Seminar
Lukas 2:1-14


Lukas 2:1-14

»I dag er der født jer … en frelser«

Billede
Nativity scene depicting Mary holding the infant Jesus Christ. Joseph is sitting next to Mary. A group of shepherds are gathered around Mary and Joseph. The shepherds are kneeling before the infant Christ.

Josef og Maria drog til Betlehem, hvor Jesus blev født. En engel forkyndte Frelserens fødsel for hyrder nær Betlehem (se Luk 2:9-12). »Og med ét var der … en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!« (Luk 2:13-14). Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig med at gennemgå begivenhederne omkring Frelserens fødsel og introducere dig for den læresætning, der beskrives i det evangeliske mesterlæreskriftsted Lukas 2:10-12. Du vil studere Jesu Kristi rolle som din frelser og lære, hvad han frelser dig fra, så du ligesom englene også kan ære og prise Gud for gaven i form af hans Søn.

Undervisning i evangelisk mesterlære To lektioner er forbundet med hvert evangelisk mesterlæreskriftsted: En hovedindholdslektion, der introducerer skriftstedet i sammenhæng med skriftstedsblokken, og en lektion, der tilskynder eleverne til at forklare læresætningen, huske nøgleudtrykket og henvisningen og øve sig i at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab. Dette er en hovedindholdslektion.

Elevforberedelse: Vi kalder Jesus Kristus vores frelser. Bed dem om at tænke over, hvorfor de har brug for en Frelser.

Mulige læringsaktiviteter

Kristi fødsel

Medbring et lille krybbespil eller vis et billede af Kristi fødsel.

  • Hvad er nogle af dine yndlingsdetaljer ved Kristi fødsel?

  • Hvorfor er disse detaljer vigtige for dig?

Eleverne kan læse følgende vers individuelt, parvist eller i små grupper, eller de kan følge med, når en enkelt person læser op.

Læs Lukas 2:1-14 , og se efter detaljer, der er vigtige for dig, eller nye detaljer, som du måske ikke har bemærket før i beretningen om Kristi fødsel.

  • Hvilke detaljer i beretningen om Kristi fødsel bemærkede du, som var vigtige for dig?

Hvis eleverne har set et krybbespil eller et billede, kan du opfordre dem til at påpege, hvad der findes der, som ikke er en del af beretningen i Lukas 2:1-14 . Især kan det være nyttigt at påpege, at hverken stjernen eller de vise mænd er inkluderet i Lukas’ beretning om Kristi fødsel, fordi disse begivenheder skete et par år efter Frelserens fødsel (se Matt 2:1-12).

Læs Lukas 2:10-12 igen og se efter, hvordan englen forkyndte Jesu fødsel.

Lukas 2:10-12 er et evangelisk mesterlæreskriftsted. Denne lektion hjælper eleverne med at studere det evangeliske mesterlæreskriftsted i sammenhæng. Den næste lektion giver eleverne mulighed for at forklare den læresætning, der beskrives i dette afsnit, huske nøgleudtrykket og henvisningen og øve sig i at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab.

  • Hvad var den første titel, som englen nævnte om Jesus Kristus, da han fortalte hyrderne om Jesu fødsel?

  • Hvorfor er det vigtigt, at det blandt alle de titler, som Jesus Kristus har, var den, som englen brugte til at forkynde hans fødsel?

Det kan være nyttigt at vide, at det ord, der blev brugt for Frelser i den originale græske oversættelse af Bibelen, også betyder befrier eller beskytter.

En af de sandheder, som dette afsnit lærer os, er, at Jesus Kristus er verdens Frelser.

Vi har brug for en Frelser

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har delt følgende erfaring:

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

For et stykke tid siden, spurgte en person, der havde været medlem af Kirken i mange år mig: »Hvorfor har jeg brug for Jesus Kristus? Jeg holder buddene, jeg er et godt menneske. Hvorfor har jeg brug for en Frelser?« Jeg må sige, at denne persons mangel på forståelse af denne helt basale del af vores lære, dette afgørende element i frelsesplanen, gjorde mig helt paf.

(D. Todd Christofferson, »Derfor har vi brug for Jesus Kristus«, Liahona, dec. 2020, s. 19-20)

Brug et øjeblik på at overveje, hvordan du ville have reageret, baseret på dine tanker og følelser, hvis du var i ældste Christoffersons sted.

Vi kan lære om vores behov for en Frelser ved at studere skrifterne og profeternes ord (se Jakob 7:11).

Når eleverne lærer om krydshenvisninger, kan det hjælpe dem med at uddybe deres studium og identificere doktrinære sammenhænge mellem forskellige skriftsteder, og det vil øge deres forståelse af skrifterne. Overvej at spørge eleverne, hvordan de har brugt krydshenvisninger i deres studium, og hvordan brug af krydshenvisninger har hjulpet dem.

