Seminar og institut
Lektion 15: Evigt ægteskab


Lektion 15

Evigt ægteskab

Indledning

Evigt ægteskab er nødvendigt for ophøjelse i den højeste grad i det celestiale rige, og det kan kun opnås ved at blive beseglet af den rette myndighed i templet, og ved at man derefter lever i henhold til de pagter, som man har indgået på det tidspunkt. Denne lektion vil bekræfte for de studerende, at giftemål med den rette person på rette sted og med den rette myndighed er den vigtigste beslutning, som de nogensinde vil træffe.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 132:1-24

Læren om evigt ægteskab

Forklar, at siden Kirkens begyndelse er der blevet undervist i ægteskabets vigtighed. Men profeten Joseph Smith belærte ikke i stort omfang i læren om evigt ægteskab før tiden i Nauvoo. Vis følgende udtalelse af ældste Parley P. Pratt (1807-1857) fra De Tolv Apostles Kvorum, som beskriver, hvordan han følte, da han første gang lærte, at ægteskabet kan vare for evigt. Bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Parley P. Pratt

»Det var af [Joseph Smith], jeg lærte, at mit hjertes hustru kunne være sikret mig for tid og al evighed … Det var af ham, jeg lærte, at vi kan fremme disse følelser, og at vi kan styrke og forøge disse i al evighed, og at resultatet af vores uendelige forening ville blive afkom så talrigt som himmelens stjerner eller som sandet ved havets bred … Jeg havde elsket før, men jeg vidste ikke hvorfor. Men nu elskede jeg med en renhed og intensitet, der stammede fra en ophøjet følelse« (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1938, s. 297-298).

  • Hvilken betydning havde ældste Pratts nye forståelse om ægteskabet for hans følelser for hans hustru?

Forklar, at mange af Herrens belæringer om evigt ægteskab findes i Lære og Pagter 132. Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 132:19 højt. Bed klassen om at følge med og finde de betingelser, der er nødvendige, før et ægteskab er evigt.

  • Hvilke betingelser er nødvendige, før et ægteskab kan blive evigt? (De studerende bør forstå følgende: Ægteskabet er evigt for dem, der er blevet gift ved Guds ord, hvis ægteskab er blevet beseglet af forjættelsens hellige Ånd og som forbliver i pagten).

  • Hvad vil det sige at »forblive i pagten«? (At opfylde de vilkår og betingelser, der hører til ægteskabspagten. Når en mand og en kvinde indgår i den evige ægteskabspagt, afgiver de højtidelige løfter til hinanden og til Gud. De lover over for deres ægtefælle, at de altid vil elske og tjene vedkommende med fuldstændig troskab. De lover Gud at opfylde vilkår og betingelser i de pagter, som de har indgået i templet).

  • Hvad vil det sige, at et ægteskab er blevet »beseglet på dem ved forjættelsens hellige Ånd«? (Du kan påpege, at forjættelsens hellige Ånd er en af Helligåndens titler. Helligånden har mange titler, heriblandt Talsmanden og Åbenbareren. Hver af disse titler henviser til en af hans bestemte ansvar eller funktioner).

For at hjælpe de studerende med at forstå titlen Forjættelsens hellige Ånd skal du vise følgende udtalelse og bede en studerende om at læse den højt:

»Helligånden er forjættelsens hellige Ånd (ApG 2:33). Han bekræfter, at menneskers retfærdige gerninger, ordinancer og pagter er antagelige for Gud. Forjættelsens hellige Ånd vidner for Faderen om, at de frelsende ordinancer er blevet udført korrekt, og at de tilhørende pagter er blevet holdt« (Guide til Skrifterne, »Forjættelsens hellige Ånd«, scriptures.lds.org).

  • Hvordan forklarer denne udtalelse, hvorfor ophøjelse kræver mere end blot at blive beseglet i templet? Hvad kræves der yderligere? (Vi skal leve retskaffent og forblive trofaste mod alle de frelsende ordinancer, heriblandt dåb, nadveren, ordinationer i præstedømmet og tempelordinancer. Det er kun, når vi forbliver trofaste, at Helligånden vil vidne til Faderen, at pagterne er blevet holdt).

