Kom og følg mig
Hvordan kan jeg udvikle kristuslignende kærlighed?


Hvordan kan jeg udvikle kristuslignende kærlighed?

Kristi rene kærlighed, også kendt som næstekærlighed, er den højeste, mest ædle og stærkeste form for kærlighed og den, der glæder sjælen mest (se 1 Nefi 11:23). Jesus Kristus er det fuld- komne eksempel på næstekærlighed. Han »færdedes overalt og gjorde vel« under sin jordiske tjenestegerning og viste sin omsorg for de fattige, de lidende og de ulykkelige (se Matthæus 4:23; Apostlenes Gerninger 10:38). For at få kristuslignende kærlighed skal vi søge efter den, bede om den og følge Frelserens eksempel i vore tanker, ord og gerninger.

Billede

Forbered dig åndeligt

I hvilke situationer har andre vist kristuslignende kærlighed over for dig? Hvordan påvirkede det dig? Hvornår har du følt kristuslignende kærlighed? Hvordan kan du vise andre en kristuslignende kærlighed?

Hvilke muligheder har de unge mænd for at vise kristuslignende kærlighed? Hvorfor er det vigtigt, at de lærer, hvordan de kan elske andre, som Kristus gjorde?

Studér bønsomt følgende skriftsteder og hjælpekilder, og udvælg dem, der er mest anvendelige for de unge mænd.

1 Samuel 16:7 (Herren ser på hjertet)

Lukas 10:30-37 (Den barmhjertige samaritaner), se også bibelvideoen

Lukas 23:33-34 (Jesus tilgav de romerske soldater, der korsfæstede ham)

Johannes 15:9-13 (Kristus viste sin kærlighed til os ved at sætte sit liv til)

1 Johannes 4:7-1, 18-1 (Gud er kærlighed)

Moroni 7:45-48 (Vi kan bede om at blive fyldt med næstekærlighed, Kristi rene kærlighed)

Thomas S. Monson, »Venlighed, næstekærlighed og kærlighed«, Liahona, maj 2017, s. 66-67

Dieter F. Uchtdorf, »Den fuldendte kærlighed fordriver frygten«, Liahona, maj 2017, s. 104-107

Thomas S. Monson, »Kærlighed – kernen i evangelietLiahona, maj 2014, s. 91-94

Dieter F. Uchtdorf, »De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 70-77

Dallin H. Oaks, »Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 25-28

»Næstekærlighed«, Tro mod sandheden, 2005, s. 106-108

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren underviste gennem sit eksempel. Han lærte sine disciple at bede ved at bede sammen med dem. Han lærte dem at undervise i sit evangelium gennem den måde, han underviste i det. Han lærte dem at elske og tjene gennem den måde, han elskede og tjente dem på. Du bliver en bedre lærer, når de unge mænd mærker din kristuslignende kærlighed til dem.

Billede

Video:

Se mere

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet (eller i præsternes kvorum en assistent til biskoppen) leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og Pligt mod Gud-hæftet), opfordrer dem til at fortælle om deres oplevelser med at udføre deres pligt mod Gud og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kan forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at gen- nemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Bed de unge mænd om at tænke på en ting fra sidste uges lektion, som de har anvendt, og tale om det i kvorummet eller i små grupper.

  • Skriv på nogle stykker papir: »Jeg har følt størst kærlighed fra nogen, når ___________.« Uddel disse papirstykker til de unge mænd, før klassen begynder, og bed de unge mænd om hver især at tænke på, hvordan de vil udfylde det tomme felt. Lad de unge mænd fortælle, hvad de er kommet frem til.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe kvorumsmedlemmerne til at udvikle kristuslignende kærlighed. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Bed de unge mænd om at læse Johannes 15:9-13, 1 Johannes 4:7-11, 18-21 og Moroni 7:47-48. Hvad lærer de unge mænd i disse vers om, hvordan man udvikler kristuslignende kærlighed? Hvordan kan disse egenskaber hjælpe dem til at blive bedre til at tjene i præstedømmet? Lad medlemmer af kvorummet finde beretninger fra skriften, der illustrerer Frelserens kærlighed, og bed dem om at fortælle de andre om disse beretninger. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel? De kan også læse og drøfte historier fra en af de taler, der findes i dette oplæg, eller fortælle om eksempler på gange, hvor de eller nogen, de kender, blev velsignet ved, at nogen handlede med kristuslignende kærlighed.

