Kom og følg mig
Hvad er nåde?


Hvad er nåde?

Nåde er guddommelig hjælp og styrke, som vi modtager ved Jesu Kristi forsoning. Ved nåde bliver vi frelst fra synd og død. Derudover bliver vi hver dag styrket ved nådens kraft og får hjælp til at holde ud til enden. Vi er nødt til at yde vores for at modtage Herrens nåde i sin fylde.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad betyder nåde for dig? Hvordan har du følt Jesu Kristi kraft hjælpe dig til at forandre dit liv?

Hvad ved de unge mænd om nåde? Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå nådens kraft i deres tilværelse? Hvordan kan nåde hjælpe de unge mænd, når de stræber efter at udføre deres præstedømmepligter?

Hvilke skriftsteder og andre kilder har hjulpet dig til at forstå nåden? Hvad føler du dig tilskyndet til at fortælle de unge mænd om, for at de kan forstå nåden?

Ef 2:8-9; 2 Ne 25:23 (Vi bliver frelst ved nåde)

Fil 4:13; Jakob 4:6-7 (Jesu Kristi nåde giver os styrke)

Moro 10:32-33 (Nåde kan fuldkommengøre os i Kristus)

Guide til Skrifterne, »Nåde«

J. Devn Cornish, »Er jeg god nok? Vil jeg klare det?«, Liahona, nov. 2016, s. 32-34

Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 107-110

David A. Bednar, »Bære deres byrder med lethed«, Liahona, maj 2014

»Nåde«, Tro mod sandheden, 2005, s. 108-109

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren underviste sine disciple ved at hjælpe dem til at se eksempler på hans lærdomme i deres hverdag. Han brugte enkle historier, lignelser og eksempler fra det virkelige liv, der gav mening for dem. Hvordan kan du benytte dig af eksempler, når du underviser de unge mænd om nåde, og hvordan nåden virker i deres tilværelse?

Billede

Video:

Se mere

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud) og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kunne forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag eller udtænk nogle selv for at gennemgå læresætningen fra sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Medbring en genstand eller et billede, og spørg de unge mænd, hvilken forbindelse det har til det, de lærte i sidste uges lektion. Hvad har de gjort i den forgangne uge på grund af det, de lærte?

  • Spørg de unge mænd, hvad de ved om nåde. Hvad tror de, nåde betyder? Hvordan ser de nåden i deres tilværelse? I deres præstedømmetjeneste? Tror de, at de bliver frelst ved nåde? Hvilke spørgsmål har de om nåde? Som led i denne drøftelse, kan du gengive definitionen på nåde, som findes i begyndelsen af dette oplæg.

Lær sammen

Alle forslagene herunder kan hjælpe kvorumsmedlemmerne til at forstå læren om nåden. Følg Åndens vejledning, og vælg den eller de, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Bed kvorummet om at læse dele af ældste J. Devn Cornishs tale »Er jeg god nok? Vil jeg klare det?« Bed dem om at se efter svar på følgende spørgsmål: »Hvad er nåde? Hvordan kan jeg modtage nåde i mit liv? Hvordan kan jeg blive mere værdig til Frelserens nåde? Vil jeg klare det tilbage til himlen?« Bed de unge mænd, når de har haft tid til at overveje disse spørgsmål, om at tænke over en ven, der måske kæmper med sin tro og selvtillid i evangeliet. Hvordan kunne denne tale hjælpe deres venner?

  • Overvej at tegne en åben port og åbne vinduer på tavlen og bed de unge mænd om at kigge i begyndelsen af præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Nådens gave« for at finde den sammenligning, han foretager mellem nåde og disse ting. Del de tilbageværende afsnit af talen ud blandt de unge mænd og bed dem om at skrive og dernæst fortælle de andre en sammenfatning på en linje, der handler om, hvad de har lært om nåde af dette afsnit. Hvad vil de gøre for at trække på vor himmelske Fader og hans Søns nåde.

  • Bed nogle dage i forvejen et medlem af kvorummet om at undersøge, hvad det vil sige at påtage os Frelserens åg, se Matt 11:28-30 og ældste David A. Bednars tale »Bære deres byrder med lethed«. Bed ham komme forberedt til kvorumsmødet og lede en drøftelse angående det, han har lært, og hvordan et åg kan repræsentere vores forhold til Jesus Kristus. Opfordr ham til at gengive udtalelser fra ældste Bednars tale, som han føler vil hjælpe kvorummets medlemmer til at forstå Frelserens nåde.

  • Skriv en kort opsummering af alle skriftstederne i dette oplæg, og hæng dem op på hver sin væg. Lad hver af de unge mænd læse et skriftsted, og bed dem derpå finde og stå ved den opsummering, der passer til deres skriftsted. Bed de unge mænd om at fortælle, hvad deres skriftsted lærer dem om nåde. Hvilke eksempler på nåde ser de i deres tilværelse? Hvilke eksempler kan de komme i tanke om fra skrifterne?

  • Bed hvert kvorumsmedlem om at lave en liste over det, de lærer, når de læser om nåde i Guide til Skrifterne og i Tro mod sandheden. Bed de unge mænd om at fortælle om noget fra deres liste og forklare, hvorfor det har betydning for dem. Lad dem finde billeder (i hæftet Evangelisk kunst eller Kirkens tidsskrifter), der viser mennesker, der modtager nåde eller hjælp fra Gud, og bed dem om at dele sig op parvis eller i små grupper og fortælle, hvad de har fundet ud af om disse mennesker. Hvilke lignende oplevelser kan de fortælle om fra deres egen tilværelse?

  • Medbring en gren fra et træ, og lad de unge mænd finde ud af, hvordan Frelseren brugte en gren til at undervise om nåde i Joh 15:1-10. Hvilken indsigt får de om nåde i disse vers? Bed et kvorumsmedlem om at bruge den gren, du havde med, til at opsummere, hvad han har lært om nåde, over for resten af kvorummet.

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Har de en større forståelse for læren om nåde? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Undervisningstip

»Det kan … hænde, at du ikke kender svaret på et spørgsmål. Hvis det sker, så sig ganske enkelt, at du ikke ved det. Du kan eventuelt sige, at du vil prøve at finde svaret derpå. Ellers kan du opfordre eleverne til at finde svaret og i en anden lektion give dem tid til at fortælle, hvad de har fundet frem til« (Undervisning, den største kaldelse, 1999, s. 64).

Opfordring til handling

Den unge mand, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Bære sit vidnesbyrd om nådens kraft.

  • Lede en drøftelse om, hvordan Frelserens nåde kan hjælpe kvorumsmedlemmerne til mere effektivt at udføre deres præstedømmepligter.