Tule ja seuraa minua
Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa?


Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa?

Meidän uskomme täytyy keskittyä Herraan Jeesukseen Kristukseen, jotta se johtaisi pelastukseen. Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa sitä, että turvaamme Häneen ja noudatamme Hänen käskyjään. Usko on paljon enemmän kuin passiivista uskomista. Me ilmaisemme uskomme teoilla – sillä, kuinka me elämme.

Valmistaudu hengellisesti

Kuinka sinä olet osoittanut uskoasi Jeesukseen Kristukseen? Mistä sellaisista kokemuksista voisit kertoa nuorille miehille, jotka voisivat innostaa heitä toimimaan uskossa?

Kuinka ne Aaronin pappeuden haltijat, joita opetat, osoittavat uskoaan Jeesukseen Kristukseen? Mitä he jo tekevät vahvistaakseen uskoaan?

Kun tutkit pyhiä kirjoituksia ja muita lähteitä oppiaksesi lisää uskosta, pane merkille asioita, jotka auttaisivat nuoria miehiä vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Hepr. 11:4–9, 17–29; Et. 12:11–22 (Esimerkkejä ihmisistä, jotka osoittivat uskoa)

Jaak. 1:5–6; 2:14–20 (Usko on uskomista ja toimimista)

Alma 32:21, 26–43 (Usko on toivoa sellaisesta, mikä on totta mutta ei näy)

Moroni 7:33–41 (Ihmeet tehdään uskon avulla)

Quentin L. Cook, ”Uskon perustukset”, Liahona, toukokuu 2017, s. 127–131

Bonnie H. Cordon, ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi”, Liahona, toukokuu 2017, s. 6–9

Dieter F. Uchtdorf, ”Neljäs kerros, viimeinen ovi”, Liahona, marraskuu 2016, s. 15–18

Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”, Liahona, marraskuu 2015, s. 65–68

Usko”, Lujana uskossa, 2005, s. 179–181

Video: ”Puhdasta ja yksinkertaista uskoa”, ”Seuraa Häntä – pääsiäissanoma Jeesuksesta Kristuksesta”

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja on sanonut: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt” (Joh. 7:16). Vapahtaja opetti sitä oppia, jonka Hän oppi Isältään. Kuinka voit varmistaa, että opetat tosi oppia? (Ks. Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 52–53.)

Kuva

Video: ”Esitä meille kysymyksiä”

Katso lisää

Anna nuorten miesten johtaa

Yksi koorumin johtokunnan jäsenistä (tai piispan apulainen pappien koorumissa) johtaa koorumin kokouksen. Hän johtaa nuoria miehiä heidän neuvotellessaan yhdessä koorumin virallisista asioista, opettaa heille heidän pappeusvelvollisuuksiaan (pyhistä kirjoituksista ja Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan -kirjasesta), kannustaa heitä kertomaan kokemuksistaan heidän täyttäessään velvollisuuttaan Jumalaa kohtaan ja kutsuu neuvojan tai jonkun koorumin jäsenen opettamaan evankeliumiaiheisen oppiaiheen. Hän voisi valmistautua täyttämällä johtokunnan kokouksessa koorumin kokouksen esityslistan.

Aloita oppimiskokemus

Valitse jompikumpi näistä ideoista tai keksi oma idea, jonka avulla voit kerrata viime viikon oppiaiheen opin ja esitellä tämän viikon oppiaiheen.

  • Pyydä jokaista nuorta miestä kirjoittamaan noin puolessa minuutissa muistiin mahdollisimman monta asiaa, jotka hän muistaa viime viikon oppiaiheesta. Kehota nuoria miehiä kertomaan luetteloistaan. Kuinka voit käyttää heidän luetteloitaan esitelläksesi nyt aiheena olevan uskon?

  • Piirrä yksinkertainen soutuvene ja kirjoita sen sisään ”Usko.” Piirrä airo, johon kirjoitat ”Uskominen”, ja toinen airo, johon kirjoitat ”Toimiminen”. Kysy koorumilta, mitä tälle veneelle tapahtuisi, jos siinä olisi vain yksi airo. Mitä uskollemme tapahtuu, jos emme toimi sen mukaan, mihin uskomme? Käytä pyhiä kirjoituksia tai julkaisua Lujana uskossa (sivut 179–181) auttaaksesi koorumin jäseniä ymmärtämään, mitä usko on ja miten tämä piirros liittyy uskoon.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista auttaa koorumin jäseniä ymmärtämään, mitä tarkoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Valitse Hengen innoitusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle koorumillesi:

  • Kehota nuoria miehiä lukemaan Alma 32:21 ja Hel. 5:12. Pyydä muutamaa heistä tiivistämään omin sanoin se, mitä he oppivat uskosta näiden pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta. Kehota nuoria miehiä etsimään vanhin Quentin L. Cookin puheesta ”Uskon perustukset” tai vanhin Neil L. Andersenin puheesta ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta” esimerkkejä ihmisistä, joilla oli vahvat uskon perustukset. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät. Mitä he voivat tehdä luodakseen vahvan uskon perustuksen? 

