Instituut
Les 24 Voorbereidend studiemateriaal: De bevrijdende macht van de Heer


‘Les 24 Voorbereidend studiemateriaal: De bevrijdende macht van de Heer’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 24 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 24 Voorbereidend studiemateriaal

Afbeelding
jonge biddende vrouw

De bevrijdende macht van de Heer

Heb je je tijdens een beproeving ooit afgevraagd waarom het jou overkomt of waarom de Heer de beproeving niet bij je wegneemt? Uit het Boek van Mormon leren we belangrijke lessen over de oorzaken van onze beproevingen en hoe we gezegend worden als we ons voor hulp tot de Heiland wenden. Overdenk tijdens je voorbereidende studie hoe je, wanneer Jezus Christus je sterkt in of je bevrijdt van de beproevingen op je pad, je vertrouwen in zijn oneindige liefde, macht en wijsheid kunt vergroten.

Sectie 1

Waarom krijg ik met beproevingen te maken, zelfs als ik mij aan de geboden houd?

Het Boek van Mormon maakt duidelijk dat beproevingen verschillende oorzaken hebben. Sommige beproevingen zijn het resultaat van zonde. Zo leed Zeëzrom onder een brandende koorts en ziekte, veroorzaakt door de wroeging over zijn eigen zonden (zie Alma 15:3). De Nephieten en de Lamanieten voerden jarenlang oorlog vanwege Amalickiahs goddeloze keuzen (zie Alma 46:9–10). Niet alle beproevingen zijn echter het gevolg van goddeloosheid. De families van Lehi en Ismaël kregen vele ontberingen te verduren die reizen door de woestijn nu eenmaal met zich meebrengen (zie 1 Nephi 16:9–17:4).

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over beproevingen gezegd:

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

In de school van het sterfelijk leven zijn pijn en beproeving vaak onze leraar, maar de lessen zijn er om ons te zuiveren, te zegenen en te sterken, niet om ons te vernietigen. (‘In tijden van beproeving geeft geloof vrede en vreugde’, Liahona, mei 2003, 17.)

Afbeelding
Alma doopt in de wateren van Mormon, Arnold Friberg

De uitspraak van ouderling Hales laat zich illustreren door de ervaring van Alma en zijn volk. Zij geloofden in de waarschuwingen van de profeet Abinadi. Nadat het volk tot de Heer bekeerd was en door Alma was gedoopt, werd het door het leger van de goddeloze koning Noach de wildernis ingedreven. Na een tocht van acht dagen arriveerden ze in een nieuw land dat ze Helam noemden. Hier leefden ze naar het evangelie en ‘werden talrijk […] en buitengewoon voorspoedig’ (Mosiah 23:20). Maar hun vredige manier van leven werd uiteindelijk door een Lamanitisch leger verstoord, dat hen in knechtschap bracht. (Zie Mosiah 17–1823.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 23:21–24 naar redenen waarom de Heer toestaat dat zelfs de rechtvaardigen beproevingen ondergaan.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe kan het ons helpen om anders naar onze beproevingen te kijken als we meer inzicht krijgen in het eeuwig perspectief van de Heer op beproevingen?

Sectie 2

Waarom is het belangrijk dat ik bij beproevingen op de timing van de Heer vertrouw?

Toen Alma en zijn volk gehoor gaven aan Abinadi’s oproep tot bekering en de wildernis in vluchtten, verwierpen koning Noach en de rest van het volk de profeet en bekeerden zich niet. Vanwege hun zonden werden ze overwonnen door de Lamanieten, die ze in knechtschap brachten. Tijdens de regering van koning Limhi, Noachs zoon, hieven de Lamanieten een hoge belasting en vervolgden ze hen voortdurend. Limhi’s volk probeerde drie keer aan knechtschap te ontsnappen, maar dat mislukte en vele mensen stierven in die strijd. (Zie Mosiah 12:2; 19:1–21:12.) Uiteindelijk wendden ze zich tot de Heer voor hulp.

Afbeelding
De terugkeer, David Hoeft
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 21:13–16 op hoe de Heer Limhi’s volk zegende toen zij zijn hulp inriepen.

