Kom dan en volg Mij
Waarom is Jezus Christus belangrijk voor mij?


Waarom is Jezus Christus belangrijk voor mij?

Jezus Christus werd uitgekozen om onze Heiland te worden. Door zijn verzoening kunnen wij opstaan van de dood, en kunnen we ons bekeren en vergeving ontvangen zodat we naar onze hemelse Vader kunnen terugkeren. Behalve verlossing van zonde, biedt onze Heiland, Jezus Christus, ons gemoedsrust en kracht in tijden van beproeving aan. Hij geeft ons het volmaakte voorbeeld. En zijn leringen zijn de bron van geluk in dit leven en eeuwig leven in de wereld hierna.

Uw geestelijke voorbereiding

Neem enkele lievelingsteksten uit de Schriften over de Heiland door en overdenk uw getuigenis van Hem. Hoe hebt u Hem leren kennen? Wat hebt u meegemaakt waardoor u dankbaar bent voor Jezus Christus en zijn zoenoffer?

In welke opzichten zouden de jongevrouwen veel aan een sterker getuigenis van Jezus Christus kunnen hebben? Wat kunnen ze doen om meer op de leringen en de verzoening van de Heiland te vertrouwen?

Door welke Schriftteksten en andere materialen zullen de jongevrouwen Jezus Christus en zijn invloed op hun dagelijks leven beter gaan begrijpen?

Johannes 14:6 (Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven)

Johannes 15:4–5 (zonder Jezus Christus kunnen wij niets)

Mosiah 3:17; Helaman 14:15–18; LV 18:11–12; 76:41–42 (Christus heeft zonde en dood overwonnen)

Jesaja 41:10, 13; Mattheüs 11:28–30; Johannes 14:27; Filippenzen 4:13; Mosiah 24:14–15; Alma 7:11–12; 36:3, 27; Ether 12:27 (de verzoening van Christus geeft gemoedsrust en kracht bij beproeving of verleiding)

David A. Bednar, ‘Als u Mij gekend had’, Liahona, november 2016, 102-105

De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, Liahona, april 2000, 2–3 (zie ook Trouw aan het geloof, 61–64; Persoonlijke vooruitgang, 102)

José A. Teixeira, ‘De Heer zoeken’, Liahona, mei 2015, 96–98

Dallin H. Oaks, ‘Leringen van Jezus’, Liahona, november 2011, 90–93

David A. Bednar, ‘Hun lasten met gemak dragen’, Liahona, mei 2014, 87–90

Video’s: ‘Teruggewonnen’, ‘De enige waarachtige God en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft’

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland nodigde zijn volgelingen uit om te getuigen, en als ze daar gehoor aan gaven, beroerde de Geest hun hart. Moedig de jongevrouwen aan om hun getuigenis van Christus te geven, en van de rol die Hij in hun leven speelt, want als ze dat doen, kan de Geest tot hen getuigen dat wat ze zeggen waar is. En het getuigenis van de jongevrouwen kan ook gesterkt worden als ze anderen (en vooral hun leeftijdgenoten) horen getuigen van de Heiland.

Vertellen over eigen ervaringen

Vraag de jongevrouwen aan het begin van elke les om te vertellen over, en te getuigen van, hun ervaringen met het geleerde uit de les van vorige week. Dit zal hun bekering bevorderen en ertoe bijdragen dat ze zien hoe het evangelie van toepassing is op hun dagelijkse leven.

De leer inleiden

Kies uit deze ideeën of bedenk uw eigen manieren om de les van deze week in te leiden:

  • Laat platen zien waarop de Heiland anderen helpt (zie Evangelieplatenboek, 36–60). Geef de jongevrouwen enkele minuten de tijd om na te denken over de manieren waarop de Heiland hen, hun familie of anderen heeft geholpen. Vraag ze naar hun gevoelens voor de Heiland.

  • Laat de jongevrouwen nadenken over het leven en de leringen van de Heiland terwijl ze een lofzang over Jezus Christus zingen of ernaar luisteren (zoals ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’, Lofzangen, nr. 92). Laat ieder haar eigen antwoord opschrijven op de vraag ‘Waarom is Jezus Christus belangrijk voor mij?’

Samen leren

Door de onderstaande activiteiten zullen de jongevrouwen beter gaan begrijpen waarom Jezus Christus belangrijk voor hen is. Kies er onder inspiratie van de Geest een of meer uit die voor uw klas het beste zijn:

  • Deel de klas op in vier groepjes en laat elk groepje een gedeelte van ouderling David A. Bednars toespraak ‘Als u Mij gekend had’ lezen. Laat de groepjes in hun deel antwoorden op de volgende vragen zoeken: wat is het verschil tussen Christus van horen zeggen kennen en Christus kennen? Wat kunnen we doen om Christus echt te leren kennen? Welke raad kun je vrienden geven die een sterkere band met de Heiland willen?

  • Vraag de jongevrouwen ouderling José A. Teixeira’s toespraak ‘De Heer zoeken’ door te nemen en te zoeken naar de zegeningen die ouderling Teixeira belooft aan wie Jezus Christus zoeken. Vraag ze naar hun bevindingen en wat ze zelf doen om de Heiland bij hun dagelijks leven te betrekken. Neem als onderdeel van deze bespreking eventueel samen de simpele gewoonten door die ouderling Teixeira in zijn toespraak noemt. Vraag de jongevrouwen een van de besproken suggesties aan te wenden om dichter tot Christus te komen.

