Generalkonference
Fokus på Jesus Kristus
Aprilkonferencen 2023


Fokus på Jesus Kristus

Herren Jesus Kristus er løsningen på vores problemer, men vi må hæve vores blik for at se ham.

Min far plejede at sige: »Du skal ikke fokusere så intenst på dine problemer, at du ikke kan se løsningen.«

Jeg vidner om, at Herren Jesus Kristus er løsningen på selv vores mest udfordrende problemer. Helt specifikt har han overvundet fire problemer, som vi alle står over for, og som ingen af os kan klare på egen hånd:

  1. Det første problem er fysisk død. Vi kan prøve at udskyde den eller ignorere den, men vi kan ikke overvinde den selv. Men Jesus Kristus overvandt døden for os, og som følge deraf vil vi alle opstå en dag.1

  2. Det andet problem omfatter denne verdens trængsler, svære oplevelser, sorg, smerte og uretfærdighed. Jesus Kristus overvandt alt dette. For dem, der stræber efter at følge ham, vil han en dag »tørre hver tåre« og gøre alt godt igen.2 I mellemtiden kan han styrke os til at klare vores prøvelser med selvtillid, godt mod og fred.3

  3. Det tredje problem er den åndelige død, der opstår på grund af synd. Jesus Kristus overvandt dette problem, da han »blev straffet, for at vi kunne få fred«.4 På grund af hans sonoffer kan vi blive befriet for konsekvenserne af vores synder, hvis vi har tro på Frelseren, oprigtigt omvender os, accepterer den pagt, som Faderen tilbyder os gennem afgørende ordinancer som dåb, og holder ud til enden.5

  4. Det fjerde problem er vores begrænsede, ufuldkomne natur. Jesus Kristus har også løsningen på dette problem. Han sletter ikke bare vores fejl og gør os uskyldige igen. Han kan udvirke »en mægtig forandring i … vort hjerte, så vi ikke mere har tilbøjelighed til at gøre ondt, men til bestandigt at gøre godt«.6 Vi kan blive fuldkommengjort ved Kristi nåde og kan en dag blive som ham.7

Desværre koncentrerer vi os alt for ofte om vores egne problemer så meget, at vi mister fokus på løsningen, nemlig vor Frelser Jesus Kristus. Hvordan kan vi undgå den fejltagelse? Jeg tror, at svaret ligger i de pagter, vi indbydes til at indgå med ham og vor Fader i himlen.

Fokus på Jesus Kristus gennem pagter

Vores pagter hjælper os til at rette vores opmærksomhed, tanker og handlinger mod Kristus. Når vi holder »fast ved de pagter, [vi] har sluttet«, kan vi lettere finde frem til »denne verdens ting«, som vi bør »lægge … til side«, og »dem, der hører en bedre [verden] til«, som vi flittigt bør søge.8

Det var det, Ammons folk gjorde i Mormons Bog. Da de lærte om Jesus Kristus og begyndte at fokusere deres liv på ham, indså de, at de skulle begrave deres krigsvåben, og de blev fuldstændig ærlige og »kendetegnet ved deres hengivenhed over for Gud«.9

Overholdelse af pagter leder os til at søge efter det, der indbyder til Åndens indflydelse, og afvise det, der driver den væk – »for vi ved, at hvis vi kan være værdige til Helligåndens tilstedeværelse, kan vi også blive værdige til at bo i vor himmelske Faders og hans Søns Jesu Kristi nærhed«.10 Det kan betyde, at vi er nødt til at ændre på vores ordforråd ved at bruge venligere ord. Det kan betyde at erstatte åndeligt usunde vaner med nye vaner, der styrker vores forhold til Herren, såsom daglig bøn og skriftstudium – individuelt og med vores familie.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »enhver person, der indgår pagter i dåbsbassinet og i templerne – og holder dem – har øget adgang til Jesu Kristi kraft …

Belønningen for at holde pagter med Gud er himmelsk kraft – kraft, der styrker os til bedre at modstå vores prøvelser, fristelser og hjertesorger«.11

Når vi fornyr vores pagter under nadveren hver søndag, har vi en god mulighed for at se på eller prøve os selv12 og forny vores fokus på Jesus Kristus i vores liv. Ved at tage nadveren erklærer vi, at vi »altid [erindrer] ham«.13 Ordet altid er så afgørende. Det strækker Frelserens indflydelse ud i alle dele af vores liv. Vi husker ham ikke kun i kirken eller i vores morgenbønner, eller kun når vi har problemer, og vi har brug for noget.

Jo, vi bliver sommetider distraheret. Vi glemmer. Vi mister vores fokus. Men når vi fornyr vores pagter, betyder det, at vi ønsker altid at erindre Frelseren, at vi vil prøve at gøre det i løbet af ugen, og at vi vil forpligte os igen og forny vores fokus på ham ved nadverbordet i næste uge.