  • Pyydä kahta nuorta miestä tulemaan luokan eteen. Pyydä yhtä nuorta miestä kokeilemaan sitä, että hän seisoo eri tavoilla (esim. seisoo jalat harallaan tai vain toiseen jalkaan nojautuen), ja pyydä toista nuorta miestä kevyesti tönäisemään häntä, kun hän on eri asennoissa. Mitkä asennot helpottivat nuoren miehen paikallaan pysymistä? Mitkä asennot saivat hänet menettämään tasapainonsa? Kehota nuoria miehiä lukemaan sisar Bonnie H. Cordonin puhe ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi” ja panemaan merkille hänen ehdotuksensa siitä, kuinka voimme lisätä luottamustamme Jeesukseen Kristukseen ja pitää uskomme keskittyneenä Häneen. Onko nuorilla miehillä mitään sellaisia kokemuksia, joita he voisivat kertoa siitä, kun he ovat turvanneet omaan ymmärrykseensä ja kokeneet sen seuraukset? Tai kun he ovat turvanneet Vapahtajaan ja saaneet siunauksia?

  • Kehota yhtä koorumin jäsentä opettamaan osa tästä oppiaiheesta. Hän voisi tehdä sen osana Velvollisuus Jumalaa kohtaan -suunnitelmaansa oppia ja opettaa uskoa (ks. ”Ymmärrä oppia”, s. 18, 42 tai 66).

  • Pyydä jokaista nuorta miestä etsimään pyhistä kirjoituksista jokin kertomus, jossa joku toimi uskonsa mukaan Jeesukseen Kristukseen (ks. esim. 2. Moos. 14:19–28; Matt. 8:5–13; Hepr. 11:4–9, 17–29; Et. 12:11–22; 1. Nefi 4). Kehota nuoria miehiä myös kirjoittamaan jostakin kokemuksesta, jossa he tai joku, jonka he tuntevat, on osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen. Pyydä jokaista nuorta miestä kertomaan pyhistä kirjoituksista löytämästään kertomuksesta sekä kirjoittamastaan kokemuksesta. He voivat tehdä tämän pienryhmissä tai kaikki yhdessä.

  • Kirjoita taululle seuraavat kysymykset: ”Mitä on usko? Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa? Kuinka elän uskosta? Kuinka vahvistan uskoani?” Kehota koorumin jäseniä lukemaan presidentti Dieter F. Uchtdorfin puhe ”Neljäs kerros, viimeinen ovi” ja etsimään vastauksia näihin kysymyksiin. Pyydä heitä kirjoittamaan vastauksensa taululle ja kertomaan koorumille, mitä muuta he oppivat. Tämän keskustelun kuluessa voisit kysyä: ”Mitä tarkoittaa se, että jatkamme uskossa, kunnes saavutamme ’neljännen kerroksen, viimeisen oven’ kuten tämän kertomuksen lähetyssaarnaajat?”

  • Kehota nuoria miehiä lukemaan Matt. 17:20 ja kysy heiltä, mitä heidän mielestään tarkoittaa vuorien siirtäminen uskollamme. Esitä piispa Richard C. Edgleyn seuraavat sanat: ”En ole koskaan nähnyt omin silmin oikean vuoren siirtyvän. Mutta uskon ansiosta olen nähnyt, kuinka epäilyksen ja epätoivon vuori on siirtynyt pois toivon ja optimismin tieltä. Uskon ansiosta olen nähnyt omakohtaisesti, kuinka synnin vuori on siirtynyt pois parannuksen ja anteeksiannon tieltä. Ja uskon ansiosta olen nähnyt omakohtaisesti, kuinka tuskan vuori on siirtynyt pois rauhan, toivon ja kiitollisuuden tieltä. Niin, olen nähnyt vuorien siirtyvän.” (”Usko – valinta on teidän”, Liahona, marraskuu 2010, s. 33.) Näytä video ”Puhdasta ja yksinkertaista uskoa” ja pyydä nuoria miehiä panemaan merkille, mitä vuoria on siirretty uskon voimalla (tai kerro jokin oma kokemuksesi).

Pyydä nuoria miehiä kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa? Millaisia ajatuksia tai vaikutelmia heillä on? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän opinkohtaan käyttää enemmän aikaa?

Opetusvinkki

”Kun opetat pyhiä kirjoituksia lähteinä käyttäen, kannattaa usein pyytää oppilaita etsimään tai kuuntelemaan jotakin tiettyä asiaa” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 55).

Kutsu toimimaan

Kokouksen johtajana toimiva koorumin johtokunnan jäsen päättää kokouksen. Hän voisi

  • kertoa ajatuksiaan siitä, mitä tarkoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, ja kertoa, mitä hän aikoo tehdä toimiakseen tämän uskon mukaan

  • keskustella koorumin kanssa siitä, kuinka heidän uskonsa ilmenee heidän pappeuden palvelustehtävässään.