Seminar
Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:40-42


Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:40-42

I opstandelsen er der tre grader af herlighed

Billede
An illustration showing Salvation and Exaltation: Sun & Moon and Stars

I en tidligere lektion, »1 Korinther 15:32-54«, lærte du om de tre grader af herlighed i opstandelsen. Du lærte også, at vor Fader i himlen vil give de trofaste celestial herlighed gennem Jesus Kristus. Denne lektion kan hjælpe dig til at lære henvisningen og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet 1 Korinther 15:40-42 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Hjælp eleverne med at finde svar på deres spørgsmål. Det er ikke lærerens ansvar at besvare alle spørgsmål, som eleverne stiller. Hjælp eleverne med at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab, så de kan finde svarene selv. Tilskynd eleverne til trofast at vende sig til og stole på Herren Det kan være nyttigt at vejlede ved at identificere guddommeligt angivne kilder, som de kan bruge til at søge efter svar.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse 1 Korinther 15:40-42 og møde op i klassen forberedt på at fortælle om et scenarie fra det virkelige liv, hvor læresætningen i dette skriftsted vil være nyttig.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive undervist efter »1 Korinther 15:32-54«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted 1 Korinther 15:40-42 . Hvis denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, bør den tilsvarende kontekstuelle lektion undervises i løbet af samme uge.

Lær udenad og forklar

Hjælp eleverne med at forklare og lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen i 1 Korinther 15:40-42 udenad. Følgende aktivitet er en måde at gøre det på.

I denne aktivitet kan du overveje at lade eleverne udføre hvert trin, før du gennemgår det næste trin.

  1. Skriv »1 Korinther 15:40-42: I opstandelsen er der tre grader af herlighed« øverst på et stykke papir.

  2. Tegn en sol under sætningen, en måne under solen og en stjerne under månen.

  3. Læs 1 Korinther 15:40-42 og skriv ved hver af dine tegninger navnet på den herlighed, den repræsenterer.

  4. Se på din tegning, mens du gentager skriftstedshenvisningen og nøglesætningen i dit sind, indtil du føler dig sikker på, at du kender dem godt.

  5. Hvordan vil du forklare de sandheder, der undervises om i dette skriftsted, til en person, der ikke forstår, hvad der efter vor himmelske Faders plan sker efter døden? Skriv din forklaring med dine egne ord.

Overvej at bede eleverne om at gå rundt i lokalet og fortælle mindst tre andre om deres forklaring. Lav om nødvendigt et eksempel på, hvordan disse sandheder kan formidles, før eleverne begynder at dele dem med hinanden.

Tilskynd eleverne til at beholde deres tegninger eller aflevere dem, så de kan bruges til at gennemgå dette skriftsted i en lektion i den nærmeste fremtid.

Praktiser anvendelse

Anvendelse af principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe os i situationer i det virkelige liv og med vigtige spørgsmål, vi har.

Læs følgende scenarier og vælg et, du gerne vil fokusere på i den næste aktivitet.

Bed de elever, der udførte aktiviteten i elevforberedelsen, om at fortælle om deres scenarier. Overvej at erstatte følgende scenarier med elevernes egne scenarier.

  1. Julia prøver oprigtigt at gøre det rette, men hun føler sig ofte fordømt på grund af sine svagheder. Hun tror på, at andre mennesker vil komme i det celestiale rige, men tvivler på, at hun selv vil klare det.

  2. Maria har lige hørt en god tale om opstandelsens gave, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil give til alle. Hun tænker: »Hvorfor skal jeg omvende mig eller holde befalingerne, hvis alle alligevel skal opstå i et fuldkomment, udødeligt legeme?«

Overvej at bede eleverne om at danne grupper på tre sammen med andre, der valgte det samme scenarie. Ved følgende aktivitet kan hver elev i gruppen blive bedt om at studere og anvende forskellige principper for at opnå åndelig kundskab. Efter passende tid beder du dem om at fortælle, hvad de har lært i deres gruppe.

Det kan være nyttigt at vise eller udskrive kopier af følgende afsnit, som eleverne kan støtte sig til, mens de studerer.

I den foregående lektion studerede du følgende sandhed i 1 Korinther 15:40-42 : I vor himmelske Faders plan er der forskellige grader af herlighed for opstandne legemer. Brug principperne for at opnå åndelig kundskab og den sandhed, der undervises om i 1 Korinther 15:40-42 , for at hjælpe enten Julia eller Maria med deres bekymringer eller spørgsmål.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Læs afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Overvej at markere de to spørgsmål i slutningen af det afsnit.

  • Hvordan kan svarene på de to spørgsmål anvendes i Julias eller Marias situation?

I afsnit 8 står der også: »Vi søger Helligåndens hjælp for at se ting, som Herren ser dem.«

  • Hvad kan Herren forstå ved denne situation, der vil være en hjælp for Julia eller Maria? Hvorfor?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

Gennemgå afsnit 11-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

  • Hvor ville du råde Julia eller Maria til at se efter de sandheder, de har brug for i deres liv?

  • Hvilke oplevelser har du haft, der viser vigtigheden af omhyggeligt at vælge, hvor du søger åndelig sandhed?

Brug et par minutter på at søge efter specifikke skriftsteder eller profetiske udtalelser, som du føler passer på Julias eller Marias situation. (Nogle skriftsteder fra nylige lektioner, der kan være nyttige, omfatter 1 Kor 15:40-42 ; L&P 76:50-52, 62-64, 69-70, 71-76, 81-85 ; 88:21-24).

  • Hvad fandt du frem til, som du kan dele? Hvordan har de sandheder, du har fundet, gjort en forskel i dit liv?

Gå rundt i lokalet og hjælp elever, der er usikre på, hvordan de finder skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere. Overvej at vise dem, hvordan de finder det, de leder efter, i stedet for blot at give dem en skriftstedshenvisning eller en udtalelse, der kan anvendes.

Handl i tro

Gennemgå afsnit 5-6 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at markere mindst tre forskellige vendinger eller idéer, som du tror kan hjælpe Julia eller Maria.

  • Hvilke vendinger valgte du? Hvordan kan hver af disse vendinger hjælpe Julia eller Maria?

  • Hvis du har haft tanker som Julias eller Marias, hvad gjorde du så for at reagere trofast på disse tanker?

  • Hvorfor har hver af disse unge kvinder brug for at fokusere deres tro på Jesus Kristus, når de arbejder sig igennem deres situation? Hvorfor ikke bare gøre det bedste, de kan, uden at fokusere på ham?

Overvej at bede eleverne om at tænke over deres eget liv, holdninger og spørgsmål. Tilskynd dem til at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer uden for klassen. Bær vidnesbyrd om, at disse principper kan hjælpe dem til at komme til Kristus for at finde sandhed og opnå større fred.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Brug ikke mere end tre til fem minutter i begyndelsen eller slutningen af en kommende lektion til at gennemgå mesterlæreskriftstedet. Eleverne kan for eksempel gennemgå deres tegning af de tre grader af herlighed, mens de gentager henvisningen og nøglesætningen for dem selv igen og igen. Bed dem derefter om at vise deres tegning til en makker, mens de ud fra hukommelsen gentager henvisningen og sætningen højt.