Fokus på Jesus Kristus i vores hjem

Det er helt klart, at fokus på Jesus Kristus skal være mere end en søndagsaktivitet, der kun foregår i kirken. Da præsident Nelson introducerede Kom og følg mig i 2018, sagde han: »Det er nu tid til en kirke centreret om hjemmet14 Han sagde, at vi skulle »omdanne [vores] hjem til et fristed for tro« og »et centrum for at lære om og af evangeliet«. Og han gav os fire vidunderlige løfter, hvis vi gør det.15

Det første løfte: »Jeres sabbatsdag vil blive frydefuld.« Det vil blive en dag, hvor vi kommer vor Frelser nærmere. Som en ung kvinde fra Peru sagde: »Herrens dag er den dag, hvor jeg får flest svar fra Herren.«

Det andet løfte: »Jeres børn vil blive begejstret over at lære om og efterleve Frelserens lærdomme.« Det er, derfor »vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus … for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder«.16

Vi gør dette, så vores søn, når han en dag tager ud for at arbejde eller vandre i bjergene eller jage dyr i skovene, ligesom Enosh gjorde, kan huske, hvad vi lærte ham om Kristus og om glæden ved at efterleve evangeliet. Og hvem ved? Måske vil det være den dag, hvor han endelig vil føle den åndelige sult, der vender ham til Jesus Kristus, så han kan høre Herrens røst sige til ham: »Dine synder er dig tilgivet, og du skal blive velsignet.«17

Det tredje løfte: »Modstanderens indflydelse i jeres liv og i jeres hjem vil aftage.« Hvorfor? Fordi jo mere vi fokuserer på Jesus Kristus, jo mere mister synd dens tiltrækning.18 Når vores hjem fyldes med Frelserens lys, er der mindre og mindre plads til modstanderens mørke.

Det fjerde løfte: »Ændringerne i jeres familie vil blive bemærkelsesværdige og varige.« Hvorfor? Fordi den forandring, som Jesus Kristus forårsager, er »en mægtig forandring«.19 Han forandrer selve vores væsen; vi bliver »nye skabninger«.20 Vi bliver gradvist mere som Frelseren; fyldt med hans rene kærlighed til alle Guds børn.

Hvem ønsker ikke, at disse løfter bliver opfyldt i deres liv og i deres families liv? Hvad må vi gøre for at opnå dem? Svaret er at forvandle vores hjem til et fristed for tro og et centrum for evangelisk læring. Og hvordan gør vi det? Ved at fokusere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og gøre dem til kernen i vores familieliv, den vigtigste indflydelse i vores hjem.

Må jeg foreslå, at I begynder med at gøre Kristi ord, som findes i skrifterne, til en daglig del af jeres liv? Der er ingen fast opskrift på perfekt skriftstudium. Det kan vare 5 eller 10 minutter hver dag – eller mere, hvis I kan. Det kan være et kapitel om dagen eller nogle få vers. Nogle familier foretrækker at studere om morgenen, før de tager i skole eller på arbejde. Andre foretrækker at læse om aftenen, inden de går i seng. Nogle unge par har fortalt mig, at de studerer individuelt på vej til arbejde og deler så indsigt med hinanden via sms, så deres kommentarer og samtaler er gemt.

Kom og følg mig indeholder mange forslag til aktiviteter og ressourcer, der kan hjælpe enkeltpersoner og familier til at lære evangeliske principper fra skrifterne. Bibelvideoerne og Mormons Bog-videoerne kan også være værdifulde redskaber til at gøre skrifterne mere tilgængelige for jeres familie. Unge og børn bliver ofte inspireret af de mindeværdige historier i skrifterne. Disse historier, og de evangeliske principper, de underviser om, vil blive hos jeres børn som betroede venner, når de har brug for gode eksempler på tjeneste, dyd, lydighed, tålmodighed, udholdenhed, personlig åbenbaring, næstekærlighed, ydmyghed og tro på Jesus Kristus. Med tiden vil jeres vedholdenhed i at tage for jer af Guds ord hjælpe jeres børn til at komme Frelseren nærmere. De vil lære ham at kende som aldrig før.

Herren Jesus Kristus lever i dag. Han kan have en aktiv, daglig tilstedeværelse i vores liv. Han er løsningen på vores problemer, men vi må hæve vores blik for at se ham. Han har sagt: »Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke.«21 Når vi fokuserer på ham og vor Fader i himlen, når vi indgår og holder pagter med dem og gør dem til den vigtigste indflydelse i vores hjem og familie, bliver vi sådant et folk, som præsident Nelson forestillede sig: »Et folk, som er i stand til, [klart og værdigt] til at modtage Herren, når han kommer igen, et folk, som allerede har valgt Jesus Kristus frem for denne faldne verden[ og] et folk, som glæder sig over at leve efter Jesu Kristi højere og helligere love.«22 I Jesu Kristi navn. Amen.