Instituutti
Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto: Avioliiton uusi ja ikuinen liitto


”Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto: Avioliiton uusi ja ikuinen liitto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
hääpari Manilan temppelin luona Filippiineillä

Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto

Avioliiton uusi ja ikuinen liitto

Oppiaiheessa 6 me opimme, että avioliitto on Jumalan säätämä. Presidentti Russell M. Nelson on lisäksi opettanut, että selestinen avioliitto on ”korkein ja kestävin avioliittotyyppi, minkä Luojamme voi lapsillensa tarjota” antaen ”suurempia mahdollisuuksia onneen kuin mikään muu suhde” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 92–93). Kun tutkit tätä aineistoa, mieti, mitä tuntemuksia sinulla on iankaikkisesta avioliitosta ja mitä voit tehdä elääksesi kelvollisena siihen.

Osa 1

Miksi minun pitäisi pyrkiä saamaan iankaikkinen avioliitto?

Kun ajattelet tuntemiesi ihmisten avioliittoja, saatat ihmetellä, millä tavoin avioliiton solmiminen temppelissä eroaa muualla kuin temppelissä solmitusta avioliitosta.

Me uskomme, että ”jumalallinen onnensuunnitelma tekee mahdolliseksi perhesuhteiden jatkumisen haudan tuolla puolen (”Perhe – julistus maailmalle”, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Iankaikkiset perhesuhteet ovat mahdollisia Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Presidentti Nelson on opettanut: ”Jeesuksen Kristuksen [sovituksen] ansiosta ylösnousemus on tullut todelliseksi kaikille ja iankaikkinen elämä mahdolliseksi niille, jotka tekevät parannuksen synneistään sekä vastaanottavat ja pitävät välttämättömät toimitukset ja liitot” (”Kuinka ammennamme elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa”, Liahona, toukokuu 2017, s. 40). Myöhempinä aikoina Herra on palauttanut valtuuden, toimitukset ja liitot, jotka mahdollistavat iankaikkisten avioliittojen solmimisen.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 131:1–4 ja pane merkille, mitä Joseph Smith opetti iankaikkisen avioliiton liitosta. (Huom. Selestisen valtakunnan korkein aste on iankaikkinen elämä eli korotus.)

Jakeessa 2 käytettynä sana uusi tarkoittaa sitä, että liitto on palautettu uudelleen meidän taloudenhoitokaudellamme. Liitto on myös ikuinen, koska se on iankaikkinen ja se on ollut olemassa ”ennen maailman perustamista” (OL 132:5). Se oli osa liittoa, jonka Jumala teki Abrahamin ja tämän vaimon Saaran kanssa kauan sitten.

[Englanninkielisen] Raamatun sanastossa opetetaan, että ”Abraham sai ensin evankeliumin kasteessa (joka on pelastuksen liitto). Sitten hänelle annettiin korkeampi pappeus ja hän solmi selestisen avioliiton (joka on korotuksen liitto), ja hän sai sen myötä vakuutuksen, että hän voisi enentyä iankaikkisesti [saada lukemattomia jälkeläisiä].” (Bible Dictionary, ”Abraham, covenant of”.)

Herra lupasi Abrahamille: ”Annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla” (1. Moos. 22:17). Selestiseen avioliittoon sisältyy siunaus siitä, että ”saa lapsia – – selestisessä kirkkaudessa” (Joseph Smith, julkaisussa History, 1838–1856 [Manuscript History of the Church], osa D-1, s. 1551 [josephsmithpapers.org]).

Herra lupasi Abrahamille edelleen, että kaikki nämä siunaukset tarjottaisiin hänen kuolevaisille jälkeläisilleen (ks. OL 132:29–31; Abr. 2:6–11). Se osa Abrahamin liitosta, joka koskee iankaikkista avioliittoa ja iankaikkista lisääntymistä, uudistetaan jokaisen henkilön kohdalla, joka solmii avioliiton uuden ja ikuisen liiton (ks. OL 131:2). Toisin sanoen avioliiton sinetöimistoimituksen kautta meille luvataan samat siunaukset kuin Abrahamille.

Kuva
temppelin sinetöimishuone Roomassa Italiassa

Kun mies ja nainen sinetöidään temppelissä, he solmivat pyhiä liittoja Jumalan ja toistensa kanssa. Näitä ovat liitot pysyä uskollisina toisilleen ja Jumalalle, elää Kristuksen kaltaisin tavoin, pitää kunniassa kaikki tekemänsä evankeliumin liitot sekä lisääntyä ja täyttää maa.