  • Laat een afbeelding van de Heiland zien. Zet de volgende vragen op het bord: ‘Wie is Jezus Christus?’, ‘Wat heeft Hij voor ons gedaan?’ en ‘Hoe weten we dat Hij leeft?’ Laat de jongevrouwen in ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ zoeken naar antwoorden op deze vragen. Vraag ze naar hun bevindingen. Vraag of enkelen van hen willen uitleggen hoe ze hun getuigenis van Jezus Christus hebben gekregen. Wat voor uitwerking heeft hun getuigenis op hun dagelijks leven?

  • Laat de jongevrouwen in de Gids bij de Schriften onder het kopje ‘Jezus Christus’ de lijst met teksten doornemen. Ze kunnen ook in het lofzangenboek in de index met onderwerpen onder ‘Jezus Christus — Heiland’ een lofzang opzoeken die aangeeft wat Jezus Christus voor hen heeft gedaan. Vraag ze naar woorden en zinsneden te zoeken die Christus’ taken en zending beschrijven. Wat komen ze uit die lijst over Jezus Christus te weten? Wat vinden ze van Hem nu ze hebben doorgenomen wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan?

  • Laat elke jongevrouw een van de Schriftteksten in dit schema lezen of een relevante passage in ouderling David A. Bednars toespraak ‘Hun lasten met gemak dragen’. Vraag ieder in eigen woorden uit te leggen welke hulp Jezus Christus zijn volgelingen biedt. Vraag de jongevrouwen of ze wel eens de gemoedsrust of kracht van de Heiland hebben gevoeld of bij anderen hebben opgemerkt.

  • Hang getuigenissen van Jezus Christus aan de muur van leden van het Eerste Presidium die in het meest recente conferentienummer van de Liahona zijn opgetekend (zo’n getuigenis vindt u meestal aan het eind van de toespraak). Vraag wat ze voelen als ze de getuigenissen van de bijzondere getuigen van de Heiland horen of lezen. Vraag ze welke uitwerking hun getuigenis van Christus op hun dagelijkse bezigheden heeft. Geef de leerlingen de tijd om hun liefde voor Jezus Christus en hun getuigenis van Hem te verwoorden.

  • Lees de alinea onder het kopje ‘Wat Hij voor ons heeft gedaan’ in de toespraak ‘Leringen van Jezus’ van ouderling Dallin H. Oaks. Wat zouden de jongevrouwen antwoorden op de vraag van de vrouw: ‘Wat heeft Hij voor mij gedaan’? Schrijf de volgende negen kopjes uit de toespraak op het bord (van ‘Leven der wereld’ tot en met ‘De verzoening’). Laat de jongevrouwen een of meer kopjes uitkiezen en een of twee zinnen bedenken waarmee ze de vrouw zouden vertellen wat Jezus Christus voor haar heeft gedaan. Ze kunnen putten uit de toespraak van ouderling Oaks, uit relevante Schriftteksten (zoals die in dit leerschema) en uit hun eigen ervaring en getuigenis. Vraag ze wat ze hebben bedacht.

  • Vertoon de video ‘Teruggewonnen’. Wat kan Jezus Christus volgens de video voor de jongevrouwen doen? Hoe kunnen ze met de boodschap van deze video mensen helpen die moeite hebben om zichzelf te vergeven, of die menen dat ze niet door de Heiland te helpen zijn? Welke Schriftteksten zouden ze gebruiken? (Zie bijvoorbeeld Jesaja 1:18; Alma 36:3, 27; Ether 12:27; LV 58:42–43.)

Vraag de jongevrouwen wat ze vandaag hebben geleerd. Wat voor gevoelens of ingevingen hebben ze gekregen? Begrijpen ze waarom Jezus Christus belangrijk voor ze is? Hebben ze nog vragen? Zou het goed zijn om meer tijd aan deze leer te besteden?

Naleven wat we leren

Laat de jongevrouwen bedenken hoe ze kunnen toepassen wat ze vandaag hebben geleerd. Bijvoorbeeld: Ze kunnen bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Ervaring met waarde 5, Geloof, in Persoonlijke vooruitgang invullen.

  • Ernaar streven om meer op de Heiland te gaan lijken, en in een toekomstige les te vertellen over hun ervaringen hiermee.

  • Iemand bedenken die er wat aan zou hebben om te weten wat de Heiland voor ons heeft gedaan, en manieren bedenken om hun getuigenis aan die persoon te geven.

Vertel de jongevrouwen wat ze volgende week zullen bestuderen. Wat kunnen we doen om ons voor te bereiden op onze ontmoeting met God? Ze kunnen bijvoorbeeld een toespraak lezen, een video bekijken of een Schrifttekst bestuderen die verband houdt met de les van volgende week.

Relevante jongerenactiviteiten

Afbeelding

Plan een activiteit voor de wekelijkse activiteitenavond waardoor de jongevrouwen leren toepassen wat ze in deze les hebben geleerd.