Kom og følg mig
Hvordan kan jeg være en missionær nu?


Pligt mod Gud

Hvordan kan jeg være en missionær nu?

Herren har givet alle bærere af Det Aronske Præstedømme pligt til at opfordre alle til at komme til Kristus (se L&P 20:59). Herrens profeter har også opfordret alle værdige, egnede unge mænd i Kirken til at tage på en fuldtidsmission. Når vi udfører vores Aronske Præstedømmepligt om at opfordre alle til at komme til Kristus, hjælper det os til at forberede os til engang at tjene som fuldtidsmissionær. På denne måde opbygger vi Guds rige.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke oplevelser har du haft med at fortælle andre om evangeliet? Hvordan har andre fortalt dig om evangeliet? Hvis du har været på fuldtidsmission, hvad gjorde du da for at forberede dig? Set i bakspejlet, hvad ville du så ellers have gjort for at forberede dig?

Hvilken virkning vil det have på de unge mænd at forkynde evangeliet? Hvordan kan du hjælpe dem til at forberede sig til at missionere nu og i fremtiden?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad føler du dig inspireret til at videregive til de unge mænd?

Udførelse af min Pligt mod Gud, 2010, s. 28-29, 52-53, 76-77

Alma 17:2-3 (Mosijas sønner forberedte sig til deres mission ved at faste, bede og flittigt granske skriften)

ApG 2, 16; Mosi 18 (Peter, Paulus og Alma opfordrer andre til at komme til Kristus)

Neil L. Andersen, »Et Guds vidne«, Liahona, november 2016, 35–38

M. Russell Ballard, »Sæt din lid til Herren«, Liahona, nov. 2013, s. 43-45

David A. Bednar, »Bliv missionær«, Liahona, nov. 2005, s. 44-47

David A. Bednar, »Kom og se«, Liahona, nov. 2014, s. 107-110

Video:,,

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren indbød andre til at vidne om de sandheder, de lærte, så Ånden kunne røre deres hjerte. »Hvem siger I, at jeg er?« spurgte han. Peters vidnesbyrd blev styrket, da han svarede: »Du er Kristus, den levende Guds søn« (Matt 16:15-16). Hvordan kan vidnesbyrdet hos de unge mænd i kvorummet blive styrket ved at forkynde evangeliet?

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet (eller i præsternes kvorum en assistent til biskoppen) leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud), opfordrer dem til at fortælle om deres oplevelser med at udføre deres pligt mod Gud og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kunne forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at gennemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Bed de unge mænd om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion.

  • Bed de unge mænd om bønsomt at overveje venner, familiemedlemmer eller mindre aktive kvorumsmedlemmer, som de kunne indbyde til at komme til Kristus. Lad dem nedskrive disse navne i deres Pligt mod Gud-hæfte (se s. 28-29, 52-53, 76-77). Tilskynd de unge mænd til virkelig at lytte efter de tilskyndelser, som de modtager i løbet af denne lektion, om, hvad de kan gøre for at fortælle disse personer om evangeliet.

Lær sammen

Formålet med denne lektion er at hjælpe de unge mænd til hver især at forberede sig til en livslang tjeneste som missionær. Afsæt tid under kvorumsmødet til, at de unge mænd kan nedskrive planer i deres hæfte Pligt mod Gud. Bed dem om at fortælle hinanden om deres planer, og bed dem ved kommende kvorumsmøder om at gengive de oplevelser, de har haft, når de har forberedt sig til at blive missionær og indbudt andre til at komme til Kristus.

  • En anden måde at indlede en samtale om at fortælle andre om evangeliet på kunne være at henvise til ældste Neil L. Andersens analogi om et puslespil i hans tale »Et Guds vidne«. Hvordan minder processen med at lægge et puslespil om at fortælle andre om evangeliet? Bed alle om at lægge et puslespil sammen, mens I taler om, hvordan I kan samarbejde som kvorum om at missionere. Du kan som en del af samtalen specifikt henvise til afsnittet i ældste Andersens tale med titlen »En invitation til de unge«. Hvordan kan ældste Andersens råd og udfordring hjælpe de unge mænd, mens de lægger planer om at fortælle om evangeliet?

