Tule ja seuraa minua
Kuinka voin kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse?


Kuinka voin kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse?

Jokaisen kirkon jäsenen tehtävänä on auttaa muita tulemaan Kristuksen luokse ja ottamaan vastaan Hänen palautetun evankeliuminsa siunaukset. Todistuksemme ja hyvä esimerkkimme voivat innoittaa ystäviämme ja naapureitamme saamaan halun tietää lisää Vapahtajasta ja Hänen evankeliumistaan.

Valmistaudu hengellisesti

Mitä kokemuksia sinulla on ollut muiden kutsumisesta tulemaan Kristuksen luokse? Mitä tehokkaita tapoja olet löytänyt puhua evankeliumista muiden kanssa?

Mitä tilaisuuksia nuorilla naisilla on kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse? Mitä sellaisia kokemuksia heillä on ollut, mistä he voisivat kertoa muille?

Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat ja muut lähteet innoittavat nuoria naisia kutsumaan muita tulemaan Kristuksen luokse?

1. Tim. 4:12 (Ole esimerkki uskovista)

1. Piet. 3:15 (Olkaamme aina valmiita antamaan vastaus niille, jotka kysyvät uskostamme)

Moosia 18:9 (Me olemme halukkaita olemaan Jumalan todistajina)

OL 28:16; 100:3–8 (Jos avaamme suumme, se täytetään sillä, mitä meidän tulee sanoa)

OL 84:85 (Jos kokoamme sanaa, meille annetaan se, mitä meidän tulee sanoa)

Neil L. Andersen, ”Jumalan todistaja”, Liahona, marraskuu 2016, s. 35­–38

Dallin H. Oaks, ”Palautetusta evankeliumista kertominen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 57–60

David A. Bednar, ”Tulkaa, niin näette”, Liahona, marraskuu 2014, s. 107–110

”Lähetystyö”, luvun 3 oppiaihe 5 julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 84

Video: ”Mä koska paljon sain”

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja kutsui seuraajiaan todistamaan. Kuinka voit auttaa nuoria naisia suhtautumaan luontevammin siihen, että he todistavat uskonkäsityksistään lähellään oleville?

Kertokaa kokemuksia

Pyydä jokaisen oppitunnin aluksi nuoria naisia kertomaan, opettamaan ja todistamaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat toteuttaneet sitä, mitä he oppivat edellisen viikon oppiaiheessa. Se edistää henkilökohtaista kääntymystä ja auttaa nuoria naisia näkemään evankeliumin merkityksen jokapäiväisessä elämässään.

Esittele opinkohta

Valitse jompikumpi näistä ideoista tai keksi oma idea, jonka avulla voit esitellä tämän viikon oppiaiheen:

  • Lausukaa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe. Kysy nuorilta naisilta, kuinka he vastaisivat, jos muulla tavoin uskova ystävä kysyisi: ”Mitä te tarkoitatte, kun sanotte, että olette Jumalan todistajina?”

  • Kehota nuoria naisia näyttämään kuvia sukulaisistaan, jotka palvelevat kokoaikaisina lähetyssaarnaajina (tai ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 109–110). Pyydä heitä tekemään luettelo ominaisuuksista tai piirteistä, joita ihminen tarvitsee ollakseen lähetyssaarnaaja. Mitä näistä asioista nuoret naiset voivat hankkia juuri nyt? Auta heitä ymmärtämään, etteivät he tarvitse kutsua kokoaikaiseen lähetystyöhön voidakseen viedä evankeliumia eteenpäin.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista voi auttaa nuoria naisia oppimaan, kuinka he voivat kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse. Valitse Hengen johdatusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle luokallesi:

  • Käykää yhdessä läpi vanhin Dallin H. Oaksin puheessa ”Palautetusta evankeliumista kertominen” olevat kaksi luetteloa asioista, joita voimme tehdä kertoaksemme evankeliumista. Auta nuoria naisia miettimään tilanteita, joissa he voisivat soveltaa yhtä tai useampaa vanhin Oaksin ehdotusta. He voisivat esimerkiksi odottaessaan linja-autopysäkillä aloittaa evankeliumiaiheisen keskustelun jonkun sellaisen kanssa, jota he eivät tunne. Nuorista naisista voisi olla hauskaa esittää joitakin näistä tilanteista roolileikkinä.

