Kom og følg mig
Hvem er jeg, og hvem kan jeg blive?


Hvem er jeg, og hvem kan jeg blive?

Vi er vor himmelske forældres elskede, åndelige døtre, og som sådanne har vi en guddommelig natur og potentiale. Vi er guddommeligt skabt med unikke gaver og talenter, der hjælper os til at fuldføre vores rolle som Guds døtre. Kundskaben om, hvem vi er, giver vores liv et formål og hjælper os til at træffe de rigtige valg.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad betyder det for dig at være en datter af Gud? Hvordan velsigner og påvirker kundskaben om, at du er Guds datter, dig i de beslutninger, du træffer?

Hvordan kan du hjælpe de unge piger til at forstå betydningen af at vide, at de er Guds døtre? Hvordan påvirker denne viden de valg, de træffer, den måde de føler vedrørende sig selv samt deres vision for fremtiden?

Hvilke skriftsteder og taler vil hjælpe de unge piger til at forstå, hvem de er, og hvem de kan blive?

1 Mos 1:26-27 (Vi er skabt i Guds billede)

Sl 82:6; Moses 1:39; Abr 3:22-26 (Vi har guddommeligt potentiale til at arve evigt liv)

Luk 15:4-6, 11-32; Joh 3:16; L&P 18:10-15 (En sjæls værdi er stor)

Dale G. Renlund, »Sidste dages hellige bliver ved med at prøve«, Liahona, maj 2015, s. 56-58

Rosemary M. Wixom, »Opdag din indre guddommelighed«, Liahona, nov. 2015, s. 6-8

Dieter F. Uchtdorf, »Efterlev evangeliet med glæde«, Liahona, nov. 2014, s. 120-123

D. Todd Christofferson, »Kvinders moralske styrke«, Liahona, nov. 2013, s. 29-32

»Budskab til de unge fra Det Første Præsidentskab«, Til styrke for de unge, 2011, s. II-III

Videoer:,

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren hjalp andre til at lære, udvikle sig åndeligt og blive omvendt til hans evangelium. Han vidste, hvem de var, og hvem de kunne blive. Når du underviser de unge piger, så hjælp dem til at forstå, at de er Guds døtre, og de kan blive ligesom ham og bo hos ham igen.

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, der vedrører det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se betydningen af evangeliet i deres dagligdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Skriv de unge pigers navne på hver sin seddel. Bed hver ung pige om at tage en tilfældig seddel og nævne en guddommelig egenskab, som den unge pige, hvis navn står på papiret, har. Nævn andre guddommelige egenskaber, som du har set hos de unge piger.

  • Skriv på tavlen: »Hvem er jeg, og hvem kan jeg blive?« Bed de unge piger om at lede efter svar på disse spørgsmål i Unge Pigers valgsprog. Hvad føler de om deres forhold til vor himmelske Fader, når de siger dette valgsprog?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at forstå, hvem de er, og hvem de kan blive. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Tænk på en enkel aktivitet, der kan hjælpe de unge piger til at forstå, at det kræver tålmodighed og ihærdighed at blive som Gud. Denne aktivitet bør indeholde adskillige forsøg på at lykkes med noget. De unge piger kunne for eksempel gentagne gange prøve at kaste en genstand i en papirkurv uden at se. Hvad lærer denne aktivitet os om at være ihærdige? Hvordan kan vi relatere denne proces til det at blive som vor himmelske Fader? Bed hver af de unge piger om at se efter og fortælle om udtalelser fra ældste Dale G. Renlunds tale »Sidste dages hellige bliver ved med at prøve«, der udtrykker det, som de hver især har lært af denne aktivitet. 

  • Bed de unge piger om at forestille sig, at de har en ven, der har problemer med sit selvværd. Bed dem om at kigge i søster Rosemary M. Wixoms tale »Opdag din indre guddommelighed» efter ideer til, hvordan man kan hjælpe den ven til at forstå sin værdi. Hvad lærer søster Wixom os om vores guddommelighed? Hvad har vi brug for at ændre, så vi kan være tro over for vores guddommelighed?

  • Vis de unge piger et frø og spørg dem, hvilken plante de tror, det kan blive til. Vis dem den plante (eller et billede af den plante), som frøet bliver til. Spørg de unge piger, hvordan vi, som Guds børn, er ligesom det frø. Bed dem om at søge i følgende skriftsteder og fortæl om det, de finder, der lærer dem om, hvem de er, og hvem de kan blive: 1 Joh 3:1-3; L&P 84:37-38; 88:107; 132:20. Bed de unge piger om at fortælle, hvordan denne viden påvirker deres handlinger, og den måde, de behandler Guds andre børn på. Som en del af denne drøftelse kan du overveje at gengive den følgende udtalelse fra præsident Gordon B. Hinckley: »Hele hensigten med evangeliet [er] at føre os videre og opad til større resultater, ja til syvende og sidst til guddommelighed« (»Tab ikke bolden«, Stjernen, jan. 1995, s. 47).

  • Skriv før tavlen følgende tre ord på tavlen: Herkomst, formål og bestemmelse (fra præsident Uchtdorfs tale »Efterlev evangeliet med glæde«). Syng samme »Jeg er Guds kære barn» (Salmer og sange, nr. 195) og spørg de unge piger, hvad de har lært om deres herkomst, formål og bestemmelse fra sangen. Bed dem om at skrive deres overvejelser på tavlen ved siden af de ord, du har skrevet. Få de unge piger til at læse afsnittene »Guds døtre« og »Find glæde ved at efterleve evangeliet« fra præsident Uchtdorfs tale og skrive andre sandheder, som de lærer om deres herkomst, formål og bestemmelse. Hvordan kan disse sandheder påvirke de valg, de træffer?

  • Bed de unge piger om at nævne nogle af verdens budskaber angående kvinder, hvem vi er, og hvilke kvaliteter, der gør os betydningsfulde. Vis videoenellerog bed de unge piger om at sætte disse videoers budskaber op mod verdens budskaber. Bed dem om at finde skriftsteder, herunder historier fra skriften, der lærer dem om deres værdi som Guds døtre (såsom de skriftsteder, der er foreslået i dette oplæg). Hvad kan unge piger gøre for at støtte hinanden, idet de stræber efter at leve op til deres sande identitet som Guds døtre?

  • Læs de første to afsnit af ældste D. Todd Christoffersons tale »Kvinders moralske styrke« sammen i klassen, og find frem til nogle af de gaver, som Gud har givet til sine døtre. Bed med biskoppens tilladelse nogle kvinder i menigheden om at gennemgå talen og fortælle de unge piger, hvad de har gjort for at overvinde de negative påvirkninger på kvindelighed og for at fremme deres guddommelige gaver. Bed de unge piger om at fortælle om deres egne oplevelser med at forstå deres rolle som kvinde, og hvad de vil gøre for at blive en moralsk positiv indflydelse.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Forstår de, hvem de er, og hvad de kan blive? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være nyttigt at bruge mere tid på dette emne?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Fuldføre værdinormen Guddommelighed – opgave 1, 2 eller 6 i Personlig fremgang.

  • Lære Salmerne 82:6 udenad og jævnligt gentage det for at minde dem om deres guddommelige potentiale.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Tilhørende aktiviteter for unge

Billede

Planlæg en GUF-aktivitet, der vil hjælpe de unge piger til at anvende det, de har lært i denne lektion.