Toen Limhi’s volk zich werkelijk bekeerde en op de Heer vertrouwde, werd het gevonden door een opsporingsexpeditie, die er door koning Mosiah op uit was gestuurd. De opsporingsexpeditie en koning Limhi overlegden met het volk om aan knechtschap te ontsnappen. In de afgesproken nacht gaven ze de Lamanieten meer wijn dan gewoonlijk, waardoor die dronken werden en in een diepe slaap vielen. Limhi’s volk vluchtte de wildernis in en arriveerde veilig in Zarahemla. (Zie Mosiah 21:23–22:14.)

Afbeelding
Limhi en zijn volk ontsnappen naar Zarahemla, Steven Lloyd Neal

Zoals dit relaas laat zien, had de Heer zijn eigen doelstellingen en timing voor de bevrijding van Limhi’s volk.

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Het eerste beginsel van het evangelie is geloof in de Heer Jezus Christus. Geloof houdt vertrouwen in – vertrouwen in Gods wil, in zijn handelwijze en zijn tijdsbepaling. We mogen niet proberen Hem onze tijdsbepaling op te leggen. Zoals ouderling Neal A. Maxwell van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Voor ons is het van belang dat wij God voldoende vertrouwen om ook zijn timing te vertrouwen. Als wij oprecht geloven dat Hij ons welzijn voor ogen heeft, waarom dan ook niet gewacht totdat Hij zijn plannen zo ontvouwt als Hij dat het beste acht?’ [Even As I Am (1982), 93.] (‘Timing’, Liahona, oktober 2003, 12.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Schrijf beginselen op die je uit de gebeurtenissen rond Limhi’s volk hebt geleerd, die aangeven dat de Heer hen die zich bij beproevingen tot Hem wenden, sterkt en bevrijdt. Bereid je erop voor die beginselen desgevraagd in de les naar voren te brengen.

Sectie 3

Hoe kan ik bij beproevingen kracht van de Heer ontvangen?

Een leger van de Lamanieten achtervolgde Limhi’s volk, maar het verdwaalde. Uiteindelijk vonden ze de slechte priesters van Noach, die zich bij het Lamanitische leger aansloten. Toen ze door de wildernis reisden, ontdekten ze het rechtvaardige volk van Alma en legden ze het knechtschap op. Amulon, een van koning Noachs slechte priesters, werd door de Lamanitische koning benoemd tot heerser over Alma’s volk. Amulon stelde opzichters over het volk aan en dreigde iedereen die bad te doden. (Zie Mosiah 22:15–16; 23:25–24:1; 24:8–11.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 24:10–16 op hoe de Heer Alma’s volk gedurende deze tegenspoed hielp. Je kunt eventueel een minuutje nemen om te overdenken hoe Hij jou te midden van beproevingen en benauwingen heeft getroost en moed heeft ingesproken.

Alma’s volk oefende echter geloof en geduld, en werd uiteindelijk door de Heer bevrijd. Hij liet ‘een zware slaap op de Lamanieten vallen’ (Mosiah 24:19), zodat Alma en zijn volk naar het land Zarahemla konden ontsnappen. (Zie Mosiah 24:17–25.)

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over deze ervaring gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Het volk werd niet onmiddellijk van de problemen en moeilijkheden verlost. Maar Alma en zijn volgelingen werden gesterkt. Hun toegenomen capaciteit maakte de last lichter. […]

Door onze unieke lasten leren we vertrouwen op de verdiensten, barmhartigheid en genade van de heilige Messias (zie 2 Nephi 2:8). Ik getuig en beloof dat de Heiland ons zal helpen onze lasten met gemak te dragen (zie Mosiah 24:15). Als wij door middel van heilige verbonden samen met Hem het juk dragen en [zijn] instaatstellende kracht […] ontvangen, zullen we steeds meer zijn wil gaan begrijpen en naleven. We zullen ook om de kracht bidden om van onze omstandigheden te leren, die te veranderen of te aanvaarden in plaats van steeds te bidden of God onze omstandigheden naar onze wil kan veranderen. (‘Hun lasten met gemak dragen’, Liahona, mei 2014, 89, 90.)

Afbeelding
De Heiland ontmoeten, Jen Tolman
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk na over de verschillende manieren waarop onze hemelse Vader en Jezus Christus jou meer kracht hebben gegeven om je lasten te dragen. Overweeg je dank voor hun hulp in gebed uit te spreken.