Tule ja seuraa minua
Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa?


Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa?

Meidän uskomme täytyy keskittyä Herraan Jeesukseen Kristukseen, jotta se johtaisi pelastukseen. Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa sitä, että turvaamme Häneen ja noudatamme Hänen käskyjään. Usko on paljon enemmän kuin passiivista uskomista. Me ilmaisemme uskomme teoilla – sillä, kuinka me elämme.

Valmistaudu hengellisesti

Mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa? Mitä esimerkkejä uskosta Jeesukseen Kristukseen olet nähnyt? Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen vaikuttaa tulevaisuutta koskevaan toivoosi?

Mieti luokassasi olevia nuoria naisia. Mitä esimerkkejä uskosta olet nähnyt heidän elämässään? Millä elämänsä osa-alueilla he voisivat turvata enemmän Herraan?

Kun valmistaudut, tutki rukoillen näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja lähteitä. Mitä uskon esimerkkejä pyhistä kirjoituksista ja muiden elämästä voisit jakaa nuorten naisten kanssa?

Jaak. 1:5–6; 2:14–20 (Usko on uskomista ja toimimista)

Alma 32:21, 26–43 (Usko on toivoa asioista, jotka ovat totta mutta eivät näy)

Moroni 7:33–41 (Ihmeet tehdään uskon avulla)

Est. 4–5; Hepr. 11:4–9, 17–29; Alma 19; 56:45–48; 57:21; Et. 12:6–22; JS–H 11–19 (Esimerkkejä uskosta)

PKO, ”Usko”

Quentin L. Cook, ”Uskon perustukset”, Liahona, toukokuu 2017, s. 127–131

Bonnie H. Cordon, ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi”, Liahona, toukokuu 2017, s. 6–9

Dieter F. Uchtdorf, ”Neljäs kerros, viimeinen ovi”, Liahona, marraskuu 2016, s. 15–18

Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta,” Liahona, marraskuu 2015, s. 65–68

Usko”, Nuorten Naisten edistyminen, 2009, s. 13–20

Usko”, Lujana uskossa, 2005, s. 179–181

Videot: ”Puhdasta ja yksinkertaista uskoa”, ”Rohkeus”, ”Seuraa Häntä – pääsiäissanoma Jeesuksesta Kristuksesta” ”

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja on sanonut: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt” (Joh. 7:16). Vapahtaja opetti sitä oppia, jonka Hän oppi Isältään. Kuinka voit varmistaa, että opetat tosi oppia?

Kuva

Video: ”Esitä meille kysymyksiä”

Katso lisää

Kertokaa kokemuksia

Kehota jokaisen oppitunnin aluksi nuoria naisia kertomaan, opettamaan ja todistamaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat toteuttaneet sitä, mitä he oppivat edellisen viikon oppiaiheessa. Se kannustaa henkilökohtaiseen kääntymykseen ja auttaa nuoria naisia näkemään evankeliumin merkityksen jokapäiväisessä elämässään.

Esittele opinkohta

Valitse jompikumpi näistä ideoista tai keksi oma idea, jonka avulla voit esitellä tämän viikon oppiaiheen:

  • Piirrä yksinkertainen soutuvene ja kirjoita sen sisään ”Usko”. Piirrä airo, johon kirjoitat ”Uskominen”, ja toinen airo, johon kirjoitat ”Toimiminen”. Kysy nuorilta naisilta, mitä tälle veneelle tapahtuisi, jos siinä olisi vain yksi airo. Mitä uskollemme tapahtuu, jos me emme toimi sen mukaan, mihin uskomme? Käytä pyhiä kirjoituksia, julkaisua Lujana uskossa (s. 179–181) tai Pyhien kirjoitusten opasta auttaaksesi nuoria naisia ymmärtämään, mitä usko on ja kuinka tämä piirros liittyy uskoon.

  • Pyydä nuoria naisia kirjoittamaan paperille pyhistä kirjoituksista sellaisen naisen nimi, joka osoitti suurta uskoa. Kerää heidän paperinsa. Lue nimet ääneen ja kehota nuoria naisia kertomaan näistä naisista.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista voi auttaa nuoria naisia ymmärtämään, mitä tarkoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Valitse Hengen johdatusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle luokallesi:

  • Kehota nuoria naisia lukemaan Alma 32:21 ja Hel. 5:12. Pyydä muutamaa heistä tiivistämään omin sanoin se, mitä he oppivat uskosta näiden pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta. Kehota nuoria naisia etsimään vanhin Quentin L. Cookin puheesta ”Uskon perustukset” tai vanhin Neil L. Andersenin puheesta ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta” esimerkkejä ihmisistä, joilla oli vahvat uskon perustukset. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät. Mitä he voivat tehdä luodakseen vahvan uskon perustuksen? 

  • Pyydä kahta nuorta naista tulemaan luokan eteen. Pyydä yhtä nuorta naista kokeilemaan sitä, että hän seisoo eri tavoilla (esim. seisoo jalat harallaan tai toiseen jalkaan nojautuen), ja pyydä toista nuorta naista kevyesti tönäisemään häntä, kun hän on eri asennoissa. Mitkä asennot helpottivat nuoren naisen paikallaan pysymistä? Mitkä asennot saivat hänet menettämään tasapainonsa? Kehota nuoria naisia lukemaan sisar Bonnie H. Cordonin puhe ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi” ja panemaan merkille hänen ehdotuksensa siitä, kuinka voimme lisätä luottamustamme Jeesukseen Kristukseen ja pitää uskomme keskittyneenä Häneen. Onko nuorilla naisilla mitään sellaisia kokemuksia, joita he voisivat kertoa siitä, kun he ovat turvanneet omaan ymmärrykseensä ja kokeneet sen seuraukset? Tai kun he ovat turvanneet Vapahtajaan ja saaneet siunauksia? 

