2010-2019
De lærdomme og principper, som trosartiklerne indeholder
Oktober 2013


De læresætninger og principper, som trosartiklerne indeholder

Hver trosartikel tilføjer noget enestående til vores forståelse af Jesu Kristi evangelium.

Da jeg fik til opgave at tale ved generalkonferencens præstedømmemøde, tænkte jeg straks på en fantastisk primarylærer. Hendes største ønske var at forberede os til at blive værdige til at modtage præstedømmet. Hun grillede os over Primarys oprykningskrav – at lære navnene på De Tolv Apostle udenad samt trosartiklerne. Hun gav os også et løfte – hvis vi alle kunne citere den trettende trosartikel udenad, kunne vi vælge et sted at tage hen på udflugt som vores sidste gang sammen.

Vi besluttede os for et bestemt sted ved de stenede skråninger lige oven over den første dæmning ved indgangen til Logan Canyon i det nordlige Utah, hvor vi godt kunne lide at gå ture. Der var et lille fladt sted på disse stenede klippeskrænter, der havde et naturligt bålsted, hvor man kunne riste pølser og marshmallows. Men da vi valgte stedet, tænkte vi ikke på vores lærer, som var en ældre dame og bestemt ikke den atletiske type. Hvis vi havde tænkt nærmere over det, ville det nok være faldet os ind, at hun ville have svært ved at foretage gåturen. Men hun havde lovet os det, og hun fulgte modigt med os.

Først klatrede vi op ad det lille bjerg. Dengang var der ingen elektriske hegn til at forhindre adgang. Med nogen hjælp klarede vores lærer det op ad bjerget. Da vi var kommet over toppen, gik vi ned langs et stenet højdedrag til et sted, som vi kaldte »Skildpadderyggen«.

Da vi var nået frem, havde vores lærer brug for lidt tid til at få vejret. Da vi var klar til at sidde ned og spise, var hun kommet sig nok til at give os vores sidste lektion. Hun fortalte os, hvor meget hun havde nydt at undervise os i Primary de forgangne to år. Hun roste os for, at vi havde lært alle trosartiklerne. Hun kunne nævne ethvert nummer, og så kunne vi citere det for hende. Derefter sagde hun, at hvis vi kun kunne sige trosartiklerne udenad, ville det bare være det samme som en masse ord, medmindre vi forstod de læresætninger og principper, de indeholdt. Hun opmuntrede os til at studere de evangeliske læresætninger i hver trosartikel. Hun forklarede, at læresætningerne i trosartiklerne kan deles op.

I. Guddommen og den grundlæggende læresætning om Kristus

Vi lærer i den første trosartikel, at Guddommen består af tre personer: Gud Faderen, Jesus Kristus og Helligånden.

I den anden trosartikel lærer vi, at vi er ansvarlige for vore egne handlinger på jorden.

Den tredje beskriver Frelserens mission med at frelse vor himmelske Faders børn.

Den fjerde forklarer om vigtigheden af grundlæggende principper og ordinancer.

Styrken i vores lærers ord har været en inspirationskilde for mig på grund af den vægt, hun lagde på skriftstudium. Skrifterne vejleder os og giver os en standard for sandhed, hvorved vi kan bedømme, om den viden, vi modtager, er sand eller falsk. Den sande lære kommer fra Gud, kilden til og grundvolden for alle sandheder. Den sande læres læresætninger og begreber findes i vor Herre og Frelsers evangelium. Falske lærdomme stammer fra Satan, faderen til alle løgne. Hans ønske er at fordreje, forandre og ændre åbenbarede sandheder. Han ønsker at bedrage os, så nogle af os farer vild på rejsen tilbage mod vores himmelske hjem.

Vi lærer i skrifterne, hvordan vi undgår falske lærdomme. Fx læser vi i Paulus’ brev til Timotheus:

»Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed,

så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning« (2 Tim 3:16–17).

Denne lære er for Kirken, hvad et batteri er for en mobiltelefon. Når I fjerner batteriet fra jeres mobiltelefon, bliver den ubrugelig. En kirke, hvori der ikke længere undervises i den sande lære, er ligeledes ubrugelig. Den kan ikke lede os tilbage til vor himmelske Fader og vores evige hjem.

II. Præstedømmets organisering og orden

Nu, hvor vi er begyndt at forstå Kristi grundlæggende lære, lærer vi af den femte og sjette trosartikel om præstedømmets organisering og orden. Under Herrens ledelse organiserede Joseph Smith Frelserens kirke ved brug af præstedømmets myndighed – Guds kraft. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den samme organisation, som Kristus organiserede og ledte, mens han var på jorden.

Det var en herlig dag for Joseph Smith og Oliver Cowdery i maj 1829, da de gik ud i skoven for at bede om læresætningen om dåb til syndernes forladelse, som de havde læst om, mens de oversatte Mormons Bog. Tidligt i 1800-tallet var der flere kirker, der fremførte mange forskellige lærdomme om dåb, og Joseph og Oliver vidste, at de ikke alle kunne være sande. De ønskede at kende den korrekte dåbsmåde, foruden hvem der havde myndighed til at døbe.

Som svar på deres bønner til Herren viste en himmelsk budbringer, Johannes Døber, sig for dem. Han lagde sine hænder på deres hoved og overdrog dem myndighed til at døbe med disse ord: »Til jer, mine medtjenere, overdrager jeg i Messias’ navn Arons præstedømme« (L&P 13:1).

