Kom og følg mig
Hvordan kan jeg gøre mine bønner mere meningsfulde?


Hvordan kan jeg gøre mine bønner mere meningsfulde?

Vor himmelske Fader elsker os og ønsker, at vi kommunikerer med ham gennem bøn. Når vi beder, bør vi fortælle vor himmelske Fader, hvad vi føler inderst inde. Vi bør ikke gentage meningsløse ord eller udtryk. Vi kan føle vor himmelske Faders nærhed gennem oprigtig, inderlig bøn.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke betydningsfulde oplevelser har du haft med bøn? Hvad har disse oplevelser lært dig om at kommunikere med vor himmelske Fader? Hvad har du gjort for at gøre dine bønner mere meningsfulde?

I hvilke situationer har du hørt de unge piger i din klasse bede? Hvordan kan du hjælpe dem til at gøre deres bønner mere meningsfulde? Hvordan kan det hjælpe dem nu og fremover, at de har en forståelse af, hvordan de kommunikerer med vor himmelske Fader?

Studér bønsomt disse hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvad ønsker du, at de unge piger erfarer om bøn?

Luk 22:41-42; Hel 10:5; L&P 46:30-31 (Vi bør søge Guds vilje, når vi beder)

3 Ne 14:7; L&P 9:7-8 (Bøn bør ledsages af oprigtige bestræbelser)

3 Ne 17-19 (Jesus Kristus beder med nefitterne og underviser i bøn)

Moro 10:3-5 (Bed med tro, et oprigtigt hjerte og oprigtig hensigt)

Guide til Skrifterne, »Bøn«, s. 20-21

David A. Bednar, »Bed i tro«, Liahona, maj 2008, s. 94-97

David A. Bednar, »Bed altid«, Liahona, nov. 2008, s. 41-44

»Bøn«, Tro mod sandheden, 2005, s. 11-15

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren elskede og bad for dem, han underviste. Når vi kender og elsker dem, vi underviser, beder vi for dem personligt og for konkrete udfordringer og muligheder, de står overfor.

Billede

Video:

Se mere

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Syng sammen i klassen en salme om bøn (brug emneregistret bagest i sangbogen for at finde en passende salme). Hvad lærer disse salmer de unge piger om bøn?

  • Bed de unge piger om at lave en liste med måder, hvorpå vi kommunikerer med hinanden. Hvordan er disse kommunikationsmetoder lig bøn? Hvordan adskiller de sig? Hvilke spørgsmål har de unge piger om bøn?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at forstå, hvordan de kan gøre deres bønner mere meningsfulde. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Lad de unge piger finde et eksempel på bøn i skrifterne, som de synes er inspirerende (foreslå om nødvendigt, at de læser de skriftsteder, der er nævnt i dette oplæg), eller vis videoen . Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til, og hvad de lærer af dette eksempel om bøn.

  • Tildel hver af de unge piger et skriftsted om bøn (såsom de, der er foreslået i dette oplæg). Bed de unge piger om at nedskrive et princip vedrørende bøn, som de lærte af deres skriftsted, og et eksempel på dette princip fra deres eller andres tilværelse. Lad dem fortælle, hvad de skrev, til en anden ung pige i klassen. Hvad lærte de unge piger af hinanden, som kan hjælpe dem til at gøre deres bønner mere meningsfulde?

  • Giv hver af de unge piger et afsnit fra en af de taler af ældste David A. Bednar, der er foreslået i dette oplæg. Bed de unge piger om at understrege de praktiske råd, som ældste Bednar giver for at hjælpe os til at gøre vore bønner mere meningsfulde. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Bed dem derefter om at forestille sig, at de er ved at lære nogen at bede. Hvad ville de sige, og hvordan ville de forklare det? Overvej at lave et rollespil over en mulig undervisningssituation.

  • Del kapitlerne 17, 18 eller 19 i 3 Nefi ud blandt de unge piger. Bed de unge piger om at læse deres afsnit og fortælle, hvad de lærer om bøn af Jesu Kristi eksempel og lærdomme og af hans disciples eksempel. Hvad kan de gøre for at følge disse eksempler i deres egne bønner?

  • Tildel hver af de unge piger et af principperne vedrørende bøn som nævnt i Tro mod sandheden, side 11-15 eller i afsnittet om bøn i Guide til Skrifterne. Bed de unge piger om at orientere klassen om det, de lærer. Tilskynd dem til at fortælle om eksempler fra deres eget liv, når de underviser.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan gøre deres bønner mere meningsfulde? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Sætte et specifikt mål om at forbedre deres personlige bønner.

  • Færdiggøre Tro – opgave 1 i Personlig fremgang.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.