Seminar og institut
Lektion 24: Kirkens enlige voksne


Lektion 24

Kirkens enlige voksne

Indledning

Jesu Kristi evangelium lægger vægt på de evige velsignelser, der kan opnås gennem ægteskab og familierelationer. Alligevel befinder mange medlemmer af Kirken sig i en situation, hvor de ikke for tiden har muligheden for ægteskab og familie. Denne lektion lægger vægt på, at kirkemedlemmer, som er enlige, yder vigtige bidrag til Herrens rige. Selv om velsignelserne ved ægteskab og familie nogle gange bliver udskudt, vil de aldrig blive nægtet dem, der i retfærdighed holder deres pagter med Gud.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

1 Korinther 12:12-20, 25-27

Enlige medlemmer i en familieorienteret kirke

Bed de studerende om at fortælle om nogle af de udfordringer, som enlige kirkemedlemmer kan opleve, når de kommer i en menighed, hvor mange medlemmer er gift og har børn. (Enlige kirkemedlemmer kan føle mismod, at de er isolerede og bliver forbigået under møder og klasser, hvor der undervises i ægteskab og familie).

  • Hvordan mener I, andre kirkemedlemmer kan hjælpe de enlige voksne med at føle sig velkomne og værdsatte ved kirkemøder og aktiviteter?

Vis følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter (1907-1995), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Kirken er for alle medlemmer … Vi har alle, enlige og gifte, personlige identiteter og behov, herunder ønsket om at blive regnet som et værdigt og individuelt Guds barn …

Dette er Jesu Kristi Kirke, ikke de giftes eller de enliges eller nogen anden gruppe eller persons kirke« (»Kirken er for alle«, Stjernen, aug. 1990, s. 42).

Forklar, at apostlen Paulus sammenlignede Kirken med et legeme og det enkelte kirkemedlem med kroppens legemsdele. Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra 1 Korinther 12:12-20, mens klassen ser efter, hvordan Paulus sammenlignede legemsdelene med Kirkens medlemmer.

  • Hvilke udfordringer ville vi opleve, hvis et eller flere af vore legemsdele manglede?

  • Hvilket princip lærer vi af Paulus’ analogi om Kirken og dens medlemmer? (De studerende finder måske frem til flere vigtige principper. Du bør sikre, at følgende princip bliver fremhævet: Alle medlemmer af Kirken har værdi og kan yde et vigtigt bidrag til Kirken).

  • Hvilke bidrag til Kirken har I oplevet fra enlige medlemmer af jeres menighed eller gren?

Bed en studerende om at læse 1 Korinther 12:25-27. Bed klassen om at se efter, hvad kirkemedlemmer kan gøre for at opnå samhørighed.

  • Hvad kan alle kirkemedlemmer, gifte eller enlige, gøre for at hjælpe hinanden opnå samhørighed med andre medlemmer af menigheden eller grenen?

Vis og læs følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolvs Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Vi tilhører alle et samfund af hellige. Vi har alle brug for hinanden, og vi arbejder alle hen mod samme mål. Enhver af os kunne trække os tilbage fra [vores menigheds- eller grensfamilie] på grund af vores forskelligheder. Men vi må ikke udelukke os selv eller isolere os fra muligheder på grund af de forskelle, som vi synes at se hos os selv. Lad os i stedet dele vore gaver og talenter med andre og bibringe dem fornyet håb og glæde og dermed styrke vores egen ånd« (»At tilhøre en wardsfamilie«, Liahona, mar. 1999, s. 12).

  • Hvordan har jeres bestræbelser på at acceptere kaldelser og deltage i jeres menighed eller gren hjulpet jer til en følelse af samhørighed med andre medlemmer?

Hebræerne 11:1, 6, 8-13, 16

Vent på de lovede velsignelser

Vis følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»De, der er enlige, bør ønske et tempelægteskab og prioritere deres bestræbelser i at opnå det. Unge og unge voksne bør modstå den politisk korrekte, men evigt falske opfattelse, der sår tvivl om vigtigheden af at blive gift og få børn« (»Ønske«, Liahona, maj 2011, s. 45).

  • Hvorfor tror I, at nogle enlige medlemmer føler mismod, når de grunder over læresætningen om, at »ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, og at familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for hans børns evige skæbne«? (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129).

Forklar, at selvom ægteskab og familie er idealet, er mange enlige kirkemedlemmer usikre på, om de nogensinde vil blive gift. De fraskilte eller enker og enkemænd undrer sig måske over, om de bliver gift igen.

Læs højt fra følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed de studerende om at høre efter, hvad Frelseren har gjort for at gøre de evige velsignelser tilgængelige for dem, som ikke har velsignelserne ved ægteskab og familie:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»At erklære de grundlæggende sandheder vedrørende ægteskab og familie betyder ikke, at vi ignorerer eller overser de ofre og succeser hos dem, hvor idealet ikke er en nuværende realitet. Nogle af jer har ikke haft mulighed for at opnå velsignelserne ved et ægteskab af årsager, der indbefatter en mangel på mulige emner, tiltrækning af samme køn, fysiske eller psykiske lidelser eller blot en frygt for fiasko, som i det mindste i dette øjeblik overskygger troen. Eller I har været gift, men ægteskabet holdt ikke, og I er blevet overladt til selv at klare det, som to mennesker knap nok kan klare sammen. Nogle af jer, der er gift, kan ikke få børn på trods af et stort ønske og tryglende bønner

… Tillidsfuldt vidner vi om, at Jesu Kristi forsoning har forudset og i sidste ende vil kompensere for ethvert afsavn og tab hos dem, der vender sig mod ham. Ingen er forudbestemt til at modtage mindre end alt det, som Faderen har til sine børn« (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 52).

