Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 22: Få kunnskap om evige sannheter


Kapittel 22

«Mennesket blir ikke frelst raskere enn det tilegner seg kunnskap.»

Fra Joseph Smiths liv

From the Life of Joseph Smith

Profeten Joseph Smith «elsket å lære», skrev George Q. Cannon. «Han elsket kunnskap for dens kraft til rettferdighet. Gjennom de prøvelsene som hadde omgitt ham fra den dagen han først bekjentgjorde for en skeptisk verden at han hadde hatt kommunikasjon med himmelen, gikk han stadig fremover i tilegnelsen av intelligens. Herren hadde befalt ham å studere, og han adlød… Hans sinn, som var påvirket av Den hellige ånd, grep straks til seg alle sanne prinsipper, og ett for ett mestret han dem og kunne undervise i dem.»1

I 1833 fikk profeten og en gruppe av de hellige i Kirtland en unik mulighet til å studere evangeliet. I januar dette året organiserte profeten, etter befaling fra Herren (se L&p 88:127-41), Profetenes skole, for å lære opp prestedømsbærerne i deres arbeid i riket og for å forberede dem til å forkynne evangeliet. Skolen ble holdt i et rom i annen etasje av Newel K. Whitneys butikk, hvor profeten bodde. Det var ca. 25 brødre som deltok, og noen av dem reiste flere hundre kilometer får å få det privilegium å studere evangeliet i et rom som ikke var større enn 14 kvadratmeter. Mange av disse mennene skulle senere bli apostler, syttier og andre ledere i Kirken. Selv om profeten og de andre brødrene iblant studerte språk, fokuserte de først og fremst på å lære evangeliets læresetninger, og de studerte ivrig fra morgenen av og til sent på ettermiddagen. Denne skolen varte i ca. fire måneder, og lignende skoler ble senere holdt i både Kirtland og Missouri, hvor flere hundre deltok.

Under skolens møte 27. februar 1833 mottok profeten en viktig åpenbaring. I Kirkens første tid var bruk av alkohol, tobakk, kaffe og te vanlig både i samfunnet og blant Kirkens medlemmer. Da profeten så brødrene bruke tobakk på skolen, ble han bekymret. Brigham Young fortalte: «Da de samlet seg i dette rommet etter frokost, var det første de gjorde å tenne sine piper, og mens de røkte, snakke om rikets store anliggender… Når profeten kom inn i rommet for å undervise, befant han seg ofte i en sky av tobaksrøk. Dette, og hans hustrus klager over å måtte vaske et så skittent gulv [etter bruk av skråtobakk], fikk profeten til å tenke over saken, og han adspurte Herren angående eldstenes bruk av tobakk. Den åpenbaringen vi nå kjenner som Visdomsordet, kom som et resultat av dette spørsmålet.»2

Millioner av mennesker har fulgt rådet i denne åpenbaringen, og har mottatt timelige og åndelige velsignelser, herunder «visdom og kunnskapens store skatter» som loves dem som vandrer i lydighet til Guds bud (L&p 89:19).

Skatter av åndelig kunnskap ble utøst over brødrene som deltok på Profetenes skole, og de gjorde store fremskritt i sin forståelse av evangeliet. På skolens møte 18. mars 1833 ble Sidney Rigdon og Frederick G. Williams beskikket som profetens rådgivere i Det første presidentskap. Deretter formante profeten «brødrene til å være trofaste og flittige når det gjaldt å holde Guds bud, og ga mange instruksjoner til gagn for de hellige, med et løfte om at de rene av hjertet skulle få se et syn fra himmelen. Og etter å ha vært en kort stund i stille bønn, ble løftet bekreftet, for mange tilstedeværende fikk sin forstands øyne åpnet ved Guds ånd, slik at de kunne se mange ting… Mange av brødrene så Frelseren i et syn fra himmelen og engleskarer og mange andre ting.»3

Profeten forklarte: «Stor glede og tilfredsstillelse strålte kontinuerlig fra ansiktet til deltakerne på Profetenes skole og de hellige på grunn av de tingene som ble åpenbart og vår fremgang i kunnskapen om Gud.»4

Joseph Smiths læresetninger

Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet. De trofaste tar imot de sannhetene Gud har åpenbart og legger til side falske tradisjoner.