  • Alt Jesus Kristus gjorde for os var på grund af hans fuldkomne kærlighed, til os og til hans Fader. Hvordan kan vi udvikle evnen til at adlyde ud fra fuldkommen kærlighed, ligesom Frelseren gjorde, og ikke ud fra frygt? Del kvorummet op i to grupper for at studere præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Den fuldendte kærlighed fordriver frygten«. Få den ene gruppe til at fortælle, hvad de har lært af afsnittene med titlen »Frygt som manipulation« og »Problemet med frygt« og den anden gruppe til at fortælle, hvad de har lært af afsnittene »En bedre måde« og »Den fuldendte kærlighed fordriver frygten«. Giv de unge mænd tid til at nedskrive deres tanker om følgende spørgsmål: Hvordan er jeg tvunget til at gøre ting ud af frygt? Hvad kan jeg gøre for at udvikle kristuslignende kærlighed? Hvad vil jeg gerne ændre på grund af det, jeg har lært?

  • Medbring nogle stykker papir til klassen (et stykke til hver ung mand) med et af følgende ord øverst: Venlighed, næstekærlighed, og Kærlighed. Giv hver ung mand et stykke papir og bed ham om at søge efter citater eller historier i præsident Thomas S. Monsons taler »Kærlighed – kernen i evangeliet« og »Venlighed, næstekærlighed og kærlighed«, der underviser om ordet på hans papir. Lad de unge mænd fortælle, hvad de har fundet frem til. Hvilke muligheder har I haft som et kvorum for at være mere venlige, kærlige og næstekærlige?

  • Bed de unge mænd læse Lukas 10:25-29 og identificere spørgs- målene, som den lovkyndige stillede Frelseren. Forklar, at Frelseren som svar på disse spørgsmål fortalte lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Bed flere af de unge mænd om at agere nogle af personerne fra lignelsen og lade dem opføre historien, mens I sammen læser den (v. 30-35). Stop op undervejs, og spørg dem, der forestiller levitten, præsten og samaritaneren, hvorfor de mon handlede på den måde, som de gjorde, og drøft deres svar i kvorummet. Læs Frelserens befaling til den lovkyndige i vers 36-37, og lad de unge mænd fortælle om situationer, som de står i, der minder om den i lignelsen.

  • Læs, se eller lyt sammen som kvorum til afsnit af ældste Dallin H. Oaks’ tale »Elsk og lev med forskelligheder«. Bed de unge mænd om at se efter råd, som vil hjælpe dem til at elske andre i svære situationer. Hvad kan de unge mænd ellers lære af at studere et eksempel fra skriften om en person, der viste kærlighed til dem, der forfulgte eller fornærmede ham eller hende? Mulige eksempler omfatter Frelseren (se Lukas 23:34), Josef i Egypten (se 1 Mosebog 45) eller Pahoran (se Alma 61:9). Bed de unge mænd om for sig selv at tænke på nogen i deres liv, som de måske har dårlige følelser for, og tænke på, hvordan de kan vise større kristuslignende kærlighed over for den person.

  • Vis en eller flere af de videoer, der er forslået i dette oplæg. Hvad lærer disse materialer de unge mænd om kristus- lignende kærlighed? Hvordan adskiller budskaberne i videoerne sig fra det, som verden lærer os om, hvad det vil sige at være en mand? Bed de unge mænd om at fortælle om en oplevelse, hvor en persons tjeneste gjorde, at de følte Frelserens kærlighed. Hvad lærte de af denne oplevelse om Jesus Kristus? Bed de unge mænd om at tænke på nogen, som de kender, der måske har brug for at føle Herrens kærlighed. Hvad kan de gøre for at hjælpe denne person?

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan udvikle kristuslignende kærlighed? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Undervisningstip

»At lytte er et udtryk for kærlighed. Det kræver ofte ofre. Når vi virkelig lytter til andre, afstår vi ofte fra at sige det, som vi ønskede, så de kan komme til orde« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 66).

Opfordring til handling

Den unge mand, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Fortælle, hvordan han føler, at kristuslignende kærlighed er forbundet med at udføre tjeneste i præstedømmet.

  • Opfordre de unge mænd til at handle ifølge de tilskyndelser, som de har fået i løbet af kvorumsmødet, til at udvikle kristuslignende kærlighed og forbedre deres forhold til hinanden.