Kom og følg mig
Hvad er opstandelsen?


Hvad er opstandelsen?

Takket være Jesu Kristi forsoning skal alle mennesker opstå. Vores legeme og ånd bliver genforenet i en fuldkommen og udødelig tilstand. En forståelse af og et vidnesbyrd om opstandelsen kan give os håb og perspektiv, når vi oplever livets udfordringer og sejre.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad ved du om opstandelsen? Hvilken indsigt har vi fået om opstandelsen fra nutidsskrifter?

Hvad ved de unge piger om opstandelsen? Hvordan kan en bedre forståelse af opstandelsen påvirke, hvordan de føler om deres fysiske legeme?

Hvilke skriftsteder eller andre hjælpekilder kan du bruge for at undervise de unge piger om opstandelsen? Hvad bliver du tilskyndet til at fortælle om?

Luk 24 (Jesu Kristi opstandelse)

1 Kor 15 (Eftersom Frelseren overvandt døden, vil vi alle opstå)

Alma 11:41-45 (Når vi opstår, bliver vores ånd og vores legeme forenet, og vi bliver dømt)

Alma 40-41 (Alma forklarer sin søn Corianton om opstandelsen)

Paul V. Johnson, »Og døden skal ikke være mere«, Liahona, maj 2016, s. 121-123

Thomas S. Monson, »Han er opstået!«, Liahona, maj 2010, s. 87-90

D. Todd Christofferson, »Jesu Kristi opstandelse«, Liahona, maj 2014

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Jesus Kristus anvendte skrifterne til at undervise om sin mission. Han lærte sine disciple selv at tænke over skrifterne og anvende dem til at besvare deres egne spørgsmål. Hvordan kan du hjælpe de unge piger med at studere skriften for at forstå Guds plan og de velsignelser, der venter dem forude?

Billede

Video:

Se mere

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, vedrørende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle, for at præsentere denne uges lektion:

  • Vis et billede af den opstandne Frelser (for eksempel hæftet Evangelisk kunst, nr. 59-60). Spørg de unge piger, hvordan de vil forklare, hvad opstandelsen er, til nogen, der ikke kender til den.

  • Spørg de unge piger, hvad de fejrer ved påske. Hvad er nogle af påskens symboler? Hvad lærer disse symboler os om opstandelsen?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger med at forstå opstandelsen. Følg Åndens vejledning, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Udvælg nogle skriftsteder om opstandelsen fra 1 Kor 15. Bed de unge piger om i små grupper eller på egen hånd at læse skriftstederne og lave et referat af, hvad de lærer om opstandelsen (fx kan v. 1-8 opsummeres på følgende måde: »Der er vidner til opstandelsen«). Hvorfor føler de unge piger, at det er vigtigt for dem at kende disse sandheder om opstandelsen?

  • Bed de unge piger om at forestille sig, at en ven, der ikke er medlem af Kirken, har mistet én, som vedkommende havde kær. Lad halvdelen af de unge piger læse Alma 40 og den anden halvdel læse Alma 41. Bed dem lave en liste over de lærdomme om opstandelsen, der findes i disse kapitler, som de kunne fortælle deres ven om. Lad dem derpå gennemgå deres liste med resten af klassen.

  • Lav sammen i klassen en liste over personer i skrifterne, der var vidner til Frelserens opstandelse. Bed de unge piger om at lede efter andre eksempler i ældste D. Todd Christoffersens tale »Jesu Kristi opstandelse«. Lad dem finde disse vidners vidnesbyrd i skrifterne (der findes nogle henvisninger i ældste Christoffersons tale). Hvad lærer vi af disse vidner om Frelseren og hans opstandelse? Bær dit vidnesbyrd om Frelserens opstandelse, og bed nogle få af de unge piger om bære deres vidnesbyrd.

  • Bed de unge piger om at læse de historier, præsident Thomas S. Monsons tale »Han er opstået!« og ældste Paul V. Johnsons tale »Og døden skal ikke være mere«. Bed dem om med deres egne ord at opsummere disse historier og fortælle, hvad historierne lærer dem om opstandelsen. Hvad gør ellers indtryk på dem ved disse historier?

  • Uddel adskillige hæfter af Kirkens præsidenters lærdomme (eller tag kopier af udvalgte kapitler), og bed de unge piger om at finde lærdomme om opstandelsen fra sidste dages profeter. Lad dem fortælle klassen, hvad de har fundet ud af.

  • Bed de unge piger om at finde salmer om opstandelsen. Syng nogle af disse sammen i klassen. Bed de unge piger om at læse skriftstederne, der står under hver salme, og drøfte, hvad de lærer fra salmen og skriftstederne. Lad dem fortælle om deres vidnesbyrd og følelser for opstandelsen.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Har de en større forståelse af opstandelsen? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Fortælle om deres vidnesbyrd om opstandelsen. Hvem kan de fortælle om deres vidnesbyrd i de kommende dage og uger? Hvordan kan de undervise andre i det, de har lært?

  • Finde svarene på eventuelle spørgsmål, de stadig har vedrørende opstandelsen.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.