Hjælp de studerende med bedre at forstå evigt ægteskab ved at sammenligne og sammenholde det med et civilt ægteskab ved brug af følgende skema. Tegn skemaet på tavlen:

Billede
oversigt over ægteskabet

Del klassen op parvis. Bed en studerende fra hvert par om at læse Lære og Pagter 132:15-18 og den anden studerende om at læse Lære og Pagter 132:19-24. Bed de studerende om at notere ord eller udtryk, som beskriver den tilstand, der venter dem, som bliver gift civilt, og de velsignelser, som venter dem, der bliver gift for al evighed.

Bed efter passende tid de studerende om at fortælle hinanden, hvad de har fundet ud af. Spørg dernæst:

  • Efter døden hvordan adskiller dem, som er gift civilt, sig fra dem, der er gift for al evighed? (Mens de studerende svarer, kan du eventuelt skrive deres svar i skemaet på tavlen. Du kan påpege, at de forhold, som bliver beskrevet i vers 20-24, ligner de løfter, der blev givet i Abrahams pagt (se 1 Mos 17:1-7; 22:17)).

Som hjælp til besvarelse af dette spørgsmål kan du læse følgende udtalelse af ældste Cree L. Kofford fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Cree-L Kofford

»Myndigheden bag løfterne i et celestialt ægteskab kommer fra Gud, og konsekvenserne ved en manglende opretholdelse af disse løfter vil også komme fra Gud. I et civilt ægteskab er myndigheden for løfterne mellem brud og brudgom op til de to. Niveauet bliver ikke højere. Det kan det ikke. Dets myndighed er menneskeskabt og ikke af Gud« (»Marriage in the Lord’s Way, Part One«, Ensign, juni 1998, s. 9).

  • Hvilke tanker sidder I med, når I sammenligner de betingelser, der står på tavlen?

  • Hvilke velsignelser har I oplevet hjemme hos dem, som bliver gift i templet, og som stræber efter at holde sig tro mod deres pagter? Hvad gør disse par for at ære deres pagter? (Som en del af drøftelsen kan du læse denne udtalelse om ægteskab af ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds: »Intet andet forhold kan bringe så megen glæde, frembringe så meget godt eller tilvejebringe så meget personlig forædling« (»Ægteskab: Se og lær«, Liahona, maj 2013, s. 83)).

Forklar klassen, at Lære og Pagter 132 også indeholder nogle af Herrens instruktioner om praktisering af flerkoneri. Herren befalede de hellige at efterleve loven om flerkoneri som en del af genoprettelsen af alle ting (se ApG 3:21; L&P 132:45). Kirkemedlemmer praktiserede denne lov indtil 1890, da Herren åbenbarede til præsident Wilford Woodruff, at han ikke længere krævede det af Kirkens medlemmer. For at tydeliggøre Kirkens standpunkt om flerkoneri i dag skal du bede en studerende læse højt fra følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008):

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Hvis nogle af vore medlemmer afsløres i at praktisere flerkoneri, bliver de udelukket, hvilket er den alvorligste straf, Kirken kan pålægge … For mere end et århundrede siden åbenbarede Gud tydeligt til sin profet [Wilford Woodruff], at udøvelsen af flerkoneri skulle ophøre, hvilket betyder, at det nu er imod Guds lov. Selv i lande, hvor landets eller religiøse love tillader flere koner, lærer Kirken, at ægteskabet skal være monogamt og accepterer ikke, at de, som udøver flerkoneri, bliver medlemmer« (»Hvilke spørgsmål stiller folk om os?«, Liahona, jan. 1999, s. 84).

Hvis de studerende har spørgsmål om flerkoneri, kan du henvise dem til Gospel Topics, »Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints«, lds.org/topics.

