Tule ja seuraa minua
Kuinka voin olla lähetyssaarnaaja nyt?


Velvollisuus Jumalaa kohtaan

Kuinka voin olla lähetyssaarnaaja nyt?

Herra on antanut jokaiselle Aaronin pappeuden haltijalle velvollisuuden kutsua kaikkia tulemaan Kristuksen luokse (ks. OL 20:59). Herran profeetat ovat myös kutsuneet jokaista kelvollista, kykenevää nuorta miestä kirkossa palvelemaan kokoaikaisessa lähetystyössä. Kun täytämme Aaronin pappeuden velvollisuutemme kutsua kaikkia tulemaan Kristuksen luokse, se valmistaa meitä tulevaan kokoaikaiseen lähetystyöpalveluun. Tällä tavoin me olemme avuksi Jumalan valtakunnan rakentamisessa.

Valmistaudu hengellisesti

Mitä kokemuksia sinulla on ollut kertoessasi evankeliumista muille? Kuinka muut ovat kertoneet evankeliumista sinulle? Jos olet palvellut kokoaikaisessa lähetystyössä, kuinka valmistauduit siihen? Kun muistelet sitä nyt, mitä muuta olisit tehnyt valmistautuaksesi?

Mikä vaikutus evankeliumista kertomisella on nuoriin miehiin? Kuinka voit auttaa heitä valmistautumaan lähetystyöhön nyt ja tulevaisuudessa?

Tutki rukoillen seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia ja lähteitä. Mitä niistä tunnet innoitusta jakaa nuorten miesten kanssa?

Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan, 2010, s. 28–29, 52–53, 76–77

Alma 17:2–3 (Moosian pojat valmistautuivat lähetystyöhönsä paastoamalla, rukoilemalla ja tutkimalla ahkerasti pyhiä kirjoituksia)

Ap. t. 2; 16; Moosia 18 (Pietari, Paavali ja Alma kutsuvat muita tulemaan Kristuksen luokse)

M. Russell Ballard, ”Luottakaa Herraan”, Liahona, marraskuu 2013, s. 43–45

David A. Bednar, ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 44–47

David A. Bednar, ”Tulkaa, niin näette”, Liahona, marraskuu 2014, s. 107–110

Neil L. Andersen, ”Jumalan todistaja”, Liahona, marraskuu 2016, s. 35–38

Videot: ”Täytä velvollisuutesi Jumalaa kohtaan”, ”Lähetyssaarnaajan asenne”, ”Pappeusvelvollisuus: Evankeliumin saarnaaminen”

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja kutsui muita todistamaan heidän oppimistaan totuuksista, jotta Henki voisi koskettaa heidän sydäntään. ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” Hän kysyi. Pietarin todistus vahvistui, kun hän vastasi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” (Matt. 16:15–16.) Kuinka evankeliumista kertominen voi vahvistaa koorumin nuorten miesten todistusta?

Anna nuorten miesten johtaa

Yksi koorumin johtokunnan jäsenistä (tai piispan apulainen pappien koorumissa) johtaa koorumin kokouksen. Hän johtaa nuoria miehiä heidän neuvotellessaan yhdessä koorumin virallisista asioista, opettaa heille heidän pappeusvelvollisuuksiaan (pyhistä kirjoituksista ja Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan -kirjasesta), kannustaa heitä kertomaan kokemuksistaan heidän täyttäessään velvollisuuttaan Jumalaa kohtaan ja kutsuu neuvojan tai jonkun koorumin jäsenen opettamaan evankeliumiaiheisen oppiaiheen. Hän voisi valmistautua täyttämällä johtokunnan kokouksessa koorumin kokouksen esityslistan.

Aloita oppimiskokemus

Valitse jompikumpi näistä ideoista tai keksi oma idea, jonka avulla voit kerrata viime viikon oppiaiheen ja esitellä tämän viikon oppiaiheen:

  • Kehota nuoria miehiä kertomaan, opettamaan ja todistamaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat soveltaneet käytäntöön edellisviikon oppiaiheessa oppimiaan asioita.

  • Pyydä nuoria miehiä miettimään rukoillen ystäviä, sukulaisia tai vähemmän aktiivisia koorumin jäseniä, joita he voisivat kutsua tulemaan Kristuksen luokse. Kehota heitä kirjoittamaan nämä nimet Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan -kirjasiinsa (ks. s. 28–29, 52–53, 76–77). Kannusta nuoria miehiä olemaan herkkiä vaikutelmille, joita he kenties saavat oppiaiheen aikana siitä, miten he voisivat kertoa evankeliumista näille ihmisille.

Oppikaa yhdessä

Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa jokaista nuorta miestä valmistautumaan elinikäiseen palvelukseen lähetyssaarnaajana. Anna nuorille miehille koorumin kokouksessa aikaa kirjoittaa suunnitelmia Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan -kirjasiinsa. Kannusta heitä kertomaan suunnitelmistaan toisilleen, ja pyydä heitä tulevissa koorumin kokouksissa kertomaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat valmistautuneet lähetystyöpalvelukseen ja kutsuneet muita tulemaan Kristuksen luokse.