«Mormonisme er sannhet, og alle som har tatt imot den, føler seg fri til å ta imot enhver sannhet. Dermed faller overtroens, hykleriets, uvitenhetens og prestelistens lenker straks fra ham, og hans øyne blir åpnet og ser sannheten, og sannheten seirer stort over prestelist…

Mormonisme er sannhet. Med andre ord er de siste-dagershelliges lære sannhet… Det første og grunnleggende prinsipp i vår hellige religion er at vi tror at vi har rett til å ta imot enhver sannhet uten forbehold, eller uten at den blir omskrevet eller forbudt av menneskenes trosbekjennelse eller overtro, eller ved å utøve makt over en annen, når denne sannheten står klart for oss og vi har den høyeste grad av bevis for den.»5

I januar 1843 hadde Joseph Smith en samtale med noen som ikke var medlem av Kirken: «Jeg sa at den største forskjellen på de siste-dagers-helliges og de ulike sektenes syn, var at de sistnevnte alle var bundet av en bestemt trosbekjennelse som frarøvet deres medlemmer det privilegium å tro på noe som ikke var omfattet av den, mens de siste-dagers-hellige … er rede til å tro på alle sanne prinsipper som finnes, slik de blir tilkjennegitt fra tid til annen.»6

«Jeg kan ikke tro på noen av de forskjellige kirkesamfunns trosbekjennelser, for de inneholder alle noe som jeg ikke kan godta, selv om de alle også har noe sannhet. Jeg ønsker å komme i Guds nærhet og lære alle ting, men trosbekjennelsene trekker opp grenser og sier: “Hit skal du komme og ikke lenger” [Job 38:11], og det kan jeg ikke gå med på.»7

«Jeg sier til alle som er tilbøyelige til å trekke opp grenser for Den allmektige: Dere vil stå uten ære for Gud. For å bli Sønnens medarving må man legge av seg alle sine falske tradisjoner.»8

«Det som er stort for oss å vite, er å forstå hva Gud innstiftet før verdens grunnvoll ble lagt. Hvem er det som vet det? Mennesket har en medfødt tilbøyelighet til å trekke opp grenser for Den allmektiges arbeide og handlemåte… Det som har vært skjult fra før verdens grunnvoll ble lagt, blir åpenbart til spedbarn og diebarn i de siste dager [se L&p 128:18].»9

«Når menneskene åpner sin munn mot [sannheten], skader de ikke meg, men seg selv… Mens de tingene som er av størst betydning, blir forbigått av svake mennesker, som ikke ofrer dem en eneste tanke, ønsker jeg å se den hele og fulle sannhet og trykke den til mitt bryst. Jeg tror alt som Gud noensinne har åpenbart, og jeg har aldri hørt om et menneske som er blitt fordømt fordi det har trodd for mye, men de blir fordømt på grunn av vantro.»10

«Når Gud tilbyr et menneske en velsignelse eller kunnskap, og vedkommende nekter å motta den, da vil han bli fordømt. Israelittene ba at Gud ville tale til Moses og ikke til dem, og følgelig forbannet han dem med en kjødelig lov.»11

«Jeg har alltid hatt den tilfredsstillelse å se sannheten seire over feil, og mørke vike for lys.»12

Det å tilegne seg kunnskap om evige sannheter er avgjørende for å bli frelst.

