Kom og følg mig
Hvorfor er det første syn betydningsfuldt?


Hvorfor er det første syn betydningsfuldt?

I foråret 1820 viste Gud Faderen og hans søn, Jesus Kristus, sig for profeten Joseph Smith. Dette syn, der markerede begyndelsen på evangeliets gengivelse, er den vigtigste begivenhed siden Jesu Kristi opstandelse. Joseph Smiths ydmyge bøn førte til gengivelsen af evangeliske sandheder, præstedømmemyndigheden og frelsende ordinancer. »Én åbenbaring besvarer alle spørgsmål … vedrørende Gud og hans guddommelige personlighed … Hans interesse for menneskeheden gennem den myndighed, der er delegeret til mennesket, er tydelig. Værkets fremtid er sikret. Disse og andre herlige sandheder bliver forklaret ved dette første herlige besøg« (Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003, s. 93).

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvordan fik du et vidnesbyrd om, at Joseph Smith så Gud Faderen og hans søn, Jesus Kristus? Hvordan er din tilværelse blevet velsignet på grund af dette vidnesbyrd? Hvilken betydning har det første syn for dig?

Hvordan kan et studium af det første syn styrke vidnesbyrdet hos de unge mænd i dit kvorum? Hvordan kan du hjælpe de unge mænd til at forstå betydningen af denne storslåede begivenhed?

Studer bønsomt disse skriftsteder, hjælpekilder og andre ressourcer, du vælger, mens du forbereder dig. Hvad føler du vil være af størst betydning for de unge mænd, du underviser?

Joseph Smith-Historie 1:11-19, 24-25

»Beretninger om det første syn«, Evangelisk emneessay

Dieter F. Uchtdorf, »Frugterne af det første syn«, Liahona, maj 2005, s. 36-38

Video: 

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren inviterede sine tilhængere til at vidne for andre om sandheden af sine lærdomme. Når de gjorde dette, rørte Ånden deres hjerte. Hvordan kan du opmuntre de unge mænd til at bære vidnesbyrd for hinanden?

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud) og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kunne forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at gennemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Giv hvert kvorumsmedlem mulighed for at nævne en ting, som han husker fra sidste uges lektion.

  • Syng sammen i kvorummet »Joseph Smiths første bøn« (Salmer og sange, nr. 18). Lad de unge mænd fortælle om deres følelser omkring Joseph Smith og hans oplevelse, hvor han så og talte med Gud Faderen og Jesus Kristus.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe kvorumsmedlemmerne til at lære om Joseph Smiths første syn. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Bed de unge mænd om at nedskrive nogle af de velsignelser, de har modtaget på grund af det første syn. Bed dem om at se efter andre velsignelser ved det første syn, når de læser de sidste 10 afsnit af præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Frugterne af det første syn«. Lad dem fortælle, hvad de finder frem til, og hvad de føler omkring betydningen af det første syn.

  • Læs sammen i kvorummet om Joseph Smiths første syn i Joseph Smith-Historie 1:7-20. Bed de unge mænd om at finde sandheder, som vi lærer af Josephs oplevelse (for eksempel at Faderen og sønnen er virkelige, særskilte væsener; Satan og hans magt er virkelig, men Guds magt er større; Gud hører og besvarer bønner; åbenbaring er ikke ophørt). Lad en ung mand nedskrive disse sandheder på tavlen. Hvordan adskiller disse sandheder sig fra det, andre religioner tror på? Hvordan ville vores liv være anderledes, hvis vi ikke vidste disse ting?

  • Lad de unge mænd på egen hånd læse og grunde over Joseph Smiths første syn og hans vidnesbyrd i Joseph Smith-Historie 1:11-19, 24-25 (eller se videoen . Bed dem om at overveje, hvorfor det første syn er en betydningsfuld del af verdenshistorien. Hvorfor er det vigtigt for os personligt? Bær dit vidnesbyrd om betydningen af det første syn, og bed de unge mænd om at fortælle om deres tanker og vidnesbyrd.

  • Bed de unge mænd om at gennemgå beretninger fra skriften, hvor Gud Faderen og Jesus Kristus viser sig for mennesker på jorden (såsom Matthæus 3:13-17; Apostlenes Gerninger 7:54-60; 3 Nefi 11:3-10). Du kan også vise billeder af disse begivenheder (se hæftet Evangelisk Kunst, nr. 35, 63 og 82). Bed dem om at opsummere hver beretning. Lad dem derefter læse Joseph Smith-Historie 1:17 (Se hæftet Evangelisk kunst, nr. 90). Hvad er ligheden mellem Joseph Smiths første syn og de andre gange, hvor Gud Faderen og Jesus Kristus viste sig? Hvordan var det noget helt særligt? Bed de unge mænd om at fortælle, hvorfor det første syn er vigtigt for dem.

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Har de en bedre forståelse af Joseph Smiths første syn? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Undervisningstip

»Spørg dem, som du underviser, om hvad de vil sige, hvis nogen ønsker at vide, hvad de har lært af lektionen« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 94).

Opfordring til handling

Det medlem af kvorumspræsidentskabet, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Fortælle om sine følelser omkring betydningen af det første syn.

  • Invitere kvorumsmedlemmerne til at fortælle en ven eller familiemedlem om det, de har lært i dag.