En skriftstudiefærdighed, der kan forbedre din forståelse af læresætninger og principper, er at lave krydshenvisninger i dine skrifter. For at krydshenvise skal du oprette et link i appen Evangelisk Bibliotek eller forbinde relaterede skriftsteder ved at notere en skriftstedshenvisning tæt på et andet skriftsted.

Studér tre til fire af følgende skriftsteder som hjælp til at besvare spørgsmålene »Hvorfor har jeg brug for en frelser?«og »Hvad frelser han mig fra?« Overvej at krydshenvise disse skriftsteder ved at linke dem til Lukas 2:10-12 i appen Evangelisk Bibliotek eller ved at notere henvisningen Lukas 2:10-12 tæt på de vers, du studerer.

Overvej at skrive spørgsmålene »Hvorfor har jeg brug for en frelser?« og »Hvad frelser han mig fra?« på tavlen. Det er ikke nødvendigt at bruge eller vise alle følgende skriftstedshenvisninger. Afhængigt af elevernes evner kan følgende aktivitet til søgning i skrifterne udføres af eleverne parvist eller i små grupper, uden de får referencerne oplyst.

Når eleverne er færdige med at skrive deres svar, så bed nogle få af dem om at dele det, de skrev, eller tilskynd grupperne til at dele med en gruppe i nærheden. Sørg for, at eleverne forstår, at Jesus Kristus frelser os fra vores synder, hvis vi omvender os, og fra fysisk død gennem en opstandelse af alle mennesker. Frelseren kan også trøste os og støtte os i de vanskeligheder, vi står over for.

  • Hvilke skriftsteder valgte du?

  • Hvordan hjælper disse skriftsteder dig med at besvare spørgsmålene »Hvorfor har jeg brug for en frelser?«og »Hvad frelser han mig fra?«

Ældste Christofferson har vidnet om nogle af de velsignelser, vi modtager gennem Jesus Kristus:

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

På grund af Jesu Kristi forsoning kan vi komme os over dårlige valg. På grund af Jesu Kristi forsoning vil der blive rådet bod på virkningen af andres synder på os og enhver anden uretfærdighed. For at blive gjort hele, for at blive gjort hellige, har vi brug for en Frelser.

(D. Todd Christofferson, »Derfor har vi brug for Jesus Kristus«, Liahona, dec. 2020, s. 22)

I Lukas 2:10 sagde englen: »Jeg forkynder jer en stor glæde.«

Answer at least one of the following questions:

  • Hvordan har du fundet »stor glæde« i din Frelser, Jesus Kristus?

  • Hvad kan vi gøre for at øge vores glæde i Frelseren?

Spørg, om nogle af eleverne har lyst til at vidne om den glæde ved forløsningen, de føler på grund af Frelseren, Jesus Kristus. Overvej også selv at bære vidnesbyrd.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvorfor rejste Maria og Josef til Betlehem for at lade sig indskrive?

Kejser Augustus var en dygtig og energisk romersk hersker, hvis regeringstid – fra 31 f.Kr. til 14 e.Kr. – var præget af lov og orden. Den »folketælling«, der er nævnt i Lukas 2:2 , var faktisk en indskrivning [eller folketælling] med sigte på fremtidig beskatning, en indskrivning, der krævede, at skatteyderen personligt afleverede de påkrævede oplysninger. Fordi både Josef og Maria var efterkommere af kong David, var de forpligtet til at rejse til Betlehem, som var kong Davids hjemby … De gamle profeter havde vidnet om, at Messias ville blive født i Betlehem, ved Jerusalem (se Mika 5:1 ; Alma 7:10).Betlehem lå ca. 140 kilometer syd for Nazaret, en vandretur på mindst fire til fem dage, måske længere i betragtning af Marias tilstand.

(New Testament Student Manual, 2014, s. 143)

Supplerende læringsaktiviteter

»Fryd dig, o jord«

Overvej at synge salmen »Fryd dig, o jord« (Salmer og sange, nr. 124). Eleverne kan også diskutere følgende princip: Fordi Jesus Kristus er min frelser, kan jeg opleve glæde. Eleverne kan tale om, hvordan Jesus Kristus er kilden til glæde, og om måder, de har oplevet glæde på, fordi han er deres Frelser.

Lukas 2:10 . »Forkynder jer en stor glæde«

I Lukas 2:10 sagde englen: »Jeg forkynder jer en stor glæde.« Overvej at krydshenvise dette vers med budskabet fra en engel om Frelseren til kong Benjamin i Mosija 3:3-5 .