følsomme emnet selvmord. Du kan vise videoen “Finne Kristus i vanskelige tider” (4:35), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.