Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 18: Prästadömet


Kapitel 18

Prästadömet

President Brigham Young ordinerades som en av de ursprungliga tolv apostlarna i denna evangelieutdelning. I välsignelsen som gavs honom då han ordinerades fick han bland annat veta att ”det heliga prästadömet förlänades honom för att han skulle kunna utföra under i Jesu namn, driva ut onda andar, bota de sjuka, uppväcka de döda, göra de blinda seende, färdas från land till land och frän hav till hav” (HC, 2:188–189). Han förkunnade att prästadömet som förlänades honom är ett ”fullkomligt styrelsesätt med lagar och förordningar” som, ”då man förstår dem rätt”, ger de rättfärdiga makt så att de ”kan låsa upp Herrens skattkammare” (DBY, 130, 131).

Brigham Youngs lärdomar

Herren leder sitt verk i himlen och på jorden genom prästadömet.

Om någon vill veta vad Guds Sons prästadöme är, så är det den makt enligt vilken världarna är, var och kommer att fortsätta vara till evig tid. Det är den ordning som skapar världar och befolkar dessa, ger dem deras omloppsbanor – deras dagar, veckor, månader, år, deras årstider och tider och genom vilken de så att säga hoprullas som en bokrulle och går upp i en högre tillvaro (DBY, 130).

Guds Sons prästadöme som vi har mitt ibland oss är ett fullkomligt styrelsesätt och bara detta kan befria människorna från allt ont som nu drabbar dem och tillförsäkra dem lycka i livet efter detta (DBY, 130).

Prästadömet har funnits på jorden vid olika tidsperioder. Adam hade det, Set hade det, Enok hade det, Noa hade det, Abraham och Lot hade det, och det fördes vidare till profeternas dagar, lång tid efter dem som levde i forna dagar. Detta höga prästadöme styr, leder, råder över och bestämmer över alla prästadömen, därför att det är det högsta av alla (DBY, 131).

När vi talar om den celestiala lag som uppenbaras från himlen, det vill säga prästadömet, talar vi om frälsningens princip, ett fullkomligt styrelsesätt, med lagar och förordningar, genom vilka vi kan förberedas för att passera från en port till en annan, och från en ängel till en annan, till dess vi kommer till vår Faders och Guds närhet (DBY, 130).

Att jag kallas kväkare, metodist eller ”mormon” är inte den verkliga orsaken till stridigheter mellan dessa två stora makter – Kristus och Beliar den onde, utan det är det faktum att Gud har upprättat sitt rike på jorden och återställt det heliga prästadömet vilket ger människorna myndighet och makt att betjäna i hans namn (DBY, 76).

Evangeliet har gett oss det heliga prästadömet, som på nytt har återställts till människobarnen. Detta prästadömes nycklar finns här. Vi har dem i vår ägo. Vi kan lösa och vi kan besegla. Vi kan erhålla frälsning, och vi kan erbjuda det (DBY, 130–131).

Om ni i ert inre är övertygade om att Gud har uppenbarat det heliga prästadömet, upprättat sitt rike på jorden, återställt evangeliets fullhet och satt sin hand till verket att samla Israels hus, räcker det lika bra som om ni skulle komma till himlen och se med egna ögon (DBY, 429).

Denna lag har inte alltid funnits på jorden. Och i dess frånvaro har andra lagar getts till människobarnen för att utveckla, utbilda och styra dem, och för att pröva dem och se vad de skulle göra då de var på egen hand. Och det vi nu kallar tradition har vuxit fram ur dessa omständigheter (DBY, 130).

Ingen handling av en sista dagars helig, ingen plikt som utkrävs, ingen tid som ges, sker skild från och oberoende av prästadömet. Allting är underkastat det, vare sig det gäller predikan, affärsverksamhet eller någon annan handling som gäller en riktig vandel i detta liv (DBY, 133).

Herren Allsmäktig ska inte tillåta att hans prästadöme på nytt tas bort från jorden (DBY, 131).

När trofasta äldster, som innehar detta prästadöme, kommer till andevärlden tar de med sig samma makt och prästadöme som de hade medan de var i detta jordiska tabernakel (DBY, 132).

Mycket har sagts om de sista dagars heligas makt. Är det det folk som kallas sista dagars heliga som har denna makt, eller är det prästadömet? Det är prästadömet. Om de lever enligt detta prästadöme kan de påbörja sitt arbete här och vinna många segrar, och bli redo att ta emot ära, odödlighet och evigt liv, så att deras arbete, när de kommer till andevärlden, vida kommer att överträffa alla andra människors arbete vilka inte välsignats med prästadömets nycklar här (DBY, 131–132).

Prästadömets nycklar ”låser upp Herrens skattkammare”.

Prästadömet och dess nycklar ges till människorna och då de rätt förstår dem kan de låsa upp Herrens skattkammare och ta emot till sin fulla belåtenhet. Men genom vår egen svaghet, genom den mänskliga naturens skröplighet, kan vi inte göra det (DBY, 131).

Gjorde de slut på det då de tog Josephs liv? Nej. ”Mormonismen” är här, prästadömet är här, rikets nycklar är här på jorden. När Joseph försvann, försvann inte dessa. Så om de orättfärdiga skulle lyckas med att ta mitt liv, finns rikets nycklar kvar i kyrkan (DBY, 134).

Förordningarna i Guds hus är till för den mänskliga familjens frälsning. Vad vi känner till är vi de enda på jorden i dag som har de frälsningens nycklar som getts till människobarnen från himlarna av Herren Allsmäktig. Och eftersom det finns de som har dessa nycklar är det viktigt att dessa används för den mänskliga familjens frälsning. Byggandet av tempel, platser där frälsningens förordningar utförs, är nödvändigt för att genomföra återlösningsplanen, och det är ett härligt ämne att tala om till de heliga (DBY, 396–397).

