Kom og følg mig
Hvad vil det sige at have tro på Jesus Kristus?


Hvad vil det sige at have tro på Jesus Kristus?

Vores tro må være centreret om Herren Jesus Kristus, for at den kan føre til frelse. At have tro på Jesus Kristus betyder, at vi stoler på ham og adlyder hans befalinger. Tro er meget mere end passiv overbevisning. Vi udtrykker vores tro gennem gerninger – ved den måde vi lever på.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad vil det sige at have tro på Jesus Kristus? Hvilke eksempler har du set på at have tro på Jesus Kristus? Hvordan bliver dit håb for fremtiden påvirket af din tro på Jesus Kristus?

Tænk på de unge piger i din klasse. Hvilke eksempler på tro har du set i deres tilværelse? I hvilke områder af deres tilværelse kunne de stole mere på Herren?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvilke eksempler på tro har du set i skrifterne og i andres tilværelse, som du kan fortælle de unge piger om?

Jak 1:5-6; 2:14-20 (Troen er død uden gerninger)

Alma 32:21, 26-43 (Tro er håb om det, som ikke ses, men som er sandt)

Moro 7:33-41 (Mirakler udvirkes ved tro)

Est 4-5; Hebr 11:4-9, 17-29; Alma 19; 56:45-48; 57:21; Eter 12:6-22; JS-H 1:11-19 (Eksempler på tro)

Guide til Skrifterne, »Tro«

Neil L. Andersen, »Tro kommer ikke tilfældigt, men ved valg«, Liahona, nov. 2015, s. 65-68

Dieter F. Uchtdorf, »En sommer med grandtante Rose«, Liahona, nov. 2015, s. 15-19

Russell M. Nelson, »Vis jeres tro«, Liahona, maj 2014

»Tro«, Unge piger: Personlig fremgang, 2010, s. 13-20

»Tro«, Tro mod sandheden, 2005, s. 159-161

Video: »«, »«, »«

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren sagde: »Min lære er ikke min egen, men hans, som har sendt mig« (Joh 7:16). Han underviste i den lære, som han havde lært af sin Fader. Hvordan kan du sikre, at du underviser i sand lære?

Billede

Video:

Se mere

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, vedrørende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle, for at præsentere denne uges lektion:

  • Tegn en enkel robåd, og skriv »Mit liv« på den. Tegn en åre, og skriv »Tro« og en åre til, og skriv »Handling«. Spørg de unge piger, hvad der ville ske med denne båd, hvis den kun havde en åre. Hvad vil der ske med vores tro, hvis vi ikke handler ifølge det, vi tror på? Brug skrifterne, Tro mod sandheden (s. 159-161) eller Guide til Skrifterne til at hjælpe de unge piger til at forstå, hvad tro er, og hvad sammenhængen er mellem denne tegning og tro.

  • Bed de unge piger om at nedskrive navnet på en kvinde fra skriften, der udviste stor tro. Indsaml deres papirer. Læs navnene højt, og lad de unge piger fortælle disse kvinders historie.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at forstå, hvad det vil sige at have tro på Jesus Kristus. Følg Åndens vejledning, og vælg et eller flere af de forslag, der vil være bedst i din klasse:

  • Bed de unge piger om at nedskrive nogle få svar på det spørgsmål, som ældste Neil L. Andersen stiller: »Hvordan oplever Frelseren min tro?« (se »Tro kommer ikke tilfældigt, men ved valg«). Tilskynd dem til at fortælle, hvordan de kan vise Frelseren deres tro. Hvad lærer de af ældste Andersens tale, som inspirerer dem til at vise og opbygge deres tro? Du kan for eksempel bede dem om at læse historien, han fortæller om missionærerne, der viste deres tro. Du kan også medbringe en æske, indpakket som en gave, hvor der indeni er nogle ting, der kan opbygge vores tro (se eksempler i afsnittet, der hedder »Gaver, der styrker vores tro«). 

  • Få de unge piger til i løbet af ugen at læse eller se ældste Dieter F. Uchtdorfs tale »En sommer med grandtante Rose« og komme til klassen forberedt på at fortælle noget, som de har lært af historien. Hvordan velsignede tante Roses tro på Jesus Kristus hende? Hvad kan vi gøre for at øge vores tro?

  • Bed de unge piger om at læse Jak 2:14-20 og finde de eksempler, som Jakob bruger til at undervise om forholdet mellem tro og gerninger. Bed et par af dem om med deres egne ord at referere, hvad Jakob belærer om tro. Opfordr de unge piger til at studere ældste Russell M. Nelsons tale »Vis jeres tro« og find eksempler på mennesker, som har udvist tro ved aktivt at gøre noget. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet, og drøfte, hvordan de kan udvise tro.

  • Bed de unge piger om at udføre en af opgaverne i Tro i hæftet Personlig fremgang (enten på egen hånd eller i grupper). Bed de unge piger om hver især at fortælle noget, hun har lært af sit studie af tro, som vil hjælpe med at forberede hende til sin rolle som en Guds datter, herunder rollen som hustru og mor.

  • Bed de unge piger om hver især at finde og fortælle om en historie fra skriften, hvor nogen handler ifølge deres tro på Jesus Kristus (se for eksempel Est 4; Mark 5:25-34; Hebr 11:4-9, 17-29; 1 Ne 4; Alma 19:16-29; Eter 12:11-22). Bed de unge piger om også at skrive om en oplevelse, hvor de eller nogen, de kender, udøvede tro på Jesus Kristus. Bed de unge piger om hver især at fortælle om den historie, de fandt i skrifterne, og den oplevelse, de skrev om. Overvej at vise videoen »« som en del af denne aktivitet.

  • Lad de unge piger læse Matthæus 17:20, og spørg dem, hvad de tror, det betyder at flytte bjerge med vores tro. Læs følgende udtalelse af biskop Richard C. Edgley: »Jeg har aldrig set, at et rigtigt bjerg blev flyttet. Men som følge af tro har jeg set bjerge af tvivl og fortvivlelse blive flyttet og erstattet af håb og optimisme. Som følge af tro har jeg personligt været vidne til, at et bjerg af synd blev erstattet af omvendelse og tilgivelse. Og som følge af tro har jeg personligt været vidne til, at et bjerg af smerte blev erstattet af fred, håb og taknemlighed. Ja, jeg har set bjerge blive flyttet« (»Tro – valget er dit«, Liahona, nov. 2010, s. 33). Vis videoen »«, og bed de unge piger om at være opmærksomme på bjerge, der bliver flyttet ved tro (eller fortæl om en af dine egne oplevelser).

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Forstår de, hvad det vil sige at have tro på Jesus Kristus? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undervise nogen om tro (såsom en af deres yngre søskende eller en ven).

  • Finde eksempler på tro i skrifterne under deres personlige studium af skrifterne, og følge disse eksempler i deres egen tilværelse.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Tilhørende aktiviteter for unge

Billede

Planlæg en GUF-aktivitet, der vil hjælpe de unge piger til at anvende det, de har lært i denne lektion.