  • Kehota jokaista nuorta naista tulemaan luokkaan valmistautuneena kertomaan lyhyesti jokin kokemus, jolloin hän osoitti sinnikkyyttä tai oli peräänantamaton jonkin hyvän asian toteuttamisessa. Voisit itsekin kertoa jonkin kokemuksen omasta elämästäsi. Kehota nuoria naisia lukemaan kertomus kahdesta lähetyssaarnaajasta presidentti Dieter F. Uchtdorfin puheesta ”Neljäs kerros, viimeinen ovi”. Mitä he voivat oppia tämän kertomuksen lähetyssaarnaajilta? Miten tämä kertomus liittyy heidän omiin kokemuksiinsa? Voisit myös kehottaa nuoria naisia käymään läpi loput tästä puheesta ja panemaan merkille, mitä presidentti Uchtdorf opettaa uskosta, sekä ympyröimään lausumat, jotka kiinnittävät heidän huomionsa. Mitä muuta nuoret naiset oppivat uskosta? (Nuoret naiset voisivat käyttää tätä puhetta ja jotakin toista tässä oppimisehdotuksessa mainittua puhetta suorittaakseen loppuun arvoon Usko liittyvän kokemuksen nro 1 Edistyminen-kirjasissaan.)

  • Kehota nuoria naisia kirjoittamaan muistiin joitakin vastauksia vanhin Neil L. Andersenin esittämään kysymykseen: ”Millaisena Vapahtaja näkee teidän uskonne?” (Ks. ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”.) Kannusta heitä kertomaan, millä tavoin he voivat osoittaa Vapahtajalle uskonsa. Mitä sellaista he oppivat vanhin Andersenin puheesta, mikä innoittaa heitä osoittamaan ja vahvistamaan uskoaan? Kehota heitä esimerkiksi kertaamaan hänen esittämänsä kertomukset lähetyssaarnaajista, jotka osoittivat uskoaan. Voisit tuoda mukanasi myös laatikon, joka on paketoitu lahjaksi ja sisältää tavaroita, jotka voivat vahvistaa uskoamme (ks. esimerkkejä alaotsikon ”Lahjat, jotka laajentavat uskoamme” tekstistä).

  • Pyydä jokaista nuorta naista etsimään pyhistä kirjoituksista jokin kertomus, jossa joku toimi uskonsa mukaan Jeesukseen Kristukseen, ja kertomaan siitä muille (ks. esim. Est. 4; Mark. 5:25–34; Hepr. 11:4–9, 17–29; 1. Nefi 4; Alma 19:16–29; Et. 12:11–22). Kehota nuoria naisia myös kirjoittamaan kokemuksesta, jossa he tai joku, jonka he tuntevat, on osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen. Pyydä jokaista nuorta naista kertomaan pyhistä kirjoituksista löytämästään kertomuksesta sekä kirjoittamastaan kokemuksesta. Voisit näyttää tämän toiminnan yhteydessä videon ”Rohkeus”.

  • Kehota nuoria naisia lukemaan Matt. 17:20 ja kysy heiltä, mitä heidän mielestään tarkoittaa vuorten siirtäminen uskollamme. Esitä piispa Richard C. Edgleyn seuraavat sanat: ”En ole koskaan nähnyt omin silmin oikean vuoren siirtyvän. Mutta uskon ansiosta olen nähnyt, kuinka epäilyksen ja epätoivon vuori on siirtynyt pois toivon ja optimismin tieltä. Uskon ansiosta olen nähnyt omakohtaisesti, kuinka synnin vuori on siirtynyt pois parannuksen ja anteeksiannon tieltä. Ja uskon ansiosta olen nähnyt omakohtaisesti, kuinka tuskan vuori on siirtynyt pois rauhan, toivon ja kiitollisuuden tieltä. Niin, olen nähnyt vuorien siirtyvän.” (”Usko – valinta on teidän”, Liahona, marraskuu 2010, s. 33.) Näytä video ”Puhdasta ja yksinkertaista uskoa” ja pyydä nuoria naisia panemaan merkille, mitä vuoria on siirretty uskon voimalla (tai kerro jokin oma kokemuksesi).

Pyydä nuoria naisia kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, mitä Jeesukseen Kristukseen uskominen tarkoittaa? Millaisia ajatuksia tai vaikutelmia heillä on? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän opinkohtaan käyttää enemmän aikaa?

Eläkää oppimamme mukaan

Kehota nuoria naisia miettimään, kuinka he aikovat elää sen mukaan, mitä he ovat tänään oppineet. He voisivat esimerkiksi

  • opettaa jollekulle, mitä usko on (esimerkiksi pikkuveljelle, -siskolle tai ystävälle)

  • etsiä pyhistä kirjoituksista esimerkkejä uskosta, kun he tutkivat evankeliumia itsekseen, ja noudattaa näitä esimerkkejä omassa elämässään.

Kerro nuorille naisille, mitä he tutkivat ensi viikolla. Kuinka he voivat valmistautua oppimaan? He voisivat esimerkiksi lukea jonkin puheen, katsoa jonkin videon tai tutkia jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa, joka liittyy ensi viikon oppiaiheeseen.

Aiheeseen liittyviä nuorten toimintoja

Kuva

Suunnitelkaa toimintaillan toiminta, joka auttaa nuoria naisia soveltamaan käytäntöön sitä, mitä he ovat oppineet tässä oppiaiheessa.