«Kunnskap er nødvendig for liv og gudfryktighet. Ve dere prester og geistlige som forkynner at kunnskap ikke er nødvendig for liv og frelse. Ta bort apostler osv., ta bort kunnskap, så vil dere oppdage at dere er verdige til helvetes fordømmelse. Kunnskap er åpenbaring. Hør, alle brødre, denne store nøkkelen: Kunnskap er Guds kraft til frelse.»13

«Kunnskap fjerner mørke, uvisshet og tvil, for slike ting kan ikke eksistere der hvor kunnskap er… Kunnskap er makt. Gud har mer makt enn alle andre vesener fordi han har større kunnskap, og følgelig vet han hvordan han kan underlegge seg alle andre vesener. Han har makt over alle.»14

«Når vi fjerner oss fra Gud, nærmer vi oss djevelen og mister kunnskap, og uten kunnskap kan vi ikke bli frelst, for mens våre hjerter er fylt med ondskap og vi studerer det onde, er det ingen plass i våre hjerter for det gode eller til å studere det gode. Er ikke Gud god? Så vær dere også gode, og hvis han er trofast, så vær dere også trofaste. Føy dyd til deres tro, og til dyden kunnskap og søk etter alt som er godt [se 2. Peter 1:5].

… Mennesket blir ikke frelst raskere enn det tilegner seg kunnskap, og hvis det ikke tilegner seg kunnskap, vil det bli ført i fangenskap av en ond makt fra den annen verden, da onde ånder vil ha mer kunnskap og følgelig også større makt enn mange mennesker som er på jorden. Derfor trenger vi åpenbaring til å veilede oss og gi oss kunnskap om det som er av Gud.»15

Joseph Smith forkynte følgende i april 1843, senere nedtegnet i Lære og pakter 130:18-19: «Hvilket som helst intelligent prinsipp vi tilegner oss i dette liv, vil være med oss i oppstandelsen. Og hvis en person oppnår mer kunnskap og intelligens i dette liv gjennom sin flid og lydighet enn en annen, vil han ha desto større fortrinn i den kommende verden.»16

Joseph Smith forkynte følgende i mai 1843, senere nedtegnet i Lære og pakter 131:6: «Det er umulig for et menneske å bli frelst i uvitenhet.»17

Vi tilegner oss kunnskap om evige sannheter ved å studere flittig og ved bønn.

George A. Smith sa følgende mens han virket i Det første presidentskap: «Joseph Smith forkynte at alle menn og kvinner skulle gå til Herren for å få visdom, så de kan få kunnskap fra ham som er kilden til all kunnskap, og evangeliets løfter, slik de er åpenbart, gjør det logisk å tro at vi ved å følge denne kurs vil oppnå det vi søker.»18

Profeten Joseph Smith skrev følgende til en mann som nylig hadde sluttet seg til Kirken: «Du husker det vitnesbyrd jeg avla i den Herre Jesu navn om det store verk han har frembragt i de siste dager. Du kjenner min måte å meddele meg på og hvordan jeg i min svakhet og i enkle vendinger fortalte deg hva Herren gjennom sine hellige engler hadde frembragt til meg for denne generasjon. Jeg ber om at Herren må gjøre det mulig for deg å skatte disse ting høyt, for jeg vet at hans Ånd vil bære vitnesbyrd for alle som flittig søker etter kunnskap fra ham.»19

Profeten Joseph Smith skrev følgende til en mann som ønsket å få vite mer om Kirken: «Studer Bibelen og så mange av våre bøker som du kan få tak i, be til Faderen i Jesu Kristi navn og ha tro på de løftene som ble gitt våre fedre, så vil ditt sinn ble ledet til sannheten.»20

«De ting som er av Gud, har en dyp mening og kan bare forstås ved å bruke tid, gjennom erfaring og ved grundig, dypsindig og høytidelig ettertanke. Hvis du vil lede en sjel til frelse, må dine tanker – menneske – strekke seg like høyt som til den ytterste himmel, og du må trenge inn i og granske den dypeste avgrunn og evighetens vide utstrekning – du må ha kontakt med Gud. Hvor mye mer ærverdige og edle er ikke Guds tanker, enn menneskets tomme innbilning! …

La våre hoder overalt være kronet med ærlighet, sindighet, oppriktighet og høytidelighet, dyd, renhet, ydmykhet og enkelhet, slik at vi til sist blir som små barn, uten ondskap, svik eller hykleri. Og hvis dere nå, brødre, etter deres trengsler gjør disse ting, og alltid ber inderlig med tro for Guds åsyn, da skal han ved sin Hellige Ånd – ja, ved Den Hellige Ånds usigelige gave – gi dere kunnskap [se L&p 121:26].»21

Vi tilegner oss kunnskap om evige sannheter litt om gangen. Vi kan lære alle ting så raskt som vi er i stand til å tåle dem.