  • Hvilken læresætning underviser ældste Christofferson om, som vil gøre os i stand til at modtage Guds største velsignelser? (Skriv følgende læresætning på tavlen: Jesu Kristi forsoning gør det muligt for os alle i sidste ende at modtage alle vor himmelske Faders lovede velsignelser).

  • Hvad må et menneske gøre for at opnå det håb, der bliver omtalt i denne læresætning?

Vis følgende forsikring af præsident Spencer W. Kimball (1895-1985), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»[Vi] lover … jer, at så vidt evigheden angår, vil ingen sjæl blive berøvet rige og høje og evige velsignelser på grund af noget, som den pågældende ikke kunne gøre for; at Herren aldrig svigter sine løfter, og at ethvert retfærdigt menneske til sidst vil modtage alt, hvortil han eller hun er berettiget, og som den pågældende er gået glip af uden selv at være skyld deri« (»Vigtigheden af evigt ægteskab«, Den danske Stjerne, juli 1980, s. 4).

Bær vidnesbyrd om, at Guds velsignelser somme tider bliver udskudt, men aldrig i evigheden vil blive nægtet til dem, som søger at leve retskaffent.

Bed de studerende om at overveje Abrahams og Saras eksempel, som af Gud fik løfter om deres familie, der blev udskudt eller uopfyldt i deres liv på jorden (se 1 Mos 13:14-17; 15:4-7; 17:1-8, 15-16). Mind de studerende om, at vores tro ligesom Abrahams og Saras til tider vil komme på prøve, fordi de lovede velsignelser bliver udskudt eller uopfyldt i livet på jorden.

Bed en studerende læse Matthæus 11:1, 6 højt, mens klassen leder efter en definition på tro.

  • Hvad lærer disse vers os om betydningen af tro?

  • Hvad menes der med vendingen »overbevisning om det, der ikke ses«? (Tro er en vished eller et vidnesbyrd om en usynlig virkelighed. Denne forsikring om ting, man håber på og om ting, der ikke kan ses, kommer kun, når vi handler på og adlyder evangeliets principper, i særdeleshed når det er svært. Tro er den lydige handling, som resulterer i vidnesbyrdets åndelige gave. Det er at udøve tilpas tro og tillid til Herren til at adlyde ham uden først at se slutresultatet).

Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra Hebræerne 11:8-13, 16, mens klassen ser efter, hvordan Abraham og Sara udøvede tro under svære omstændigheder. Foreslå klassen, at de understreger ord eller vendinger, der viser, hvordan Abraham og Sara udøvede tro.

  • Vers 13 fortæller, at selvom Abraham, Sara og mange andre døde »uden at have fået løfterne opfyldt«, så de »deres opfyldelse i det fjerne« og havde tro på Guds evne til at opfylde disse løfter. Hvordan kan disse fordums helliges eksempel hjælpe moderne hellige, hvis tro bliver udfordret, fordi de ikke modtager de lovede velsignelser i livet på jorden? (Vi må alle lære at udøve tro og adlyde Herrens befalinger, selv når de velsignelser, vi håber på, ikke synes at komme, når vi ønsker det).

  • Hvad tror I, det betyder, at disse fordums hellige levede som »fremmede og udlændinge på jorden«? (De vidste, at livet på jorden var midlertidigt, og at denne verden ikke var deres permanente hjem).

Vis følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Nogle velsignelser kommer hurtigt, andre kommer senere, og nogle kommer først i himlen, men for dem, som modtager Jesu Kristi evangelium, vil de komme. Det bærer jeg personligt vidnesbyrd om« (»En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 45).

  • Hvordan kan en viden om, at ingen velsignelser vil blive nægtet de trofaste, hjælpe kirkemedlemmer, som føler sorg eller mismod, fordi de ikke er blevet gift eller har børn?

  • Kan I komme i tanke om en gang, hvor I følte jer mismodige, men valgte at handle i tro og gå fremad i jeres liv alligevel?

Hvis der er tid, kan du dele følgende råd fra ældste Dallin H. Oaks:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Hvis I blot marcherer på stedet og venter på et ægteskabstilbud, så kom i gang. I får måske aldrig mulighed for et passende ægteskab i dette liv, så vent ikke længere og kom i gang. Forbered jer til livet – måske et liv som enlig – med uddannelse, oplevelser og planlægning. Vent ikke på, at lykken kommer af sig selv. Opsøg den ved at tjene og lære. Skab jeres eget liv, og stol på Herren« (»Dating versus Hanging Out«, Ensign, juni 2006, s. 14).

Opfordr de studerende til at overveje, hvad de kan gøre for at højne deres tro på Jesus Kristus og have tillid til hans evne til at opfylde de lovede velsignelser.

De studerendes læsemateriale