  • Tuo jokin vaikea palapeli ja laita kaikki palaset yhteen kasaan. Pyydä yhtä nuorta naista aloittamaan palapelin kokoaminen samalla kun muu luokka lukee vanhin Neil L. Andersenin vertauksen palapelistä hänen puheessaan ”Jumalan todistaja”. Kuinka palapelin kokoamisprosessi muistuttaa evankeliumista kertomisen työtä? Pyydä jokaista osallistumaan palapelin kokoamiseen samalla kun keskustelette siitä, millä tavoin voitte tehdä lähetystyötä yhdessä luokkana. Voisit keskustelun aikana viitata vanhin Andersenin puheessa nimenomaan alaotsikon ”Kutsu nuorille” tekstiin. Kuinka vanhin Andersenin neuvot ja haaste voivat auttaa nuoria naisia, kun he suunnittelevat evankeliumista kertomista?

  • Kutsu piispan luvalla sellainen seurakunnan jäsen (jos mahdollista, yksi nuorista naisista), joka on käännynnäinen, kertomaan kokemuksiaan siitä, kuinka hän tutustui evankeliumiin. Mikä vaikutus myöhempien aikojen pyhiin kuuluvien ystävien esimerkillä oli hänen päätökseensä tutkia evankeliumia? Mitä neuvoja hän antaisi nuorille naisille siitä, kuinka kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse? Kehota nuoria naisia esittämään kysymyksiä, joita heillä kenties on. (Vaihtoehtona voisit näyttää videon ”Mä koska paljon sain” ja voisitte keskustella siitä, millainen vaikutus meillä voi olla auttaessamme ystäviämme ottamaan vastaan evankeliumin.)

  • Kirjoita tässä oppiaiheessa mainitut pyhien kirjoitusten viitteet taululle. Pyydä jokaista nuorta naista valitsemaan yksi näistä kohdista, tutkimaan sitä ja piirtämään kuva siitä, mitä tuossa kohdassa opetetaan. Pyydä nuoria naisia esittämään piirrostensa avulla valitsemansa pyhien kirjoitusten kohdan viesti. Kehota sitten kutakin nuorta naista lukemaan valitsemansa kohta luokalle ja kertomaan, mitä hän aikoo tehdä elääkseen sen mukaan.

  • Pyydä ennen oppituntia kutakin nuorta naista tuomaan jokin esine tai kuva, joka kuvastaa yhtä tapaa, jolla evankeliumi on siunannut hänen elämäänsä. Lukekaa oppitunnilla yhdessä kertomus vanhin David A. Bednarin pojista hänen puheestaan ”Tulkaa, niin näette”. Miksi nuorempi veli oli niin innokas laittamaan siteitä ystäviensä käsivarsiin? Kehota nuoria naisia näyttämään tuomiaan esineitä sekä kuvia ja kertomaan, mitä siunauksia nuo esineet kuvastavat. Kannusta heitä miettimään, keitä sellaisia ihmisiä he tuntevat, jotka eivät ole saaneet näitä siunauksia, ja kehota heitä suunnittelemaan, kuinka he aikovat kertoa evankeliumista näille ihmisille.

Pyydä nuoria naisia kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, kuinka he voivat kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse? Millaisia ajatuksia tai vaikutelmia heillä on? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän aiheeseen käyttää enemmän aikaa?

Eläkää oppimamme mukaan

Kehota nuoria naisia miettimään, kuinka he aikovat elää sen mukaan, mitä he ovat tänään oppineet. He voisivat esimerkiksi

  • rukoilla tilaisuuksia kertoa evankeliumista ja jollakin tulevalla oppitunnilla keskustella saamistaan kokemuksista

  • ottaa kouluun mukaan kampanjakortteja ja etsiä tilaisuuksia käyttää niitä evankeliumin eteenpäin viemiseen

  • tutkia julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumianilukua 3 ja valmistautua näin puhumaan muille palautetusta evankeliumista.

Kerro nuorille naisille, mitä he tutkivat ensi viikolla. Kuinka he voivat valmistautua oppimaan? He voisivat esimerkiksi lukea jonkin puheen, katsoa jonkin videon tai tutkia jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa, joka liittyy ensi viikon oppiaiheeseen.

Aiheeseen liittyviä nuorten toimintoja

Kuva

Suunnitelkaa toimintaillan toiminta, joka auttaa nuoria naisia soveltamaan käytäntöön sitä, mitä he ovat oppineet tässä oppiaiheessa.