«Det er ikke visdom i at vi får all kunnskap lagt frem på én gang, men at vi får litt om gangen, for da kan vi forstå den.»22

«Når du klatrer opp en stige, må du begynne nederst og gå oppover trinn for trinn inntil du kommer til toppen. Og slik er det også med evangeliets prinsipper – du må begynne med det første og gå videre inntil du har lært alle opphøyelsens prinsipper. Men det vil gå svært lang tid etter at du har gått gjennom sløret før du vil ha lært dem. Ikke alt kan forstås i denne verden, også på den andre siden av graven vil det bli et stort arbeide å lære om vår frelse og opphøyelse.»23

Joseph Smith og hans rådgivere i Det første presidentskap ga følgende instruksjoner til de hellige som samlet seg i Nauvoo: «Til dem som … kan bidra til dette store verk, sier vi: La dem komme hit. Ved å gjøre dette vil de ikke bare bidra til at riket ruller videre, men være i en situasjon hvor de kan dra fordel av å bli instruert av Presidentskapet og andre autoriteter i Kirken, og klatre høyere og høyere på intelligensens stige, til de kan “være i stand til å fatte hva bredde og lengde, høyde og dybde her er, og at [de] må kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap”. [Efeserne 3:18-19.]»24

«Gud har ikke åpenbart noe til Joseph som han ikke vil gjøre kjent for De tolv, og til og med den minste siste-dagers-hellig kan vite alle ting like raskt som han er i stand til å motta det, for den dag vil komme da intet menneske behøver å si til sin neste: Kjenn Herren! For alle skal kjenne ham … fra den minste til den største [se Jeremia 31:34].»25

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. vii-xii for ytterligere hjelp.

  • Les det første avsnittet på s. 261. Tenk på vaner eller oppfatninger som kan «trekke opp grenser for Den allmektiges arbeide og handlemåte» i vårt liv. Hva tror du vi må gjøre for å kunne ta imot all den sannheten Herren ønsker å gi oss?

  • Gjennomgå det siste hele avsnittet på s. 261. Når har kunnskap fordrevet mørke og tvil i ditt liv? Hvorfor tror du det å tilegne seg kunnskap om sannheten er avgjørende for å bli frelst? (Du finner noen eksempler på s. 261-62.)

  • Av profeten Josephs læresetninger ser vi at Satan vil at vi skal miste kunnskap (s. 261-62) og at Herren ønsker å gi oss kunnskap (s. 262-64). Hva kan vi lære av denne kontrasten?

  • Hva kan vi gjøre for å øke vår kunnskap om sannheten? (Du finner noen eksempler på s. 259-61, 262-64.) Gjennomgå avsnittet som begynner nederst på s. 263. Velg ut noen av egenskapene som er nevnt i dette avsnittet. Hvordan kan hver av disse egenskapene forberede oss til å motta kunnskap?

  • Les det andre hele avsnittet på s. 264. Hva kan vi lære av å sammenligne det at vi lærer prinsipper i evangeliet med å klatre opp en stige? Hva har du gjort for stadig å øke din kunnskap om evangeliet?

  • Hvilke tanker og følelser får du når du grunner på det siste avsnittet i dette kapitlet?

Aktuelle skriftsteder: Ordspråkene 1:7; 1. Timoteus 2:3-4; 2. Nephi 28:29-31; Alma 5:45-47; L&p 88:118

Noter

  1. George Q. Cannon, The Life of Joseph Smith, the Prophet (1888), s. 189.

  2. Brigham Young, Deseret News: Semi-Weekly, 25. feb. 1868, s. 2; bruk av store bokstaver modernisert.

  3. History of the Church, 1:334-35; fra møtenotatene fra et møte på Profetenes skole holdt 18. mars 1833, i Kirtland, Ohio; referert av Frederick G. Williams.