  • Yksi tapa aloittaa keskustelu evankeliumista kertomisesta voisi olla se, että viittaat palapelivertaukseen, jonka vanhin Neil L. Andersen kertoo puheessaan ”Jumalan todistaja”. Kuinka palapelin kokoamisprosessi muistuttaa evankeliumista kertomisen työtä?  Pyydä jokaista osallistumaan jonkin palapelin kokoamiseen samalla kun keskustelette siitä, millä tavoin voitte tehdä lähetystyötä yhdessä koorumina. Voisit keskustelun aikana viitata vanhin Andersenin puheessa nimenomaan alaotsikon ”Kutsu nuorille” tekstiin. Kuinka vanhin Andersenin neuvot ja haaste voivat auttaa nuoria miehiä, kun he suunnittelevat evankeliumista kertomista?

  • Näytä nuorille miehille matkalaukkua ja kehota heitä keskustelemaan siitä, mitä heidän pitää ottaa mukaan lähetystyöhön (kuten valkoisia paitoja, pukuja, kenkiä jne.). Kehota heitä tekemään luettelo sellaisista asioista, joita heidän pitää ottaa mukaan lähetystyöhön mutta joita he eivät voi panna matkalaukkuun. Pyydä heitä lisäämään luetteloonsa vastauksia, jotka he löytävät kohdista Alma 17:2–3 ja OL 4. Kysy nuorilta miehiltä, mitä he voivat tehdä kehittääkseen näitä ominaisuuksia, kun he valmistautuvat lähetystyöpalveluun.

  • Pyydä ennen koorumin kokousta jokaista nuorta miestä tuomaan kokoukseen jokin esine tai kuva, joka kuvastaa yhtä tapaa, jolla evankeliumi on ollut siunauksena hänen elämässään. Lukekaa koorumin kokouksen aikana yhdessä kertomus vanhin David A. Bednarin pojista. Kertomus on hänen puheessaan Tulkaa, niin näette. Miksi nuorempi veli oli niin innokas laittamaan siteitä ystäviensä käsivarsiin? Kehota nuoria miehiä näyttämään tuomiaan esineitä sekä kuvia ja kertomaan, mitä siunauksia nuo esineet kuvastavat. Kannusta heitä miettimään, keitä sellaisia ihmisiä he tuntevat, jotka eivät ole vastaanottaneet näitä siunauksia, ja kehota heitä suunnittelemaan, kuinka he aikovat kertoa näille henkilöille evankeliumista.

  • Pyydä nuoria miehiä lukemaan yhdessä vanhin M. Russell Ballardin kutsu hänen puheessaan ”Luottakaa Herraan” (kahdessa kappaleessa alkaen sanoista ”Avaimena on se, että saatte innoitusta Jumalalta”). Kerro jokin kokemus, joka sinulla on ollut, kun olet ottanut vastaan tämän kutsun, ja kehota nuoria miehiä kertomaan omista kokemuksistaan. Anna heille aikaa miettiä jotakuta, jota he voisivat auttaa ja kutsua tulemaan Kristuksen luokse.

  • Kirjoita taululle: ”Mitä voin tehdä valmistautuakseni tehokkaimmin palvelemaan kokoaikaisena lähetyssaarnaajana?” Pyydä nuoria miehiä ehdottamaan mahdollisia vastauksia. Kehota heitä ottamaan selville, kuinka vanhin David A. Bednar vastasi tähän kysymykseen puheessaan ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”. Pyydä heitä tutkimaan puhetta ja etsimään tapoja, joilla heistä voi tulla lähetyssaarnaajia jo ennen kuin he lähtevät lähetystyöhön. Näytä yksi tässä oppimisehdotuksessa mainituista videoista ja kehota koorumin jäseniä kertomaan, kuinka tällaiset kokemukset voisivat auttaa heitä valmistautumaan lähetystyöpalveluun.

  • Pyydä ennen koorumin kokousta nuoria miehiä tulemaan valmistautuneina kertomaan jokin pyhien kirjoitusten esimerkki lähetystyöstä (kuten tässä oppimisehdotuksessa mainitut). Kun he esittävät kertomuksensa, kysy heiltä, mitä he oppivat evankeliumin eteenpäin viemisestä. Miten ihmiset näissä kertomuksissa kertoivat evankeliumista muille? Kuinka heidän opetuksensa vaikutti muihin? Mitä nuoret miehet tuntevat innoitusta tehdä noudattaakseen näiden lähetyssaarnaajien esimerkkiä?

Pyydä nuoria miehiä kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, mitä he voivat tehdä valmistautuakseen jo nyt tulevaan lähetystyöpalveluun? Mitä muita ajatuksia tai vaikutelmia heillä on? Kannattaisiko tähän opinkohtaan käyttää enemmän aikaa?

Opetusvinkki

”Varo lopettamasta hyviä keskusteluja liian pian yrittäessäsi käydä läpi kaiken valmistamasi aineiston. Vaikka onkin tärkeätä käydä aineisto läpi, on tärkeämpää auttaa oppijoita tuntemaan Hengen vaikutus, ratkaista heidän kysymyksensä, lisätä heidän ymmärrystään evankeliumista ja syventää heidän päätöstään pitää käskyt.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 64.)

Kutsu toimimaan

Kokouksen johtajana toimiva koorumin johtokunnan jäsen päättää kokouksen. Hän voisi

  • kehottaa kutakin nuorta miestä kirjoittamaan Täytän velvollisuuteni Jumalaa kohtaan -kirjaseensa jonkin asian, jonka hän aikoo tehdä kutsuakseen jotakuta tulemaan Kristuksen luokse (ks. s. 28–29, 52–53, 76–77), ja pyytää sitten muutamaa koorumin jäsentä lukemaan, mitä he kirjoittivat

  • kertoa, mitä hän suunnittelee tekevänsä valmistautuakseen tulevaan lähetystyöpalvelukseen.