  • Vis de unge mænd en kuffert, og bed dem om at tale om, hvilke ting de får brug for på en mission (fx hvide skjorter, jakkesæt, sko og så videre). Bed dem om at lave en liste over, hvad de får brug for på deres mission, som de ikke kan lægge i en kuffert. Lad dem supplere deres liste med svar, som de finder i Alma 17:2-3 og Lære og Pagter 4. Spørg de unge mænd, hvad de kan gøre for at udvikle disse egenskaber, når de forbereder sig til at være missionær.

  • Bed før kvorumsmødet hver af de unge mænd om at tage en ting eller et billede med der repræsenterer en velsignelse, som evangeliet har bragt dem. Læs under kvorumsmødet sammen beretningen om ældste David A. Bednars sønner i hans tale »Kom og se«. Hvorfor var den yngste bror så ivrig efter at vikle bandager om sine venners arme? Lad de unge mænd fortælle om deres medbragte ting eller billede og beskrive den velsignelse, det repræsenterer. Opmuntr dem til at tænke på nogle mennesker, de kender, der ikke har fået disse velsignelser, og bed dem om at planlægge, hvordan de vil fortælle dem om evangeliet.

  • Bed de unge mænd om sammen i kvorummet at læse ældste M. Russell Ballards opfordring i hans tale »Sæt din lid til Herren« (i de to afsnit der begynder med »Nøglen er at blive inspireret af Gud«). Fortæl om en oplevelse, du har haft, fordi du har taget imod denne opfordring, og tilskynd de unge mænd til at fortælle om deres oplevelser. Afsæt tid til at lade dem tænke på nogen, som de kan række ud til og indbyde til at komme til Kristus.

  • Skriv på tavlen: »Hvad kan jeg gøre for bedst muligt at forberede mig til at tjene som fuldtidsmissionær?« Bed de unge mænd om at komme med mulige svar. Lad dem se, hvordan ældste David A. Bednar besvarede dette spørgsmål i sin tale »Bliv missionær«. Bed dem om at gennemse talen og se efter, hvordan de kan blive missionær, før de tager på mission. Vis en af de videoer, der er foreslået i dette oplæg, og bed kvorumsmedlemmerne om at fortælle, hvordan oplevelser som disse kan forberede dem til at være missionær.

  • Bed før kvorumsmødet de unge mænd om at forberede sig på at fortælle om et eksempel på missionering i skrifterne (fx dem, der er foreslået i dette oplæg). Når de gengiver deres beretninger, så spørg dem, hvad de lærte om at fortælle om evangeliet. Hvad gjorde personerne i disse beretninger for at forkynde evangeliet? Hvordan påvirkede deres forkyndelse andre mennesker? Hvad føler de unge mænd sig inspireret til at gøre for at følge disse missionærers eksempel?

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Forstår de, hvad de kan gøre nu for at forberede sig til at være missionær fremover? Hvilke andre følelser eller indtryk har de fået? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Undervisningstip

»Vær forsigtig med ikke at afslutte gode samtaler for hurtigt for at forsøge at nå alt det, som du har forberedt. Selv om det er vigtigt at gennemgå alt materialet, er det vigtigere at hjælpe eleverne til at mærke Åndens påvirkning, afklare deres spørgsmål, øge deres forståelse for evangeliet og styrke deres beslutning om at holde befalingerne« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 64).

Opfordring til handling

Den unge mand, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Bede de unge mænd i deres Pligt mod Gud-hæfte at skrive, hvad de vil gøre for at indbyde nogen til at komme til Kristus (se s. 28-29, 52-53, 76-77), og bed derpå nogle få kvorumsmedlemmer om at fortælle, hvad de skrev.

  • Fortælle, hvad han planlægger at gøre for at forberede sig til sin kommende tjeneste som missionær.