Seminar
Hebræerne 7-10


Hebræerne 7-10

»Og vandt evig forløsning [for alle]«

Billede
Composite of an image of an Old Testament priest offering a sacrifice, and Jesus Christ on the cross.

Har du nogensinde oplevet, at du havde brug for, at din tro på Jesus Kristus blev bekræftet? Hvor du følte, at du havde brug for lidt ekstra hjælp til at blive på pagtsstien? De hebræiske hellige søgte bekræftelse med hensyn til deres tro på Jesus Kristus og hans kraft til at frelse. Paulus skrev til dem for at give dem denne bekræftelse. Han mindede dem om, at moseloven i sig selv pegede hen mod Jesus Kristus og hans forsoning som frelsens sande ophav. Hensigten med denne lektion er at styrke din tro på Jesus Kristus som din Frelser og Forløser ved at hjælpe dig til at forstå fordums symboler i moseloven.

Indarbejdelse af lærerens præsentation. Det hjælper eleverne at have en aktiv rolle i læringsprocessen til at forstå og anvende skrifternes læresætninger og principper. Men den erstatter ikke helt behovet for, at en lærer på passende vis præsenterer oplysninger, mens eleverne lytter. Nogle gange er en lærer nødt til at forklare, tydeliggøre og illustrere begreber, så eleverne bedre kan forstå dem.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at medbringe en genstand og forklare, hvordan den vidner om eller minder dem om Jesus Kristus. En elev kan for eksempel medbringe et viskelæder og forklare, at det minder om Jesus Kristus, fordi han kan udviske eller tilgive vores synder.

Mulige læringsaktiviteter

»Alt vidner om [Jesus Kristus]« ( Moses 6:63)

Overvej om muligt at lave et omrids af åbenbaringsteltet (se diagrammet senere i denne lektion) på gulvet før klassen ved at bruge tape eller snor. Eller tegn det et sted, hvor eleverne kan se det. Alternativt kan du vise nogle af eller alle billederne i denne lektion, så eleverne kan se dem i løbet af undervisningen.

Find en genstand i nærheden, der minder dig om Jesus Kristus eller kan bruges til at vidne om ham. Overvej, hvad det er ved genstanden, der minder dig om (eller repræsenterer) Jesus Kristus.

Færdiggør følgende udtalelse ved at bruge genstanden:

Vis følgende ufuldstændige sætning, og bed eleverne om at færdiggøre den ved at bruge den genstand, de valgte i elevforberedelsen. Det kan de gøre parvist, i mindre grupper eller i klassen.

»__________________ minder mig om Jesus Kristus, fordi ________________________.«

  • Hvordan kan symboler og sammenligninger som denne hjælpe dig til at få en større forståelse af Jesus Kristus, og hvad han har gjort for dig?

I skrifterne står der, at alt, hvad Gud har givet, vidner om Jesus Kristus (se for eksempel 2 Ne 11:4 ; Moses 6:63).

  • Hvordan kan det hjælpe dig at huske på dette?

Moseloven havde med dens praksis og dens ordinancer til formål at virke som et »sindbillede« eller en »skygge«, der kunne lede israelitterne til Jesus Kristus og hans sonoffer (se 2 Ne 11:4 ; Jakob 4:4-5 ; Mosi 3:15). I sit brev til Hebræerne drøftede Paulus symbolikken i moseloven og åbenbaringsteltet for at minde de hellige om deres behov for Jesus Kristus og hans forsoning. Han ønskede at hjælpe de jødiske hellige til at forblive trofaste mod Jesus Kristus i stedet for at begynde at følge moseloven igen – og hans lærdomme kan også hjælpe os, når vi stræber efter at forblive trofaste mod Frelseren i dag. I denne lektion vil du få mulighed for bedre at forstå, hvordan symbolik i skrifterne peger hen mod og vidner om Jesus Kristus.

Afgør ud fra elevernes behov og undervisningstiden, om du vil fokusere på afsnittet »Præster efter Melkisedeks orden« eller afsnittet »Symbolikken i det fordums åbenbaringstelt« eller begge dele.

Præster efter Melkisedeks orden

I Paulus’ Brev til Hebræerne symboliserer ypperstepræsten og andre af de fordums israelitters præster Jesus Kristus.

Billede
A man dressed in the costume of a High Priest at the model of the Jewish Tabernacle.

En af præsternes roller var at virke som formidler, der symbolsk stod mellem folket og Gud. De opfyldte denne rolle ved dagligt at udføre ofringer af dyr for israelitternes synder og overtrædelser (se 3 Mos 1 ; Hebr 10:11). Det blev udført i åbenbaringsteltet.

Læs Hebræerne 7:22-28 , og læg mærke til Joseph Smiths oversættelse af Hebræerne 7:25-26 (findes i Guide til Skrifterne). Se efter, hvordan disse højpræsters handlinger hjælper os til at forstå, at Jesus Kristus ofrede sit eget liv som et offer for vores synder.

Overvej at bede nogle elever om at skrive deres svar på følgende spørgsmål på tavlen.

  • Hvilke ord eller vendinger i disse vers var mest betydningsfulde for dig? Hvorfor?

  • Hvad lærer disse vers os om, at Jesus Kristus ofrede sit eget liv som et offer for vores synder?

  • Hvad ved du om Jesus Kristus, eller hvilke oplevelser har du haft med ham, der giver dig tillid til, at han kan frelse dig?

Symbolikken i det fordums åbenbaringstelt

Billede
A depiction of the Israelite tabernacle in the wilderness. The tabernacle is viewed from above. The interior and exterior of the tabernacle are depicted.