Vi talar sanning, vi ljuger inte. De som tror att Joseph Smith d y var en profet sänd av Gud och ordinerad av honom till att motta och inneha nycklarna till det heliga prästadömet, vilket är efter Guds Sons sätt, och makt att bygga upp Guds rike på jorden, att insamla Israels hus, att vägleda alla som tror och lyder till återlösning, att återställa det som gått förlorat genom överträdelse – de som tror detta, tror på Herren och lyder hans bud till sitt livs slut, deras namn ska inte strykas ut ur Lammets livsbok utan de ska bli krönta med ära och härlighet, odödlighet och evigt liv (DBY, 5).

Personlig rättfärdighet är nödvändigt för att kunna ta emot och använda prästadömets makt.

Den som har prästadömet och fortsätter att vara sin kallelse trogen, som ständigt finner glädje i att göra det som hör Gud till och som krävs av honom och fortsätter genom livet att utföra varje plikt, säkerställer förmånen att inte bara ta emot det som hör Gud till utan också kunskapen om hur man gör det, så att han ständigt kan känna Guds avsikt. Och han kommer att kunna skilja på rätt och fel, på det som hör Gud till och det som inte hör Gud till. Och prästadömet, Anden som finns inom honom, kommer att fortsätta tillväxa tills det blir en källa med levande vatten, tills det är som livets träd, tills det är en enda beständig källa till intelligens och undervisning för honom (DBY, 132).

De män som innehar det heliga prästadömet, som fått ansvaret att ge världen det eviga livets ord, bör i såväl ord som handling ständigt sträva efter att ära sin höga kallelse som den Allrahögstes tjänare och representanter (DBY, 130).

När det heliga prästadömet finns på jorden och fullheten av Guds rike har kommit till människorna krävs det strikt lydnad mot varje del av lagen och läran och mot varje förordning som Herren uppenbarar (DBY, 132).

Om er tro var koncentrerad på rätt sak, er tillit orubblig, ert liv rent och heligt, var och en uppfyllde sina plikter i sin kallelse enligt det prästadöme och den förmåga ni har, skulle ni bli fyllda med den Helige Anden och det skulle vara lika omöjligt för någon att bedra er och leda er mot undergång som för en fjäder att inte förtäras av eldens lågor (DBY, 132).

Vi kommer aldrig att kunna ära vårt heliga prästadöme som vi borde förrän vi utestänger våra egna, själviska intressen och intresserar oss för den stora allmänhetens välfärd (DBY, 133).

Det heliga prästadömet ger den enskilde och familjen andliga välsignelser.

Detta prästadöme har återställts igen och genom dess myndighet ska vi sammanlänkas med våra förfäder, genom beseglingens förordning, tills vi utgör en fullständig kedja från fader Adam till världens ände [se L&F 128:18] (DBY, 400). Jag vädjar till Israels äldster dag efter dag, så snart jag har en möjlighet, att leva efter sin religion – att leva så att den Helige Anden kan vara deras ständige följeslagare. Då kommer de att vara redo att vara domare i Israel, att presidera som biskopar, presiderande äldster och högrådsmedlemmar, och som gudsmän, att ta sina familjer och vänner i handen och leda dem på sanningens och dygdens väg, och slutligen till Guds rike (DBY, 136–137).

Studieförslag

Herren leder sitt verk i himlen och på jorden genom prästadömet.

  • Vad är prästadömet enligt president Young? (Se också L&F 84:17–22.)

  • Hur bör allt vi gör ”som gäller en riktig vandel i detta liv” vara underkastat prästadömet? Hur bör det påverka dina handlingar hemma, i kyrkan, i skolan och på arbetet?

  • Vad kan trofasta äldster göra i andevärlden med hjälp av prästadömet?

  • Hur lever vi medlemmar enligt prästadömets principer och ordning? (Se också L&F 20:38–60.) Vilken inverkan har prästadömet haft på ditt liv? Vad kan du göra för att prästadömet ska få större inflytande och makt i ditt eget och din familjs liv?

Prästadömets nycklar ”låser upp Herrens skattkammare”.

  • Varför försvann inte prästadömets nycklar från kyrkan i och med profeten Joseph Smiths död?

  • Prästadömets nycklar ”låser upp Herrens skattkammare” och ger människorna frälsning. Hur?

  • Vad lärde president Young om prästadömets nycklar? (Se också L&F 107:18–20, 35; 132:7.)

Personlig rättfärdighet är nödvändigt för att kunna ta emot och använda prästadömets makt.

  • Hur påverkar en prästadömsbärares personliga liv hans förmåga att handla i Herrens namn? Varför är personlig rättfärdighet så viktigt? (Se också L&F 107:99–100; 121:41–46.)

  • Hur kan ”de män som innehar det heliga prästadömet” ära sitt ämbete och sin kallelse? Vilka välsignelser får de medlemmar som uppfyller sina skyldigheter och kallelser?

  • Hur är själviskhet och kraft i prästadömet oförenliga? Varför måste vi bannlysa själviskhet för att kunna ära prästadömet? (Se också L&F 121:37.) På vilka sätt är själviskhet ett problem bland oss i dag? Hur kan vi övervinna själviskhet?

Det heliga prästadömet ger den enskilde och familjen andliga välsignelser.

  • Hur har prästadömet välsignat och stärkt din familj? Varför är prästadömets makt så viktig när det gäller att bilda eviga familjer? (Se också L&F 128:18; 131:1–4; 132:19.)

  • Vad kan prästadömsbärare göra för att ”ta sina familjer och vänner i handen och leda dem på sanningens och dygdens väg”?

Bild
leadership of the Church in 1853

Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum år 1853.