Lære og Pagter 131:1-4

Vigtigheden af at vælge et evigt ægteskab

Bed en studerende læse Lære og Pagter 131:1-4 højt. Bed klassen om at se efter, hvorfor det er vigtigt for os at gifte os på den måde, som Herren har sagt.

  • Hvilke velsignelser venter dem, der vælger at indtræde i den nye og evige ægteskabspagt? (Du bør sikre dig, at de studerende forstår dette princip: Når vi indtræder i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, kan vi blive ophøjet til det højeste niveau i det celestiale rige. Forklar, at ordet nye i denne forbindelse vil sige, at denne pagt blev gengivet for kort tid siden i vores uddeling. Ordet evigtvarende vil sige, at denne pagt vil vare evigt, og at den blev tilvejebragt i den førjordiske åndeverden som en del af frelsesplanen. Den har været en del af Jesu Kristi evangelium siden Adams tid. Angående ordet forøge belærte profeten Joseph Smith, at de, som opnår den højeste grad i det celestiale rige, »vil blive ved med at forøges og få børn i den celestiale herlighed« (i History of the Church, 5:391)).

Vis følgende udtalelser af præsident Russell M. Nelson, og bed en studerende om at læse dem højt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»[Frelse] betyder at blive frelst fra fysisk og åndelig død … … [Ophøjelse] henviser til den højeste tilstand af lykke og herlighed i det celestiale rige« (»Frelse og ophøjelse«, Liahona, maj 2008, s. 8).

»Mens frelse er et personligt anliggende, er ophøjelse et anliggende for familien. Kun de, som bliver gift i templet, og hvis ægteskab bliver beseglet ved forjættelsens hellige Ånd, vil fortsætte som ægtefæller efter døden og modtage den højeste grad af celestial herlighed eller ophøjelse« (»Celestialt ægteskab«, Liahona, nov. 2008, s. 92).

  • Hvorfor er evigt ægteskab så vigtigt? (Mens de studerende svarer, og efter Åndens tilskyndelse kan du fremhæve de ødelæggende tendenser i dagens samfund for mennesker, der vælger ikke at gifte sig, fordi de sætter pris på ting som en karriere i stedet for at opfylde Guds plan for dem. Ved at afvise ægteskab går de glip af velsignelser, som Gud ønsker at give dem nu og i evigheden).

  • Hvorfor tror I, at et tempelægteskab giver et par større mulighed for lykke end et civilt ægteskab eller som samlevende?

Som en hjælp til, at de studerende forstår, at alle hellige med tiden vil modtage velsignelsen ved et evigt ægteskab, så længe de ikke går på kompromis med deres standarder på nogen måde, skal du bede en studerende om at læse følgende udtalelse højt af præsident Howard W. Hunter (1907-1995):

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Ingen velsignelse, herunder evigt ægteskab og en familie, vil blive nægtet nogen værdig person. Selv om det måske vil tage en smule længere – måske ud over dette liv – for nogle at opnå denne velsignelse, vil den ikke blive dem nægtet« (»Kirken er for alle«, Stjernen, aug. 1990, s. 43).

  • Hvor mange af jer kender folk, der ønsker at blive gift i templet, men som ikke har haft denne mulighed? Hvordan kan løftet i præsident Hunters udtalelse hjælpe disse folk?

Afslut med at bede de studerende svare på et eller flere af følgende spørgsmål på skrift:

  • Hvilke beslutninger træffer jeg, som vil føre mig til besegling i templet?

  • Hvilke områder af mit liv kræver forandring eller udvikling, så jeg vil være forberedt på besegling i templet?

Bed flere studerende fortælle, hvad de gør for at forberede sig på tempelægteskab. Bær dit vidnesbyrd om, at når en ægtemand og hustru holder de pagter, som de indgik, da de blev beseglet i templet, vil de blive forenet i evigheden. Fortæl, hvordan denne kundskab har været en velsignelse i dit liv.

De studerendes læsemateriale