Overvej at påpege de forskellige dele af åbenbaringsteltet, mens du forklarer, hvad forsoningsdagen er.

Billede
Floor plan of Moses’ Tabernacle.

En gang om året udførte højpræsten på forsoningsdagen (se 3 Mos 16) særlige dyreofringer, før han gik ind i den del af åbenbaringsteltet, der var kendt som det allerhelligste. Denne del af åbenbaringsteltet symboliserede det celestiale rige eller Guds nærhed. Disse ofringer og højpræstens handlinger skulle symbolisere, hvordan Jesus, den store højpræst, ville yde et offer, der ville bane en vej for mennesker, så de kunne komme ind i Guds nærhed (se Hebr 9:1-15).

Se om muligt »The Tabernacle« (7:18) for bedre at forstå denne symbolik. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Til den næste aktivitet kan du overveje at dele klassen i to og bede den ene halvdel om at læse skriftstederne i Hebræerne 9 og den anden om at læse skriftstederne i Hebræerne 10. Det kan være nyttigt at vise spørgsmålene, så eleverne kan referere til dem, mens de læser versene. Gå rundt i klassen og hjælp de enkelte elever efter behov.

Billede
Composite of an image of an Old Testament priest offering a sacrifice, and Jesus Christ on the cross.

Se efter svar på følgende spørgsmål, mens du læser Hebræerne 9:11-15, 24, 28 eller Hebræerne 10:4, 10-17 .

  • Hvad lærte du af disse vers om Frelseren og hans forsoning?

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge disse vers modtage på grund af Jesu Kristi forsoning?

Hjælp eleverne til at finde sandheder i disse vers. En mulig sandhed, de måske finder frem til, er, at vi gennem Jesu Kristi forsoning kan blive renset for synd og modtage løftet om evigt liv.

  • Hvad lærer Frelserens lovede velsignelser dig om, hvad han ønsker for dig?

  • Hvordan kan du vise din taknemmelighed for det, som Jesus Kristus har gjort for dig?

Giv eleverne tilstrækkelig tid til at tænke over følgende instruktioner og skrive i deres noter. Tilskynd dem til at følge op på tilskyndelser. Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus som vor Frelser og Forløser.

Tænk over, hvordan studiet af sammenligninger og symbolik i denne lektion har hjulpet dig til bedre at forstå Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hvilke symboler i vore dage peger hen mod Jesus Kristus?

Overvej, hvordan det oftere at lede efter symbolik om Jesus Kristus, kan påvirke dit forhold til ham. Søg hjælp fra vor himmelske Fader gennem Helligånden til at finde frem til, hvordan du kan gøre dette oftere i dit personlige skriftstudium. Følg de tilskyndelser du får.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad var forsoningsdagen?

En gang om året på den jødiske helligdag, forsoningsdagen (der også kaldes yom kippur), måtte ypperstepræsten træde ind i det allerhelligste i Åbenbaringsteltet og senere i templet i Jerusalem. Ved alteret lige uden for helligdommen ofrede ypperstepræsten en tyr og en ged. Han smurte derefter dyrenes blod på udvalgte steder i det allerhelligste for at symbolisere Kristi forsoning for præstens synder og for folkets synder. Ypperstepræsten overførte derpå symbolsk folkets synder til en anden buk (kaldet syndebukken), som derpå blev drevet ud i ørkenen som et tegn på, at folkets synder var fjernet. Han ofrede også to væddere som brændoffer for sig selv og folket. (Se Bible Dictionary, » Fasts «; se også 3 Mos 16:22).

Hebræerne 8:6 ; 9:15. Hvad betyder det, at Jesus er »formidler«?

Se videoen »The Mediator« (10:47) for bedre at forstå Frelserens vigtige titel.

Supplerende læringsaktiviteter

Det Melkisedekske Præstedømme

Hvis eleverne vil have gavn af at fokusere på Det Melkisedekske Præstedømme, kan du overveje at bruge afsnittet »Det Melkisedekske Præstedømme peger mig hen mod Jesus Kristus« i Kom og følg mig-oplægget »6.-12. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹«, (Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023). Bed eleverne om at finde frem til, hvordan Det Melkisedekske Præstedømmes ordinancer kan hjælpe dem til at komme tættere på og blive mere som Jesus Kristus.

Gamle og nutidige ordinancer

Hvis eleverne vil have gavn af at fokusere på, hvordan præstedømmeordinancer peger hen mod Jesus Kristus, kan du overveje at bruge afsnittet »Gamle og nutidige ordinancer peger hen mod Jesus Kristus« i Kom og følg mig-oplægget »6.-12. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹«, (Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023). Tilskynd eleverne til at drøfte, hvordan forskellige ordinancer vidner om Jesus Kristus. De kan for eksempel tale om, hvordan dåb symboliserer Kristi død, begravelse og opstandelse (se Rom 6:1-6).

Hebræerne 10:32-39. »Kast altså ikke jeres frimodighed bort«

Hvis eleverne vil have gavn af at fokusere på, hvordan åndelige oplevelser, de har haft, og sandheder, de allerede kender, kan hjælpe dem til at overvinde udfordringer, kan du overveje at bede dem om at studere Hebræerne 10:32-39 og artiklen af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum med titlen »Kast altså ikke jeres frimodighed bort« (Liahona, marts 2000, s. 6-11; Liahona, juni 2000, s. 34-42). Bed eleverne om at fortælle om indsigter, de finder i skriftstedet og artiklen. Bed dem derefter om at »huske« tidspunkter, hvor de blev »oplyst« ( Hebr 10:32) og skrive om dem i deres studiebog. Tilskynd dem til at finde styrke ved disse oplevelser, når de har udfordringer.