  4. History of the Church, 1:334; fra «History of the Church» (manuskript), bok A-1, s. 281, Kirkens arkiver, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Salt Lake City, Utah.

  5. Brev fra Joseph Smith til Isaac Galland, 22. mars 1839, Liberty fengsel, Liberty, Missouri, utgitt i Times and Seasons, feb. 1840, s. 53-54; staving og grammatikk modernisert.

  6. History of the Church, 5:215; fra «History of the Church» (manuskript), bok D-1, s. 1433, Kirkens arkiver.

  7. History of the Church, 6:57; tegnsetning modernisert; fra en tale holdt av Joseph Smith 15. okt. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards.

  8. History of the Church, 5:554; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 27. aug. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og William Clayton.

  9. History of the Church, 5:529-30; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 13. aug. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards.

  10. History of the Church, 6:477; fra en tale holdt av Joseph Smith 16. juni 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Thomas Bullock; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  11. History of the Church, 5:555; fra en tale holdt av Joseph Smith 27. aug. 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og William Clayton.

  12. Brev fra Joseph Smith til Oliver Cowdery, 24. sept. 1834, Kirtland, Ohio, utgitt i Evening and Morning Star, sept. 1834, s. 192.

  13. Sitert av Martha Jane Knowlton Coray, som refererte fra en tale holdt av Joseph Smith 21. mai 1843, i Nauvoo, Illinois; Martha Jane Knowlton Coray, Notebook, Kirkens arkiver.

  14. History of the Church, 5:340; bruk av store bokstaver modernisert; avsnittinndeling endret; fra en tale holdt av Joseph Smith 8. april 1843, i Nauvoo, Illinois; referert av Willard Richards og William Clayton.

  15. History of the Church, 4:588; fra en tale holdt av Joseph Smith 10. april 1842, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  16. Lære og pakter 130:18-19; instruksjoner gitt av Joseph Smith 2. april 1843, i Ramus, Illinois.

  17. Lære og pakter 131:6; instruksjoner gitt av Joseph Smith 16. og 17. mai 1843, i Ramus, Illinois.

  18. George A. Smith, Deseret News: Semi-Weekly, 29. nov. 1870, s. 2.

  19. History of the Church, 1:442; fra et brev fra Joseph Smith til Moses Nickerson, 19. nov. 1833, Kirtland, Ohio.

  20. History of the Church, 6:459; fra et brev fra Joseph Smith til Washington Tucker, 12. juni 1844, Nauvoo, Illinois.

  21. History of the Church, 3:295-96; avsnittinndeling endret; fra et brev fra Joseph Smith og andre til Edward Partridge og Kirken, 20. mars 1839, Liberty fengsel, Liberty, Missouri; deler av dette brevet ble senere tatt med i Lære og pakter kapittel 121, 122 og 123.

  22. History of the Church, 5:387; fra en tale holdt av Joseph Smith 14. mai 1843 i Yelrome, Illinois; referert av Wilford Woodruff.

  23. History of the Church, 6:306-7; fra en tale holdt av Joseph Smith 7. april 1844, i Nauvoo, Illinois; referert av Wilford Woodruff, Willard Richards, Thomas Bullock og William Clayton; se også tillegget, s. 562, punkt 3.

  24. History of the Church, 4:186; fra et brev fra Joseph Smith og hans rådgivere i Det første presidentskap til de hellige, sept. 1840, Nauvoo, Illinois, utgitt i Times and Seasons, okt. 1840, s. 179.

  25. History of the Church, 3:380; fra en tale holdt av Joseph Smith 27. juni 1839, i Commerce, Illinois; referert av Willard Richards.

Bilde
School of Prophets

Under et møte i Profetenes skole 27. februar 1833 mottok profeten åpenbaringen kjent som Visdomsordet i nærvær av flere brødre. Han gikk så inn i hovedrommet og leste åpenbaringen for de forsamlede brødrene.

Bilde
young woman

«Jeg vet at hans Ånd vil bære vitnesbyrd for alle som flittig søker etter kunnskap fra ham.»