Kuva
avioliiton liitto havainnollistettuna kolmiona

Pohdi tämän kuvan merkitystä suhteessa iankaikkisen avioliiton liittoon. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut tästä liittosuhteesta:

Kuva
vanhin David A. Bednar

Herra Jeesus Kristus on avioliiton liittosuhteen keskipiste. Huomatkaa, kuinka Vapahtaja on sijoitettu tämän kolmion kärkeen naisen ollessa toisessa alakulmassa ja miehen toisessa. Miettikää nyt, mitä tapahtuu miehen ja naisen väliselle suhteelle, kun he yksilöinä ja vakaasti tulevat Kristuksen luokse ja pyrkivät tulemaan täydellisiksi Hänessä (ks. Moroni 10:32). Lunastajan ansiosta ja kautta mies ja nainen tulevat lähemmäs toisiaan. (”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 54)

Kuva
nuoripari pitää toisiaan kädestä temppelin ulkopuolella
Kuva
keskustele-kuvake

Valmistaudu oppitunnille keskustelemalla

Mikäli mahdollista, keskustele seuraavista kysymyksistä jonkun sellaisen henkilön kanssa, joka on sinetöity puolisoonsa temppelissä, kuten vanhemman, isovanhemman, kirkon johtohenkilön tai ystävän kanssa. Jos olet naimisissa, voisit keskustella tästä puolisosi kanssa. Tule oppitunnille valmiina kertomaan, mitä olet oppinut.

  • Millaista oli, kun sinut sinetöitiin temppelissä?

  • Kuinka avioliiton uuden ja ikuisen liiton solmiminen on tähän mennessä ollut siunauksena sinulle ja puolisollesi?

  • Kuinka yksilölliset pyrkimyksesi päästä lähemmäksi Jumalaa ovat auttaneet sinua ja puolisoasi pääsemään lähemmäksi toisianne?

Osa 2

Mitä valintoja minun on tehtävä, jotta avioliittoni olisi iankaikkinen?

Herra on ilmoittanut, että elleivät mies ja nainen solmi avioliittoa Hänen lakinsa mukaisesti (solmien avioliiton uuden ja ikuisen liiton) ja Hänen valtuudellaan, niin heidän avioliittonsa ei ole ”voimassa heidän kuoltuansa” (OL 132:15). Pelkkä temppelissä sinetöiminen ei kuitenkaan myöskään takaa iankaikkista avioliittoa.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 132:19–20. Voisit merkitä, mitä temppelisinetöimisseremonian lisäksi vaaditaan, että saa iankaikkisen avioliiton.

Kuva
onnellinen aviopari käsi kädessä

Huomasit ehkä jakeesta 19, että lupauksen Pyhän Hengen täytyy sinetöidä temppeliavioliitto, jotta se olisi iankaikkinen. Pyhien kirjoitusten oppaassa meille opetetaan: ”Pyhä Henki on lupauksen Pyhä Henki (Ap. t. 2:33). Hän vahvistaa sen, että ihmisten vanhurskaat teot, toimitukset ja liitot ovat Jumalan mielen mukaisia. Lupauksen Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty.” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org.)

Kun puolisot ”pysyvät liitossa” (ks. OL 132:19), lupauksen Pyhän Hengen roolissaan Pyhä Henki vahvistaa Jumalalle, että he ovat pitäneet liittonsa, ja heidän avioliitostaan tulee iankaikkinen. ”Pysyäkseen liitossa” kummankin puolison täytyy uskollisesti täyttää sinetöimisliittonsa ehdot ja määräykset. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista opetti, miten tärkeää on pitää nämä liitot kunniassa:

Kuva
vanhin Robert D. Hales

Kuten tämä pyhien kirjoitusten kohta [OL 132:19] opettaa, iankaikkinen side ei synny vain temppelissä tekemiemme sinetöivien liittojen vaikutuksesta. Se, kuinka me käyttäydymme tässä elämässä, määrää sen, mitä me tulemme olemaan kaikkina tulevina ikuisuuksina. Saadaksemme sinetöinnin siunaukset, jotka taivaallinen Isämme on antanut meille, meidän tulee pitää käskyt ja käyttäytyä sillä tavalla, että perheemme haluaa elää kanssamme iankaikkisuuksissa. (”Iankaikkinen perhe”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 62)

Kun pyrimme olemaan parhaita ihmisiä, mitä voimme olla, ja pitämään liittomme, me voimme turvautua Jeesuksen Kristuksen esimerkkiin. Kuten vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin Ronald A. Rasband

Vapahtajamme Jeesus Kristus on suuri Esikuvamme, mitä tulee lupausten ja liittojen tekemiseen ja pitämiseen. Hän tuli maan päälle luvaten tehdä Isän tahdon. Hän opetti evankeliumin periaatteita sanoin ja teoin. Hän sovitti syntimme, jotta me voisimme elää jälleen. Hän on täyttänyt jokaisen lupauksensa.

– – Lupausten pitäminen ei ole tapa, vaan se on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsen ominaispiirre. – –

Kysymykseni tänään on, pidämmekö me lupauksemme ja liittomme, vai ovatko ne toisinaan välinpitämättömiä sitoumuksia, jotka on tehty huolettomasti ja jotka on siksi helppo rikkoa? (”Pitäkäämme lupauksemme ja liittomme”, Liahona, marraskuu 2019, s. 53, 55)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka voit olla enemmän Vapahtajan kaltainen pitäessäsi pyhät liitot ja lupaukset, jotka olet tehnyt Jumalan kanssa? Mitä muuta voit tehdä pitääksesi sinetöimisliittosi tai valmistautuaksesi pitämään sen?