Hvilken herlig dag i verdenshistorien! Præstedømmet blev gengivet til jorden.

Når vi modtager præstedømmet, modtager vi myndigheden til at handle i Guds navn og lede på sandhedens og retfærdighedens veje. Denne myndighed er en afgørende kilde til retfærdig kraft og indflydelse til gavn for Guds børn på jorden og vil vare ud over sløret. Det var nødvendigt, at præstedømmet blev gengivet, før Jesu Kristi Kirke kunne organiseres. Det er den grundlæggende lektie, vi lærer i den femte og sjette trosartikel.

III. Evige hjælpekilder på en jordisk rejse

De næste tre trosartikler – syv, otte og ni – beskriver de kilder, som vi kan benytte til at få vejledning på vores jordiske rejse. Vi har fået åndelige gaver til at vejlede os, når vi følger Herrens lærdomme, og til at beskytte os mod ondt. Skrifterne er endnu en vejledning; hvis vi omhyggeligt læser Guds ord, vil han vise os vej tilbage til evigt liv.

Den niende trosartikel forklarer os, at Gud har åbenbaret, åbenbarer og i fremtiden vil åbenbare mange store og vigtige sandheder til sine profeter, seere og åbenbarere. Vi lærer, at endnu en kilde til vejledning, udover at lytte til Åndens stille, sagte stemme og læse i skrifterne, er vore kirkeledere, som er udvalgt, kaldet og indsat for at velsigne os gennem deres belæringer.

IV. Medlemsmissionærer

Den tiende, ellevte og tolvte trosartikel fortæller os, hvordan vi skal udføre missioneringen og forkynde evangeliet i en verden med mange nationer og forskellige love. Vi lærer om indsamlingen af Israel som forberedelse til Frelserens andet komme. Vi belæres om, at mænd og kvinder kan handle på egne vegne, og de kan enten antage eller afvise Guds ord i overensstemmelse med deres egen samvittighed. Endelig lærer vi, i forbindelse med at vi spreder Jesu Kristi evangelium til jordens fire hjørner, at vi skal respektere styret i alle de nationer, vi kommer ind i. Vi tror i sandhed på, at vi skal adlyde, ære og holde loven i hvert land.

V. Tilegnelse af egenskaber

Den trettende trosartikel giver en særlig indsigt i, hvordan vi bør leve og omgås andre. Der står: »Vi tror, at vi skal være ærlige, pålidelige, kyske, velgørende, dydige, og at vi skal gøre godt mod alle mennesker; faktisk kan vi sige, at vi følger Paulus’ formaning: Vi tror alt, vi håber alt, vi har udholdt meget og håber at kunne udholde alt. Hvis noget er dydigt, elskeligt, værd at tale godt om eller rosværdigt, så tragter vi efter det.«

Vi bør alle stræbe efter at indarbejde disse egenskaber og føre et liv, hvori det udmønter sig. De sandheder, der står i trosartiklerne, bygger på hinanden, ligesom delene i en mobiltelefon indbyrdes underbygger hinanden. Ligesom den detaljerede forsyningskæde, en mobiltelefon opbygges af, giver trosartiklerne os genoprettelsens vigtigste læresætninger. Hver trosartikel tilføjer noget enestående til vores forståelse af Jesu Kristi evangelium.

Min primarylærer indgød mig en beslutning om at studere rigets læresætninger. Hun lærte mig at søge efter den dybere mening i disse enkle trosartikler. Hun lovede mig, at hvis jeg investerede tid i at lære disse hellige sandheder, ville den kundskab, jeg tilegnede mig, ændre mit liv til det bedre, og jeg vidner for jer om, at det har det.

Efter min lærers storslåede lektion på det bjerg i Logan Canyon opdagede vi, at vi var blevet der lidt længere, end vi havde planlagt. Det var ved at blive aften, og vi indså, at vi havde et problem.

Min lærer havde kæmpet for at komme op til vores sted, men nedturen udgjorde en stor udfordring for os. Dette slog blot fast, hvor dårligt et valg stedet var for vores udflugt. Klatreturen tilbage var vanskelig for os, men endnu mere for en person i hendes alder.

Mens vi arbejde på at hjælpe hende tilbage ned ad bjerget, dukkede to betjente op. Primarypræsidenten havde sendt dem ud for at finde os, da hun var bange for, at vi var faret vild. Den dramatiske begivenhed og det, vi lærte, gjorde det til en uforglemmelig oplevelse for mig.

I unge mænd – jeg opfordrer jer til at bruge jeres kvikke sind til at studere og lære trosartiklerne og de læresætninger, de indeholder. De er blandt de vigtigste og så afgjort mest kortfattede erklæringer om Kirkens lære. Hvis I vil bruge dem som vejledning til at lede jer i jeres studium af Jesu Kristi evangelium, vil I være beredte til at forkynde jeres vidnesbyrd om den gengivne sandhed til verden. I vil kunne forkynde den grundlæggende tro, der betyder så meget for jer som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, på en enkel, ligefrem og dybsindig måde.

Jeg tilslutter mig sandfærdigheden af de tretten trosartikler i vor Herre og Frelser Jesu Kristi navn. Amen.