Kom dan en volg Mij
Hoe weet ik of ik werkelijk tot bekering kom?


Hoe weet ik of ik werkelijk tot bekering kom?

Bekering is een levenslang proces om door de verzoening van Jezus Christus meer op Hem te gaan lijken. Bekering omvat niet alleen een gedragsverandering, maar ook een verandering van onze verlangens, onze houding en ons hele wezen. Het is zo’n ingrijpende verandering dat de Heer van een wedergeboorte en een machtige verandering van hart spreekt (zie Mosiah 27:25; Alma 5:14). We kunnen weten dat we werkelijk tot bekering komen wanneer we geen verlangen meer hebben om te zondigen, vervuld zijn met liefde en het evangelie aan anderen willen uitdragen.

Uw geestelijke voorbereiding

Welke ervaringen hebben u meer tot bekering gebracht? Welke veranderingen hebt u bij uzelf opgemerkt door uw ijver om het evangelie na te leven?

Welke tekenen ziet u dat de jongevrouwen tot bekering komen? Wat moeten ze nog leren over bekering?

Welke Schriftteksten en andere materialen zullen de jongevrouwen inzicht in hun eigen bekering tot de Heer geven?

Enos 1:1–19, 26–27; Mosiah 5:1–5; 27:23–37; Alma 23:6–7; Helaman 3:35; 4 Nephi 1:1–4, 15 (voorbeelden van bekering)

Linda K. Burton, ‘Zekere vrouwen’, Liahona, mei 2017, 12–15

Bonnie L. Oscarson, ‘Geloof ik?Liahona, mei 2016, 87–89

David A. Bednar, ‘Tot de Heer bekeerd’, Liahona, november 2012, 106–109

Bekering’, Trouw aan het geloof (2004), 13–17

Video’s: ‘Stilstaan op de weg naar Damascus’, ‘Een grote verandering: bekering’

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland vertrouwde zijn discipelen belangrijke taken toe. Hij liet ze anderen onderrichten, dienen en zegenen. Hij wilde dat ze bekeerd raakten door anderen te dienen. Welke gelegenheden om te dienen en te groeien kunt u de jongevrouwen bieden die u lesgeeft?

Vertellen over eigen ervaringen

Vraag de jongevrouwen aan het begin van elke les om te vertellen over en te getuigen van hun ervaringen met het geleerde uit de les van vorige week. Dat zal hun bekering bevorderen en ertoe bijdragen dat ze zien hoe het evangelie van toepassing is op hun dagelijkse leven.

De leer inleiden

Kies uit deze ideeën of bedenk er zelf een om de les van deze week in te leiden:

  • Laat de jongevrouwen dingen opschrijven die in de loop van de tijd een verandering ondergaan (zoals een zaadje dat in een boom verandert of een kikkervisje dat een kikker wordt). Hoe kunnen ze die voorbeelden zoal gebruiken om anderen het bekeringsproces uit te leggen?

  • Zet het woord bekering op het bord en laat de jongevrouwen in Mosiah 27:25–26 naar woorden en zinsneden zoeken die bekering nader toelichten. Laat ze bespreken wat ze uit die woorden en zinsneden over bekering te weten komen.

Samen leren

Elk van de onderstaande leeractiviteiten geeft de jongevrouwen meer inzicht in bekering en hoe ze die bij zichzelf herkennen. Kies er onder inspiratie van de Geest een of meer uit die voor uw klas het beste zijn:

  • Laat de jongevrouwen in zuster Linda K. Burtons toespraak ‘Zekere vrouwen’ nagaan wat volgens haar ‘zekere vrouwen’ zijn. Vraag ze hun antwoorden op het bord te zetten. De vrouwen in zuster Burtons toespraak waren goede discipelen van de Heiland. Wat kunnen we van hun voorbeeld leren? Laat de jongevrouwen de ‘Eigenschappentest’ op pagina 137 van Predik mijn evangelie invullen en beoordelen hoe goed ze christelijke eigenschappen aan het ontwikkelen zijn. Wat kunnen ze doen om ‘zekere vrouwen’ te worden die trouwe discipelen van Jezus Christus zijn?

  • Vraag een jongevrouw een paar dagen van tevoren zich erop voor te bereiden om in de les over de ervaring te vertellen die Michele Carnesecca had toen haar zoon Ethan ernstig ziek was. Zie daarvoor zuster Bonnie L. Oscarsons toespraak ‘Geloof ik?’ Zet desgewenst de vraag ‘Geloof ik het of niet?’ op het bord. Laat de jongevrouwen over deze vraag nadenken terwijl ze zuster Oscarsons beschrijvingen lezen van wat we geloven. Geef de jongevrouwen aan het einde van de les de gelegenheid om van de evangelieleringen in deze toespraak die zij geloven, te getuigen. Hoe zijn zij deze dingen zelf gaan geloven?

  • Laat de jongevrouwen een van de conferentietoespraken in dit schema kiezen, een paragraaf van de toespraak doorlezen en informatie uit die toespraak gebruiken voor een poster met het antwoord op de vraag: ‘Hoe weet ik of ik werkelijk tot bekering kom?’ Vraag de jongevrouwen om elkaar met behulp van de gemaakte posters en de bestudeerde toespraken iets over bekering te leren.

  • Vraag de jongevrouwen ‘Bekering’ in Trouw aan het geloof of de Schriftteksten in dit schema te bestuderen en vragen te noteren om hun eigen vooruitgang op het gebied van bekering te evalueren. Laat de leerlingen bespreken wat ze zouden noteren en waarom. Laat ze overdenken hoe ze die vragen zouden beantwoorden.

  • Vertoon een van de video’s in dit schema en laat de jongevrouwen bespreken wat zij uit de video over bekering leren. Vertel de jongevrouwen over ervaringen waardoor u meer tot bekering bent gekomen en vraag ze ook naar hun ervaringen.

Vraag de jongevrouwen wat ze vandaag hebben geleerd. Wat voor gevoelens of ingevingen hebben ze gekregen? Begrijpen zij hoe ze bekering bij zichzelf kunnen herkennen? Hebben ze nog vragen? Zou het de moeite waard zijn om meer tijd aan dit onderwerp te besteden?

Naleven wat we leren

Laat de jongevrouwen bedenken hoe ze zullen toepassen wat ze vandaag hebben geleerd. Ze kunnen bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Iets specifieks kiezen wat ze zullen doen om zich meer tot het evangelie te bekeren.

  • Hun gevoelens in hun dagboek schrijven over waar ze nu in hun proces van bekering staan. Als ze ervaringen hebben die hun bekering completer maken, kunnen ze die ook in hun dagboek opschrijven.

Vertel de jongevrouwen wat ze volgende week zullen bestuderen. Wat zijn hun gedachten en vragen over dit onderwerp? Wat kunnen ze doen om zich op de les voor te bereiden? Ze kunnen bijvoorbeeld een toespraak lezen, een video bekijken of een Schrifttekst bestuderen die verband houdt met de les van volgende week.